stamboomforum

Forum logoNaamkunde, namen, verhaspeling, veredeling » Eindhoven verandert naar Endhoven


Profiel afbeelding

In mijn onderzoek ben ik erg verward geweest door de hantering van de achternaam Endhoven en Eindhoven in het dorp Rijnsaterwoude.

Nadat ik een aantal gebeurtenissen in datumvolgorde noteerde zag ik het patroon dat dezelfde persooon (Christiaan Endhoven/Eindhoven) tot 1840 als Eindhoven genoteerd staat en vanaf 1841 als Endhoven.

Soms heeft men Endhoven gecorrigeerd naar Eindhoven door er een i bij te zetten. (gezien in brondokument)

De vader van Christiaan, heet Jilles Endhoven gedoopt 12 feb 1769 te Alkemade.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

1. Aktief of toevallig een andere schrijfwijze gekozen door Christiaan of de gemeente ambtenaar.

2. Men ontdekte dat de i fout was en heeft vanaf 1841 de achternaam weer zonder i geschreven? (maar oudere aantekeningen niet aangepast)

3 Andere reden?

Datum Plaats Gebeurtenis Vader Moeder
18350810 Rijnsaterwoude geboorte Christiaan Eindhoven Sijtje Groenewegen
18380222 Rijnsaterwoude geboorte Christiaan Eindhoven Sijtje Groenewegen
18400114 Rijnsaterwoude geboorte Christiaan Eindhoven Sijtje Groenewegen
18411214 Rijnsaterwoude geboorte Christiaan Endhoven Sijtje Groenewegen
18440406 Rijnsaterwoude geboorte Christiaan Endhoven Sijtje Groenewegen
18480103 Rijnsaterwoude geboorte Christiaan Endhoven Sijtje Groenewegen
18490122 Rijnsaterwoude overlijden Christiaan Endhoven Sijtje Groenewegen

Jilles Endhoven

Jilles Endhoven

Meestal maakte de ambtenaar (of voor 1811 de dominee of pastoor) de fout. Bedenk dat gewone mensen vroeger niet konden schrijven (hoe zat dat bij Chritiaan ? Ondertekende hij met zijn naam ?) en dus geen idee hadden hoe hun naam geschreven diende te worden

Liesbeth Niepoort

Nee, ik denk dat ze toen zelf hun naam nog niet konden schrijven. Dat maakt het geheel ook niet makkelijker voor de gemeenteambtenaar.

Maar hoe hoort het nu uiteindelijk in de stamboom te zijn in dit soort gevallen. Schrijfwijze zoals men geboren is, schrijfwijze zoals men getrouwd is, schrijfwijze zoals de meeste kinderen zijn aangegeven, schrijfwijze zoals men overlijdt. Of gewoon wat ik wil? 

Jilles Endhoven (of was het nu Eindhoven)

Jilles Endhoven

Hallo Jilles,

Ook ik heb voorouders met de naam Eijndhoven, Enthoven. Ik noteer de achternaam zoals die bij de doop of bij de burgerlijke stand zijn genoteerd. Als de naam bij andere gelegenheden b.v. bij een huwelijk weer anders wordt geschreven maak ik daar een aantekening van.

Ik heb in mijn bestand geen Christiaan Endhoven maar wel verschillende personen met de naam Jilles. Wat weet je nog meer over Jilles, die de vader van Christiaan was? Misschien hebben wij dezelfde E(ij)ndhoven-voorouders?

Apollonia

Jilles Endhoven gedoopt 12 feb 1769 te Alkemade

zijn kleinzoon Jilles Endhoven Rijnsaterwoude 10/8/1835-Amsterdam 18/8/1919

zijn kleinzoon Jilles Endhoven Amsterdam 24/10/1897-18/4/1964

zijn kleinzoon ben ik.

Jilles Endhoven

Jilles Endhoven

Jilles,

Ik zie zo snel geen gezamenlijke voorouders. De vader van jouw Jilles, gedoopt 12-2-1769 zou een Jan Jansz Endhoven zijn en zijn moeder Artie Janse de Groot. Bij een latere dopen 25-12-1772 en 28-11-1773 in resp. Nieuwkoop en Nieuwkoop en Noorden worden zij Jan Eindhoven en Aartie Janse de Groot genoemd.

Maar misschien wist je dit al?

Apollonia

De namen waren bekend maar niet de latere dopen. Daar was ik nog niet aan toegekomen.

Bedankt

Jilles Endhoven

12-2-1769 (bij doop Jilles in Alkemade/Oude Wetering) was de vaders naam geschreven als Jan Janse Endhoven en moeder Artie Janse de Groot

25-12-1772 (bij doop Leendert in Nieuwkoop en Noorden) vader geschreven als Jan Endhoven en moeder Aartie Janse de Groot. (extra a in Aartie)

28-11-1773 (bij doop Neeltie in Nieuwkoop en Noorden) werd het Jan Eindhoven en moeder Artie Janse de Groot. (extra i in Eindhoven).

Mag ik hieruit dan concluderen dat: Jilles, Leendert en Neeltie broers en Zus zijn van dezelfde ouders?

Jilles Endhoven

Dit zijn zeker broers en een zus met dezelfde ouders.

Ik vond op wiewaswie zelfs nog een broer Jilles Eindhoven, geboren Nieuwe Wetering, overleden 60 jaar oud in Bleiswijk op 11-03-1830, vader Jan Eindhoven, moeder Aartje de Groot. Partner Adriaantje Rip. Het is altijd raadzaam om de originele akte te bekijken. In dit geval dus de overlijdensakte. Die kan je digitaal inzien bij stadsarchief Rotterdam.

Deze Jilles zou dus omstreeks 1770 in Nieuwe Wetering geboren zijn en je zou kunnen zoeken via genver.nl bij Alkemade, waar Nieuwe Wetering onder valt. Waarschijnlijk zal hij NH of Geref. gedoopt zijn. Er zijn dan verschillende mogelijkheden. Ik zie 3 kerken in Alkemade in de verschillende dorpen genoemd staan.

Veel succes met zoeken.

 

.

 

 

Apollonia

Dat kan volgens mij niet kloppen.

Jilles Endhoven, Leendert Endhoven en Neeltie Eindhoven zijn broers en zussen.

@Appolonia, heb je een nog een Jilles Eindhoven/Endhoven gevonden (dus een 4e kind uit hetzefde huwelijk)?

Volgens mij is er maar 1 Jilles Endhoven/Eindhoven gedoopt 2-2-1769 (in Alkemade/Oude Wetering), overleden op 60 jarige leeftijd 11-3-1830 in Rotterdam.

Ouders en partner zijn dezelfde.

Jilles Endhoven


Je hebt gelijk. Het is de al bekende Jilles. Zijn vrouw kende ik natuurlijk nog niet.

Apollonia







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!