stamboomforum

Forum logoBoeken, (eigen)publicaties, websites » Tips om je verzameling aktes te ordenen



Profiel afbeelding

Als je inmiddels al veel aktes hebt verzameld, is het fijn om deze snel terug te kunnen vinden op je computer.

Hier vind je tips om je aktes te ordenen.

Yolanda Lippens - 9 jun 2018 - 09:53

Dank je wel, Yolanda

Dit is ook wat mij betreft, de meest logische en gebruikersvriendelijke manier.
Zelf maak ik van iedere akte of inschrijving een transcriptie, in platte tekst,
die dezelfde naam krijgt als de afbeelding, en die gaat in dezelfde map.
Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum


Mooier kun je het niet hebben.

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Uitgeschreven lid - 9 jun 2018 - 10:32

Dat is de overtreffende trap Jan, heel slim!

Yolanda Lippens - 28 sep 2018 - 19:43

Hoi,

Ik ben begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom en heb ondertussen al veel documenten verzamelt. Nu ben ik begonnen met digitaal te ordenen, zoals ik het artikel eordt aangegeven met FAM, HUW, GEB, OVL.

Maar wasr valr de scans van het bevolkings register onder?

Ik denk FAM, maar daar gebruik jij geen datum, terwijl ik van een gezin meerder scans met verschillende gegevens uit het bevolkings register heb.

Heb je tips hoe deze te archiveren digitaal?

Nicole de Ridder - 25 apr 2020 - 22:28

Hoi Nicole, ik zou het BEV noemen, of FAM, en dan een 1, 2, 3 erachter. Als gezin omschrijf ik het als

FAM Lippens x Morison 1.jpg

Yolanda Lippens - 26 apr 2020 - 11:00

Hoi Yolanda. Allereerst gefeliciteerd met je operatie, vind het moedig van je, dat je zo doorgezet hebt.

Ik wil mijn downloads netjes gaan ordenen, zoals je beschreven hebt met GEB HUW etc.

Zoals ik het lees sla je Huwelijken op in een map HUW startend met huwelijksdatum en dan echtelieden. mijn voorbeeld schultscc (ikzelf)

Ik loop er tegenaan dat er in mijn toch redelijke kleine stamboom 7x schultscc voorkomt. Zelf 2x Huw, Mijn eigen vader (ook cc) 4x een oom van me 3x.  Ook de naam schultsu een 5 keer voorkomt, waarvan 1tje ook 2x getrouwd geweest is. 

Ik heb dan het idee, dat ik wel de huwelijken netjes opgeslagen heb, Maar pas bij openen zie, wie de bruidegom was. En dan denk: Is het niet handiger als ik de geboortedatum van (in deze gevallen de bruidegom) gebruik. En bij vrouwelijke familieleden ook start met de familienaam (hun meisjesnaam dus) ??

Met vriendelijke groet

Chris

chris schults - 13 okt 2021 - 03:35

Hoi Chris, 

Dank voor je bemoedigende woorden :-)

Wat je voorstelt is een prima idee. Ik heb mijn huwelijksaktes genoemd als      19500419 LippensW x DannenburgME.jpg

Hierbij gebruik ik de initialen achter de achternaam om de sortering clean te houden. 

Maar om eerlijk te zijn heb ik nog enkele te hernoemen.... 

Als je een geboortedatum wilt gebruiken is dat natuurlijk prima, of misschien alleen het geboortejaar? Anders wordt de filenaam zo lang?

Yolanda Lippens - 13 okt 2021 - 11:02

Yolanda. In mijn stamboom komt ook ergens de naam "van eunen" voor. 

Als volgt (ooit eens door gekregen van een Cor van Eunen) en later via archief amsterdam aangevuld. 

Maria Anna Wilhelmina Schults geb. 7-03-1909 Asd trouwde op 5.5.1927 Asd met Jan Lodewijk van Eunen geb. 25.12.1904 Asd.

In de huwelijksakte staan de namen van de ouders van de bruid vermeld, te weten Cornelis Nicolaas Schults geb. 22.02.1889 Asd en Trijntje Slikker geb. 11.03.1887 Asd. Cornelis Nicolaas en Trijntje trouwden op 20.01.1909 te Asd.

Vader van CN heette Christiaan Cornelis zoon van Friedrich/Fredrik. Deze CC had een broer Frederik Hendrikus (mijn opa).Bij mijn geboorte was mijn vader al 63 jaar. Mijn vader was vernoemd naar die oom van hem en heette dus ook CC, en ik heb dezelfde naam gekregen. 

chris schults - 14 okt 2021 - 04:17

Beste Chris, dank voor je aanvullende informatie!

Yolanda Lippens - 18 okt 2021 - 15:17

Yolanda 

Hoe ga je om met echtscheidingen. 

Ik heb er sowieso al 3 die meer keren getrouwd waren en waarvan ik in ieder geval van eentje al een inschrijving van een echtscheiding heb.   Ik dacht eerst vergelijkbaar op te nemen als een huwelijksakte, maar dan in plaats van X tussen beide namen een -  te zetten.  Of een hoofdletter E.

Voor gegevens bevolkingsregister had ik al eerder gekozen voor geboortedatum dan achternaam-initialen , ga er nu maar BEV voorzetten. En indien nodig volgnummer achter de naam.

Groet Chris

chris schults - 19 okt 2021 - 03:38

Beste Chris, 

Dat is een hele goede opmerking. Als je nog niet weet dat een echtpaar is gescheiden, zal het bestand van de huwelijksakte met een X zijn. Dit kan je dan later wijzigen in een E. Tenzij er op de akte al een latere kanttekening staat dat het echtpaar is gescheiden, dan weet je het al direct.

Dus zodra je een echtscheiding tegenkomt zou ik er inderdaad een E tussen zetten. Ik ga dit vanaf nu ook zelf doen. 

Voor het Bevolkingsregister is BEV ook  goed, maar vind ik iets te algemeen. Ik hanteer zelf FAM, of GEZ afhankelijk van het document. 

Ik zal deze tip in ieder geval opnemen in mijn artikel. Wil je een naamsvermelding daarin? 

Yolanda Lippens - 19 okt 2021 - 12:15

Yolanda, Ik laat bij huwelijksaktes voorlopig die X, want ik heb aparte inschrijving gevonden van echtscheiding. Die neem ik wel op in map HUWelijken maar dan naam E naam.

Ach naamsvermelding is wel leuk, maar hoeft niet per se.  Groet Chris

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

chris schults - 19 okt 2021 - 13:33

BEV map plaats ik de downloads zoals de 2de in. Is voorbeeld uitsnede van hele pagina.  Dit zijn in dit geval gegevens van een bepaald adres, wie daar woonden. In dit geval dus 1 Schults - 2 Ruwel - 3 schults etc. 

 In map FAM zet ik de Gezinskaarten/Persoonskaarten, waar ook evt de ouders, echtgenoot/-note, kinderen en adessen op vermeld staan. Zoals deze van CC Schults 26-12-1886.

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

chris schults - 19 okt 2021 - 13:43

Oh Yolanda Er schiet me nog iets te binnen. Soms download ik ook de militieregisters. Denk dat ik de rest eventueel in een map OVERige doe. Hier overzicht alle indexen archief amsterdam. Daar haal ik de meeste gegevens vandaan.  Heb nml. ook al gegevens uit 40-45  en een pensioenkaart. 

Groet Chris

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

chris schults - 20 okt 2021 - 03:18

Hoi Yolanda,
Ik ben aan het puzzelen hoe ik m'n bewijsmaterialen kan organiseren qua bestandnamen. Nu is je artikel echt al heel nuttig en behulpzaam, dus dank daarvoor! Maar niet al het bewijsmateriaal kan kwijt in je beschreven systematiek. Graag je advies over bijvoorbeeld deze twee situaties:

1. Ik heb een huwelijksakte van 30-09-1736 en een huwelijkse intekening van de kerk (ondertrouw) van 14-09-1736. Is het dan handig om de ondertrouw ook te markeren als 'HUW' met de huwelijksdatum? Of gebruik je hier een andere afkorting voor? Wat doe jij in deze situatie?

2. Ik heb een akte voor de aanschaf van een huis. Hoe kan ik zo'n bestand het beste noemen? Dit staat natuurlijk wel los van de geboorte, huwelijk en overlijden aktes, maar wil ik ook wel netjes registeren in dezelfde lijn als het ander bewijsmateriaal.

Kortom, ik ben op zoek naar hoe je ook ander bewijsmateriaal goed kunt registreren in lijn met je tips in het artikel.

Alvast dank! 

Peter Bondt - 24 dec 2021 - 12:26

Voor een enkele akte gebruik ikzelf nu OVErig, maar heb nu ook al aantal uit militieregisters en polierapporten. Daarvppr ga ik MIL en POL gebruiken en zet ze wel in aparte mappen Militieregisters en politierapporten. Sla ze dan op als   MILgebdatum jjmmdd AchternaamInitiaal.

Voor een koop akte kun je dan m.i. denken aan KOOP kan natuurlijk ook gaan om gronden c.a. 

chris schults - 24 dec 2021 - 13:46

Dank voor je reactie Chris!
Dus je gebruikt eigenlijk voor elke gebeurtenis of type bewijs een aparte code? Doe je dat dan ook voor ondertrouw, want die datum ligt vaak eerder, maar is soms wel hetzelfde bewijsstuk als het huwelijk. En mijn stamboom komt nu op een punt dat een goeie organisatie wel belangrijk wordt, dus ik probeert hier de 'best practice' te vinden. 

Peter Bondt - 27 dec 2021 - 12:52


Heb zelf (nog) geen ondertrouw gegevens. Is beetje tricky gebruik nu HUWjjjmmdd X partner voor huwelijksakten/bijlagen HUWjjjmmdd E partner voor echtscheidings gegevens. Heb bijv. een uitspraak rechtsbank en inschrijving bevolkingsregister. Dan geef ik ze een volgnummer achteraan.

Gebruik bij beeindiging huwelijk door overlijden de codering HUWjjjmmdd O partner.

In alle gevallen partner ook als geboortedatum achternaamInitialen. 

Misschien voor ondertrouw OX gebruiken.     Begreep dat Yolanda bij echtscheiding/overlijden gebruikt  XE  en  XO. 

chris schults - 28 dec 2021 - 13:06







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu