stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Duitsland » Wie weet meer over de Duitse/Franse voorouders v Stephanus Orlus/Ortus/Urles, geboren 1768 in Aachen


Profiel afbeelding

Ik heb als zijtak van aangetrouwde familie van mijn moeder in mijn stamboom een Stephanus Ortus/Orlus/Urles, soldaat/kleermaker/logementshouder-tapper en volgens het bevolkingsregister van Amsterdam geboren in 1768 in Aken. Op FamilySearch vind ik geen Duitse personen met de achternaam Urles, wel Franse. Door de ligging van Aken verbaast mij dat niet, elders in mijn wel directe stamboom heb ik dat ook al meegenaakt. Ik kan op internet niets over de roomskatholieke Stephanus vinden, wie kan mij verder helpen? Liggen Stephanus' roots in Duitsland of in Frankrijk? Bij voorbaat dank voor alle hulp!

Kiki26 - 11 sep 2021 — 22:34 (laatst bijgewerkt 11 sep 2021 — 23:59 door auteur)

Ik zou eerst zijn overlijdensakte eens gewoon opzoeken.
En dat van zijn zus(?) Gertrudis (doopgetuige Amsterdam 1810)
Idem Clara, 1806

Jan Clavaux - 11 sep 2021 — 22:50 (laatst bijgewerkt 11 sep 2021 — 22:52 door auteur)

Op 28-1-1799 is hij doopgetuige te Zwolle in de RK statie Koestraat

Jan Clavaux - 11 sep 2021 — 23:20

Hij is overleden op 19 maart 1856 volgens het bevolkingsregister van Amsterdam, maar op de site van het stadsarchief kan ik geen overlijdensakte vinden, anders had ik de daarin vermelde info voor mijn zoektocht kunnen gebruiken. 

Kiki26 - 11 sep 2021 — 23:54

Gertrudis is ook onvindbaar, zij komt alleen die ene keer als getuige voor. U weet hopelijk wel hoe ik hun akte wel kan vinden...

Kiki26 - 11 sep 2021 — 23:55 (laatst bijgewerkt 11 sep 2021 — 23:56 door auteur)

stamboek 5e Regiment Infanterie van Linie 2e Bataljon [hier]

Stephanus' overlijden [hier]

en nog een zoon Jurrig Frans Karel Orlus, geboren te "Westburg in Frankenland" die zich op 17-jarige leeftijd 26.10.1818 liet inschrijven bij de marine [hier]

Peter B - 12 sep 2021 — 01:13 (laatst bijgewerkt 12 sep 2021 — 10:42 door auteur)

Volgens de stamboeken moet hij ongeveer 1777 geboren zijn. Deze M (familysearch.org) en die van Peter B.

Hij ging op zijn 16e al in het leger, net als anderen op dat blad (weesjongen?)

Frank Fransz - 12 sep 2021 — 08:23

Dus Stephanus heeft eerst in Duitsland in een andere plaats met een andere vrouw kinderen gekregen en is daarna naar Nederland gekomen. Interessant, dan zou de doopakte van Jurrig Orlus de naam van zijn eerste partner moeten onthullen. Wat mij echter vooral interesseert, is of de familie Urles/Orlus oorspronkelijk uit Frankrijk zou komen (Frankenland is in Duitsland), omdat je online geen Urles in Duitsland tegenkomt...

Kiki26 - 12 sep 2021 — 08:28 (laatst bijgewerkt 12 sep 2021 — 08:34 door auteur)

Dat is apart, Frans, overal in Amsterdam staat duidelijk 1768...Een paar jaar verschil ben ik wel gewend, maar bijna 10 jaar ..

Kiki26 - 12 sep 2021 — 08:30

Hij kan zich bij zijn inschrijving niet nog jonger voorgedaan hebben.

Frank Fransz - 12 sep 2021 — 08:58

Maar dan kan Jurrig Orlus nooit zijn zoon zijn geweest, want als die in 1808 17 jaar is, zou Stephanus hem op zijn 14e hebben gekregen, misschien was dat dan een broer of neef.. 

Kiki26 - 12 sep 2021 — 09:20 (laatst bijgewerkt 12 sep 2021 — 09:20 door auteur)

100% zeker zijn zoon. Zijn naam staat er toch bij !

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Frank Fransz - 12 sep 2021 — 09:25 (laatst bijgewerkt 12 sep 2021 — 10:03 door auteur)

Peter B - 12 sep 2021 — 23:28

De 5e halve brigade trok in 1800 op naar.....Wurzburg

Liggen Stephanus' roots in Duitsland of in Frankrijk? België ligt meer voor de hand.

Frank Fransz - 13 sep 2021 — 09:24


Geweldige vondst, Peter: dat betekent dat de gegevens op geni van Alida's ouders onjuist zijn, sterker nog, ook haar voirnaam is onjuist: ze ttouwt als Lena, heet bij alle geboorten in Amsterdam Aleijda in verschillende spellingen en in de overlijdensakte van Stephanus in Amsterdam heet ze weer Helena.... Nu heb ik voor het eerst de namen van Stephanus ' ouders (en van die van Lena!). Hij is werkelijk overal in Overijssel geweest, Zwolle, Oldenzaal, Deventer, wie weet waar nog meer.    En wat het leger betreft: waarom zou België meer voor de hand liggen, Wallonië dan in ieder geval ??

Kiki26 - 13 sep 2021 — 11:06 (laatst bijgewerkt 13 sep 2021 — 11:16 door auteur)







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu