stamboomforum

Forum logoOnderzoek in de Antillen en Suriname » Gezocht levensloop en nageslacht van Marinus de Ronde geb.19-03-1838 Breda; ovl. 9-10-1909 te Parbo


Profiel afbeelding
Heel gaaf Bart! Ik ga me er eens in verdiepen, bedankt

Maurice

PS: Enige aanvullingen op 'levensloop en nageslacht':

Marinus de Ronde is bij zijn overlijden in 1909 "Weduwnaar van Clasina Clara Clarinda Martha Smeden". Zij moet dus vóór die datum zijn overleden:
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets[spatial][]=Suriname&query=ronde+prox+smeden&coll=ddd&sortfield=datedesc&identifier=ddd:010340924:mpeg21:a0021&resultsidentifier=ddd:010340924:mpeg21:a0021

Háár overlijden heb ik nog niet kunnen vinden.

=============================================================================================================

Verder: RE: '..... gehuwd of niet gehuwd ... '? Huwelijken van beide paren:

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets[spatial][]=Suriname&query=smeden+prox+ronde&coll=ddd&sortfield=datedesc&identifier=ddd:011190837:mpeg21:a0007&resultsidentifier=ddd:011190837:mpeg21:a0007

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=ronde+prox+linden&coll=ddd&sortfield=datedesc&page=1&facets[spatial][]=Suriname&identifier=ddd:011215513:mpeg21:a0009&resultsidentifier=ddd:011215513:mpeg21:a0009

=============================================================================================================

"Op 18 februari 1911 overlijdt ook Foustina Johanna Huberta de Ronde". Dat is terug te vinden:
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets[spatial][]=Suriname&facets[type][]=familiebericht&query=linden+&coll=ddd&sortfield=datedesc&page=5&identifier=ddd:011090909:mpeg21:a0029&resultsidentifier=ddd:011090909:mpeg21:a0029

In het document uit Antwerpen over Cornelis Jan van der Linden staat bij hem: 'W'naar van Huberta de Ronde'. Dat is dus van na februari 1911. "Verder wordt op het document van de Vreemdelingenpolitie Antwerpen wel een vrouw en zelfs een kind genoemd". Dat klopt, genoemd. Zijn vrouw als overleden, hij is weduwnaar van. En zijn zoon met als huidige verblijfplaats: "Paramaribo,Holl. Indië". M.a.w. vrouw en kind zijn niet in Antwerpen. En verder zit er dus een 'gat' tussen z'n vertrek uit A'dam naar Antwerpen (1909), en het gegeven "W'naar" uit het document van de Vreemdelingenpolitie Antwerpen. En dat klopt inderdaad. Als je de volgende pagina van dat document bekijkt zie dat hij inderdaar in 1909 in Deurne is aangekomen, ongeveer een jaar later voor een paar maanden naar Antwerpen gaat, dan weer 2 jaar in Deurne is, en zich dan in 1912 in Antwerpen vestigt.

=> M.a.w. Cornelis is van 1908-1909 in A'dam, en daarna van 1909 tot minstens 1912 in België (werkzaam als Hofmeester), ook tijdens het overlijden van z'n vrouw in 1911. En gezien zijn verklaring punt 13 ook van plan daar voorlopig te blijven. Document ondertekend  Januari 1913. En inderdaad, verder bladerend zie je dat hij tot 1931 in België is (allerlei details over woonplaats en betrekking), met foto (!)

=> Ik vermoed daarom dat hij in België is overleden.

=============================================================================================================

Rheenen- van der Linden. Huwelijk van Henriette Carolina Petronella, 1914 (onderaan het kopje 'Burgerlijke Stand):

Geboorte kinderen: 1916, 1920, 1924

[Toegevoegd:] 1910/1911 ook een dochter, huwelijk Utrecht 1939 via wiewaswie te vinden: Mathilda Huberta Jacquelina van Rheenen]

=> Ik begrijp nog niet waarom ik dit gezin niet in de volkstelling Suriname van 1921 terug zie.

Mooie advertentie. In 1948 wonen ze dus in Utrecht, maar wel een duidelijke band met Suriname
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets[spatial][]=Suriname&facets[type][]=familiebericht&query=linden+&coll=ddd&sortfield=datedesc&page=2&identifier=ddd:110637160:mpeg21:a0061&resultsidentifier=ddd:110637160:mpeg21:a0061

1938, spaarbankboekje. Wel mysterieus...al ik naar de huwelijken van de dochters in 1939 in Utrecht en Smallingerland kijk zou het samen kunnen hangen met een verhuizing naar Nederland eind jaren '30
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets[spatial][]=Suriname&query=rheenen+prox+linden&coll=ddd&sortfield=datedesc&identifier=ddd:011235457:mpeg21:a0037&resultsidentifier=ddd:011235457:mpeg21:a0037

=============================================================================================================

De Lange - van der Linden. Huwelijk 1907:

Geboorte kinderen 1908 en 1920

=> Ook dit gezin kom ik in de volkstelling van 1921 niet tegen

-Bart-

Mooi uitgebreid stamboomfragment over het paar van Rheenen - van der Linden en kinderen. 2e hands informatie, maar zeer gedetailleerd:

[ edit: juiste URL geplaatst ] http://home.planet.nl/~derk0204/rheenen-frm3.htm

Zo te zien was dit gezin dus i.i.g. in 1930 nog in Suriname

-Bart-

De Lange - van der Linden. https://www.openarch.nl/srt:7D8AA02F-5951-43C5-8586-4FE9111EB1E6

Bevolkingsregister Rotterdam. 2 dochters in 1922 en 1926 in Rotterdam geboren. Zij is in 1920 al (eens?) in Rotterdam, hij (blijkbaar?) vanaf 1934. Kan de gegevens niet helemaal goed interpreteren. En zijn de oudere kinderen van vóór 1921 bij pa in Suriname gebleven dat ze hier niet worden genoemd?

-Bart-

(Ook) beantwoorde vragen:

  1. Op 23 augustus 1905 te Parbo trouwt Foustina Johanna Huberta de Ronde met Cornelis Jan van der Linden. Maar in de Antwerpse documentatie staat "getrouwd 31 augustus 1901 te Paramaribo". Wat is nu de juiste datum? [ Mijns inziens zijn er 2 nogal primaire bronnen die 1905 aangeven: het krantenbericht - in de krant van dat jaar 1905: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011215513:mpeg21:a0009  en het gegeven op zijn stamkaart '3 kwartaal 1905'. Ik ga er van uit dat 1905 juist is, omdat de enige bron van de gegevens in België hoogstwaarschijnlijk Cornelis Jan zelf is geweest]
  2. Clarissa Clara Clarinda Martha Smeden = Clarissa Clara Smeden = Slavennaam:  Clarissa ? [ Wat mij betreft 100% ja, dezelfde persoon. Alleen de naam al is zo uniek dat dat op zich al genoeg is. En beide bronnen geven ook als geboortejaar 1832. Het enige punt dat een beetje wrijft is 'Curaçao'; ik kan haar in de slavenregisters daar nog niet terug vinden. ]

Openstaande vragen:

  1. Is Foustina (Huberta) de Ronde inderdaad de dochter van Marinus en Clarissa? [ Ik zie zo geen mogelijkheid dit te checken. Maar er is ergens een geboortedatum van Foustina vandaan gekomen: Op 15 februari 1872. Is dat gegeven nog verder te achterhalen?]
  2. Waar is Cornelis Jan van der Linden na 1931 gebleven. Is hij in Belgie of terug gekeerd naar Nederland of naar Suriname vertrokken? Waar en wanneer is hij overleden? [ Ik gok dus België, maar dat is niet op feiten maar op aanname gebaseerd. Hij is inmiddels 56 jaar oud, en zoals blijkt uit het Antwerpse dossier niet in een al te beste gezondheid ]
  3. Datum overlijden van Clarissa Smeden?
  4. Wat is er van Cornelis van der Linden (1901) geworden?

Ik denk dat ik die laatste vraag kan beantwoorden. De juiste naam is Marinus (of Marius) Cornelus (of Cornelis) van der Linden, geboren Beneden Suriname, 23 mei 1901. Persoonskaart / verwijzingskaart Amsterdam, gehuwd met Ernestine Elisabeth Gerhardina Ardin.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa={%22person_1%22:{%22search_t_geslachtsnaam%22:%22linden%22,%22search_t_voornaam%22:%22Marinus%20cornelus%22}}&sort={%22order_i_datum%22:%22asc%22}

https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa={%22person_1%22:{%22search_t_geslachtsnaam%22:%22ardin%22,%22search_t_voornaam%22:%22e*%22}}&sort={%22order_s_voornaam%22:%22desc%22}

Let op de namen. Niet alleen heet hij Marinus (naar Marinus de Ronde - de vooralsnog veronderstelde - vader van Foustina, dus naar opa); hun oudste dochter vermeld op deze persoonskaart heet 'Faustine Regine'. Een andere dochter heet 'Johanna Huberta' (dus vernoemd naar hún oma). D'r staan nog 3 kinderen op deze persoonskaart. (Dit is wel een hint in de richting van een antwoord op openstaande vraag 1)

Hier zijn ze: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=linden+prox+ardin&coll=ddd&sortfield=datedesc&page=1&facets[spatial][]=Suriname&identifier=ddd:011188295:mpeg21:a0038&resultsidentifier=ddd:011188295:mpeg21:a0038

Huwelijk: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&identifier=ddd:011217326:mpeg21:a0060

Dat 50-jarig huwelijk is in mei 1972. En - volgens de persoonskaart - is het huwelijk 'ontbonden' door het overlijden van Marinus, 30 november 1972 in Paramaribo. Daarna is Ernestine (Dina) in 1973 dus in Amsterdam komen wonen; in 1987 was ze nog in leven.

-Bart-

Dochter Petronella (Nel) 27/6/1908 is met ouders Gerrit en Ancelina meegekomen naar NL. Naast de dochters geb in resp 1922 en 1926 zijn er geen andere kinderen bekend in dit huwelijk. Gezien de leeftijd van moeder bij de eerste zwangerschap lijkt me dat ook niet aannemelijk. Als ik die gezinskaart moet interpreteren zou ik zeggen dat ze in 1920 naar nl kwamen. Ik weet dat ze ivm vele miskramen naar NL zijn gekomen voor betere medische zorg. Qua tijdlijn zou dat jaar wel logisch zijn. Maar slechts een aanname. De vele miskramen verklaren wellicht ook de lange periode tussen de jongste en de middelste dochter

Maurice

https://drive.google.com/file/d/1YJ5UQoOuCUr1mO08Y8nzHljairiVNmDl/view?usp=drivesdk Trouwfoto van gerrit de lange en ancelina van der linden

Maurice


@ Maurice,

Helder. Mooi stel op een mooie foto. Ik heb een foutje aangepast in mijn bijdrage.

Wel is er bij De Lange - van der Linden in 1920 dus nog een dochter levend ter wereld gekomen, maar die kan (zeer) jong zijn overleden en daarom niet bij de familie bekend: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets[spatial][]=Suriname&facets[type][]=familiebericht&query=linden+&coll=ddd&sortfield=datedesc&page=4&identifier=ddd:110636038:mpeg21:a0028&resultsidentifier=ddd:110636038:mpeg21:a0028

Ik ben trouwens één belangrijke openstaande vraag vergeten, namelijk : 'wie is de vader van Anna Marina Ancelina en Henriette Carolina Petronella?'

Ze zijn geboren vóór dat Cornelis Jan van der Linden - die als vader te boek staat - in Suriname was. Jij zegt: 'In de familie gaat inderdaad het gerucht dat de zussen geadopteerd dan wel aangenomen zouden zijn door Cornelis.' Wat ik vermoed is dat het wél dochters van Foustina waren, en dat Cornelis Jan ze bij het huwelijk heeft 'erkend' als zijn kinderen terwijl dat dus niet zo was. Zelf noemt hij beide 'dochters' in het Antwerpse dossier - een jaar of 7-8 ná dat huwelijk - niet; alleen z'n in 1901 geboren zoon die klaarblijkelijk dus wél van hem is.

Of we deze vraag ooit kunnen gaan beantwoorden - ik vraag het me af.

-Bart-







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu