stamboomforum

Forum logoMilitairen » Opheldering gevraagd, diensttijd van Manasse Godijn (1773-1850) in leger Napoleon.



Profiel afbeelding

Beste forumleden

Manasse Godijn heeft gediend in het leger van Napoleon. Alleen doordat er zoveel elkaar tegensprekende bronnen zijn. En het feit dat ik niet zo goed Frans kan, ben ik de draad kwijt. Manasse Godijns registratie in het leger is hier te zien. Hier klopt echter zijn geboorte datum niet. Er staat 14-4-1778 terwijl hij is gedoopt op 2-5-1773. Dit is echter niet de enige keer dat hij zegt 5 jaar jonger te zijn. Ook bij zijn overlijden op 11-9-1850 wordt er gezegd dat hij 5 jaar jonger is dan hij daadwerkelijk is (overigens kan de datum van 14-4-1778 helemaal niet kloppen, want er wordt een zusje van hem gedoopt op 18-10-1778). Maar ik kan me nog voorstellen dat dit een Foutje was. Ik begrijp ook niet helemaal wat de opmerking betekend bij de registratie. Waar ik het spoor helemaal kwijt ben is door het boek Militairen in het leger van Napoleon, Alkmaarders die voor Napoleon vochten. Hier een link naar het boek Hier wordt namelijk op pagina 11 verteld dat Manasse Godijn sneuvelt in wat ik begrijp de Russische stad Smolensk. Op pagina's 109 en 110 worden ook nog aktes gegeven waar uit zijn overlijden zou blijken. Maar ik weet dat hij in 1850 is overleden.

Mijn vragen:

Is die fout van een andere geboorte datum verwaarloosbaar of steekt er meer achter?

Wat betekend de opmerking bij Manasse Godijns registratie?

Is hij echt naar Rusland geweest met het leger van Napoleon?

En hoe vallen de gegevens uit het boek (Militairen in het leger van Napoleon, Alkmaarders die voor Napoleon vochten) te rijmen met alle andere bronnen?

Als het helpt kan ik nog de gezinsgegevens van Manasse Godijn plaatsen. Die heb ik nagenoeg compleet.

mvg Jonas

Jonas van Diepen - 22 sep 2022 - 17:36

17 september 1812 was hij in Parijs, zijn regiment was toen ongeveer in Rusland.

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Frank Fransz - 22 sep 2022 - 18:36 (laatst bijgewerkt 22 sep 2022 — 18:51 door auteur)

'Manasse' lijkt me een Joodse naam. Is er misschien een probleem (geweest) bij de interpretatie van Joodse (datum!-) bronnen?. 

Jaap Goldschmeding - 22 sep 2022 - 18:43

Op pagina's 109 en 110 worden ook nog aktes gegeven waar uit zijn overlijden zou blijken

Die zijn van ene Abraham Godijn

Frank Fransz - 22 sep 2022 - 18:51

Jaap zover ik weet is hij niet joodse. Zijn doop komt gewoon voor in het gereformeerde doopboek van Alkmaar. Wat dan weer niet klopt met het feit dat in het boek staat dat hij een rooms katholieke wees is.

Jonas van Diepen - 22 sep 2022 - 19:10

Frank de vader van Manasse heette Abraham. Maar volgens mij gaat het over Manasse zelf. Zo zie je zijn doopakte staan en zijn regestratie.

En heeft u enig idee waarom hij in Parijs was en niet bij zijn regiment.

Jonas van Diepen - 22 sep 2022 - 19:14

Frank de vader van Manasse heette Abraham. Maar volgens mij gaat het over Manasse zelf.

Nee, ze gaan niet over manasse, maar (zoals Frank Fransz terecht opmerkte) over ene Abraham Godijn. Het gaat (hoogstwaarschijnlijk) om deze Abraham.

Anneke 2 - 22 sep 2022 - 19:31

Ik denk dat ik het snap. In het boek hebben ze de verkeerde overlijdensakte gekoppeld aan de verkeerde Godijn. Abraham Godijn (overleden 1814) is trouwens een Neefje van Manasse Godijn

Jonas van Diepen - 22 sep 2022 - 19:45

"Wat dan weer niet klopt met het feit dat in het boek staat dat hij een rooms katholieke wees is."

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Jan CIavaux - 22 sep 2022 - 19:46

En heeft u enig idee waarom hij in Parijs was en niet bij zijn regiment.

Passé au etc = overgeplaatst

Frank Fransz - 22 sep 2022 - 21:03

Dankjewel Frank. Wat was d' Ambulance a Paris precies? En ik vond een M. Godijn die in een Strafzaak veroordeeld is wegens desertie (hier). De vonnisdag was 14 oktober 1809. Zou hier wat meer over te vinden zijn?

mvg Jonas

Jonas van Diepen - 22 sep 2022 - 21:39


Compagnie d' ambulance 
Hij zal wel in het ziekenvervoer hebben gezeten.

Hij was vrijwilliger, maar eigenlijk veel te oud om mee te gaan naar het front.

Frank Fransz - 23 sep 2022 - 08:45







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu