stamboomforum

Forum logoFora » Militairen » Parijs gaat militaire stamboeken online aanbieden

@Jan

Graag gedaan! Ben blij dat ik je een heel klein beetje kon helpen.

*en het is mevrouw* LachenKnipogen

Groet,

Miran

m.verweij

Dank voor de attentie Jan, deze gegevens had ik inderdaad al. Dit was namelijk Johannes Krips, de broer van mijn voorvader Frans, en diens inschrijving heb ik destijds op diskette uit Vincennes gekregen. 

Hopelijk vind jij over Gerrit tzt ook nog interessante informatie. Je hebt er hard genoeg naar gezocht!

Vr.gr.

Maarten

 

Maarten Krips

Beste Bas,

Ook van mij  nog de dank voor het 'online'-bericht.

Je noemde een aantal regimenten met Hollanders. Ter aanvulling: ook het 33e lichte infanterie ging naar Rusland. Volgens Sabron samengesteld aug 1810 uit het 'Bataafse' 1e regiment jagers en het 'Bataafse' 6e regiment infanterie.

Het gekke is: het lijkt erop dat de Fransen zelf ook al heel lang een echt Frans 33e regt lichte inf hadden, dat in 1810 en daarna gewoon bestond / bleef bestaan. Met een andere generaal dan het Hollandse, en in een andere divisie dan het Hollandse. Nafziger meldt: 'The colours of the 33rd regiment of French infantry, taken at Culm, can be seen in the 'Kaiserliches  Zeughaus' in Vienna'. Dit kan onmogelijk slaan op het Hollandse 33e.

Dus voor ik (met Chrome) ga zoeken: kan iemand opheldering geven: waren er inderdaad tegelijkertijd twee regimenten lichte inf, allebei 33? 'Vincennes' meldt er maar één.

J.C. Schweig

Beste Carel,

Nee, er waren zeker geen twee regimenten 33e legere tegelijkertijd.

Volgens mij slaat de tekst van Nafziger op het 33e Regiment Infanterie de Ligne. Dat klopt ook met wat Digby Smith schrijft over het regiment (Napoleon's Regiments. Battle Histories of the Regiments of the French Army, 1792-1815). Op 30-8-1813 vochten ze bij Kulm, 'the eagle of the 33e was taken here').

Er dienden overigens ook wel Nederlanders bij het 33e de Ligne.

Het 33e legere bestond bijna geheel uit Nederlanders, dat is het verschil.

Van het 33e de ligne vind je de stamboeken nu online, van het 33e legere helaas nog niet.

Mvg

Bas Lems

@Jan Hazelveld,

Ik heb het eens uitgezocht. Gerrit Haseveld moet hebben gediend bij een infanteriebataljon veteranen, dat geen deel uitmaakte van Garde Imperiale.

Het waren veteranenbataljons die (na de reorganisatie van mei 1810) bedoeld waren om de arsenalen van de marine in de grote havensteden te bewaken (Bron: Eugène de Lelys, Onze voorouders in het leger van Napoleon, tweede uitgave, blz. 102).

Je zult ze dan ook nog niet vinden op internet, omdat de stamboeken bewaard worden in een andere sous-série. De gardestamboeken hebben het nummer

20 Yc, de linie-infanterie nummer 21 Yc. De lichte infanterie  (ook nog niet online) nummer 22 Yc en de veteranen waar wij het over hebben zitten hoogst waarschijnlijk in sous-série

23 Yc  

(Troupes auxiliaires, cohortes, régiments étrangers. An VII-1815). Ik kan echter helaas geen inventaris van die serie vinden, althans niet op internet. 

Bas Lems

Jan,

Ik heb van de week foto's gemaakt van de inschrijving van Gerrit Hazeveld in het stamboek grenadiers van de garde (van Lodewijk Napoleon), depot bataillon, 3e compagnie (1810). Hij is dan 32 jaar en er wordt voorgesteld hem bij de veteranen te plaatsen.

Had jij daar zelf al foto's van? Mail me anders even via mijn profiel.

Mvg

Bas Lems

Beste Bas

Het Hollandse 33e regt inf (lcht)  staat nog steeds niet in de site van Vincennes. Het valt me op dat er geen enkel regiment 'legère' bij staat. Of zoek ik verkeerd?

groet

,

Carel S.

J.C. Schweig

Dag Carel,

De regimenten lichte infanterie (legere) staan nog geen van alle online.

Ik heb geen idee hoe lang dat nog kan duren. De Fransen zijn nu allereerst in de ban van de 1e wereldoorlog. Het scannen van de stamboeken is vrijwilligerswerk, heb ik begerepen. Ze zullen vast niet stil zitten, dus we houden hoop.

Mvg

Bas Lems

Beste Bas,

heel erg bedankt voor het melden van deze site, ik heb er meteen op gekeken!!

ik kon helaas nog niet vinden wat ik zoek.

mijn voorvader Gijsbert van der Laan zat voor 1810 bij de 2e Compagnie v.h. 2e Bataljon Artillerie te voet.

Dit schijnt in 1810 door Napoleon te zijn omgenummerd naar 9e Bataljon van het 9e Regiment 'd Artillerie a Pied. Weet jij welk stamboek dit is en of die al is gedigitaliseerd?

groet Hans v d Laan

Hans van der Laan

Beste Hans,

De artillerie is nog niet gedigitaliseerd en is dus nog niet op de website te vinden, helaas.

Je hebt toch wel zijn stamboekinschrijving uit de Nederlandse periode bekeken, bij het Nationaal Archief?

Mvg

Bas Lems

Ja zeker, ik liep er toevallig tegen aan. Wel een boeiend stuk (inv 2.01.15 no.55 fol.52).

Gijsbert van der Laan, geboren in Waarder (bij Woerden) geboren  1763

De plaats Waarder klopt helemaal, alleen de geboortedatum niet. Er is helemaal geen Gijsbert van der Laan in 1763 in Waarder geboren aldus de dtb. Mijn voorvader Gijsbert werd in 1778 geboren!!

Maar ik las op internet dat er wel meer geboortedatums in dit stamboek niet kloppen, dus voorlopig ga ik er nog maar van uit dat dit mijn voorvader is. Bovendien zijn er meer aanwijzingen.

Gijsbert was kanonnier in het 2e bataljon v h 2e Regiment Artillerie te voet. Op 15 feb. 1807 ging hij in Hellevoetsluis aan boord van het fregat De Utrecht om Curacao te helpen tegen de Engelsen. Het Kanaal was door hen geblokkeerd dus men voer om Schotland heen. Helaas liep het fregat op 25 feb. 1807 op de klippen bij de Orcadische eilanden. 60 soldaten kwamen om, maar Gijsbert werd krijgsgevangen gemaakt door de Engelsen en naar Peebles gebracht. Op 1 mei komt hij door een gevangenruil weer vrij en wordt in dec. 1809 bevordert tot sergeant.

Daarna stopt mijn informatie.

Blijkbaar ging zijn Bataljon in 1810 over naar de 9e com. van 'd Artillerie a Pied.
het zou mooi zijn als ik kan aantonen dat Gijsbert daat ook deel van uit maakte!!

mvrgr. Hans

Hans van der Laan

Mij valt ook op dat geboorteplaatsen en -data in de stamboeken vaak niet blijken te kloppen als je ze checkt in de DTB's. Ook als je rekening houdt met flinke verschillen tussen geboorte- en doopdatum. 

Ik vond zelfs een soldaat die erop werd betrapt zich in 1814 aan te melden onder een valse naam.

(Ik vlooi stamboeken vanaf 1813/4 door op zoek naar Nederlandse overlevers van de Russische veldtocht).

J.C. Schweig

Hans,

Ik kan je niet helpen aan die gegevens van na 1810. Echter wel aan iets anders.

Van ramp met het schip de Utrecht in 1807 bij de Orkney Islands bestaat een heel gedetailleerde beschrijving (door een van de officieren van het schip) in een extract-scheepsjournaal in de collectie Hora Siccama bij het Nationaal Archief in Den Haag.

Als je contact opneemt via mijn profiel hier op het Stamboomforum, dan heb ik jouw emailadres en dan mail ik je de foto's via WeTransfer.

Mvg

Bas Lems

Beste Bas,

Hartelijk dank voor de scans!!! Ik ben meteen begonnen met lezen/vertalen. Erg interessant verhaal.

groet Hans

Hans van der Laan


Beste mensen,

Weet iemand of de oranje legeronderdelen ook online staan. Ik ben in dit subforum nieuw en nog niet ervaren in het opzoeken: 

Dit staat in een stamboek van een  familielid uit mijn stamboom: 

"Fransche Dienst  bij het 8  Bataillon Pupilles in Junij 1811

overgegaan bij het 18   Regiment Infanterie  van  Linie in 1813

Krijgsgevangen bij de  Pruissen in 1814

Bij de Pruissen Dienst  genomen bij het  26 Reg(imen)t Inf(anterie) van Linie

 overgegaan bij het 26 Reg(imen)t Landwehr

gedeserteerd 2 maart 1816"

Ben benieuwd.

Groet

Wim

Wim Hobers




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!