stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Wilhelmus van den Bosch en Johanna van Schaik te Rijnsaterwoude

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Wilhelmus van den Bos en Jannetje van Schaijk kregen voor 1812 nog meer kinderen. A=Alkemade, R=Rijnsaterwoude. Omdat er onder de kinderen een Engelberta zit, beschouw ik dat als een vernoeming naar Jannetje's vader Egbert. Over Egbert kan ik niets vinden. Mogelijk kwam hij van buiten het district, of van Aarlanderveen, waar de rk doopboeken vrij laat beginnen. Ik zal je per PB het email adres van Richard van Schaik geven, ik wil het hier niet plaatsen. Misschien dat hij je verder kan helpen met Egbert

jan achterberg

Ben een tijdje niet meer actief geweest naar het verleden van mijn familie. Maar nu kwam ik per toeval dit onderwerp tegen op dit forum en wilde hierop reageren.

Ook om het feit dat dat hier dingen worden vermeld waar ik in het verleden ook ben tegen aan gelopen.

Op de eerste plaats heb ik in de loop der jaren zeer uitgebreid onderzoek gedaan naar de familie van den Bosch uit de omgeving Rijnsaterwoude en omliggende dorpen en voor zover ik kan bepalen komen Willem van den Bosch en Johanna van Schaik niet voor in de stamboom waarnaar ik onderzoek heb gedaan. Dat wil overigens nog niet zeggen dat deze alsnog te linken zijn aan de personen in mijn stamboom en dan om het feit dat ik er geen aanwijzing voor gevonden heb.

1  Dirk van den Bosch ( ABT 1680 ) -- NN

2  Willem Dirkszn. van den Bosch ( ABT 1705, Vriesekoop )
    Alida Pietserdr. Akerboom ( 1711, Rijnsaterwoude -- 2 FEB 1772, Rijnsaterwoude )
    getrouwd 5 MEI 1732, Rijnsaterwoude

3  Theodorus ( Dirk ) Willemsz. van den Bosch ( 8 DEC 1734, Rijnsaterwoude -- 1 NOV 1784, Rijnsaterwoude )
     Jannetje Jansdr. Zuijdervliet ( Hazerswoude -- 20 OKT 1784, Rijnsaterwoude )
     getrouwd 27 APR 1756, Rijnsaterwoude

4   Wilhelmus Dirksz. van den Bosch ( 17 FEB 1757, Nieuwveen  --  16 MAR 1838, Woubrugge )
     Helena Jansdr. Kelder ( 7 AUG 1762, Langeraar  --  11 DEC 1828, Woubrugge )
     getrouwd 15 SEP 1783, Ter Aar

5   Johannes ( Jan ) van den Bosch ( 20 AUG 1785, Rijnsaterwoude  --  12 OKT 1844, Nieuwveen ) 
      Margaretha Enthoven ( 22 DEC 1791, Uithoorn  --  7 MEI 1869, Nieuwveen )
      getrouwd 30 APR 1814, Nieuwveen

6    Cornelis van den Bosch ( 20 JUN 1816, Nieuwveen  --  7 MEI 1870, Woubrugge )
       Petronella Verduin ( 25 JUL 1822, Gouda  --  12 MEI 1899, Avereest )
       getrouwd 20 SEP 1847, Zevenhoven

 

Naar de vader van Dirk ( No:1 ) heb ik jarenlang gezocht.
Via een achterneef uit Duitsland heb ik aanvullende informatie gehad, de vader van deze Dirk zou uit Leiderdorp kunnen komen.

Jan Henriksz. van den Bosch ( 25 SEP 1650 )

Er is een scan beschikbaar waar onomstotelijk op staat dat ene Dirk Bos, zou No:1 kunnen zijn,  getrouwd is te Leiderdorp met ene Gijsje Willems van Eijk.
De zoon van Dirk ( Willem ) zou een vernoeming kunnen zijn naar de vader van Gijsje.
Natuurlijk zijn dit allemaal geen zekerheden, maar uit te sluiten is het ook zeker niet. De doopakte van Willem ( No:2 ) is vooralsnog onvindbaar.

met vriendelijk groet, M van den Bosch

 


 

    

M. van den Bosch

We zijn weer een tijdje verder en een klein beetje wijzer geworden, alhoewel er nog wel een aantal vragen onbeantwoord blijven.

Zal mijn bevindingen hieronder vermelden en wanneer er fouten of vergissingen zijn gemaakt hoor ik dat graag.

Het raadsel waarmee ik worstel is dat waar komt Cornelis van den Bosch vandaan en wie waren zijn ouders.

Van Cornelis van den Bosch weten we dat hij gehuwd was op 26 OKT 1772 te Rijnsaterwoude met Willemijntje Jansdr. Leli(e)velt.

In een vorig huwelijk was Willemijntje gehuwd met IJsbrand IJzing ( 25 JUN 1771 ), maar IJsbrand overleed op 5 FEB 1772 te Woubrugge, maar ook IJsbrand was eerder getrouwd geweest en wel met Elizabeth ( Lijpje ) van den Bosch op 31 MEI 1762 te Rijnsaterwoude, maar ook Elizabeth overleed relatief jong op 12 JUN 1770 te Woubrugge.

Van Elizabeth ( geb : 26 JUL 1741 Rijnsaterwoude ) weten we dat ze een dochter was van Willem Dirksz. van den Bosch en Alida Pietersdr. Akerboom.

In de onderstaande url staat vermeld dat Cornelis een zoon is van Willem Dirksz. van den Bosch en Alida Pietersdr. Akerboom, maar zijn doop kan ik absoluut niet vinden, van de overige kinderen overigens wel. Dan zouden Cornelis en Elizabeth broer en zus zijn.

https://www.genealogieonline.nl/en/genealogie-van-den-bos-1/I13505.php

Zelf denk ik dat Cornelis geen zoon was van Willem en Alida, maar van wie dan wel, ik weet het niet.

Weet wel dat er ergens een link moet zijn omdat Cornelis en Willemijntje als getuigen opduiken bij de geboorte van Alida van den Bosch op 1 NOV 1794 en bij de geboorte van Cornelis van den Bosch op 2 DEC 1798 en dat zijn weer kinderen van Willem van den Bosch en Helena Kelder.

Een andere optie is misschien dat deze Cornelis een zoon is van Pieter Dirksz van den Bosch ( broer van eerder genoemde Willem Dirksz. van den Bosch ). Pieter was gehuwd met Helena Jansdr. van der Neut. Het past in ieder geval wel in deze periode, maar heb daar nooit een doopakte voor gevonden. Volgens mijn gegevens hadden Pieter en Helena maar 2 kinderen, nl. Dirk Pietersz. van den Bosch ( geb ABT 1726 ) en Cornelia Pietersdr. van den Bosch ( geb : 22 JUL 1743 )

Mocht iemand de doopakte van Cornelis kunnen overleggen ... graag ...

 

Met vriendelijke groet

M. van den Bosch

M. van den Bosch


Je citeert mijn url en terecht zeg je dat een doopbewijs ook daar ontbreekt, het feit dat de eerste twee kinderen van Cornelis dezelfde namen dragen als de (door mij aangenomen) grootouders ´, duidt daar iig op en bij gebrek aan beter houd ik het daar voorlopig maar op.

 

Met vriendeijlke groet,

Arie van den Bos

Arie van den Bos




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!