stamboomforum

Forum logoFora » Onderzoek in Indonesië » Gezocht info Charles Arthur Muller, overl 1955

Ik zoek informatie over Charles Arthur Muller.

overleden 12-7-1955 Banda-Neira, geboren waarschijnlijk 18-11-1873.

gehuwd met Anthoinette Everdina Frederika Gasper 9-7-1876 te Banda(Neira?), overleden 8-10-1930.

Gezien ene JP Muller in 1873 op Amboina woonde (bron: Naamlijst der Europesche Inwoners NI 1874). Is mogelijk deze JP Muller de vader.

Deze JP Muller, is dan mogelijk Jan Pieter Muller, gehuwd met Margretha Alonsina Huliselan.

 

Jos Zonneveld

Jos Zonneveld

Bron: Bronnenpublicatie IGV BRP9:118  - het huwelijksregister van Banda [1813] 1818-1920 [1938] akten en reconstructies door M.D. Etmans

Banda 26.06.1897 Charles Arthur Muller, geb Amboina 18 nov 1873 handelemployé, zoon van Jan Pieter Muller, oud 53 jaar klerk op het residentiekantoor en wonende te Amboina en Margareta Alfonsina Carolina Huliselan, overleden Amboina  en Margaretha Everdina Frederika Gasper, geboren Banda 9 juli 1873, dochter van Wilhelmus Everhard Gasper, oud 55 jaar, zonder beroep en Frederika Dolphina Montanus, oud 50 jaar (RA1898:324)

mvg-Ben

Ben Wegman

Bedankt.

De bron verwijst naar RA1898:324. Op deze blz staan alleen de namen van Anthoinette Everdina Frederika Gasper, en Charles Arthur Muller.
Verwijzingen naar de ouders staan er niet. De enige aanwijzing is de dat J.P.Muller als bewoner Amboina staat vermeld.
Ik heb verder geen toegang tot de Bronnenpublicatie IGV BRP9:118.Maar wat uit ik uit de titel verder op maak, is dat het hier ook om een reconstructie kan gaan, en is de reconstructie dus alleen gebaseerd op de RA1898 en waarschijnlijk RA1975.

In de Staatsbibliothek zu Berlin, is de RA1875 helaas niet online beschikbaar, hier staat waarschijnlijk de info over de geboorte vermeld.

Dat betekend dat de informatie die ik tot nu toe gevonden hebt, dezelfde informatie is, als waar deze reconstructie op is gebaseerd?.

Is dat juist?

Dat wil niet zeggen dat het onjuist is, maar geeft voor mij aan hoe belangrijk deze bron is.

Jos Zonneveld

is de reconstructie dus alleen gebaseerd op de RA1898 en waarschijnlijk RA1975.

Deze veronderstelling is onjuist. De auteur Etmans heeft gebruik gemaakt van het hervormde doop- en trouwregister van Banda naast de aantekeningen van o.m de hr Christaans. Daarnaast heeft de hr Etmans, zoals wellicht bekend, een tweedelig boek uitgebracht over de bevolking van Banda (in te zien in grote bibliotheken en Nationaal Archef

“De bevolking van Banda”

van 1818 tot 1920 
Europeanen en Inlandse Christenen, uit registers van Kerk en Burgerlijke Stand en andere bronnen, gerangschikt in familieverband, 
met veel vermeldingen van buiten Banda wonende ouders en nazaten, 
en van vorige en volgende woonplaatsen  (index)
  (verdere informatie)

2 delen, garenloos gebrocheerd gebonden (samen 700 bladzijden A4), 12.000 personen + 2000 namen van getuigen 

Zie ook  http://www.roosjeroos.nl/_%5E_/Boeken 

In de regeringsalmanak kan ik geen Charles Arthur Muller terug vinden. Uiteraard wel zijn huwelijk maar niet zijn geboorte. Dat geldt ook voor zijn echtgenote.

mvg-Ben

Ben Wegman

Ben bedankt voor de info. Het is goed dat je mij hierop wijst.
Ik zal kijken waar ik dit boek kan inzien cq kan lenen.

Jos

Jos Zonneveld

De deeltjes van IGV staan ook in diverse bibliotheken. De heer Etmans is eigenaar resp beheerder van de site Roosje Roos welke hij samen met zijn vrouw nog steeds uitbreidt.

04-05-1871 huwelijk Jan Pieter Muller met Margaretha Alfonsina Carolina Huliselan te Saparoea (RA1872:198)

Wat betreft de familie Muller te Saparoea:

"De bevolking van Saparoea" 
van 1821 tot en met 1946 (deels t/m 2000)
Europeanen en Inlandse Christenen, uit registers van Kerk en Burgerlijke Stand en andere bronnen, gerangschikt in familieverband; 
met vermeldingen van buiten Saparoea (o.a. Ambon, Java en Nederland) wonende ouders en nazaten en van vorige  en volgende woonplaatsen  (index)  (verdere informatie)

2 delen, garenloos gebrocheerd gebonden (samen 900 bladzijden A4), 20.000 personen + 6000 namen van getuigen

Okay, nog een klein toetje?  Uit BRP9:61

Wilhelmus Everhard Gasper, geb Banda Neira 24 april 1842, klerk op het residentiekantoor te Banda, zoon van inlands Christen Cornelis Jacobus Gasper, overleden Banda 13 jan 1848 en Amarentia Jansz, oud 54 jaar met Frederica Dolphina Montanus, geb Banda Neira 26 april 1847, dochter van Evert Willem Montanus, overleden Banda Neira 12 maart 1856, en Frederika Schaaff, overleden Banda Neira 7 jan 1861, Haar voogd: Carolus Hendrik Veerman. Getuigen Johannes Cornelis Gasper, oud 47 jaar. deurwaarder en gezworen exploiteur bij de raad van Justitie, en Johan Frederik Pieterz, oud 24 jaar, klerk op het residentiekantoor (basis info RA1865:21)

mvg-Ben

Ben Wegman

Ben bedankt.
zo te zien zit jij boven op een goudmijn met informatie waar ik jaloers op ben.

Jos

Jos Zonneveld


Nog iets: M.R.C. Huliselan echtgenote van J.P. Muller geb 2 sept 1853 overl 11 sep 1895 (BRP1: 153)

mvg-Ben

Ben Wegman




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!