stamboomforum

Forum logoGenealogie software / GEDCOMs » Problemen met versie 5 van FTB



Profiel afbeelding

mede-genealogen,

wie gebruikt er Family tree builder en heeft deze geupdate naar versie 5?

ik heb dat wel gedaan met als gevolg een geweldig trage computer zolang het programma draait.

Ook worden er (bij mij) geen plaatsnamen meer weergegeven op het scherm.

En ik heb nog meer problemen met deze versie.

Wie heeft hier ook last van, of weet een oplossing?

alvast bedankt

vriendelijke groeten

Jan

Jan de Vos - 6 dec 2010 - 04:40

Nadat ik eerst heb meegedaan aan de betatests heb ik ook versie 5.0.0. van FTB geïnstalleerd en bij mij werkt het programma probleemloos onder Windows 7 Professional. Mocht je de laatste versie nog niet hebben (build 1149) dan helpt 't misschien om die versie te downloaden en te installeren.  

Uitgeschreven lid - 8 dec 2010 - 12:18

Jan,

Ik heb zojuist versie 5.0.0.1149 geinstalleerd en die draait als een zonnetje onder XP SP3

(Core 2 duo 2.0 GHz en 2 Gb RAM)

Alleen boekrapport doet het niet, foutmelding dat de software voor boekrapport niet correct geinstalleerd is.

Groet, Folkert

Folkert Geurink - 9 dec 2010 - 16:53

Ik onderschrijf de positieve reactie van Folkert over FTB 5.0.0.1149 volledig. Tijdens de betatestfase in november 2010 heb ik achtereenvolgens drie betaversies gedownload en intensief gebruikt en daarbij geen grote of onverwachte issues aangetroffen. Uiteraard deden zich wat kleine bugs voor, maar dat is natuurlijk te verwachten in een betaversie; betatesten is tenslotte bedoeld om die bugs te vinden. Direct na release heb ik op 2 december build 1149 gedownload en in gebruik genomen en daarmee heb ik tot nu toe geen problemen ondervonden. Ook het boekrapport werkt bij mij naar behoren.

 

Om de gedachten te bepalen: ik gebruik FTB in een tweetalige setup (Nederlands en Engels), en mijn database omvat inmiddels ruim 5.000 personen. FTB draait bij mij onder Windows 7 Professional op een systeem met Intel Core 2 Quad 2.33 GHz met 4 Gb RAM.

Uitgeschreven lid - 9 dec 2010 - 17:16

Mochten er problemen zijn dan kunt u een mail sturen naar support@myheritage.com. Maak zeker melding van al uw bevindingen, hierdoor kunnen wij ons product sterk verbeteren.

Groet,
Denie - MyHeritage.com Nederland

Denie - MyHeritage.com Nederland - 10 dec 2010 - 15:29

Denie,

 

Ik heb afgelopen woensdag via mail aan support een melding van Windows doorgegeven met betrekking tot FTB en de T-Online Browser, waarop tot nu toe niet is gereageerd. Niet de beste manier om een premium klant te behandelen en ook niet wat ik van MyHeritage gewend ben ..

Uitgeschreven lid - 10 dec 2010 - 15:51

Wij zijn met man en macht bezig alle vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Vanwege het grote aantal nieuwe gebruikers en de update van FTB 5 is het hierdoor een stuk drukker geworden op onze support afdeling. Hierdoor kan het zijn dat u iets langer moet wachten op uw antwoord dan u gewend bent. Weet dat u niet vergeten bent en wij alles op alles zetten om iedereen zo snel mogelijk te woord te staan.

Denie - MyHeritage.com Nederland - 10 dec 2010 - 20:58

Fair enough, Denie. Ik zal hier verslag doen wanneer en hoe mijn support vraag werd opgelost als het zo ver is.

Uitgeschreven lid - 11 dec 2010 - 13:21

Zoals beloofd zou ik verslag doen van de reactie op mijn supportvraag aan MyHeritage. Gisteren kreeg ik te horen dat FTB gebruikmaakt van embedded browsers, onder andere voor Smart Matches en de Tree Consistency Checker, en werd mij geadviseerd de nieuwste versie, FTB 5.0.0.1160, te downloaden. Dit lijkt het probleem inderdaad te hebben opgelost.  

Uitgeschreven lid - 13 dec 2010 - 10:22

Fijn dat uw probleem opgelost is. Bedankt voor uw geduld.

Denie - MyHeritage.com Nederland - 13 dec 2010 - 11:00

 

Ik draai nu enige tijd de versie 5.00.1167 van FTB met bij tijd en wijle vele foutmeldingen. Meldingen van enorme hoeveelheden duplicaten, crashes, verlies data, verlies verbanden. Dusdanig dat mijn database geheel verziekt is en het programma niet meer kan vertrouwen. Al mijn werk / tijd lijkt verloren te zijn gegaan.

Ik werk met Windows Vista Home.

Klacht gemeld. Echter nog geen reactie gehad.

Silvia

Silvia 2 - 7 jan 2011 - 17:21

Het lijkt op een doordewar geraakte index; ik durf niet te zeggen hoe dat in Heritage werkt, zelf gebruik ik dat ""wereld programma"" niet.

Crashen is niet zo mooi; maar ik herhaal mijn eerdere standpunten op dit forum  toch maar weer eens.

Aan het besturingssysteem Vista zal dat echt niet liggen en een Apple besturing zal dat echt niet beter doen.

Wel ligt het vaak aan hoe de gebruiker met zijn data (= ingevoerde gegevens) omgaat.

Hoe slecht (of misschien beter hoe goed) een programma ook is zorg dat je altijd eerst weet hoe de data gebackupped moet worden.

Op die manier heb je altijd een herstelpunt om terug te gaan naar een werkende situatie.

In het geval van Family Tree betekent dit:

Alle bestanden uit de projectnaam die aangemaakt was in submap MyHeritage in Mijn documenten kopieren naar bv. een USB stick.

Als je dit niet weet hoe backuppen werkt is het dus altijd van groot belang om je daar het eerst in te verdiepen alvorens veel data aan te maken in een programma.

Voor je het weet ben je het kwijt; vooral als je niet zo veel ervaring daarmee hebt.

Maar ook onder ervaren gebruikers komt het voor dat ze data kwijtraken door roekeloos gebruik.

Je moet er altijd van uitgaan dat iets kan crashen (Het kan ook crashen door een defecte computer en dan ben je waarschijnlijk helemaal klaar).

Want anders kun je dus in problemen zoals als Silvia die heeft geraken en die is zeker niet blij.

Of je een oplossend antwoord van MyHeritage krijgt valt nog maar te bezien en acht ik zelfs klein.

Zij kunnen wel lekker ""meekijken"" naar jouw data, maar naar de software werking bij jouw betwijfel ik.

Is er geen foutrapport aanwezig in het systeem ?

Oh ja en doe backuppen niet met 1 stick, maar met meerdere (bv. 1per dag), pas dan bouw je enige zekerheid op.

Ze kosten tegen woordig bijna niets meer en krijg ze "nog net niet gratis bij de koffie".

In het geval van Sylvia zou ik eerst de data zoals eerder hier beschreven en het programma gewoon eens totaal verwijderen (deinstalleren en ook even de computer herstarten) en opnieuw installeren.

Vervolgens de data terugplaatsen, misschien heb je nog een kans dat het weer werkt.

Succes.

Herman - 7 jan 2011 - 22:53

Ik ben het in dit geval helemaal met Herman eens.

FTB heeft een prima backup mogelijkheid waarbij de hele stamboom incl. alle foto's e.d. in 1 groot .ZIP bestand wordt gezet. Ik ga zelfs nog verder dan Herman met niet alleen een usb stick backup maar ook een online backup, gratis bij gmail ( 1 Gb )

Zelfs al stelen ze al mijn pc's uit huis dan ben ik nog niks kwijt. Want een verzekering kan me mijn werk niet terug geven.

Ik stap voorlopig nog niet over naar versie 5 maar als ik dat doe dan backup ik eerst de hele stamboom vanuit versie 4 en ik bewaar ook de install package van versie 4, zo kan ik ten alle tijde weer terug.

Ik ben jaren systeem beheerder geweest en mensen aanleren te backupen was ongeveer het moeilijkste onderdeel van dit vak ;-)  Geen onwil maar het schiet er altijd bij in, tot er iets mis gaat .....

Folkert

Folkert Geurink - 8 jan 2011 - 08:09

Citaat:

Want een verzekering kan me mijn werk niet terug geven

Dat is voor de volle 100% het geval; want daar heb ik al ervaring mee gehad met gegevens verlies en verzekeringen, waar ik verder nu niet op in wil gaan.

Aanvulling:

Daarom wissel ik (afhankelijk van de hoeveelheid updated gegevens) de stick ook nog eens met een stick van een familielid uit; en het familielid dus weer met mij.

Misschien om onze mede genealogen er op te attenderen een nieuw topic aanmaken (?; denk ik nog even over na); met de issues die er spelen rondom backup gedrag.

Misschien de topic naam: Hoe belangrijk zijn (voor jouw) de gegevens op je PC, o.i.d.

Herman - 8 jan 2011 - 22:23

Goed idee maar dan wel met mogelijkheden erbij vermelden hoe je dit zelf kunt doen.

b.v. usb sticks, online etc.

Folkert Geurink - 8 jan 2011 - 22:36

Goedendag allen,

Ik ben een nieuweling in het stamboomgebeuren en ben mij aan het oriënteren op softwaregebied.

Naar aanleiding van positieve woorden die ik online vond heb ik gisteren FTB geinstalleerd op mijn (nieuwe) laptop (Windows 7, Home Edition).

Vanavond wilde ik de boel opstarten en alles liep vast nadat ik op de snelkoppeling had geklikt. Laptop uitgeschakeld en opnieuw geprobeerd. Weer liep alles vast: muis, touch pad, niets deed het meer.

Op mijn desktop ben ik gaan zoeken of het bekend was bij myHeritage dat er problemen waren i.c.m. Windows 7. Ik vond meerdere opmerkingen, meldingen (o.a. over het niet plaatsen onder C/Program Files maar ergens anders?) etc en nu vind ik hier op dit forum ook weer meldingen.

Mijn gevoel zegt (ook al ziet FTB er erg mooi uit) 'ga maar naar Aldfaer'.

Doe ik daar goed aan? Let wel: ik ben een absolute beginner, maar wil ook iets maken dat er prettig uitziet en makkelijk in gebruik is.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Vriendelijke groet,

Joan  

Joan - 1 feb 2011 - 21:53

Dag Joan, ik raad je aan een mailtje te sturen naar support@myheritage.com. Zij kunnen je in het Nederlands snel verder helpen met jouw vragen!

Denie - MyHeritage.com Nederland - 15 feb 2011 - 09:15

Maanden geleden heb ik mijn problemen gemeld m.b.t. FTB. Ik heb het probleem destijds gemeld en uiteindelijk ben ik door MyHeritage helpdesk aan een goed werkende up-date gekomen.

Ook ik had natuurlijk in het verleden diverse back-ups gemaakt. Ontontbeerlijk. Maar als je niet weet wanneer de fout is ontstaan en wat er precies mis is, is het ook lastig om alle back-ups na te lopen als je veel data hebt ingevoerd.

Derhalve was de lol om te werken aan mijn stamboom mij wel een beetje vergaan. En heb ik heel lang niets meer ingevoerd in het programma. Inmiddels de moed herwonnen en alles lijkt weer goed te werken. Daar ben ik heel blij om, want Family Tree Builder blijft een duidelijk en makkelijk programma om mee te werken.

Met vriendelijke groet,

Silvia

Silvia 2 - 9 mei 2011 - 17:42

Ik doe al meer dan 15 jaar genealogisch onderzoek en heb een database met 100.000 personen te 'bezichtigen' op WWW.MyGenlog.EU

Voor mijn website maak ik gebruik van het programma The Next generation of Genealogy sitebuilding (TNG), helemaal geweldig voor weergave, echter minder gebruikersvriendelijk voor invoer en de consistentie daarop. Wel een fantastische support.

Invoer van gegevens doe ik uit privacy overwegingen locaal op mijn pc. Ik gebruik thans Cumberland Family Tree (CFT), echter wordt geblokkeerd door het maximum aantal personen van 100.000 en wordt al geruime tijd niet meer ondersteund. Ik ben dus op zoek naar een gedegen invoerprogramma....Aanbevelingen worden op prijs gesteld.

Ik onderzoek momenteel of Family Tree Builder (FTB) een goed alternatief is? Ik vind FTB een mooi grafisch programma, absoluut een ruime voldoende waard, echter door een paar gebreken voor mij (nog) niet bruikbaar. Jammer...

Helaas voorziet FTB bij GedCom import nog niet in verschillende GANGBARE

  • Datum formats zoals vanaf
  • Events / gebeurtenisen als LIVD (woonplaats), MOVE (Verhuizing), ADDR (Adres), WITN (Witness / getuige), MEDI (Medische toestand), NMCH (Name Change, naamsverandering) Wellicht is er een mogelijkheid om deze zelf aan te maken, echter ik heb deze nog niet gevonden.
Daarnaast
  • Niet alle GedCom formats geven hetzelfde resultaat. ANSI (windows standaard) verwisseld roep- voornaam. ANSEL (GedCom standaard) doet het wel goed.
  • Waar blijven overigens de roepnamen bij GedCom import? Deze worden niet goed overgenomen in het veld Bijnaam? Waarom niet gewoon Roepnaam?
  • Tussenvoegsels worden niet apart vermeld, maar met komma gescheiden achter de voornamen? Waarom geen apart veld tussenvoegsel er is wel een achter- en voorvoegsel?
  • Zowel beroepen als opleidingen worden als feiten opgenomen en niet onder de tab info..... Tevens kunnen hierbij geen datum (van tm) en plaats worden ingevuld.
Jammer dat FTB nog niet voldoet. Is er een kans dat dit binnen een paar maanden opgelost wordt?

 

Rik de Lange - 13 jun 2011 - 09:14


Beste Rik,

Jouw gebruikte software kan ik verder niet, maar ik wordt wel nieuwsgierig m.b.t. de beperking.

100.000 personen is wel heel wat natuurlijk, maar toch.....; je bent er met alle kinderen wel ""heel snel"".

Tenzij men opzettelijk niet wil dat er meer dan ....... mag worden ingevoerd, omdat kopen en registratie eerst vereist is.

De meeste software heeft als het goed is alleen maar een beperking op besturingsniveau, zoals b.v. Windows.

Daar wordt nl. "bepaald" de grens van de grote van de database die wordt veroorzaakt door de 16 of 32 bits grenzen.

Waar zit dat probleem van max. 100.000 personen dan in ?

M.a.w. wat gebeurt er dan, als persoon 100.001 wordt geprobeerd in te voeren ?

Bij mijn DOS software ligt de theoretische grens op 1 miljard records.

Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van grensen in de opbouw van de groottte en hoeveelheid van de velden in de database.

Verder is:

Cumberland Family Tree / The Next generation of Genealogy en FTB

door elkaar gebruiken natuurlijk altijd wel vragen op de een of andere manier om problemen (of gaat tot problemen leiden) m.b.t.het niet houden van de software aan Gedcom standaard.

Gegevens consistentie door niet volledige Gedcom standaard ondersteuning is altijd vragen om gegevens verlies.

Citaat: Niet alle GedCom formats geven hetzelfde resultaat.

(Ansi of Ansel veschillen)

Dit ligt volgens mij dus ook bij het gebruikte pakket wat zich niet aan de standaard houdt.

Gedcom is wat mij betreft wel goed standaard, maar wordt verziekt door de vele software interpetaties.

De basis fout zit 'm natuurlijk in de opbouw van gegevensbeheer van de betreffende software.

De kans dat dit dus wordt opgelost is 0 door de vele interpetaties van software "fabrkanten" (ik noem dat dus prutsers).

Vandaar dat ik mijn eigen software maar zelf inelkaar pruts, om zo nog een beetje orde in de chaos te houden.

Groet Herm

Herman - 13 jun 2011 - 11:48







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu