stamboomforum

Forum logoMilitairen » Hein Sappeur * Groesbeek circa 1791, overl. Assen 1845 [opgelost]


Profiel afbeelding

Onderzoek naar (Henrici) Hendrik Gerritsen alias Hein Sappeur, geboren Groesbeek ca 1791- Assen 18 jun 1845, zoon van Derk Gerritsen en Teuntje Huyberts. In zijn overlijdensacte staat zijn alias Hein Sappeur vermeld. Mijn vermoeden is dat hij derhalve militair is geweest in het begin van 19e eeuw. Tot nu toe heb ik hem in de online beschikbare archieven als militair nog niet kunnen vinden. Is er iemand op dit forum die beter zijn/haar weg weet en mij hier duidelijkheid over kan geven?

------------------

Titel aangepast door moderator

Peter Scholten

Hij is in ieder geval militair geweest.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GY1F-SMLG?i=60

Zijn inschrijving bij het 11e Bat. Westindische Jagers. 1821 kwam hij terug naar Nederland

Frank Fransz

Hij is in 1814 opgeroepen bij de Land-Militie van het Nederlandse leger.
Hij tekende toen vrijwillig voor 6 jaar naar West-Indië, ingedeeld bij het 11e bataljon van de Indiaansche Brigade.
Zijn bestemming was Curaçau, maar door de omstandigheid dat Nederland mee deed aan de actie van de
Geallieerden om het Leger van - de uit gevangenschap ontsnapte - Keizer Napoleon te verslaan, moest de
Indiaansche Brigade eerst nog deelnemen aan de slag bij Waterloo in 1815

Toen die slag gewonnen was, ging Hein Sappeur naar West-Indië, onder de overste Frederik Knotzer, die
weer onder commando stond van Generaal-Majoor Carl Heinrich Wilhelm Althing uit Saxen-Gotha.
Hieronder de link naar de Indiaansche Brigade. 


https://nl.wikipedia.org/wiki/Indiaansche_Brigade

henk elsinga

Geweldig Frank, een mooi cadeau, dank!

Peter Scholten

Dank Henk, ik ben niet jarig vandaag, maar deze informatie is hele mooie cadeaus!! Geweldig!

Peter Scholten

Beste Frank en Henk, ik heb nog wat vragen. Na ontcijfering van het handschrift document van inschrijving blijven er een paar vraagtekens open staan.

Onder en boven zijn naam staan twee verschillende notities: 1. Aan den Burgemeester zijner gemeente 11 april 1833 en 2. Eerste woord kan ik niet lezen: ?? Entractaanden   Kapitein Verstege den 8 feb 1932

Betekent dat hij op 8 feb 1832 is afgezwaaid? Volgens zijn geboortedatum 4 april 1782 op het document  zou hij dan ongeveer 50 jaar moeten zijn.

Mij was bekend dat hij ca 1791 geboren is, maar in document van inschrijving staat, als ik me niet vergis, 4 april 1782. Bij oproep in 1814 is hij dan 32 jaar … is het niet logischer wanneer hij opgeroepen werd op zijn 22ste?

laatst gewoond te ??? Westreem (kan ik ook niet lezen)

Met vr. groet en grote dank (want weet nu zoveel meer!!)

Peter Scholten

Die aantekeningen kan ik niet verklaren, ze zijn zeer ongebruikelijk.

Ofschoon de geboortedata in de stamboeken fouten kunnen bevatten is hij nooit in 1791 geboren, wel zijn zuster Joanna.

Hij zou van 1783 zijn (wiewaswie)

Frank Fransz

Eronder staat:

Extract aan den kapitein Verstege den 8 feb. 1832. Ik neem dus aan dat deze een uittreksel van Hein's inschrijving heeft ontvangen? 

Annemarie57

Hendrik Gerritse alias Hein Sappeur is niet op 18.6.1845 maar op 8.6.1845 in Assen overleden.

Hij "woonde" toen aan de Hasseltervaart - in het Huis van Arrest en Justitie. De aangifte wordt ook door twee cipiers gedaan.

G. Karssenberg

Dank Annemarie, dat kan heel goed. Hein Sappeur was in 1832 al erg op het foute pad, en die tocht eindigt uiteindelijk met zijn overlijden in het Asser gevang.

Peter Scholten


Yep G. Krassenberg. De 1 van het getal 18 was weggevallen, correct!

Peter Scholten







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu