stamboomforum

Forum logoFora » Onderzoek in Noord- en Zuid-Amerika » Gerard/Gerrit Moerland & Johanna Elisabeth/Elizabet Konings

Ik zie al dat Johanna's geboorte datum/plaats fout is

 

Zo zie je maar dat je niets zomaar moet geloven

Ozlady

Er zitten inderdaad een aantal fouten in, maar het zijn we de mensen die ik zocht. 

Stein Konings

Gerard/Gerrit Moerland is dan waarschijnlijk al tijdens of kort na de oversteek overleden, gezien Johanna al in 1868 hertrouwde.
De kinderen Moerland zijn in ieder geval (ook) niet oud geworden. In 1910 leefde er dus niet een meer van de zes die meegingen, terwijl de oudste, Abraham, dan toch pas 56 geweest zou zijn. Verbaasd

Willem Hak

Ik vermoed dat ze allemaal voor 1870 al waren overleden, omdat er geen een bij haar in de census staat.

Ozlady

Bedankt voor het zoekwerk. Toch wel frappant om te zien dat al haar andere kinderen zo snel overlijden. Is er niet iets van een aankomst bevestiging te vinden? Ik heb niet zo veel ervaring met het zoeken in the States. 

Stein Konings

Totaal niets ... toen ik eerst niets kon vinden, dacht ik nog dat hun schip was vergaan, maar toen dook Johanna toch nog op. Waarschijnlijk dus geen schipbreuk, maar mogelijk een besmettelijke ziekte of een ongeluk (aan boord of kort na aankomst).

Ozlady

Een mogelijkheid :

21-06-1867 New York
De Arnold Böninger is alhier van Rotterdam aangekomen. Vier en dertig passagiers zijn gedurende de reis overleden; het schip is in quarantaine.

Willem Hak

Een goede kanshebber ... mooi gevonden

Ozlady

  Het vertrek aangekondigd


De overtocht met de Leibnitz (van Hamburg naar New York) in 1867 was onder zeer slechte omstandigheden, met 105 van de 442 emigranten tijdens de reis overleden. Niet zeker of daar ook Nederlanders op meegingen. Ik heb wel er wel eerder over gelezen, die speciale emigrantenschepen, maar herinner me niet zo snel meer hoe, waar en wanneer. Lees over de Leibnitz in de krant o.a. <hier> en <hier>. Moet ook op internet meer te vinden zijn over deze reis.

Willem Hak

Ik heb de passagierslijst van de Arnold Böninger zonder resultaat nagezocht.

Ozlady

Op findagrave vind ik dat William Johannes Goemans (zoon van William Goemans en Johanna Kohings Goemans) is overleden op 8 februari 1920 in Sioux Center, Iowa. Zie hier. Hij had een broer Ed Goeman en een halfbroer William Stephen Gard.

Als ik op deze William Stephen Gard doorklik, blijkt dat vader William Goemans eerder getrouwd was met Susan Arena Gard. Zij overlijdt op 28 augustus 1886 in Dallas County, Missouri. Op de grafsteen is vermeld: "wife of William". Dit is wel vreemd, want William trouwt in 1868 met Johanna Elisabeth Konings. Of zouden de gegevens op findagrave verkeerd aan elkaar gekoppeld zijn?

Toegevoegd: dit zijn William S. Gard en zijn moeder in de 1880 census. Zie hier (regel 29 en 30). Volgens de census is de vader van William S. Gard geboren in Holland. Moeder Susan is weduwe. Zou vader William Goemans buiten beeld zijn omdat hij ergens tussen 1853 en 1866 weer terugging naar Nederland?

Johanna C.

"Zou vader William Goemans buiten beeld zijn omdat hij ergens tussen 1853 en 1866 weer terugging naar Nederland?"

Hoe weet je dat? Gedurende die jaren kom ik kom hem nl steeds in de USA tegen (zowel als Gard en Goemans) o.a. in de 1860 census ...

Ozlady


Willem Hak geeft in zijn berichten van 8 juni om 16.45 uur en 17.04 aan dat Willem Goemans 2 keer naar Amerika vertrekt. Eén keer in 1853 en één keer in 1866. Als hij twee keer uit Nederland vertrekt, moet hij in die tussenliggende periode weer naar Nederland teruggegaan zijn.

In 1868 is Willem/William Goemans getrouwd met Johanna Konings. In de 1880 census is zijn eerste vrouw vermeld als weduwe. Maar Willem/William overlijdt pas in 1917. Op een gegeven moment moet hij bij zijn eerste vrouw buiten beeld geraakt zijn. Of ze waren niet getrouwd en Susan was weduwe van iemand anders. 

In de 1860 census is hij inderdaad vermeld als Gard. Zie hier (regel 27).

Verder vind ik nog verschillende documenten die met zijn militaire dienst te maken hebben. Zie hier en zie hier en zie hier (regel 192). Daaruit blijkt dat hij zowel de achternaam Goemans als de achternaam Gard gebruikte.

Johanna C.




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!