stamboomforum

Forum logoFora » Latijn » Hulp nodig bij begrijpen tekst bij doop

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Mijn voorouder Henrietta van de Bergen liet zich als zodanig Rooms Kathloek dopen op 16-04-1828 Ampel [Soeraakarta]. Op 18-05-1828 huwde zij!

Geboren op 12-04-1804 Soerakarta (Solo) Nederlandsch Indië. Het vermoeden is dat er was een reden waarom zij zich zo laat in haar leven Rooms Katholiek liet dopen! Een huwelijk van christenen en niet-christenen was toen wettelijk verboden. 
Dat Henrietta zich een maand voor haar huwelijk Rooms Katholiek liet dopen, is op zich vreemd omdat haar toekomstige echtgenoot Johannes Augustinus [Tinus] van gevluchte Hugenoten afstamde. Voor zover bekend was hij Protestant.

Het doopboek vermeld:

In Sourakarta 12 Aprilis 1804 est nata et in Ampel 16 Aprilis 1828 est baptista Henrietta van de Bergen, filia legitima parentum infidelium e china gunum nomina non contat. Susc. Fredericus Philippus Franciscus Darlang.

Hoe moet ik de tekst lezen; Waren het ouders die ongelovig waren en de chineese geloof aanhielden of waren het Chinezen?

M.A. de Paula Lopes

... wettige dochter van ongelovige ouders uit China wier namen zij niet vertelt

"Gunum" (quorum?) en "contat" (?) zijn geen Latijn, "baptista" moet "baptisata"zijn. 

August de Man

Hr. de Man, u heeft gelijk, in alle haast een tweetal typfouten er staat:

In Sourakarta 12 Aprilis 1804 est nata et in Ampel 16 Aprilis 1828 est baptisata Henrietta van de Bergen, filia legitima parentum infidelium e china gunum nomina non constat. Susc. Fredericus Philippus Franciscus Darlang.

Het woord gunum staat zoals geschreven.

M.A. de Paula Lopes

Het woord gunum staat zoals geschreven.


Een link naar of een foto van de inschrijving is wellicht toch wel handig ?
 ("Ik ben niet zo goed in het transcriberen")

Willem Hak

Helaas geen plaatje.

Het citaat komt uit : De bronnenpublicaties van de Indische genealogische vereniging  BRP15:152 zijnde "Het Rooms-katholieke doopregister van Semarang 1809-1829" bewerkt door P.A. Christiaans.

In Sourakarta 12 Aprilis 1804 est nata et in Ampel 16 Aprilis 1828 est
baptisata Henrietta van de Bergen, filia legitima parentum infidelium e china
gunum nomina non constat. Susc: Fredericus Philippus Franciscus Darlang.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er in de buurt geen Hervormde kerk was en men dus voor deze route (RK dopen) heeft gekozen. Hoe zijn de kinderen gedoopt?

In 1835 treedt haar man Johannes Augustinus Dezentje als getuige op bij een doop (eveneens RK). Maar wellicht was hij toen niet meer gehuwd met Henrietta van de Bergen, want later dat jaar huwde hij een Solose prinses. 

28 Martii 1835 in Ampel, residentia Soeracarta est nata et ut ex veris
testimonio constat, 19 Julii 1835 ibidem baptisata Johanna Augustina, filia
legitima. Parentes: Ambrosius Josephus Augusteijns et Anna Helena Hendriks,
conjuges. Susc: Ambrosius Josephus Augusteijns et Johannes Augustinus
Dezentje.

Rond 1860 zijn er diverse Dezentjes die kinderen hervormd laten dopen. Maar Johannes Augustinus Dezentje is 4 keer gehuwd en kreeg meen ik 11 kinderen. Allicht dat dan een keertje van geloof kan zijn gewisseld afhankelijk van de positie van de vrouw?

mvg-Ben

Ben Wegman

haar toekomstige echtgenoot Johannes Augustinus [Tinus] van gevluchte Hugenoten afstamde. Voor zover bekend was hij Protestant.


Johannes Augustinus lijkt me toch een katholieke (doop)naam. Zo ook (/zeker) die van zijn moeder : Johanna Magdalena.
Zijn vader August Jan Casper Dezentjé dan wellicht/waarschijnlijk getrouwd met een katholieke vrouw ?

Willem Hak

filia legitima parentum infidelium e china gunum nomina non constat. 

"gunum" zal wel "quorum" zijn: wier namen niet vaststaan. 
"Constat" zou dan eigenlijk "constant" moeten zijn, maar die vergissing kan ik me wel voorstellen (wier namen - dat staat niet vast)

 
Over Johannes Augustinus Dezentjé, zoon van August Jan Casper Dezentjé en Johanna Magdalena Kops,  en zijn familie heb ik een heleboel informatie gekregen van mijn katholieke achterneef, die ook van hen afstamt. Er is een familieverhaal dat ze niet afstammen van Henriette van den Bergen maar van de prinses. 
Maar ik zie dat jullie ook al heel veel weten (http://www.de-paula-lopes.nl/index2.php).

August de Man

Hr Hak, Wegman, de Man, Ik denk dat Johanna Magdalena Kops inderdaad van Katholieke huize zou kunnen zijn, hiervoor heb ik helaas geen bewijs; wel van het feit dat de familie Dezentje de oorlog in de Cevennes [Réfugiés à l'étranger; La guerre des Cévennes] waren ontvlucht als Hugenoten.

Fijn dat het latijn is opgelost; heb blijft een mysterie wie de ouders waren van Henrietta van de Bergen; er zijn immers geen broes/zussen of andere mensen gevonden in die tijd met die naam. Het feit dat we weten zij ongelovige ouders uit China had; zouden die het Chinese volksgeloof hebben aangehouden?

Van de eerste vrouw Johanna Dorothea Boode heb ik gelukkig al wel het e.e.a. kunnen terugvinden, ook van haar stam ik af; dus twee maal van Tinus!

M.A. de Paula Lopes

Ik schreef: "Maar Johannes Augustinus Dezentje is 4 keer gehuwd en kreeg meen ik 11 kinderen."   Dit blijkt incorrect. 

In het artikel:  Genealogie Happé, bewerkt door Drs R.G. de Neve (2007INN pag 145-151) wordt als kinderaantal 17 genoemd.

mvg-Ben

Ben Wegman

"wordt als kinderaantal 17 genoemd"

De vraagsteller komt zelfs aan de 28: http://www.de-paula-lopes.nl/downloads/dezentje28.htm

Jan Clavaux

constat komt iig van consto (ik-vorm, tegenwoordige tijd) en betekent vaststaat. Wel vreemd dat er een enkelvoudsvorm gebruikt is, want nomina is het onderwerp en is meervoud. Er zou dus eigenlijk constant moeten staan, denk ik. Gunum is geen bestaand woord, lijkt me idd quorum (van wie) te moeten zijn.

Ik zie dat August al soortgelijke opmerkingen had geplaatst .Ik ben het dus helemaal met hem eens.

niepoort

Bij de katholieke doop wordt haar geboortedatum genoemd als 12 april 1804
Toevallig dat ook haar man Tinus Dezentjé op 12 april is geboren? 
Toen Henrietta overleed 19 aug 1832 zette Tinus in een rouwadvertentie dat ze 30 jaar was 
Dus niet in 1804 geboren.

Dan ga je denken dat haar geboortedatum onbekend was en bij de doop maar een datum door Tinus is opgegeven.... zijn geboortedatum van 12 april en 1804 was ook maar een inschatting. 4 jaar later vond Tinus dat haar geboortejaar 1802 moet zijn ? 

Als je de foto's ziet van Ferdinand Helena, Tinus jr, kinderen van Henrietta, dan is het niet waarschijnlijk dat Henrietta 2 chinese ouders had.
Ze had  ook Europese voorouders, afgaand op die foto's

Tinus was maar 3 x gehuwd en zijn kinderaantal is 27 á 28 uit mogelijk 8 relaties of meer  Althans,  dat is het overgeleverde familieverhaal 

 

http://indisch4ever.nu/2017/12/10/dezentje/

Johnhenry

Beste Johnhenry, vriendelijk dank voor uw bijdrage. U heeft volkomen gelijk betreffende de rouwadvertentie; viel me nu pas op dat er 30 jaar vermeld staat en dus dat de geboortedatum 1802 moet zijn geweest! Bedankt daarvoor. Ik heb nog gezocht naar officiele documentatie waarin henriette van de Bergen vermeld staat. Ik vond het huwelijk van haar zoon in 1877 Amphelius Ferdinandus Dezentje & Maria Adriana Clifford Kocq van Breugel, alleen daarin staat dat zijn beide ouders al overleden waren en er wordt helaas niets genoemd van grootouders. Ik weet nog steeds niet hoe ik de dooptekst moet lezen; Waren het ouders die ongelovig waren en de chineese geloof aanhielden of waren het Chinezen? Ik denk inderdaad niet dat er sprake is van Chineese ouders, maar hoe zat het dan in China qua geloof?

M.A. de Paula Lopes

"het Chinese geloof"  bestaat niet.  Ik denk dat de tekst verwijst naar een moeder van Chinese afkomst 

Was zij van 2 biologische Chinese ouders?  Of was zij ook van gemengde afkomst, maar opgegroeid in een Chinees miljeu ?

Johnhenry


Budda / Tao? Geen idee. We weten niets van de ouders af. Vermoedleijk is van de Bergen ook een aangenomen naam bij de doop. Ik heb geen bewijs van Chinees bloed, ook na DNA test. Wel van Javaans bloed; wat zeker kan kloppen; je hoeft maar naar hun dochter Helena Suzanna Dezentje te kijken dat er Javaanse trekken zijn, inclusief getinte huid.

M.A. de Paula Lopes




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!