stamboomforum

Forum logoFora » Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland » Pancreas van Rhijn getuige doop Jacobus van Rhijn op 22-3-1691 Delft vader Arij van Rhijn

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Remonstrants. Kreeg de indruk dat de familie katholiek was. Hmm.

JP Ouweltjes

Remonstrants dopen 22 maart 1691 te Delft,


Dat is een foutje bij FamilySearch, het is R.K.

Volgens Archief Delft : AR0014_00109, Doop-, trouw- en overlijdensboek Parochie St. Hippolytus (Bagijnhof), 1671 - 1736.
Ook op de eerste scan bij FamilySearch staat  R.C. Gemeente Delft, vol. 109.

Volgende (eerste) pagina staat niet op de scans bij FamilySearch, wel bij Archief Delft :

Zie :  http://collectie-delft.nl/bladeren-door-bronnen/weergave/register/id/ca799606-4025-11e5-be76-7b793681bc87

Willem Hak

Inderdaad R.-K. dopen te Delft. Doorgegeven aan openarch.nl. Uit dit onderwerp blijkt ook nog het belang van zoeken via deze site =

http://www.digitalearenadelft.nl/

M.C. Deden-Kazenbroot

Deze kan ik even niet plaatsen...

Misschien een foutje...

JP Ouweltjes

Familie?

Hij was kennelijk getrouwd met Grietge Hillebrants, begr. Delft (oude kerk) 24.6.1689. Zij woonde toen aan de voorstraat tegenover de 3 hoefijzersteeg.

JP Ouweltjes

Jacob Bancken van Rijn begr. Delft (oude kerk) 22.1.1682. Drie meerderjarige kinderen, 1 minderjarig kind.

JP Ouweltjes

Deze kan ik even niet plaatsen...

Volgens de trouwinschrijving Hof van Delft heette de Arij Banckerisz die in 1696 trouwde van Veen.
 

Familie?

In de index Notarieel archief Den Haag komt een Heijndrick Banckers van Rijn voor. Hij was getrouwd met Grietje Willebrants en woonde in 1657  *)  te Eijkenduijnen.
Mogelijk overleed hij in 1680 te Delft ?
Ook nog vermeld in de index Notarieel archief Den Haag zijn :
Cornelis Banckerts van Rijn x Dingum Joosten Ruijchoek Ruijchrock 1655   [ aangepast, zie bericht Frans Angevaare - 21:01 ]
Machtelt Banckers van Rijn x Jan Arents van Bredenhouck (testament) 1664   *)
Engel Banckerts van Rijn x Adriaentje Mees Witteman te Rijswijkerhoek (testament) 1667   *)

Jacob Bancken van Rijn begr. Delft (oude kerk) 22.1.1682. Drie meerderjarige kinderen, 1 minderjarig kind.

Waren dat dan wellicht Pancras, Arie en Cornelis en als minderjarig kind Ariaantje ?
Neeltgen Ariens (van der Corper) overleed in 1679.



*)  Toev.
     Testament (not. Anthony van der Drift, inv. 64, fol. 210) d.d. 02-12-1657. Digitalisering aangevraagd 19-12.
     Testament (not. Johan Vos, inv. 345, fol. 253) d.d. 17-12-1664. Digitalisering aangevraagd 19-12.
     Testament (not. Gabriel Valette, inv. 443, fol. 35) d.d. 24-01-1667. Digitalisering aangevraagd 19-12.

Willem Hak

digitalearena -> delft, div. akten gaat verder terug in de tijd zie o.a., Mees Witteman - inderdaad ook Rijswijkerhoek, algemene link,

http://www.digitalearenadelft.nl/

M.C. Deden-Kazenbroot

Interessante vondsten Willem. Zou wel eens een spoor kunnen zijn.

JP Ouweltjes

@ Willem: Cornelis Bancken van Rijn zal getr. geweest zijn met Dignum Joosten Ruijchrock - ws. een dochter zijn van Joost Jacobsz Ruijchrock x Adriaentgen Dircksdr van Rijn (een andere fam. van Rijn!), wier moeder Dignum Adriaensdr heette. Cornelis Bancken van Rijn komt in 1652 voor als weerbare man van Wassenaar, en in 1660 in het Haardstedengeld. Zij hadden Arij, Maertgen en Leuntgen Cornelisz/drs.

Zonder nu direct een heleboel bronnen te kunnen geven ;-( had stamvader Heijnrick drie zonen: Pancras, Cornelis en Adriaen, die rond de eeuwwisseling van 1500 moeten zijn geboren.   Pancras Heijnricksz van Rhijn tr. met Marijtgen Aerntsdr en zij hadden een zoon Cornelis Pancrasz (overl. 1587/91) x Jannetgen Eeuwoutsdr. Daaruit een zoon Arijen Cornelis Pancraszz x Neeltgen Vranckendr, met een zoon Cornelis Arijensz van Rijn, tr. 19-02-1623 Maritgen Joppen.

De vader Pancras van (vermoedelijk) Cornelis, Machtelt en Engel zal naar schatting een generatiegenoot zijn van de laatstgenoemd Cornelis Arijensz van Rijn. Maar ik heb niet de hele familie in beeld dus het kan nog wel een paar kanten op ;-)

Groeten, Frans

Frans Angevaare

@Frans: document met deze gegevens staat online: link

JP Ouweltjes

@Yvette: ik ben benieuwd waaruit zou blijken dat Arij uit Leiden kwam en rond 1674 was geboren. Het komt me zo vreemd voor.

JP Ouweltjes

Dat heb ik zien staan op myheritage. Er had dus een? Bij moeten staan. Onderstaand heb ik nog kunnen vinden : 
dan zou Arij  volledig Arij Jacobsz van Rijn heten 


 

Overledene Neeltge Ariens
Huisvrouw van Jacob van Rijn
 
Plaats Delft
Datum begraven 31-05-1679 (Oude kerk)
 
 
Opmerkingen Jacob is Backer
 
  Binnenwatersloot

Yvette Ververs

Arij Jacobsz van Rijn zal toch niet van ca. 1674 zijn.  Hij (onder)trouwde voor het gerecht van Veur (4:I f20/23) als jm tot Delft  met Aagje Willems van Roen jd wonende te Veur op 22-05/04-06-1679.

gr, Frans

Frans Angevaare


Inderdaad, hij heet Arij Jacobsz van Rijn.

Ik denk dat er iets verkeerd gegaan is op MyHeritage. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat hij in 1674 geboren is en in 1691 al getrouwd is. Het komt vaker voor bij gegevens op die site.

JP Ouweltjes




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!