stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Duitsland » inschrijving (1907) en uitschrijving in bevolkingsregister Berlin-Zehlendorff (1907 of 1908)


Profiel afbeelding

Ik zoek de inschrijving en uitschrijving van Trijntje (Sjoerds) van der Schaaf (29-04-1882) in het bevolkingsregister van Berlin-Zehlendorff. Uitschrijving uit Amsterdam is 24 januari 1907. Adres in Duitsland is Gertraudstrasse 10, Berlin-Zehlendorff. Zij gaat daar professor Antonie (Anton) Pannekoek (02-01-1873) helpen in de huishouding. Ik heb Pannekoek gevonden in een adresboek van 1910 in die straat en plaats. Trijntje staat weer ingeschreven in Amsterdam op 16-04-1908, maar andere indirecte bronnen beweren dat zij al in april van 1907 terugkeerde naar Nederland.

Jantine van der Knaap

Op deze site http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/Schaaf  staat het volgende:

Via de SDAP, waar Nine van der Schaaf in 1905 lid van was geworden, werkte ze in het voorjaar van 1907 als huishoudster bij de socialist Anton Pannekoek in Berlijn. Na enkele onprettige betrekkingen (in Warnsveld en Aerdenhout) ontfermden Albert Verwey en Kitty van Vloten zich later dat jaar over haar. Ruim een jaar woonde ze bij hen in: ’s ochtends werkte ze in de huishouding, de rest van de dag kon ze schrijven.

Misschien biedt dit houvast voor verder onderzoek.

Anje Belmon

Bedankt voor de reactie. Ik heb dat ook gelezen, maar dat is juist het probleem. Het klopt niet met de gegevens in het bevolkingsregister Amsterdam, waar heel duidelijk staat dat ze zich inschreef in Amsterdam op 16 april 1908 (en niet 1907!!) en als laatste woonplaats staat vermeld Zehlendorff. Ik zou graag een bevolkingsregister willen zien waar ze zich in- en uitschrijft in Duitsland, maar weet niet waar ik die kan vinden. Zijn die trouwens niet allemaal vernietigd in de oorlog?

Jantine van der Knaap

De documentatiedienst van het Nederlands Letterkundig Museum vermeldt dezelfde gegevens over Nine van der Schaaf, zie hier.

Met het museum contact opnemen om te kijken wat de bron is van deze informatie ?

Anje Belmon

Ja maar iemand is fout. Of het Bevolkingsregister Amsterdam of de websites die het over 1907 hebben.

Jantine van der Knaap

Overigens, wat staat hierover in haar autobiografie (In de stroom, uitgegeven door G. A. van Oorschot in 1956)? (Zie hier voor een recensie.)
Maar goed, drukfouten kwamen klaarblijkelijk nogal eens voor bij van Oorschot in die tijd.

Peter S

Goeie tip, ik had het boek al gelezen, maar hier niet opgelet. Er staat: Ik ging voor enkele maanden .... Dus het bevolkingsregister is fout? Ik beschouw dit als opgelost, behalve als iemand mij nog aan een uitschrijving van het bevolkingsregister in Berlijn kan helpen. Dat zal dan toch rond april 1807 zijn.

Kan iemand mij daarin de weg wijzen?

Jantine van der Knaap

Zelf denk ik niet dat die er ooit zijn geweest zoals de Nederlandse bevolkingsgregisters, maar ik hoor graag als het tegendeel waar is.

Ter aanvulling van de inschrijving in het gewone BR Amsterdam, de bijbehorende inschrijvingen in de woningboeken over de eerste Amsterdamse periode, mochten die nog niet bekend zijn: link1, link2, hoewel daar niets nieuws zal staan behalve de andere bewoners.

Peter S

ChrisvD


Bedankt Chris, daar zou ik voor mijn eigen onderzoek ook wat aan kunnen hebben.

Peter S







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!