stamboomforum

Forum logoHelpdesk » Gesloten berichten opgelost



Profiel afbeelding

Betreft Stamboom Forum (via Chrome browser)

Ik ben het helemaal eens met  het sluiten van berichten alleen omdat ze 8 [3 in Helpdesk] maanden inactief zijn dient geen enkel doel!
Gewoon niet sluiten!

Willem H. - 15 mei 2022 - 17:17

Misschien is dit te regelen per forum, dus bijv. voor Helpdesk wel sluiten na n paar maanden, voor de rest niet. Iedereen blij😃

 

Gaat hier nog iets mee gebeuren?

 

(Het probleem van Stanley is inmiddels opgelost. Plus abonnement [opgelost] » Helpdesk » Stamboom Forum)

Anneke 2 - 23 mei 2022 - 22:22

Ik sluit me aan bij Dorian Swarts, Anneke 2, Jan CIavaux, Karen en Willem H,  Gewoon niet sluiten!

Gerry - 24 mei 2022 - 11:04

Als er 8 maanden (3 maanden voor de Helpdesk) zijn verstreken na het laatste antwoord, dan is of het bericht opgelost, of de vraagstelling is niet goed genoeg geformuleerd, waardoor er geen reacties meer op komen. De tijdslimiet is gericht om de schrijver van het bericht te motiveren om te zorgen dat er wél reacties komen, dus met een 'Bedankt en Opgelost', of zich af moet vragen of hij zijn vraag wel goed heeft gesteld.

De gebruikers van het forum willen we alleen relevante berichten voorschotelen, en berichten die gesloten zijn komen onderaan het lijstje, dus dat je daar minder 'last' van hebt. De berichten worden niet weggegooid en zijn nog steeds vindbaar, maar krijgen dus minder aandacht / komen onderaan de lijst.

Wellicht is het beter dat we gesloten berichten wel toegankelijk maken voor iedereen die daar nog op wilt reageren, en dat het bericht weer in het zicht / bovenaan de lijst komt. Ook gaat Bob een aanpassing maken van de meldingstekst onderaan het bericht. 

Yolanda Lippens - 27 mei 2022 - 16:22

Wellicht is het beter dat we gesloten berichten wel toegankelijk maken voor iedereen die daar nog op wilt reageren, en dat het bericht weer in het zicht / bovenaan de lijst komt.

Als dat zou kunnen zou dat al een hele verbetering zijn! Op dit moment is het heel hinderlijk dat alleen de starter van een topic dit nog kan heropenen.

Maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom een bericht gesloten zou moeten worden als het 8 maanden inactief is: berichten verschuiven op basis van de datum van de laatste reactie vanzelf naar achteren, die berichten staan dus al achteraan ook zonder dat ze gesloten zijn! Het sluiten voegt daar helemaal niets aan toe.

Anneke 2 - 27 mei 2022 - 16:52

Yolanda Lippens - vandaag - 16:22:

Als er 8 maanden (3 maanden voor de Helpdesk) zijn verstreken na het laatste antwoord, dan is of het bericht opgelost, of de vraagstelling is niet goed genoeg geformuleerd, waardoor er geen reacties meer op komen.

Of iemand die na 8 (of meer) maanden een antwoord heeft op de vraag, was destijds nog niet actief op het forum, of archieven waar een antwoord te vinden is, waren op dat moment nog niet toegankelijk, of… Legio oorzaken waardoor na 8 maanden of meer nog nieuwe informatie boven kan komen. 

De gebruikers van het forum willen we alleen relevante berichten voorschotelen, en berichten die gesloten zijn komen onderaan het lijstje

Ik weet niet voor welk lijstje dit relevant is? Ik benader het forum zelf altijd via 'nieuwe antwoorden' of 'nieuwe onderwerpen', en daarin schuiven, zoals ook Anneke 2 hierboven al aangeeft, berichten ook zonder gesloten te worden naar onder.

Vriendelijke groeten,

Carl

Carl73 - 27 mei 2022 - 20:38

Wellicht is het beter dat we gesloten berichten wel toegankelijk maken voor iedereen die daar nog op wilt reageren, en dat het bericht weer in het zicht / bovenaan de lijst komt. Ook gaat Bob een aanpassing maken van de meldingstekst onderaan het bericht. 

 

Dit zou heel fijn zijn! En inderdaad zoals de anderen al schrijven komen oude berichten niet 'per ongeluk' bovenin het venster te staan, tenminste niet in de weergaven die ik gebruik op Stamboomforum.

Dorian Swarts - 28 mei 2022 - 12:36

En dit soort dingen gebeuren er nu:

voorbeeld n.a.v. een vraag van vandaag:

 

Voor meer info zie de eerdere vraag: https://www.stamboomforum.nl/subfora/52/2/83705/0

karel honings - vandaag - 10:09

 

Karel,   ja dat klopt dat was vorig jaar.  ik dacht dat die was gesloten.  Daarom heb ik opnieuw gezet, omdat ik beetje informatie had. 

sanny van der schoot - vandaag - 10:16

 

Als de eerdere vraag niet was gesloten was daarop doorgegaan!

Anneke 2 - 1 jun 2022 - 16:20

Maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom een bericht gesloten zou moeten worden als het 8 maanden inactief is: berichten verschuiven op basis van de datum van de laatste reactie vanzelf naar achteren, die berichten staan dus al achteraan ook zonder dat ze gesloten zijn! Het sluiten voegt daar helemaal niets aan toe.

Voor de Helpdesk is het ondoenlijk om vragen waarop verder niet meer wordt gereageerd open te houden. We raken dan volledig het overzicht kwijt wat er nog open staat. Allerlei andere soorten fora (allerlei) hanteren deze manier van werken. Wij hanteren dan 3 maanden, bij anderen is dat een week of enkele weken. Dus 3 maanden is nog heel ruim. Als een topic starter niet meer reageert moeten we ervan uit gaan dat het of is opgelost, of de persoon het forum niet meer bezoekt. 

Voor de onderzoeksvragen (dus niet de Helpdesk) is 8 maanden ingesteld, maar de topic starter ontvangt in de tussentijd nog 2 verspreide emails met de vraag of zijn vraag nog relevant is. Ook hier is de reden om te sluiten dat we de leden relevante onderwerpen willen geven. We hebben ervoor gekozen om de onderwerpen niet te heropenen, maar om een nieuw onderwerp te starten. Dan zou de URL/link van het gesloten onderwerp handmatig in het nieuwe onderwerp geplaatst kunnen worden.

Hieronder een screenshot van de melding op een gesloten topic op de onderzoeksfora.

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Yolanda Lippens - 8 jun 2022 - 14:52 (laatst bijgewerkt 8 jun 2022 — 14:52 door auteur)

Even voor alle duidelijkheid, ik heb mijn originele bericht bij het forum 'Helpdesk' geplaatst omdat mijn vraag over het functioneren van het forum gaat en ik niet goed weet bij wie ik een concreet verzoek tot wijziging van de policy zou moeten indienen. Uiteraard gaat het mij om eigenlijk alleen om de onderzoeksonderwerpen.

@Yolanda: u schrijft hier over 'we'. Betekent dit dat u zelf betrokken bent bij deze instellingen?

 

Ook hier is de reden om te sluiten dat we de leden relevante onderwerpen willen geven. We hebben ervoor gekozen om de onderwerpen niet te heropenen, maar om een nieuw onderwerp te starten. Dan zou de URL/link van het gesloten onderwerp handmatig in het nieuwe onderwerp geplaatst kunnen worden.

 

Dit vind ik niet echt goede argumenten. Oude onderwerpen kunnen prima relevant zijn voor iemand die op een bepaalde familienaam zoekt en/of nieuwe informatie heeft over een eerder gestelde vraag. Telkens nieuwe onderwerpen openen lijkt mij juist tot meer onoverzichtelijkheid te leiden. Een termijn van "enkele weken" voor genealogische discussies lijkt me helemaal onzinnig; gelukkig is dat niet ingesteld.

Overigens heb ik nooit een mailtje gekregen dat een oud onderwerp van mij 'op slot' zou gaan. Hier (https://www.stamboomforum.nl/subfora/2/2/42124/0) bijvoorbeeld een discussie die ik in 2013 heb gestart, waarna er interessante bijdragen kwamen in 2018 en 2019, 5/6 jaar later! Zonde dat dat nu niet meer zou kunnen.

Dorian Swarts - 8 jun 2022 - 23:01

Zelfs (of vooral/juist?) bij Helpdesk komt het me vreemd voor, dat men het overzicht kwijt zou (kunnen) raken indien berichten waarin drie maanden geen "activiteit" was niet dat labeltje "Gesloten" zouden krijgen.

Alle berichten zijn op datum van laatste "activiteit", van nieuw van oud, gesorteerd.

In Helpdesk zijn dat eerst de berichten met korter dan drie maanden geleden laatste "activiteit", daarna volgen de berichten die Opgelost zijn (ook van nieuw naar oud gesorteerd) en daarna pas weer berichten (al dan niet Opgelost) ouder dan drie maanden.

Bij Helpdesk geven de Opgeloste berichten al zo'n duidelijke "grens" aan.
Daar voegt zo'n extra labeltje "Gesloten" toch niets aan toe ?


Bij onderzoeksvragen is het juist zinvol om, zelfs jaren later nog, antwoorden / aanvullingen te kunnen plaatsen bij de oorspronkelijke vraag.
Niet in de laatste plaats voor de samenhang en het voorkomen van dubbel zoekwerk.
Een gesloten bericht  zal vaak de motivatie weg nemen om alsnog een antwoord/aanvulling te plaatsen wanneer er een nieuw onderwerp voor aangemaakt moet worden.

 

Karen - 8 jun 2022 - 23:08

Bij onderzoeksvragen is het juist zinvol om, zelfs jaren later nog, antwoorden / aanvullingen te kunnen plaatsen bij de oorspronkelijke vraag.
Niet in de laatste plaats voor de samenhang en het voorkomen van dubbel zoekwerk.
Een gesloten bericht  zal vaak de motivatie weg nemen om alsnog een antwoord/aanvulling te plaatsen wanneer er een nieuw onderwerp voor aangemaakt moet worden.

Helemaal mee eens!!!

Is het een idee om bij de "helpdesk" berichten na een bepaalde tijd te sluiten (want blijkbaar zijn er forumleden die dat graag willen) en bij de andere subfora gewoon de vragen "open" te laten/niet te sluiten? Ik ben nog geen forumlid tegengekomen dat enthousiast is over de gesloten berichten!

Anneke 2 - 9 jun 2022 - 15:10

de topic starter ontvangt in de tussentijd nog 2 verspreide emails met de vraag of zijn vraag nog relevant is. 

Ik heb nog nooit een mailtje met die vraag gehad! Toevallig "sluit" er morgen een topic dat ik heb aangemaakt, ik ben benieuwd of ik daar dan eerst nog een mailtje over krijg! 

En stel dat ik zo'n mail zou krijgen en zou antwoorden dat mijn vraag nog relevant is, wordt deze vraag dan niet gesloten?

Uiteindelijk kan ik natuurlijk ook besluiten mijn vragen die ouder dan 8 maanden zijn, zelf weer te heropenen. Ik heb het net met eentje geprobeerd en dat lukt heel gemakkelijk. Maar hoelang blijven ze dan open? Of moet ik om ze echt open te houden een reactie gaan plaatsen in de trant van "iemand nog een tip?", "kan iemand hier nog eens naar kijken?" of bijvoorbeeld gewoon iets als "hallo". Dan wordt het pas een zooitje!

Edit: Het gisteren door mij heropende topic blijkt inmiddels weer gesloten te zijn! Als ik een topic open wil houden zal ik er dus idd een reactie moeten plaatsen. 

Anneke 2 - 9 jun 2022 - 15:23 (laatst bijgewerkt 10 jun 2022 — 09:50 door auteur)

Voor de onderzoeksvragen (dus niet de Helpdesk) is 8 maanden ingesteld, maar de topic starter ontvangt in de tussentijd nog 2 verspreide emails met de vraag of zijn vraag nog relevant is. 

Het topic, waar op 10-10-2021 voor het laatst op was gereageerd, is nu inmiddels gesloten. Een mailtje daarover (laat staan de beloofde twee mailtjes) heb ik niet gehad! 

Anneke 2 - 12 jun 2022 - 11:16 (laatst bijgewerkt 12 jun 2022 — 11:18 door auteur)


@Yolanda: u schrijft hier over 'we'. Betekent dit dat u zelf betrokken bent bij deze instellingen?

@Dorian, ik ben een vrijwilliger die Bob periodiek helpt met de Helpdesk.

Bob reageert later inhoudelijk op dit bericht. 

Yolanda Lippens - 24 jun 2022 - 15:22







De auteur van het eerste bijdrage in dit bericht heeft aangegeven dat de vraag is beantwoord of het probleem is opgelost.

Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu