stamboomforum

Forum logoHelpdesk » Synchronisatie archieven met Open Archieven


Profiel afbeelding

Ik vind informatie over een persoon in het gemeente archief van Alphen aan den Rijn, helaas krijg ik deze informatie niet te zien in Open Archieven. Ik zou dat graag willen omdat ik gebruik maak van Centurial en daarmee gemakkelijk via de browserextensie kan importeren. Mijn vraag is hoe en wanneer de synchronisatie tussen de verschillende archieven en Open Archieven plaats vindt?

Jos van den Heuvel - 14 apr 2021 — 10:56

Denk snelste weg even informeren bij het archief zelf. 

Zal toch wel,per mail kunnen.

chris schults - 15 apr 2021 — 23:05

Beste heer v.d. Heuvel, heeft u een concreet voorbeeld(en)?

Yolanda Lippens - 21 apr 2021 — 15:10

Hallo Yolanda,

Het is meer een generieke vraag hoe de synchronisatie tussen alle archieven (dat zijn er nogal wat) en open archieven plaats vindt. Nu kwam ik bijvoorbeeld het huwelijksakte uit 1939 tegen van een Van den Heuvel met Van Leeuwen in het gemeentearchief in Alphen aan den Rijn maar die ik niet zie op open archieven https://gemeentearchief.alphenaandenrijn.nl/collectie/?mivast=105&mizig=100&miadt=105&miaet=54&micode=114.1.06-59&minr=5936105&miview=ldt . Andere voorbeelden zijn begraafaktes en gaardersaktes van de gemeente Bodegraven in het RHC Rijnstreek en Lopikerwaard.

https://archief.rhcrijnstreek.nl/detail.php?id=34544207
https://archief.rhcrijnstreek.nl/detail.php?id=37373143

Vanuit gebruikersperspectief is het namelijk het handigst via één applicatie (in dit geval open archieven) alles te kunnen benaderen zonder dat je naar een specifiek archief moet. Daar komt in mijn geval bij dat ik gebruik maak van Centurial en deze applicatie heeft een zeer goede interface via een browser extensie met open archieven waardoor allerlei broninformatie één op één wordt opgeslagen zonder de kans op tikfouten.

Jos van den Heuvel - 21 apr 2021 — 16:16


Meneer Van den Heuvel,

Er zijn verschillende manieren waarop een Open Archieven aan de gegevens van archieven komt. Veel zijn er geautomatiseerd, dan kunnen gewijzigde en nieuwe "records" gedownload worden en verwerkt, dit gebeurd minimaal 1 keer per 2 weken. Sommige archieven leveren bestanden aan via de mail, uit zich zelf of als er weer een verzoek komt van Open Archieven.

Maar, dit betreft wel gegevens waar de archiefinstelling deze ook daadwerkelijk beschikbaar stelt als open data voor hergebruik. Voor de archiefinstelling is dit ofwel een "vinkje" zetten bij een nadere toegang (index) of het (laten) maken van een mapping of export profiel.

In het voorbeeld van dat u geeft van https://gemeentearchief.alphenaandenrijn.nl/ gaat het om een archief waar minimaal om de week bijgewerkte/nieuwe data geharvest kan worden. En het lijkt erop dat "114.1.06 Archief van de ambtenaar van Burgerlijke Stand van Zwammerdam, 1811- 1964" nog niet beschikbaar wordt gesteld (via). Dat wordt dus een e-mail vanuit Open Archieven naar het archief om hen te vragen de data beschikbaar te stellen.

Heeft u ook een voorbeeld van een missende begraafakte en/of gaardersakte van de gemeente Bodegraven in het RHC Rijnstreek en Lopikerwaard? Dan kan ik controleren of deze inderdaad mist en ook hier een bericht aan de archiefinstelling sturen.

 

Als er ook andere bronen missen: laat het mij / Open Archieven en archiefinstelling weten!

Bob Coret - 4 jun 2021 — 15:22







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu