stamboomforum

Forum logoHelpdesk » niet bereikbaar



Profiel afbeelding

Betreft Genealogie Online (via Internet Explorer browser)

Dag Reinoud, mijn workaround "je GEDCOM opnieuw uploaden" is niet meer dan 'n workaround hè. Fijn dat gebruikers verder kunnen in afwachting van dat Bob Coret het probleem gaat oplossen volgens mij. Als mensen hun GEDCOM opnieuw hebben geuploaded zullen webpagina's ook vanuit OpenArchieven wel weer bereiknaar zijn.

Pauline Berens EBBI - 26 sep 2022 - 14:02

Hallo Pauline, uitstekend dat je een workaround hebt gevonden!
Scrollend door alle commentaren zou je de indruk kunnen krijgen dat het opnieuw uploaden de oplossing is. Aangezien het niet duidelijk is of de workaround tijdelijk helpt of dat de links over een paar dagen weer verdwenen zijn wilde ik de aandacht er op vestigen dat er nog wel iets moet gebeuren.

Reinoud van Wijk - 26 sep 2022 - 14:09

Gezien, Bob gaat er snel naar kijken. 

Yolanda Lippens - 27 sep 2022 - 10:47

Sommige publicaties konden niet gevonden worden, ze waren echter niet weg. De complete lijst van publicaties is nu weer bekend bij de webserver zodat ze gewoon weer tonen als je een publicatie opvraagt in de browser.

Het opnieuw uploaden van je GEDCOM was een workaround omdat in zo'n update proces ook de lijst wordt bijgewerkt.

Bob Coret - 28 sep 2022 - 10:42

Heb je ook iets gedaan om te voorkomen dat dit probleem zich zou kunnen herhalen? 

Kun je sowieso voortaan a.j.b. iets eerder ingrijpen bij zo'n groot probleem?

Pauline Berens EBBI - 28 sep 2022 - 12:44

Dit soort dingen zijn niet altijd te voorkomen, het blijft software en techniek waar bitjes kunnen omvallen. 

Ik kon dit keer helaas niet eerder ingrijpen/alert zijn door omstandigheden, dus Pauline, dank voor je 'gewone' mail. Ik zal mijn persoonlijke proces m.b.t. de Helpdesk mails nog beter gaan inrichten zodat ik Bob eerder kan waarschuwen voor dat onze periodieke online Helpdeskdagen plaatsvindt. 

Yolanda Lippens - 2 okt 2022 - 11:20

Dag Yolanda, je schrijft: "Dit soort dingen zijn niet altijd te voorkomen, het blijft software en techniek waar bitjes kunnen omvallen" als antwoord op mijn vraag aan Bob: "Heb je ook iets gedaan om te voorkomen dat dit probleem zich zou kunnen herhalen?" Dat vind ik niet professioneel overkomen. Webserverbeheer betekent o.a. 'n script laten draaien dat checkt of allerhande processen nog wel goed lopen en "of er bits zijn omgevallen", zoiets bedoelde ik, al weet ik niet hoe 't achter de schermen precies werkt bij GO. Natuurlijk prima dat je probeert regelmatig handmatig te checken of gebruikers klagen, maar ik geloof meer in preventie en automatiseren:-)

Pauline Berens EBBI - 2 okt 2022 - 12:11

Zo simpel is het niet Pauline. 

Yolanda Lippens - 5 okt 2022 - 13:33

Genealogie Online houdt een soort verwijzingenlijst bij die per publicatie bijhoudt waar deze op de harddisk staat van de server. Deze lijst was voor een deel (10-15%) gecorrumpeerd geraakt. De lijst kon ik weer reconstrueren waarna alle publicaties weer geserveerd konden worden. Naast de reconstructie oplossing had ik het bestand ook uit de backup kunnen halen, maar dan mis je wellicht wat nieuwe publicaties.

Enige wat nog op mijn lijstje staat is een betere detectie dat er iets niet goed is met de lijst. Dat werkt nu geheel op basis van een "piep-systeem", oftewel meldingen van gebruikers/bezoekers.

Bob Coret - 5 okt 2022 - 14:41

Zo simpel kan 't zijn: het idee "betere detectie dat er iets niet goed is met de lijst" lijkt me 'n grote verbetering. Publicatie van meerdere gebruikers verdwenen is ongeschikt voor 't piepsysteem:-)

Pauline Berens EBBI - 5 okt 2022 - 17:49

Er wordt op server gebied al een boel gemonitord (nu ook de GO verwijzingenlijst), heel wat processen op zowel software- als hardware-nivo. Vergeet echter niet dat het dan ook tijd kost om het te repareren. Een signaal dat er iets mis is betekent niet dat het automatisch gerepareerd wordt. Plus, sommige zaken liggen in eigen hand, andere zijn afhankelijk van derde partijen (bijv. op vlak van CPU-failures - echt, had ik vorige week op de databaseserver, harddisk-failures, netwerk). 

Bob Coret - 23 okt 2022 - 13:49


Is uw probleem opgelost / vraag beantwoord?

Wilt u dan onderaan uw bericht klikken op 'Markeren als opgelost'?

Yolanda Lippens - 3 nov 2022 - 13:31







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu