stamboomforum

Forum logoFora » Genealogische software » Problemen met versie 5 van FTB

mede-genealogen,

wie gebruikt er Family tree builder en heeft deze geupdate naar versie 5?

ik heb dat wel gedaan met als gevolg een geweldig trage computer zolang het programma draait.

Ook worden er (bij mij) geen plaatsnamen meer weergegeven op het scherm.

En ik heb nog meer problemen met deze versie.

Wie heeft hier ook last van, of weet een oplossing?

alvast bedankt

vriendelijke groeten

Jan

Jan de Vos

Nadat ik eerst heb meegedaan aan de betatests heb ik ook versie 5.0.0. van FTB geïnstalleerd en bij mij werkt het programma probleemloos onder Windows 7 Professional. Mocht je de laatste versie nog niet hebben (build 1149) dan helpt 't misschien om die versie te downloaden en te installeren.  

Sjoerd H Nolf

Jan,

Ik heb zojuist versie 5.0.0.1149 geinstalleerd en die draait als een zonnetje onder XP SP3

(Core 2 duo 2.0 GHz en 2 Gb RAM)

Alleen boekrapport doet het niet, foutmelding dat de software voor boekrapport niet correct geinstalleerd is.

Groet, Folkert

Folkert Geurink

Ik onderschrijf de positieve reactie van Folkert over FTB 5.0.0.1149 volledig. Tijdens de betatestfase in november 2010 heb ik achtereenvolgens drie betaversies gedownload en intensief gebruikt en daarbij geen grote of onverwachte issues aangetroffen. Uiteraard deden zich wat kleine bugs voor, maar dat is natuurlijk te verwachten in een betaversie; betatesten is tenslotte bedoeld om die bugs te vinden. Direct na release heb ik op 2 december build 1149 gedownload en in gebruik genomen en daarmee heb ik tot nu toe geen problemen ondervonden. Ook het boekrapport werkt bij mij naar behoren.

 

Om de gedachten te bepalen: ik gebruik FTB in een tweetalige setup (Nederlands en Engels), en mijn database omvat inmiddels ruim 5.000 personen. FTB draait bij mij onder Windows 7 Professional op een systeem met Intel Core 2 Quad 2.33 GHz met 4 Gb RAM.

Sjoerd H Nolf

Mochten er problemen zijn dan kunt u een mail sturen naar support@myheritage.com. Maak zeker melding van al uw bevindingen, hierdoor kunnen wij ons product sterk verbeteren.

Groet,
Denie - MyHeritage.com Nederland

Denie - MyHeritage.com Nederland

Denie,

 

Ik heb afgelopen woensdag via mail aan support een melding van Windows doorgegeven met betrekking tot FTB en de T-Online Browser, waarop tot nu toe niet is gereageerd. Niet de beste manier om een premium klant te behandelen en ook niet wat ik van MyHeritage gewend ben ..

Sjoerd H Nolf

Wij zijn met man en macht bezig alle vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Vanwege het grote aantal nieuwe gebruikers en de update van FTB 5 is het hierdoor een stuk drukker geworden op onze support afdeling. Hierdoor kan het zijn dat u iets langer moet wachten op uw antwoord dan u gewend bent. Weet dat u niet vergeten bent en wij alles op alles zetten om iedereen zo snel mogelijk te woord te staan.

Denie - MyHeritage.com Nederland

Fair enough, Denie. Ik zal hier verslag doen wanneer en hoe mijn support vraag werd opgelost als het zo ver is.

Sjoerd H Nolf

Zoals beloofd zou ik verslag doen van de reactie op mijn supportvraag aan MyHeritage. Gisteren kreeg ik te horen dat FTB gebruikmaakt van embedded browsers, onder andere voor Smart Matches en de Tree Consistency Checker, en werd mij geadviseerd de nieuwste versie, FTB 5.0.0.1160, te downloaden. Dit lijkt het probleem inderdaad te hebben opgelost.  

Sjoerd H Nolf

Fijn dat uw probleem opgelost is. Bedankt voor uw geduld.

Denie - MyHeritage.com Nederland

 

Ik draai nu enige tijd de versie 5.00.1167 van FTB met bij tijd en wijle vele foutmeldingen. Meldingen van enorme hoeveelheden duplicaten, crashes, verlies data, verlies verbanden. Dusdanig dat mijn database geheel verziekt is en het programma niet meer kan vertrouwen. Al mijn werk / tijd lijkt verloren te zijn gegaan.

Ik werk met Windows Vista Home.

Klacht gemeld. Echter nog geen reactie gehad.

Silvia

S.S. Walberg

Het lijkt op een doordewar geraakte index; ik durf niet te zeggen hoe dat in Heritage werkt, zelf gebruik ik dat ""wereld programma"" niet.

Crashen is niet zo mooi; maar ik herhaal mijn eerdere standpunten op dit forum  toch maar weer eens.

Aan het besturingssysteem Vista zal dat echt niet liggen en een Apple besturing zal dat echt niet beter doen.

Wel ligt het vaak aan hoe de gebruiker met zijn data (= ingevoerde gegevens) omgaat.

Hoe slecht (of misschien beter hoe goed) een programma ook is zorg dat je altijd eerst weet hoe de data gebackupped moet worden.

Op die manier heb je altijd een herstelpunt om terug te gaan naar een werkende situatie.

In het geval van Family Tree betekent dit:

Alle bestanden uit de projectnaam die aangemaakt was in submap MyHeritage in Mijn documenten kopieren naar bv. een USB stick.

Als je dit niet weet hoe backuppen werkt is het dus altijd van groot belang om je daar het eerst in te verdiepen alvorens veel data aan te maken in een programma.

Voor je het weet ben je het kwijt; vooral als je niet zo veel ervaring daarmee hebt.

Maar ook onder ervaren gebruikers komt het voor dat ze data kwijtraken door roekeloos gebruik.

Je moet er altijd van uitgaan dat iets kan crashen (Het kan ook crashen door een defecte computer en dan ben je waarschijnlijk helemaal klaar).

Want anders kun je dus in problemen zoals als Silvia die heeft geraken en die is zeker niet blij.

Of je een oplossend antwoord van MyHeritage krijgt valt nog maar te bezien en acht ik zelfs klein.

Zij kunnen wel lekker ""meekijken"" naar jouw data, maar naar de software werking bij jouw betwijfel ik.

Is er geen foutrapport aanwezig in het systeem ?

Oh ja en doe backuppen niet met 1 stick, maar met meerdere (bv. 1per dag), pas dan bouw je enige zekerheid op.

Ze kosten tegen woordig bijna niets meer en krijg ze "nog net niet gratis bij de koffie".

In het geval van Sylvia zou ik eerst de data zoals eerder hier beschreven en het programma gewoon eens totaal verwijderen (deinstalleren en ook even de computer herstarten) en opnieuw installeren.

Vervolgens de data terugplaatsen, misschien heb je nog een kans dat het weer werkt.

Succes.

Herman

Ik ben het in dit geval helemaal met Herman eens.

FTB heeft een prima backup mogelijkheid waarbij de hele stamboom incl. alle foto's e.d. in 1 groot .ZIP bestand wordt gezet. Ik ga zelfs nog verder dan Herman met niet alleen een usb stick backup maar ook een online backup, gratis bij gmail ( 1 Gb )

Zelfs al stelen ze al mijn pc's uit huis dan ben ik nog niks kwijt. Want een verzekering kan me mijn werk niet terug geven.

Ik stap voorlopig nog niet over naar versie 5 maar als ik dat doe dan backup ik eerst de hele stamboom vanuit versie 4 en ik bewaar ook de install package van versie 4, zo kan ik ten alle tijde weer terug.

Ik ben jaren systeem beheerder geweest en mensen aanleren te backupen was ongeveer het moeilijkste onderdeel van dit vak ;-)  Geen onwil maar het schiet er altijd bij in, tot er iets mis gaat .....

Folkert

Folkert Geurink

Citaat:

Want een verzekering kan me mijn werk niet terug geven

Dat is voor de volle 100% het geval; want daar heb ik al ervaring mee gehad met gegevens verlies en verzekeringen, waar ik verder nu niet op in wil gaan.

Aanvulling:

Daarom wissel ik (afhankelijk van de hoeveelheid updated gegevens) de stick ook nog eens met een stick van een familielid uit; en het familielid dus weer met mij.

Misschien om onze mede genealogen er op te attenderen een nieuw topic aanmaken (?; denk ik nog even over na); met de issues die er spelen rondom backup gedrag.

Misschien de topic naam: Hoe belangrijk zijn (voor jouw) de gegevens op je PC, o.i.d.

Herman


Goed idee maar dan wel met mogelijkheden erbij vermelden hoe je dit zelf kunt doen.

b.v. usb sticks, online etc.

Folkert Geurink




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!