stamboomforum

Forum logoHelpdesk » verlies van gegevens opgelost



Profiel afbeelding

Oonlangs dit bericht ontvangen van genealogie on line:

 

Hallo D.W. van Klaveren,

Een controle van het GEDCOM bestand, dat u heeft geupload voor de publicatie Stamboom Van Klaveren, toont aan dat dit bestand niet geheel in overeenstemming is met de GEDCOM afspraken.

Dit betekent niet, dat u iets fout heeft gedaan! Maar, het risico bestaat dat de door u ingevoerde gegevens niet correct en volledig overkomen als u dit vanuit uw stamboomprogramma of -dienst via een GEDCOM bestand overbrengt naar een ander stamboomprogramma of -dienst (zoals Genealogie Online).

Op de Publicatiebeheer pagina vindt u de melding:

Controle van uw GEDCOM bestand leert, dat er kans op informatieverlies is!

Als u de link volgt, krijgt u meer informatie over de controle van het GEDCOM bestand en antwoord op de vraag wat u kunt doen.

 

Kan niet volgen wat ik nu wel/niet moet doen. Graag uw advies.

Met vriendelijke groet,

D.W. van Klaveren - 9 jul 2023 - 11:56

Dag D.W.,

Die melding krijg ik ook en ik gebruik stamboomprogramma Pro-Gen. 

Bescherm uw genealogische gegevens! Wat kunt u doen?
Ik neem aan dat u grote waarde hecht aan de in uw stamboomprogramma ingevoerde genealogische gegevens. Een goed stamboomprogramma exporteert de gegevens in een GEDCOM formaat dat voldoet aan een courante versie van de GEDCOM specificatie en minimaliseert het gebruik van user-defined tags (die wel gedocumenteerd worden). Vraag het Pro-gen team of zij dit aspect van hun programma willen verbeteren, zodat uw informatie bij een export (en import) niet verloren gaat.

Contact opnemen met Pro-Gen heb ik gedaan, er is geen urgent gevaar, maar ook geen concrete toezegging. Ik mis geen informatie op GO die ik in Pro-Gen wel zie. Welk programma gebruik jij?

Pauline Berens EBBI - 11 jul 2023 - 14:17

Hallo Pauline,

Ik heb geen idee welk programma ik gebruik. Ik heb de stamboom opgebouwd via het programma van Geneanet.

Kan dus ook niet vinden welke versie er gebruikt is. 

Geruststellend is de mededeling dat er geen direct gevaar op dataverlies is.

Ik hoop wel dat Geneanet (Bob Coret) op korte termijn hier iets aan doet.

Met vriendelijke groet,

Dave

D.W. van Klaveren - 11 jul 2023 - 14:30

Hallo Dave, je schreef: "Geneanet (Bob Coret)". Denk je dat Bob Coret eigenaar is van Geneanet? Hij is eigenaar van GenealogieOnline (GO). Hij kan dus niets wijzigen aan andere websites of stamboomsoftware dan GO. Op Geneanet kun je idd je stamboom online opbouwen en dan 'n GEDCOM exporteren. Is dat wat je hebt gedaan? Ik probeer even wat 't oplevert als ik kies Stamboom Exporteren, Formaat GEDCOM UTF-8. 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

De eerste regels van de gedownloade GEDCOM, geopend in Kladblok, bevatten metadata:

0 HEAD
1 SOUR GeneWeb
2 VERS 7.0.0
2 NAME gwb2ged
2 CORP INRIA
3 ADDR http://www.geneweb.org
2 DATA dutchconnection.gwb
1 DATE 11 JUL 2023
2 TIME 14:53:44
1 FILE base.ged.tmp
1 GEDC
2 VERS 5.5.1
2 FORM LINEAGE-LINKED
1 CHAR UTF-8
2 SOUR
3 PAGE geneweb wiki notes: notes 

Geneanet gebruikt GEDCOM versie 5.5.1. Dat levert bij importeren op GO dus de waarschuwing op die je zag. Zolang je geen data mist op GO die je wel had op Geneanet betekent de waarschuwing geen probleem volgens mij.

Pauline Berens EBBI - 11 jul 2023 - 15:00

Is uw probleem opgelost / vraag beantwoord?

Yolanda Lippens - 2 aug 2023 - 11:52 (laatst bijgewerkt 2 aug 2023 — 11:53 door auteur)


Dan kan de mededeling veroorzaakt worden, doordat ik heeel lang gelden de GDCOM versie heb geupload met een heel oude versie van het genealogieprogramma.

Ik zie dat in de meeste gevallen er is niets aan de hand is.

Gr

René

Ren? Valk - 26 sep 2023 - 21:01







De auteur van het eerste bijdrage in dit bericht heeft aangegeven dat de vraag is beantwoord of het probleem is opgelost.

Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu