stamboomforum

Forum logoMilitairen » Spaans garnizoen Stevensweert


Profiel afbeelding

Ik zoek de herkomst van Johannes Quaniel (andere schrijfwijze niet ongebruikelijk later) maar deze staat op de lijst van het Spaans Garnizoen in My Heritage. 

Hij was cordonnier (schoenmaker). Geboren rond 1757. Dit is wat ik weet, ik wil graag weten waar hij vandaan kwam. Wie zijn ouders waren. 

cordonnier (van beroep schoenmaker); getuigen bij het kerkelijk huwelijk met Anna Christina Haesen: Joannes Wilhelmus Rutten, Nicolaus Niemants, Cornelis Moors en Ida Haesen.

Getuigen bij het 2e huwelijk: Mathias Lijsen, Maria Reuten en Anna Cranssen.

Overleden op 52 jarige leeftijd.

Geboorteplaats onbekend (Frankrijk? Diende in Spaans garnizoen als schoenmaker

 

Stevensweert H1781-002   -   16-01-1781   -   afb. 387 rechts nr. 2

16ta januarii postquam ter debite proclamati essent coram me

matrimonio juncti sunt Joannes Quanier et Anna

Christina Haesen ex parochia de Echt domicilio mea

parochiana testes erant Joannes Wilhelmus Rutten et Nicolaas

Niemants et Cornelia Moors et Ida Haesen.

Stevensweert H1784-007   -   05-10-1784   -   afb. 390 rechts nr. 2

 

5ta octobris postquam ter debite proclamati fuissent

coram r(everen)do d[omi]no Lijsens ex mea commissione matrimonio juncti sunt

Joannes Quaniel viduus

et Anna Maria Celissen parochiani mei præsentibus ut

testibus Mathia Reuten, Maria Reuten et Anna Cranssen.

Winnie van Oorschot

Bij mijn weten is het Spaanse garnizoen al in 1702 uit Stevensweert verdreven,
en heeft in 1765 ook het Staatse (Nederlandse) garnizoen de vesting voorgoed verlaten.

Naar de lijst van het Spaans Garnizoen in My Heritage ben ik dus wel benieuwd.

Uitgeschreven lid

Bedankt voor je reactie. Het klopt maar er is een lijst met als titel Spaans garnizoen dopen en huwelijken in het archief. Intussen weet ik wie zijn ouders waren en zijn doopdatum. Zijn vader was soldaat en schrijft zijn naam als Quaenjert. Niet echt een Nederlands voorkomende familienaam. Volgens het Meertens Instituut alleen voorkomend rond Stevensweert en omliggende regio's later. 

Winnie van Oorschot

Deze dus

15-05-1755
15 maij baptisatus est Joannes filius
illegitimus patris nominati Joannis
Quaenjert militis et Corneliæ Giesens
susceperunt eum Guilielmus Giesen
et Gertrudis Brentjens

Volgens mij lag er toen in Stevensweert één regiment.
Het behoorde tot het Staatse (Nederlandse) leger en het was genaamd het
artillerieregiment AC748a onder commandant Van Creutznach.

Cornelia was in 1785 in Stevensweert doopgetuige bij haar kleinkind Hermanus Quaniel

Uitgeschreven lid

Joannes was onderwerp in het artikel: Wie was Joannes Quanjet en wat deed hij in Stevensweert? in het Limb. Tijdschrift voor Genealogie 1977 blz. 87-88. De vraag wordt in het artikel helaas niet beantwoordt. Zelf heb ik al jaren genoteerd staan dat Joannes identiek is/zou zijn met Joannes Wilhelmus Joseph Quanier * Laar (D) 04-02-1734 + Zwolle 10-05-1821. Hij huwt Zwolle 03-10-1768 Maria Magdalena Godar/Godaert. Met dit gezin begint een stam Quanjer. Wie kan bevestigen dat deze Joannes 1755 te Stevensweert was? En waar en wanneer is Cornelia Giesen/Gijsen overleden?

Overigens lees ik in de doopinschrijving 1755 Quaenjet (zonder r) en Giesen (zonder s; zie laatste regel Brentjens). 

Wim Hoezen

Hij huwt Zwolle 03-10-1768 Maria Magdalena Godar/Godaert.

Wat staat er bij deze inschrijving vermeld?
Was hij soldaat en onder welke commandant?
Het door mij veronderstelde artillerieregiment AC748a is nooit in Zwolle geweest,
dus ik ben benieuwd.

Overigens blijf ik bij mijn transcriptie, maar dat is verder niet van belang.
(de E heeft een haaltje naar beneden zoals in gertrudis, en voor de S zie Joannis  boven Giesens)

Uitgeschreven lid

Peter S2

Dank je wel, @Peter

De bruidegom was (op dat moment) dus kennelijk geen soldaat.

Uitgeschreven lid

Dank je wel, hoe kom je aan de originele tekst? Ik heb alleen een transciptie 

.

Winnie van Oorschot

anno 1755

Stevensweert D1755-001   -   15-05-1755   -   FS afb. 381 links nr. 5 onwettig

15 maij baptisatus est Joannes filius

illegitimus patris nominati Joannis

Quaenjert militis et Corneliæ Giesens

susceperunt eum Guilielmus Giesen

et Gertrudis Brentjens

Doop

Stevensweert, Stephanus: DH register 1713 - 1797

15-05-1755

Stevensweert

Dopeling

Giesen, Joannes

Algemeen=onwettig

Vader van de dopeling

Quaeujet, Joannes

Algemeen=achternaam onduidelijk,als vader genoemd,militis? + ; Naam vader dopeling ?

Moeder van de dopeling

Giesen, Cornelia

 

Doopgetuige

Giesen, Guilielmus

Algemeen=+

Doopgetuige

Brentjens, Gertrudis

 

 

 

Cornelia Giesen(s) Ghijsen/Gijsen was de dochter van Margaretha Brentjens en Wilhelmus Giesen. (allelimburgers)

Zij had al een dochter uit een eerdere ook ongehuwde relatie met Theodorus Alberts, Gertrudis is geboeren 24-4-1749.

Winnie van Oorschot

Misschien is het dezelfde die eerst een kind nog verwekt in ongehuwde staat bij Cornelia en dan naar Zwolle afreist?

Winnie van Oorschot

Winnie,

de originele afbeelding van de doopinschrijving staat hier (doopinschrijvingen onwettige kinderen):

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89C4-Z46P

Haar eerdere kind staat op de bladzijde daarvóór.

Als mijn vermoeden juist is, dat hij in Stevensweert deel uitmaakte van het regiment artillerie AC748a,
dan zat hij in 1768 in Maastricht, Grave, Sint Michiel en Venlo, en zeker niet in Zwolle.

Uitgeschreven lid

Ene Johan Willem Joseph Quanier was in het infanterieregiment von Dopff ergens in de periode 1747-1789 (link). IR701e? Dit zal toch wel de in Zwolle gevonden persoon zijn gezien de namen.

Verdere aanvulling hoewel natuurlijk bekend: overlijdensakte te Zwolle 1821. In 1768-1776 zou hij dansmeester te Zwolle zijn geweest (link). Zijn kinderen zijn RK geboren 1769-1771, zie Generale Index te Zwolle (vorige link).

@Wim Hoezen, hoe is gevonden dat hij gedoopt was te Laar (D) in 1734? In trouw- noch overlijdensakte wordt een geboorteplaats genoemd. Bovengenoemd stamboek ingezien?

Peter S2


Op Geneanet staat wat meer informatie over de Zwolse Johan, geschreven door een mevrouw Quanjer.
Hij zou zijn geboren te Coevorden en gedoopt zijn te Laar (daar net over de grens)
Hij zou in 1751 getekend hebben voor de compagnie van kapitein De Lely (geen bronvermelding)
Dat was onderdeel van het infanterieregiment Nationalen van Dopf nr 3, onder de generaal Evertsen, @Peter, inderdaad IR701e
dat weliswaar vrij mobiel was, maar nooit in Stevensweert is geweest.

Naar mijn bescheiden mening gaat het dus om twee verschillende personen.

Uitgeschreven lid







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!