stamboomforum

Forum logoGenealogie software / GEDCOMs » Problemen met My Heritage en hun Family Tree Builder



Profiel afbeelding

Op oudejaarsdag kreeg ik via RootsMagic een aanbieding om met 75 % korting een jaarabonnement bij My Heritage te nemen. En omdat ik wel weer een keer wilde kijken naar matches in West-Europa, deed ik dat. Het kostte tenslotte maar € 64,75.

Ik heb mijn stamboom in Gramps, en daar blijf ik ook bij, maar als je met My Heritage werkt, biedt hun Family Tree Builder ook handige functies, waaronder een die je meteen laat zien of er matches zijn, bij een of meer mensen. Gramps laat dat niet zien, omdat dat zelf geen contact maakt met My Heritage. En met FTB zou ik die matches ook meteen aan mijn stamboom toe kunnen voegen, als ik ze vertrouw, waarna ik ze via GEDCOM ook weer naar Gramps kan brengen. Gramps kan namelijk dingen die FTB niet kan, zoals het samenvoegen van dubbelen, en geeft me ook meer overzicht over bijvoorbeeld mijn bronnen. En het is open source, wat me onafhankelijk maakt, en in staat stelt om zelf ook fouten te repareren, of die aan anderen voor te leggen, die ze dan t.z.t. repareren.

Helaas zag ik binnen een paar weken (dagen ?), dat FTB nogal wat steken laat vallen. Het laat me bijvoorbeeld heel erg vaak rode bolletjes zien, die suggereren dat er een match is, waarna in het volgende venster de mededeling volgt dat er helemaal geen matches zijn. Die rode bolletjes worden dan een soort van spam, in de zin dat ze wel in beeld komen, maar dat je er weinig aan hebt.

Een ander probleem dat al gauw opdook is dat als de match er wel is, het overnemen van nieuwe gegevens mislukt. Ik zie bij een overleden persoon in FTB dan bijvoorbeeld de ouders, en broers en zussen, met geboorte- en overlijdensdata, maar als ik FTB vervolgens vraag om die gegevens over te nemen, komen die data nooit mee. En daarbij maakt het niet uit, of ik voor automatisch kies, of voor handmatig. En als ik het op de site probeer, blijkt dat ik bij smart matches helemaal niets kan overnemen, en dat dat alleen kan bij 'record' matches, die vaak geen echte record matches zijn, van historische bronnen, maar matches met stambomen op FamilySearch, Geni, en Genealogie Online. En die werken on-line best aardig, maar niet in FTB.

Als ik vervolgens naar de site van My Heritage ga, voor hulp, blijkt de helpdesk een doolhof te zijn. De chat is niet echt, en schotelt me alleen standaard-antwoorden voor. En als ik die sluit, en gewoon zelf blader, blijkt het heel moeilijk te zijn om zelf een vraag te stellen. En er is ook geen support forum meer, zoals we dat zelf wel hebben bij Gramps, en ik het ook zie bij RootsMagic. En waar ik bij Gramps gewend ben dat we een overzicht hebben van bekende problemen, die iedereen kan bekijken, zie ik zoiets niet bij My Heritage, en draai ik daar dus in kringetjes rond.

Op Facebook zijn wel een paar groepen, gerund door gebruikers, met wel iemand van MH als mede-beheerder, maar erg ver kom ik daar niet.

Daarom hier nu de vraag: Heeft iemand hier meer inzicht in bekende problemen met (vooral) FTB? En weet je manieren om die bij MH aan te kaarten die beter werkt dan wat ik tot nu toe heb kunnen vinden? Is er misschien ook toch nog ergens een echt forum?

P.S. trucjes om bekende problemen te omzeilen zijn ook welkom.

Enno Borgsteede - 13 feb 2024 - 18:29 (laatst bijgewerkt 13 feb 2024 — 18:30 door auteur)







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu