stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Indonesië » Johanna Elisabeth Lelitolij (1853) afkomstig van Saparoea (Molukken)



Profiel afbeelding

Als ik er even van uit ga dat de stamboomgegevens die uiteindelijk van MyHeritage zijn gekomen betrouwbaar zijn, en in grote lijnen kloppen, dat is de link, die 2 personen met de duidelijk zeldzame achternaam Lelitolij / Lilitolij hebben met een plaats als Singkawang, en in dezelfde periode m.i. statistisch signifikant. Met andere woorden: de kans dat dat toeval is, is m.i. niet heel groot.

Ik ga daarom van dat het 'goed mogelijk' is dat Anthonij de vader van Lisbeth is, naar: vermoedelijk is Anthonij de vader van Lisbeth.

Ik denk trouwens dat dezelfde Lisbeth in 1899 te Kota Radja met ene Claude Alfred Nicolas Gelot is getrouwd. Maar dat zal moeten worden aangetoond. Militair stamboek van hem, en nog één. Afgegaan Kota Radja in 1887. Hij is overleden te Soekaboemi in 1915; Lisbeth te Soekaboemi in 1913. (trouwen en overlijdens van roosjeroos). In Kleian's Adresboek van 1904 staan ze zo vermeld:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Verder vermoed ik dat deze 2 al ruim vóór hun trouwen te Kota Radja een relatie hadden, én dat daar een dochter uit is voortgekomen:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Overlijdens te Soekaboemi zijn verfilmd door de LDS volgens de inventarisatie van Leo Janssen. Ik denk dat het de moeite waard zou zijn het overlijden van Lisbeth Lelitolij d.d. 09-02-1913 te Soekaboemi na te gaan.

"SOEKABOEMI (B.S.) Family History Library Catalog, Registers van de Burgerlijke Stand, 1871-1980. [...] Huwelijken en echtscheidingen, Chineezen 1944-1945 Overlijden, Chineezen 1919-1945 Overlijden, Europeaan 1872-1930 - FHL INTL Film [ 1357790 ] "

Met veel geluk zou je daarmee in één keer de bevestiging kunnen krijgen dat a) het inderdaad dezelfde Lisbeth is, en b) wat haar afkomst is, en wie haar ouders zijn.

-Bart- - 18 feb 2022 - 13:03 (laatst bijgewerkt 18 feb 2022 — 13:04 door auteur)

Lisbeth Lelitolij en Claude Gelot zijn inderdaad de ouders van de op 29 juli 1897 geboren Lisbeth Jeanne Lelitolij. Haar persoonskaart in het archief van Amsterdam onder de naam van Lisbeth Jeanne Gelot, geboren 29 juli 1897 te Oleh-leh geeft daar uitsluitsel over. Oleh-leh ligt ongeveer 4 km van Kota Radja.

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

D'r is nog een persoonskaart met vrijwel dezelfde gegevens

Wat op deze persoonskaart dus óók te zien is, is dat de moeder van Lisbeth Jeanne, (deze?) Lisbeth Lelitolij geboren is te Montrado, Indonesië op 2 augustus 1856. Dat ligt hier, en ook dat lijkt me geen toeval:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

We hebben nu wel een vraag die pontificaal in het midden staat, of eigenlijk 2 vragen: 

1) waar komt het gegeven "geboren 2 augustus Saparoea 1853" vandaar? 
2) en daarmee samenhangend: gaat het hier wel om dezelfde persoon?

Het antwoord op de 2e vraag wil ik - mijn mening - hier wel geven: ik denk dat het één en dezelfde persoon is. En dat denk ik omdat het bij de 2 verschillende geboortedatums eigenlijk over dezelfde geboortedatum gaat: 2 augustus. Dat er 2 personen Lisbeth Lelitolij zijn is al onwaarschijnlijk, omdat de naam zo zeldzaam is. Maar dat ze dan beiden ook nog op 2 augustus zouden zijn geboren is me veel te toevallig; dat geloof ik niet. Houden we wél 2 verschillende geboortejaren en plaatsen: 1853 Saparoea, en 1856 Monterado bij Singkalang.

Ook de kandidatuur van Anthonij als vader van Johanna Elisabeth (Lisbeth) staat voor mij inmiddels als een paal boven water.

-Bart- - 18 feb 2022 - 15:49

Ik deel je conclusie, het is erg waarschijnlijk dat het om dezelfde persoon gaat. Als het aanvragen van persoonskaarten weer mogelijk is zal ik proberen van de kinderen van Louis Bochem persoonskaarten te krijgen. Misschien schept dat meer duidelijkheid over de geboortedatum van Lisbeth Lelitolij, en misschien is dat waar de bewuste MyHeritage-stamboom de datum "2 augustus 1853 Saparoea" vandaan heeft.

Nogmaals bedankt voor al het speurwerk!

Sem_Beljaars - 18 feb 2022 - 16:01


Lelitolij is niet echt een Molukse naam, tenminste voor zover ik weet. Het kan zijn dat het in die tijd verkeerd gespeld/geschreven en op die manier doorgevoerd werd. De naam lijkt een beetje op "Litiloly", wat weer wel Moluks is. Maar ook op deze site, waar alle Molukse namen en afkomst van de eilanden te vinden is, is het blijkbaar ook verkeerd gespeld, n.l. "Litilohy", https://www.atlas-maluku.nl/?entry=familie®io=2972&kampong=0&familie_id=1499

Dit is trouwens wel een handige site!

ce_el4u - 17 mei 2022 - 14:23







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu