Wat een geweldig speurwerk, Bart! Wederom bedankt!
Bert Hemrika - 23 sep 2019 - 11:19
Dit is trouwens de bewuste doopinschrijving uit 1788. Daar zoek je ook wel even naar in wiewaswie gezien de spelling van de voornaam
:
-Bart- - 23 sep 2019 - 11:40
Aha:
Netherlands, stamboek van onderofficieren en manschappen van mindere graden
Bataljon Oost-Indische Artillerie no 5, 1e expeditie, inschrijvingsnummers 1-393, 1814-1815
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GY1F-9Y2J?i=63&cc=1498335
Theodorus Eman, geboren 16 april 1790, zelfde ouders. Wie kan de gebeurtenissen uit 1814 beter lezen? Voor 1815 staat er denk ik:
15 Octob: 1815 Vertr: naar
Java met het fregat de
Maria Reigersbergen
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/59a5fd1a-816a-c0a0-999d-84f89dcf0671
https://www.dbnl.org/tekst/_ind004198901_01/_ind004198901_01_0002.php
"
Op 13 augustus 1814 krijgt Nederland op grond van de bepalingen van de Conventie van Londen op papier het gezag over de Indische archipel weer in handen. De feitelijke omstandigheden waren op dat moment in de Oost nog wel wat anders. Op tal van plaatsen, op Java en op de Molukken, oefenden Engelse autoriteiten nog steeds het gezag uit. Elders hadden plaatselijke vorsten het gezag in handen. Wat lag meer voor de hand voor de Nederlandse regering dan een snelle overname van het gezag uit Engelse handen en een herstel van de banden met de vele lokale machthebbers, waarmee ook de Oost-Indische Compagnie goede contacten had gehad. |
|
[p. 5] |
|
Toch duurde het nog tot oktober 1815 voordat er daadwerkelijk actie werd ondernomen. In de periode daarvoor waren de politici uitgekozen die in Indië de draden van het Nederlandse gezag weer zouden gaan oppakken. En het had nogal wat moeite gekost om een eskader oorlogsschepen bijeen te brengen, het machtsmiddel bij uitstek in een gebied zó vol eilanden; in de voorgaande decennia van oorlog en Franse bezetting waren de kwaliteit van de oorlogsschepen en hun aantal als gevolg van slecht onderhoud en verwaarlozing nogal teruggelopen. Maar in de herfst van 1815 lag er een eskader in Den Helder. Het bestond uit de linieschepen ‘Admiraal Evertsen’, ‘Amsterdam’, ‘De Ruyter’ en ‘Brabant’, het fregat ‘Maria Reigersbergen’ en de korvetten ‘Iris’ en ‘Spion’. Bevelhebber van de eenheid was schoutbij-nacht A.A. Buyskes. In Indië zou hij ook een politieke taak krijgen. Als commissaris-generaal zou hij het gezag in de archipel van de Engelsen gaan overnemen. Aan boord van de vloot waren zijn twee collega-commissarissen-generaal: G.A.G.P. baron Van der Capellen en C.Th. Elout. |
"
Verder ook zeer lezenswaardig. Met nog een afbeelding van dat fregat en verdere ontwikkelingen.
-Bart- - 23 sep 2019 - 12:29 (laatst bijgewerkt 23 sep 2019 — 12:37 door auteur)
Jacobus Eman, van Amsterdam, Geref., 22 jaar, Utregtsestraat (moeder: Maria Eman), ondertrouwt in Amsterdam op 24.7.1772 met Grietje Lammers, van Amsterdam, Geref., op de Botermark (moeder: …. Boll).
G. Karssenberg - 23 sep 2019 - 12:31
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_(1814)
"Op 29 oktober 1815 vertrok het onder ktz. H. Hofmeyer als onderdeel van een vloot bestaand uit de linieschepen Amsterdam, Evertsen, Admiraal De Ruyter, Braband, het fregat de Maria Reigersbergen, het korvet Iris en de brik Spion van de rede van Texel naar Nederlands-Indië. Aan boord van deze vloot, die onder commando stond van SbN Buyskens, bevond zich de commissie die als taak had de koloniën van de Engelsen over te nemen. Naast deze commissie vervoerde de vloot ook 1.800 militairen, een groep ambtenaren en 2.000.000 gulden aan contanten. De vloot arriveerde in april en mei 1816 in Nederlands-Indië."
http://www.newhollandfoundation.nl/wp-content/uploads/2016/05/Publicatie-NHF-Erik-Muller.pdf
Zo is er een dagboek bijgehouden door viceadmiraal J. Boelen aan boord van Zr. Ms. Maria Reigersbergen die meevoer met het militair eskader van 1815. Boelen was verantwoordelijk voor de stuwage van het schip en moest naast de 193 soldaten die meevoeren ook een plek toewijzen aan het gezin van de hooggeplaatste passagier Von Schmidt en zijn bedienden. Von Schmidt was directeur der Oost-Indische artillerie en kolonel in het leger. Zij werden geplaatst in de bakboordhutten van de kerk en in de kajuit waar ook het vertrek van de commandant van het schip te vinden was. De officiers trokken in de hutten van de kerk, in het midden van het schip. De reis van de Maria Reigersbergen verliep echter niet voorspoedig, zoals hierboven beschreven en zat lang vast aan de Engelse kust voor reparatiewerkzaamheden. Over de verdere omstandigheden aan boord van het marineschip komt naar voren dat er veel discipline heerste en dat de reis nagenoeg spoedig verliep nadat ze Falmouth weer waren uitgevaren. Uit dit reisverslag is op te maken dat de gouverneurs-generaals aan boord van oorlogsschepen waarschijnlijk ook als hoogste rang passagiers werden behandeld. Hierbij kregen ze dan ook een grote hut toegewezen.
-Bart- - 23 sep 2019 - 12:35
Prachtig speurwerk! Heel leuk zijn ook alle achtergronden die een goed beeld geven van de geschiedenis!
Bert Hemrika - 23 sep 2019 - 12:51
2 pagina's verder, de Maria Reigersbergen komt 29 oktober 1816 aan in Batavia
https://www.marhisdata.nl/zoeken&s=kronieken&year=1816
28 december 1816
BC - Bataviasche Courant
Door de terugkomst van Zr.Ms. fregat MARIA REIGERSBERGEN zien wij ons in staat gesteld onze lezers te kunnen mededelen, dat de bezitneming van het eiland Banka en der Factorij te Palembang in naam van het Nederlandse gouvernement had plaats gehad.
Berichten van Banjermassing melden de behouden aankomst aldaar van de commissaris Van Boeckholtz en dat de Nederlandse vlag daar mede was gehesen.
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat Theodorus Eman uit Amsterdan, zoon van Jacobus en Grietje Lammers dezelfde is als Theodoris Eman die in 1850 te Bandjermassin komt te overlijden. Een ook wel dat hij de vader van Maria Eman is. Geen 'hard' bewijs, maar het aanvullend bewijs is nogal overuigend inmiddels.
-Bart- - 23 sep 2019 - 13:17
Je hebt tenminste mij helemaal overtuigd!
Bert Hemrika - 23 sep 2019 - 13:32
Nog iets meer detail:
https://www.genealogieonline.nl/west-europese-adel/I174297.php
"................Genoemde Johan Heinrich Adolf von Schmidt auf Altenstadt werd in Januarij 1814 aangesteld tot majoor bij het 2e bataillon artillerie van linie, in dezelfde maand tot luitenant kolonel en in October van dat jaar tot kolonel en directeur der Oost-Indische artillerie. Hij vertrok den 29 October 1815 naar Batavia, met Z.M. fregat, Maria van Reigersbergen, vergezeld van zijne echtgenoot Jenny Balnearis en van twee nog zeer jonge dochters: Johanna Clara Carolina Allegonda en Jenny Adelaide Bartholda Henriette Adolphina. Zij lieten hunne twee oudere kinderen, beide zoons, Johan Henry Carel Willem en Johan George Otto Stuart, in Nederland. De Maria Reigersbergen liep in Portsmouth binnen, zette de reis in Mei 1816 voort en kwam in October van dat jaar te Batavia, een jaar na het vertrek uit het vaderland. De kolonel von Schmidt auf Altenstadt overleed te Batavia den 26 November 1817......................."
Journaal van de kapitein a/b Maria Reigersbergen mei 1815 tot januari 1817. 93 scans, helaas net niet helemaal scherp. Vanaf scan 23 rede van Texel; scan 26 Nieuwe Diep, 28 rede van Texel, 31 Noordzee - Kanaal, 32 Falmouth, 35 'Mijlords Kreek' (Mylor Creek), 42 rede van Falmouth, 48 Kanaal-Portsmouth, 51 Kanaal, 53 Atlantische Oceaan, 55 Rede St Crusz(?), 72 Kaap de Goede Hoop, 75 van Kaap de Goede Hoop naar Batavia, 85 rechts onder 'Cracatau', 86 Straat Sunda, 87 rede Batavia, 89 Batavia naar Banca, 90 rede Mintow, 91 'Pallembang', 92 Straat Banca-Batavia
Dit is het journaal/dagboek van Jacobus Boelen, 165 scans
-Bart- - 23 sep 2019 - 15:01
Ik word er verlegen van!
Bert Hemrika - 23 sep 2019 - 15:03
Dit soort journalen zijn voor mij fascinerend, omdat je je voorouder eigenlijk van dag tot dag kan volgen. Een aantal jaren geleden ontdekte ik dat de broer van een van mijn voorouders één van zijn reizen naar Indië maakte aan boord van hetzelfde schip, dezelfde reis als de eerste reis van Jacob Haafner naar Indië. Dat houdt je ook wel een paar dagen zoet!
-Bart- - 23 sep 2019 - 15:32
Theodorus Eman(s), van Rijmberg, 23 jaar, Roosestraat (neef: Jan Hulsman), ondertrouwt (reeds) op 2.10.1733 in Amsterdam met Maria Viss(ch)er, van Amsterdam, 20 jaar, Roosestraat (moeder: Maria Gritter).
G. Karssenberg - 23 sep 2019 - 16:24
Achtergrond documenten over de overgang van Engels naar Nederlands bestuur in Indië, Bandjermasin zo vanaf 1815:
https://brill.com/downloadpdf/journals/bki/76/1/article-p117_3.xml
https://brill.com/downloadpdf/journals/bki/7/1/article-p1_9.pdf
Smakelijke verhalen zo hier en daar. Verder:
https://arussungai.wordpress.com/2018/01/04/local-authorities-on-dutch-borneo/
(Source : Almanak van Nederlandsch Indië (Batavia‚ Lands-Drukkerij)
[...]
1821
Kust van Borneo
Banjarmasin
De Heer B. Benoit, Resident
De Heer S. F. Chastelein Gronovius, Scriba
De Heer S. F. Chastelein Gronovius, Ontvanger de inkommende en uitgaande regten
J. Scott, Zout-Pakhuismeester
F. de Pereira, Posthouder te Schans van Tuil
J. Jager, Posthouder te Tabanio
[...]
idem 1822 en 1823
[...]
1834
Borneo, Zuid- En Oostkust
J. F. Pareira , fungerend posthouder te Schans van Tuijl
[...]
idem 1836
Je zou kunnen zeggen dat het eigenlijk onder andere Theodoris Eman (vanaf ~1816??) en Francisco José Pereira (vanaf 1821) zijn die in het kielzog van commissaris Van Boeckholtz de dagelijkse praktijk van het Nederlands bestuur in Bandjermasin en omgeving herstellen.
-Bart- - 23 sep 2019 - 16:25
Over Fransisco José: https://www.genealogieonline.nl/stamboom-lapre/I4224.php
"Francisco José Pereira is een in Macao (een voormalige Portugese kolonie in China) geboren Portugees.
Zijn vader kan een uit Europa afkomstige Portugees geweest zijn.
Zijn moeder zal wel, gezien de geboorteplaats Macao, een geheel of gedeeltelijk Chinese vrouw zijn.
beroepen:
gezag-voerder van een kruisprauw in Britse dienst (1813),
zoutpakhuismeester te Bandjermasin 1817-1827 (uit 's Lands dienst),
posthouder in 1816, 1833-1837 en laatstelijk 1842-1843 van Schans van Tuyl bij Bandjermasin,
posthouder 1837-1841 van Marabahan gelegen aan de Barito rivier in de binnen-landen ten noorden van Bandjermasin."
Bronnen?
-Bart- - 23 sep 2019 - 16:37
Wederom hartelijk dank.
Bert Hemrika - 23 sep 2019 - 16:47
Kende je dit gegeven?
http://naturalisaties.decalonne.nl/
Achternaam Pereira
Voornamen Jozeph Frans
Geboorteplaats Toeban
Geboorteland Indonesië
Geboortedatum 11-9-1893
Beroep zonder
Woonplaats Amsterdam
Opmerkingen verlening naam "Amisa Moehana" aan echtgenote bekend als vrouwe "Amisa"
Datum Koninklijk bericht 16-2-1961
Kamerstuknummer 6264
Staatsblad
Recordnummer 9984
https://repository.overheid.nl/frbr/sgd/19601961/0000263220/1/pdf/SGD_19601961_0001522.pdf
(Eerste) zoon van Frans Joseph Pereira, geboren in 1860? (Huwelijk Jozeph Frans x Amisa Batavia 17-06-1925)
-Bart- - 23 sep 2019 - 19:58
Die kende ik. Bedankt!
Bert Hemrika - 23 sep 2019 - 20:16
Christina Caroline Bogaert. Mysterieus.
Krijgt een dochter Antoinette Francina Bogaert in 1887 of 1888 in Bogor (Java) volgens (wiewaswie)
Overledene Antoinette Francina Bogaert
Geboorteplaats Bogor (Indonesië)
Geslacht Vrouw
Leeftijd 72
Moeder Christina Carolina Bogaert
Partner Frederik Mentjox
Gebeurtenis Overlijden
Datum 14-11-1960
Gebeurtenisplaats Zwollerkerspel
Raadels.
-Bart- - 23 sep 2019 - 21:28
Ik kon niets over haar vinden. Jij al meer!
Bert Hemrika - 23 sep 2019 - 21:30
Ene Fred. Mentjox gaat in 1883 naar Indië.
18-02-1899; 25-02-1899: Debiteuren en crediteuren wijlen J. Pereira / Bogaert te Garoet
Mej C. C. Pereira onderweg in 1924:
Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indie, 24-01-1940.
Overlijden van 'Tilly'. Hier zien we de Weduwe C. C. Pereira = Christina Carolina Bogaert, met:
-> gezinnen van 3 kinderen van C. C. Bogaert, 1 vóór en 2 tijdens het huwelijk met Frans Joseph Pereira
Overlijden Wed C. C. Pereira - Bogaert op 16 maart 1953, in de Java Bode van 24 maart 1953:
-Bart- - 24 sep 2019 - 00:36
De auteur van het eerste bijdrage in dit bericht heeft aangegeven dat de vraag is beantwoord of het probleem is opgelost.
Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!
Bedankt, uw melding is verstuurd aan de moderators.