stamboomforum

Forum logoBeroepen, adressen, plaatsen » Waar ligt Keulsland ?



Profiel afbeelding

Mijn voorvader Mattijs Bronsteijn is geboren in het Keulsland. Ik weet niet waar dit is. Hij is in 1715 getrouwd in Den Haag.

Ik heb een scan gevonden waar Keulsland op staat en dat is in Duitsland, rechts van Venlo.

De afstand Keulsland tot Den Haag was wel ver in 1715.

Weet iemand Hoe ik hier mee verder kan?

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Berty Bronstein - 2 mei 2022 - 22:03 (laatst bijgewerkt 3 mei 2022 — 09:12 door moderator)

Die afstand zegt niet zo veel. Ben wel meer mensen tegen gekomen die van heel ver in Nederland belandden. Vaak trokken ze weg uit hun geboortestreek, omdat daar weinig of geen werk was. Geef de naam ook eens in op google, ik heb daar een Matthijs Bronsteijn gevonden die in 1695 in Keulsland is geboren en die in 1715 in de Hoog Duits Hervormde Kerk in Den Haag trouwde.  Er stonden geen verdere gegevens bij. Maar probeer eens of Duitse archieven iets opleveren. Misschien werd de naam daar iets anders gespeld. Duitse spellingen zijn onder meer: Bronshtein en Brunstein. Ook Matthijs kan in Duitsland als Mathias gespeld zijn. Volgens de Nederlandse achternamenbank is Bronstein een toponiem. Een plaatsje met die naam is echter alleen in Nederland te vinden. Persoonlijk denk ik, dat je in Nordrhein Westfalen moet zoeken. Daar staat b.v. in Soest de Brunstein Kapelle. De naam komt in Nordrhein Westfalen, waarin ook Keulen ligt, in allerlei vormen voor. 
Nicolette 

Nicolette Jentink - 2 mei 2022 - 23:03 (laatst bijgewerkt 3 mei 2022 — 06:58 door auteur)

Beryj,

misschien al bekend? Dopen NH Nieuwe kerk den Haag.

Matthijs Bronstein x Barbara van de Velde

-Johannes 25 jun 1715, gt Elias en IJda van de Velde

-Maria 21 aug 1718, gt Pieter Schouten, Maria van de Velden. Ext 8 mrt 1744

-Daniel 28 mei 1720, gt Daniël Trappentier, Catreijn van Swenderen

-Elias 5 apr 1722, gt Sara van Swinderen, Elias van der Velden. Vader heet Martijn

-Johanna 26 jan 1724, geen get, gedoopt in de Grote Kerk

Afgaande op de doopgetuigen is Barbara een kind van Elias van der Velden en Antonetta Carré

NB: Afstanden. Je komt de nodige huwelijken en gezinnen tegen van Zwitsers en Schotten in Nederlandse krijgsdienst, afstand was voor hen geen probleem, gebrek aan werk wel.

Jan Achterberg - 3 mei 2022 - 07:21 (laatst bijgewerkt 3 mei 2022 — 07:23 door auteur)

De familie van mijn voorvader geboren in ‘het Gulikerland’ (en neergestreken in Veere in 1750) kon ik terugvinden in de kerkboeken van Jülich (Gulik) en de dorpen daaromheen. Maar het wordt lastig zoeken als er verder geen plaatsnaam vermeld staat. [hier] stelde iemand een vraag erover. 

jannave - 3 mei 2022 - 07:59 (laatst bijgewerkt 3 mei 2022 — 08:06 door auteur)

Als (als !) iemand in de volgende Haagse bronnen is vermeld,
staat er over het algemeen een plaatsnaam bij, 
in plaats van een vage landstreek
- Registers van nieuwe burgers
- Akten van admissie
- Akten van indemniteit/borgbrieven
- Lidmaten

Te vinden via https://www.genealix.nl/plaats/s-gravenhage/

Hij was trouwens geen militair. Als dat zo zou zijn, werd het altijd in de trouwinschrijving vermeld,
omdat hij dan toestemming nodig had van de commandant.

Jan CIavaux - 3 mei 2022 - 12:34 (laatst bijgewerkt 3 mei 2022 — 13:35 door auteur)

Hallo Nicolette.

Bedankt voor de informatie. Waar heb je gevonden dat Mattijs Bronsteijn geboren is in 1695 in Keulsland.( Ik probeer de akte's overal bij te zoeken)

Het huwelijk in 1715 had ik al gevonden.

Een plaatsje met die naam is echter alleen in Nederland te vinden. Waar ligt dat plaatsje dan?

Berty Bronstein - 3 mei 2022 - 20:31

Hallo Jan.

Bedankt voor de informatie.

De kinderen heb ik al gevonden. 

-Johannes 25 jun 1715, gt Elias en IJda van de Velde. Is Elias v d Velden eerder met IJda getrouwd geweest?

Berty Bronstein - 3 mei 2022 - 20:33

Waar heb je gevonden dat Mattijs Bronsteijn geboren is in 1695 in Keulsland?

Zoals zij schreef, heeft ze zitten googelen.
Dan krijg je dit soort rommel: https://www.genealogieonline.nl/genealogie-post-oost/I201553.php

Jan CIavaux - 3 mei 2022 - 20:47

Het feit dat Mathijs geboren is in Ceulslant komt van de fiches uit de grote kaartenbak in het archief op het Spui.

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Als je dan echter naar het Hoogduitse trouwboek, nr 294 gaat, dan is de inschrijving in dat boek niet te vinden. Omdat Johannes op 25 juni 1715 al gedoopt was, dacht ik aan een foutje op de fiche. Echter in juni 1714 ook geen huwelijk kunnen vinden. Omdat niemand dit eerder opmerkte, is mijn vermoeden dat iedereen alles van elkaar klakkeloos copieerde.

Netherlands, Zuid-Holland Province, Church Records, 1367-1916; https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9QJ-DYLC?cc=2037907&wc=SMML-SPN%3A1292955701%2C345830402%2C345830403


-Johannes 25 jun 1715, gt Elias en IJda van de Velde. Is Elias v d Velden eerder met IJda getrouwd geweest?

Ik verwacht eerder dat IJda en Maria van der Velden zussen zijn van Barbara van der Velden

Jan Achterberg - 3 mei 2022 - 22:16

Elias van der Velde huwt als wedr van Annitje Lockman op 14 dec 1681 met Anthonia Francijna Carré 

Barbara's doop zal tussen 1681 en 1690 hebben plaats gevonden.

Jan Achterberg - 3 mei 2022 - 22:24 (laatst bijgewerkt 3 mei 2022 — 22:25 door auteur)

Met google kwam ik bij dezelfde stamboom terecht als die Jan Claveaux noemt en tot rommel verklaart. In mijn ogen is het slechts een aanknopingspunt, waarmee wellicht in Duitsland nadere informatie gevonden kan worden. Het kan nl. best zijn, dat de makers van die stamboom geschat hebben dat Matthijs Bronstein op 20-jarige leeftijd trouwde. We weten allemaal dat je niet zo maar iets over moet nemen, maar het kan je wel op weg helpen.
Het plaatsje Bronstein vond ik met Google Maps in de buurt van Venray. Helaas, krijg ik op dit moment het plaatsje niet opnieuw in beeld.   
Nicolette

Nicolette Jentink - 3 mei 2022 - 22:33 (laatst bijgewerkt 3 mei 2022 — 22:56 door auteur)

De gegevens op de fiche die Jan Achterberg noemt, komen uiteraard uit de ondertrouw inschrijving.
In de marge daarvan is aangegeven dat zij op 7 juli in de Hoogduitse kerk zijn getrouwd (D 7 Juli:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

.In het trouwboek [nr. 301] van de Hoogduitse kerk is die inschrijving ook te vinden [scan 103/277] :

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Willem H. - 4 mei 2022 - 04:26

Bedankt Willem, in het boek 294, [Hoogduits dopen en trouwen]  wat een combinatie van beiden geeft kwam die inschrijving niet voor. Ik kon me al niet voorstellen, dat die gegevens uit de lucht geplukt waren.

Jan Achterberg - 4 mei 2022 - 04:44

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

.

Willem H. - 4 mei 2022 - 04:52


Jan Achterberg - 4 mei 2022 - 06:06







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu