Beste forumgenoten,
Spannende tijden (dit voorjaar) voor GenVer, de bij Nederlandse en Belgische genealogen
boven alles geliefde en gewaardeerde 'portaalsite' , als toegang tot het grote aanbod
aan gescande archiefdocumenten van FamilySearch. Puur vrijwilligerswerk, dus alle lof!
Op de toegangspagina http://genver.nl/index.htm zien we vanaf 18 maart 2014 de onheilspellende
tekst van de link naar een persbericht (beeldcitaat ; accentueringen door mij, DV) :
Vervolgens leest u op http://genver.nl/service/errors.htm :
Wij "vrezen met grote vreze" voor de consequenties, maar zien óók dat de initiatiefnemer
al eerder constructief in overleg is getreden met FamilySearch, met gunstige gevolgen :
kennelijk ziet men daar wel degelijk in, welke onschatbare waarde GenVer in Nederland en Belgie heeft bij 't toegankelijk maken van het FS-aanbod, en weet men daar die inspanning ook te waarderen.
Bedenkt u maar eens, althans voor de Nederlandse situatie, dat het hier Nederlands archiefgoed betreft, dat eindelijk hélemaal op een 21ste-eeuwse manier gebruikersvriendelijk toegankelijk is gemaakt door GenVer i.s.m. FamilySearch; en dat voor Nederlands archiefgoed de opdracht (Archiefwet) aan de archiefinstellingen luidt : Brengt u, en houdt u, dit archiefgoed in goede, geordende en toegankelijke staat. Dat met die 'goede staat' en die 'ordening' ben ik best bereid aan te nemen, maar met die toegankelijkheid hebben nogal wat Nederlandse archiefinstellingen steken laten vallen...
...of zelfs met een stalen gezicht geprobeerd er financieel een slaatje uit te slaan (zie de oorspronkelijke opzet van WieWasWie, of het schaamteloze Zeeuws Archief).
Oftewel : GenVer is bezig (en wel: volkomen belangeloos, vrijwillig, gebruikersvriendelijk en gratis!)
het werk van archieven te doen : doen wat archieven steeds weer nalaten !
Dus, beste medelezers: wens, hoop en duim met ons mee, dat GenVer er in zal weten te slagen om voort te bestaan - en in overleg met FamilySearch het aanbod aan gescande archiefdocumenten ook in de toekomst te "ontsluiten". Heel veel succes aan GenVer daarbij, natuurlijk.
Wilt u zelf iets constructiefs doen, naar aanleiding van wat er mogelijk evt. misgaat op uw scherm,
gaat u dan vooral niet GenVer ''lastigvallen'' met allerlei klachten (=negatief),
maar richt u rechtstreeks tot FamilySearch (https://familysearch.org/feedback),
met een vriendelijk pleidooi voor verdere goede samenwerking met GenVer (=positief).
Met vriendelijke groet,
Dimitri Vlas