stamboomforum

Forum logoHelpdesk » Oplossing gewenst voor problemen met bemensing Helpdesk



Profiel afbeelding

Betreft Genealogie Online (via Chrome browser) op adres https://www.genealogieonline.nl

Er zijn al geruime tijd terugkerende problemen met bemensing van de Helpdesk. Vooral de laatste weken nemen de problemen met de functionaliteiten van GO toe zoals het uploaden en tonen van afbeeldingen, een bulk aan ongewenste E-mails voor een backup van afbeeldingen die niet is aangevraagd, problemen met nieuwe abonnementen en vinkjes voor het op de hoogte houden van reacties op het stamboomforum die niet meer werken.

Pauline doet haar best om met workarounds de problemen proberen op te lossen, maar vaak lukt dat ook niet, wat logisch is omdat het ICT problemen betreft die achter de schermen moeten worden opgelost. Daarbij is niet iedereen vaardig genoeg om workarounds in praktijk te brengen en kost dit veel tijd en aandacht. Velen hebben een betaald abonnement. Het kan niet de bedoeling zijn dat je daarmee ook nog met allerlei kunstgrepen ICT problemen moet gaan oplossen en geruime tijd niet optimaal gebruik kunt maken van functionaliteiten waarvoor betaald wordt. 

Met een groot platform als GO met betalende leden, vind ik het een vereiste dat er bij langdurige uitval van de Helpdesk vervanging beschikbaar is voor o.a. bovengenoemde urgente problemen. Overweging daarbij zou kunnen zijn om zonodig de abonnementsprijs wat te verhogen om dit te kunnen bekostigen.

Daarnaast zou een andere overweging kunnen zijn om pas op de plaats te maken met toevoegen en uitbreiding van functionaliteiten en eerst te zorgen dat de basis goed op orde is. Al met al geeft het de indruk dat de ICT op de achtergrond wat krakkemikkig in elkaar zit. Dat is jammer en zal ook niet de bedoeling zijn. 

Rianne Renssen - 20 jan 2024 - 14:04 (laatst bijgewerkt 20 jan 2024 — 14:08 door auteur)

Als de abonnementsprijs wordt verhoogd stop ik en w.s .meerderen met mij om lid te zijn van G.O. 

Een stamboom kan men op diverse manieren publiceren !!

Eind november 2023 was het einde van mijn lidmaatschap  van G.O. Een mailtje van Bob herinnerde mij hieraan. Ik kon een vinkje zetten om een jaar eraan toe te voegen. Aldus gedaan, wat scherts mijn verbazing : ik was nu lid tot ..EIND 2025... (i p v 2024) dus twee jaar !!!  (KASSA.. )maar Alla. En nu hebben we (IK) een probleem en niemand is thuis.!!

Al 2 x vierentwintig uur, iedere 3 minuten een binnenkomend mailtje van G.O TWINTIG per uur en :  dag en nacht.

Ik zou zeggen: probeer er met z'n allen er wat aan te doen !!

Gr Jan W Martens

j.w.martens - 20 jan 2024 - 14:46

Er is sprake van overmacht. Daarvoor ook alle begrip, maar we betalen voor een goed werkend platform. Dus zou het inderdaad fijn zijn als er in ieder geval vervanging wordt geregeld om de meest urgente problemen op m.n. Genealogie Online  aan te pakken.

Carmen - 20 jan 2024 - 15:17 (laatst bijgewerkt 20 jan 2024 — 17:20 door auteur)

Persoonlijk wil ik best wat meer betalen als dat noodzakelijk is voor een goed werkende service. Voorwaarde is dan wel dat het allemaal loopt als een zonnetje met een absoluut minimum aan problemen. En wanneer er zich bij uitzondering onontkoombare problemen voordoen snelle oplossing.  

Ik heb de eerste 2 jaar problemen gehad met de automatische voortzetting van het abonnement. Er werd niets afgeschreven en het abonnement werd gewijzigd in een probeer abonnement. Daar begint het al mee. Als je een abonnement met automatische verlenging afsluit dan moet je erop kunnen vertrouwen dat dit ook gebeurt. 

Rianne Renssen - 20 jan 2024 - 15:26

Met een groot platform als GO met betalende leden, vind ik het een vereiste dat er bij langdurige uitval van de Helpdesk vervanging beschikbaar is

Helemaal mee eens! Dat er maar één persoon is die ICT problemen op kan lossen, kan echt niet. Er zijn tenslotte veel mensen die betalen voor allerlei functionaliteiten en die hebben recht op waar voor hun geld.

Hoe vervelend het ook is voor Bob dat hij nu al langere tijd niet in staat is zich in te zetten voor "Coret Genealogie" (sterkte Bob!), het lijkt mij wel duidelijk dat er iets moet gebeuren. Ook Yolanda lijkt niet meer te reageren. Er zal iemand gevraagd moeten worden / aan moeten worden genomen om de steeds groter wordende problemen op te lossen. Er zijn abonnees die al maanden geleden (zelfs al voor Bobs ziekte) een abonnement hebben afgesloten waar ze niets aan hebben, zie bijvoorbeeld Betaald voor Plus, maar geen Plus, of plus abonnement. Het zou netjes zijn als zij hun geld terug zouden krijgen, of een gratis verlenging van hun abonnement o.i.d. En ook de andere meer urgente problemen (updaten foto's e.d.) vragen om een oplossing op korte termijn.

Het is heel jammer dat het er nu zo amateuristisch aan toe gaat, dat zal toch echt niet Bobs bedoeling zijn.

Anneke 12 - 22 jan 2024 - 16:59

Dit forum is altijd een goede vraagbaak geweest voor als je eens vastliep, veel tot hulp bereide deelnemers. En als ik zelf eens iemand kon helpen deed ik dat natuurlijk ook. Eens een foto van zw/w naar kleur gebruikte ik ook wel. Ook leuke contacten gehad via dit forum. 
Maar aangezien ik om persoonlijke redenen geen stambomen publiceer op welk forum dan ook, betekent voor mij de Helpdesk weinig. Maar voor vele anderen wel, dat is duidelijk uit de vele vragen die er liggen.
Daarom denk ik, dat er met grote spoed iemand moet worden gevonden die de problemen kan oplossen, desnoods tijdelijk. Als die oplossing niet komt, dan vrees ik dat velen overstappen naar andere fora en het hier leegloopt.
Dus overmacht of niet, er zal sowieso iets moeten gebeuren, want ook als de heer Coret weer beschikbaar is, ligt er zoveel werk, dat hulp van een tweede man/vrouw zeer zeker gewenst is.
De heer Coret sterkte wensend.

Nicolette 
 

Nicolette Jentink - 29 jan 2024 - 14:42

Wat ik vooral ook graag zou willen, is transparantie... 
Het laatste wat gehoord is, is dat de helpdesk is geveld door de griep... Maar vanaf 25 oktober 2023 griep hebben is niet heel aannemelijk...
Een standaard griepje duurt vaak niet langer dan een week... Covid kan een aantal weken duren... Maar we zijn nu al 3 maanden verder, dat klinkt niet meer als griep...

Als het iets ernstiger is dan de griep is het handig om dit ook te communiceren, misschien zijn er wel mensen binnen het forum met kennis van zaken die (tijdelijk) het stokje over kunnen nemen om een flink aantal van de problemen op te lossen.

Sowieso wens ik de personen die ziek zijn veel sterkte...

Marcel Steenbergen - 30 jan 2024 - 08:44

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Ik neem aan dat Bob Coret ernstig ziek is en daarom geen reactie geeft op stamboomforum. Maar hij is wel actief op linkedin en eergisteren nog x (voorheen twitter). Een berichtje over de stand van zaken wordt daarom zeer op prijs gesteld.

Pieter Koenders - 1 feb 2024 - 16:54

Dat is mij ook opgevallen: andere activiteiten zijn kennelijk wél mogelijk.
Er staan tientallen recente reposts van hem op LinkedIn.
Worden wij in het ootje genomen?

Jan Verkade - 3 feb 2024 - 08:11 (laatst bijgewerkt 3 feb 2024 — 08:17 door auteur)

Ook Yolanda Lippens niet meer in beeld ???

j.w.martens - 3 feb 2024 - 12:00

Anneke 12 - 3 feb 2024 - 15:27

Vooropgesteld dat dank zij de tomeloze inspanningen van Bob Coret genealogieonline een schitterend platform is dat ik graag gebruik, vermoed ik dat de maandelange stilte van Bob mbt het niet functioneren van het platform een technische achtergrond heeft en hij er niet meer uit komt.
25 oktober 2023 meldde Yolanda dat de helpdesk plat lag vanwege griep van Bob en 31 oktober meldde Yolanda dat er privié-omstandigheden waren.
Nu was Bob fit genoeg om een week later 3 op 4 november deel te nemen aan de jaarlijkse HackLOD in Gouda. Op https://netwerkdigitaalerfgoed.nl/nieuws/hackalod-2023-dit-zijn-de-toepassingen-met-erfgoeddata-voor-publiek-en-collegas/ zien we Bob als een van de winnaars van Team Per LOD ad Astra en hij kan ook nog bewegen op de youtube filmpjes van de HackaLOD. Er is dus geen fysieke reden die hem weerhoudt zijn verantwoordelijkheid te nemen en de deelnemers van zijn genealogisch platform te informeren over de stand van zaken. En bovendien Yolanda en Pauline niet langer in de kou te laten staan.

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Pieter Koenders - 4 feb 2024 - 12:25

Beste mensen, 

Heel begrijpelijk dat dit topic is gestart, en terecht. 

Toevallig heb ik gisteren het Griep-topic aangepast met een update, zie  https://www.stamboomforum.nl/subfora/4/0/0

Ik ben nog zeker in beeld, en deze kwestie zit mij persoonlijk ontzettend hoog. Zeker toen ik hoorde dat Bob wél met andere dingen bezig is, en mij, na 3 jaar intensief (2 x p/w) online meetings en samenwerken, totaal niets meer van zich laat horen. Ik weet dat hij m'n berichtjes heeft gezien. 

Ik heb al vanaf oktober diverse appjes, mails, een kaartje en zelfs een ballon naar hem gestuurd met Sterkte (zonder te stalken natuurlijk, maar wel zo af en toe een bericht omdat ik ook bezorgd was). Ik weet namelijk niets wat er met hem aan de hand is. 

Hij laat niets van zich horen. Ik wilde het eerst niet delen, maar persoonlijk voel ik me volledig 'geghost' door hem waar ik emotioneel behoorlijk van streek ben geweest, en wat bij mij flink wat oud-zeer naar boven heeft gebracht. Bob is zich daar totaal niet van bewust dat dit negeren zo'n effect op iemand kan hebben. In de maand november en december ben ik door deze kwestie door een flinke emotionele rollercoaster gegaan waardoor ik mezelf flink heb moeten toespreken en alles heb 'losgelaten' voor dat moment. Maar ja, het forum gaat door, dus ik zie nog steeds alle berichten langskomen. 

Voor degene die mij niet kennen: ik zit in een zwaar revalidatietraject, en samenwerken met Bob zijn voor mij hoogtepunten in mijn week. Ik ben nuttig, kan mensen helpen, ik leer weer veel van hem, ik kan Bob helpen. En dat doe ik al jaren, en dat 2x per week. Heel intens dus. En dat mis ik heel erg. Voor mij ben ik over mijn grenzen van zelfrespect heengegaan, en dat heeft me verdriet gedaan. 

Sinds november moet ik toezien hoe dingen in de soep lopen, en hoe er financieel dingen misgaan. Ik voel me ontzettend machteloos dat ik daar niets aan kan doen. Bob is de enige die dingen technisch kan veranderen. Ik kan alleen maar dingen voorbereiden, en op de achtergrond dingen 'labelen' en verzamelen zodat het complete plaatje van een probleem zichtbaar is. Dit werkte jarenlang perfect. 

Misschien goed om te weten dat Pauline Berens (ook als vrijwilliger) inhoudelijk ontzettend goed werk doet en echt in een topic kan duiken. Ik ben daar niet zo goed in, behalve dan de abonnementen waar ik wat meer inkijk in heb, maar helaas niets kan aanpassen. Mijn kwaliteit is meer het totale plaatje, de overview, dingen voor Bob voorkauwen, samen dingen overleggen, mensen uitvragen en problemen koppelen. Pauline is overigens niet betrokken bij de Zoom sessies, zij doet voornamelijk het 'voorwerk' wat voor ons/Bob goed is e.e.a. al te weten. 

Toen ik laatst hoorde dat hij dus wél actief is met andere dingen, brak er iets in mij. Half januari heb ik hem weer een mail gestuurd met een ultimatum dat hij vóór 31 januari iets van zich moet laten horen, dan wil ik de draad wel weer oppakken. Anders houd het voor mij op. 

Hierbij moet ik wel zeggen dat Bob een ontzettende lieve, rustige en zeer intelligent man is, waar ik heel graag mee samenwerk. Ik heb hem ook al enkele jaren geleden verdedigd om soortgelijke klachten van mensen, maar toen ik in beeld kwam als moderator (2019) en Bob ging helpen door met de Online Zoommeetings de Helpdesk door te nemen (voor te kauwen), kwam er eindelijk structuur in, wat voor Bob heel goed werkte. En zo geschiedde, tot september 2023. 

Ik voel me ontzettend betrokken bij Bob zijn producten, wat hij heeft gebouwd is geniaal, en zeker door feedback van mensen konden we e.e.a. flink verbeteren. Maar ik heb zo'n vermoeden dat onze To-Do lijst (dus openstaande topics die nog niet zijn aangepakt omdat het een flinke technische impact heeft), voor hem te lang is geworden en hij het niet meer kan overzien. Maar dat is ook gissen, want ik weet verder niets. En daarbij heb ik vaak aangeboden om hem daarbij te helpen, maar ik weet ook dat dat veel programmeerwerk is, waar ik niet bij kan. 

Ik had nooit verwacht dat dit zou gebeuren, zeker niet gezien onze persoonlijke band en frequente contact. Want ook buiten de Zoom sessies hadden we vaak contact. Dat hij mij nu volledig 'ghost' vind ik heel verdrietig. Je kunt het schandalig, onbeschoft, asociaal enz. noemen. Ik probeer dat nog niet zo te zien, want er is zich ook nooit wat voorgevallen tussen ons. Nooit een conflict of discussie. Integendeel. 

Ondanks dat hij mij nu zo negeert en niet zijn verantwoordelijkheid pakt v.w.b. zijn (betaalde!) diensten, hoop ik van harte dat hij toch op het punt gaat komen om z'n schouders er weer onder te gaan zetten. 

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er nodig is om Bob weer te motiveren. Dat hij wél met andere projecten op genealogie vlak bezig is, is aan de ene kant goed dat hij weer uit z'n schulp is gekropen. Maar aan de andere kant laat hij mij/ons dus volledig stikken. Maar dat gezegd hebbende, doet mij dat ook weer verdriet, want ik weet ook dat Bob zo niet in elkaar steekt. 

M.b.t. de abonnementen (een apart forum alleen zichtbaar moderators) heb ik overwogen om mensen uit m'n eigen geld te compenseren, wat ik dan later wel weer van Bob terug zou krijgen. Maar het liep toch wel op, en omdat Bob steeds langer niets liet horen, kreeg ik zo'n onderbuik gevoel dat ik m'n geld niet meer terug zou krijgen. 

Kortom, ik heb een allergie om zonder denkbare reden 'geghost' te worden, en daar ben ik klaarblijkelijk niet de enige in. En dat is gezien de top-sites die Bob heeft gebouwd, heel triest. En ik hoop zo dat hij het allemaal niet kapot laat gaan.

Ik hoop hierbij wat meer informatie te hebben gegeven, en zo ook mijn standpunt. Alhoewel ik daar al die maanden vaag over ben gebleven wegens privacyredenen en om hem in bescherming te houden. 

Ondanks alles blijf ik hoopvol, en ondanks alles blijf ik bereid om met hem de draad weer op te pakken, en dan vooral veel tijd kwijt te zijn om het puin te ruimen. Dat er dan tussen Bob en mij nieuwe afspraken gemaakt moeten worden lijkt me duidelijk, want ik wil dit niet nog een keer meemaken. Maar dat is dan tussen Bob en mij. 

So far mijn betoog. Ik blijf hopen en bidden dat hij snel contact met mij opneemt. 

Warme groet, Yolanda

Yolanda Lippens - 4 feb 2024 - 16:49 (laatst bijgewerkt 5 feb 2024 — 17:03 door auteur)

Bedankt voor je uitgebreide reactie Yolanda en sterkte ermee, ook met je revalidatie. Ook ik vind het geen stijl dat Bob niet communiceert en dat sommige mensen problemen hebben met hun abonnememt. Maar verder; de opgeloste problemen beginnen pas op pagina 5 en dat was maanden geleden ook zo. Het aantal problemen stijgt volgens mij niet, al voelt dat misschien wel zo. De wachttijd van problemen die Bob moet oplossen is wel opgelopen. Er waren grote problemen de afgelopen maanden met afbeeldingen uploaden en waarschuwingsmails, maar die zijn als ik het goed begrepen heb verdwenen. Heeft Bob dat misschien gedaan zonder de betrokkenen te informeren vraag ik me inmiddels af?! Omdat ik zag dat iemand z'n probleem met 'n abonnement (wel betaald, geen +functionaliteit) als Opgelost had gemarkeerd heb ik hem gevraagd of z'n probleem idd opgelost was, nog geen antwoord.

Misschien goed om te weten dat ik de komende weken nog beschikbaar ben voor Stamboomforum, maar zodra m'n gezinskaartenproject af is is het forum niet meer goed te combineren met andere activiteiten.

05-02-2024: De betreffende gebruiker heeft via mail gereageerd en Bob via het forum. Inmiddels zijn meerdere problemen met abonnementen opgelost. De opgeloste problemen beginnen halverwege pagina 4, i.p.v. 5, 'n hele voortuitgang:-)

Welkom terug Bob!

Pauline Berens EBBI - 4 feb 2024 - 17:26 (laatst bijgewerkt 5 feb 2024 — 14:39 door auteur)

@Pauline, gezien de topics die automatisch gesloten worden na 3 maanden (die jij dus duidelijk over het hoofd ziet), en dat het subforum met alle abonnement problemen nog vele openstaan, en het feit dat hij zowel zijn klanten als mij volledig heeft doodgezwegen, kan ik je uitspraak 'Welkom terug Bob' niet echt waarderen. 

Yolanda Lippens - 5 feb 2024 - 17:07 (laatst bijgewerkt 5 feb 2024 — 17:07 door auteur)

Helaas ook ik heb nog steeds geen reactie van Bob als moderator mogen ontvangen.

Bob terug? Een zwaluw maakt nog geen lente. 

Eerst had er een reactie naar de moderators moeten komen, alvorens hij de draad weer gaat/ging oppakken!

Er mankeert nog behoorlijk veel zaken in de moderatie afhandelingen.

 


 

Everardus Rollema - 5 feb 2024 - 17:51 (laatst bijgewerkt 5 feb 2024 — 21:19 door auteur)


Goed dat het slotje er weer af is. Ik vond het niet netjes dat het door mij gestarte onderwerp zonder verdere mededeling afgesloten werd. 

Ik denk dat het goed is om de gevoeligheden richting Bob in dit onderwerp, die overigens alleszins te begrijpen zijn, publiekelijk wat rust te geven en dit privé (via mail) te bespreken. Het punt is wel gemaakt en ik hoop dat het voor Bob duidelijk heeft gemaakt, dat communicatie en transparantie ook heel belangrijk is. Wat mij betreft hoeft er niemand aan de schandpaal, dat laten we maar over aan onze verre voorouders. We zijn allemaal mensen met onze kwaliteiten en tekortkomingen en er is altijd wat van elkaar te leren.

Ik hoop van harte dat Yolanda en Bob er samen uit kunnen komen en de relatie kunnen herstellen. Het zou mooi zijn als de berichten uit dit onderwerp leiden tot een betere en vooral snelle afhandeling van berichten in de Helpdesk en problemen met de moderatie. Verder blijf ik er bij dat er achtervang vereist is voor het geval Bob om wat voor reden dan ook uitvalt.

Bob, beschouw het als opbouwende kritiek. We waarderen jouw goede werk en het laatste wat we willen is achteruitgang van dit prachtige platform waar ook ik graag mee werk. Mogelijk ligt jouw passie vooral bij het ontwikkelen van nieuwe toepassingen en minder bij het onderhouden er van. In dat geval zou ik overwegen om het onderhoud al dan niet deels uit handen te geven. 

Ik hoop dat er van jou of namens jou over een poosje een terugkoppeling op dit onderwerp komt zodat ik het onderwerp als opgelost kan markeren. 

Rianne Renssen - 5 feb 2024 - 18:42 (laatst bijgewerkt 5 feb 2024 — 18:44 door auteur)







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu