stamboomforum

Forum logoHelpdesk » Weergaveprobleem bij dubbele familienamen opgelost



Profiel afbeelding

Betreft Genealogie Online (via Chrome browser) op adres https://www.genealogieonline.nl/henglias/familienamen.php?letter=K&p=26

Bij dubbele familienamen lijkt er in de weergave in de lijst met familienamen iets niet goed te gaan:

In de eerste plaats worden de namen allemaal 2x weergegeven (zie voorbeeld)
 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Bovendien staat bij de familienaam wél het juiste aantal (bijv. Klein Robbenhaar - 9) maar als je daarop klikt worden deze niet allemaal weergegeven (in dit geval slechts 3) Dit probleem lijkt bij alle dubbele familienamen op te treden. 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Jan Verkade - 9 okt 2022 - 10:14 (laatst bijgewerkt 9 okt 2022 — 10:17 door auteur)

Dag Jan, 

Het 2x weergeven van achternamen lijkt in je publicatie bij alle achternamen voor te komen, niet alleen bij dubbele achternamen. Gewoonlijk verdwijnt het probleem als je je GEDCOM opnieuw gaat uploaden, 'n workaround.

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Pauline Berens EBBI - 9 okt 2022 - 10:42

Bedankt voor de tip, na een nieuwe upload van hetzelfde bestand was het probleem weg.
Wel een gedoe met al die work-arounds . . . . 

Jan Verkade - 9 okt 2022 - 18:05

Idd gedoe, maar handig in afwachting van 'n meer degelijke oplossing door de Helpdesk toch:-)

Pauline Berens EBBI - 10 okt 2022 - 09:02

De "index op familienamen" en "index op personen" wordt elke keer als er een GEDCOM bestand wordt geupload ter publicatie aangemaakt. Als het om een bestaande publicatie gaat, wordt eerst de oude index verwijderd om vervolgens een nieuwe index in de database te zetten. De code om dit te bewerkstelligen zit nota bene in één functie. Hoe het kan dat de verwijder-actie is mislukt en de toevoeg-actie hierna is doorgegaan (maar denk ik ook gemankeerd omdat de aantallen niet klopte met het werkelijke aantal resultaten?), is mij een raadsel.

Ik denk dat ik maar een knop 'Publicatie opnieuw aanmaken' ga maken, die zonder een nieuwe GEDCOM, heel het publicatieproces opnieuw initieert... 

Bob Coret - 21 okt 2022 - 14:22

Op zich geen verkeerd idee, maar het gaat ook wel eens fout op andere punten. Zie bijvoorbeeld deze post:

https://www.stamboomforum.nl/subfora/4/2/85893/0/onregelmatigheden_bij_upload 

Mogelijk ook op punten die zich makkelijker aan het oog onttrekken. Een herstelknop is een quick fix, maar het lijkt mij ook nodig om de oorzaak boven water te krijgen.

Jan Verkade - 21 okt 2022 - 14:40

Ik ga het publicatie proces zo aanpassen, dat als er iets niet goed gaat, het proces wordt afgebroken (en niet koste wat het kost verder probeert te gaan). Dit is op veel punten in de publicatieproces al zo, maar moet nog consistenter doorgevoerd worden. 

Een publicatie die niet goed wordt afgerond komt in mijn beheer-lijstje naar voren (deze staat standaard in een tabblad van mijn browser open). Op basis hiervan kan ik de publicatie handmatig verwerken en zie ik meestal snel waar een probleem ligt dat opgelost dient te worden.

Bob Coret - 23 okt 2022 - 14:12

Lijkt mij een voortreffelijk idee, mits:

  1. De eigenaar van de publicatie een berichtje krijgt.
  2. De vorige versie online toegankelijk blijft tot het euvel verholpen is.

Bij publicaties met grote aantallen bezoekers (zoals Henglias), wil je niet dat deze voor langere tijd onbereikbaar zijn.

Jan Verkade - 23 okt 2022 - 14:51 (laatst bijgewerkt 24 okt 2022 — 06:11 door auteur)

 

> De vorige versie online toegankelijk blijft tot het euvel verholpen is.

Eens.

> De eigenaar van de publicatie een berichtje krijgt.

Niet mee eens, omdat in de meeste gevallen de eigenaar van de publicatie niets kan doen om het probleem te verhelpen. Ik krijg een notificatie zodat ik het probleem kan oplossen. Zodra de publicatie correct goed is verwerkt ontvangt de eigenaar het "publicatie is bijgewerkt" e-mail bericht.

Bob Coret - 3 nov 2022 - 14:45

Dat de bestaande versie online toegankelijk blijft is een grote stap vooruit.

Het is echter een gemiste kans om de eigenaar van de publicatie geen (automatisch) berichtje te sturen. Als een upload zich niet in het tijdsbestek van minder dan 1 uur vertaalt in een bijgewerkte publicatie, gaat de eigenaar zich afvragen wat er mis is. En vervolgens een vraag  op dit forum stellen.

Er staan nogal wat vragen op dit forum die het resultaat zijn van onbegrip bij c.q. ontoereikende communicatie naar de eigenaren van publicaties. In dit geval is er eenvoudig iets aan te doen. Met een berichtje weet de eigenaar dat er aan gewerkt wordt.

Jan Verkade - 3 nov 2022 - 15:27

Ik kan geen garantie geven dat een publicatie binnen een uur wordt verwerkt. Als er net twee personen een mega-grote GEDCOM hebben geupload kan het makkelijk langer duren dan 2 uur. Soms is er beheer (zoals backup werkzaamheden) en dan wordt de wachtrij helemaal niet afgewerkt. 

Wat ik wellicht wel kan doen is deze wachtrij inzichtelijk maken voor auteurs. Zodat je ziet of je publicatie "in de rij" staat, "wordt verwerkt" of "is verwerkt". Dit is informatie die ik als beheerder al wel heb, dus ook in een afgeslankte vorm aan auteurs kan tonen. De link naar deze "verwerkingsstatus" pagina wordt dan bijv. genoemd nadat de GEDCOM ter update is geupload. 

Bob Coret - 25 nov 2022 - 14:19

Dat is een  prima voorstel. Het lost het probleem op, dat je als auteur soms niet weet wat er aan de hand is.

In combinatie met het tijdelijk nog online houden van de vorige versie lijkt de kwestie mij hiermee opgelost.

Jan Verkade - 26 nov 2022 - 08:20


Genealogie Online auteurs kunnen nu de pagina Overzicht publicatieverwerking bekijken (link wordt ook getoond nadat er een nieuwe GEDCOM ter publicatie is geupload en de link is ook toegevoegd aan de Opties pagina).

Bob Coret - 27 nov 2022 - 17:12







De auteur van het eerste bijdrage in dit bericht heeft aangegeven dat de vraag is beantwoord of het probleem is opgelost.

Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu