stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Indonesië » Overlijdensdatum Cornelius Martinus Portier tr. Klaten 1892 Anna Christina Voogdt


Profiel afbeelding

Specifieke vraag naar de overlijdensdatum van Cornelius Martinus Portier.
en ook wie waren de ouders van Anna Christina Voogdt?

hieronder de gegevens die ik tot nu heb gevonden:

Cornelius Martinus Portier [4][6]
Cornelis Martinus Portier [4]
Beroep/ Adres

1891 – 1897 : C.M. Portier, inwoner van Klaten (Soerakarta) [4]
1894: Klaten (geboorte van levenloos kind) [4]
1897:   opzichter en wonende op de onderneming Kasoeran bij Djocja [1]
1897: Djocjakarta (geboorte van Theodorus Oscar Portier) [4]
1899: Djocjakarta (geboorte van Willem Eduard Portier) [4]
1898 - 1899: C.M. Portier, inwoner van Klaten Djokjakarta [4]
1899 : C.M. Portier – opzichter onderneming Tegal Weroe – Djocjakarta [3]
1900: geen opgave in RA
1901: C.M. Portier inwoner van Djokjakarta  [4]
1901: employee bij de onderneming Tegal Waroe bij Djocja [3]
1902: geen opgave in RA
1902:  employee bij de onderneming Tegal Waroe bij Djocja [1]
1903: Portier, C.M. -  Employee onderneming Tegal Waroe – Djokjakarta (A.Ch. Voogdt) [3]
1904 -  1907: Portier, C.M. -  Employee onderneming Temoeloes – Soerakarta [1][3]
1908: Portier, C.M. -  Employee onderneming Delangoe – Klaten [3]
1909 - 1910: Portier, C.M. - Employee Sf. Gondang Winangoen – Klaten [1][3]
1911 - 1918: Portier, C.M. - Employee Ond. Sonosewoe, Djokja) [[3]
1919 – 1938:  employee op de onderneming in Sonosewoe bij Djocja.[1][3]
1941:  geen opgave van C.M. Portier][3]

 

* 04.03.1873 Klaten (1879/263, erkenning, onder de naam Cornelius Martinus Portier) [4][5][6]
*  04.03.1873 Klaten (RA 1902/436, erkenning, onder de naam van Cornelis Martinus Portier ) [1][4]

+  > 1938 < 1941  Klaten? (samen begraven met zijn broer Arnold Gerard op begraafplaats in Djocjakarta)[1] [2][3][5][6]  geen opgave in het RA

 

X 21.02.1892 Klaten (RA1893/297) [1][4][5]
Anna Christina Voogdt
(dochter van .?? )

* 30.11.1873 Djocja (RA 1875/249)[1] [4][5]
+03.06.1903 Klaten (RA 1904/132) [1][4][5]

 

Bron-1: Pierre Heijboer+ (Amsterdam)
Bron-2: brp6bron
Bron-3: Adresboek Nederlands Indie
Bron-4: Regerings Almanak Nederlands Indie
Bron-5: myheritage.nl
Bron-6: genealogieonline.nl

Manfred van Kerckhoven

'Mooie' advertentie; het overlijden van J. A. Portier in 1917. Die datum is vast al wel bekend, maar hier staat de hele familie bij elkaar. O.a.:

  • M. C. Portier
  • A. G. Portier
  • C. M. Portier

(dat zijn de drie waarover je tot nu toe de vragen stelde, precies op een rijtje)

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22c.+m.+portier%22&coll=ddd&sortfield=datedesc&identifier=MMKB23:001666097:mpeg21:a00108&resultsidentifier=MMKB23:001666097:mpeg21:a00108

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22c.+m.+portier%22&coll=ddd&sortfield=datedesc&identifier=MMKB23:001666095:mpeg21:a00101&resultsidentifier=MMKB23:001666095:mpeg21:a00101

Anna Christina Voogdt is geboren 1873 Djocja. In de RA van(af) 1876 ( dus gegevens van 1875) staat in Djokjakarta 1 'Voogdt' ingeschreven: P. L. Voogdt. Dat is zeer vermoedelijk dezelfde persoon als de in 1901 te Klaten overleden Pieter Laurens Voogdt

https://digital.staatsbibliothek-berlin.de/werkansicht?PPN=PPN777216574&PHYSID=PHYS_0141&view=fulltext-parallel

27-10-1901 Voogdt Pieter Laurens overledene

Wellicht is deze Pieter Laurens de vader van Anna Christina; ik kan dat niet bewijzen op dit moment

Bart

Ene Pieter Laurens Voogd, zoon van Peter Voogd en Anna Christina(!) Boeljon, is op 16.3.1830 in Amsterdam geboren - later was hij soldaat.
Het gezin woonde in de Dirk van Hasseltsteeg.

G. Karssenberg

Ik denk dat mijn bovenstaande bewering over de vader van Anna Christina wel klopt. Hier een gepubliceerde genealogie met gegevens over Pieter Laurens (uiteraard 2e hands informatie, dus met gepast wantrouwen beschouwen):

https://www.genealogieonline.nl/stamboom-sijmons/I568274.php

Zijn overlijden is op dezelfde datum als hierboven, maar te Amsterdam - en dat klopt natuurlijk niet. Maar let op z'n ouders: Peter Voogdt en Anna Christina Boeljon. De gegevens komen uit Familysearch; zijn echtgenote is hier 'Reina Voogdt' - met de achternaam van haar man. Vermoedelijk (dus) een inlandse. Dit is de 'bron' van de gegevens; je moet wel een (gratis) account hebben:

https://www.familysearch.org/tree/person/details/LTBZ-DPY

Als ouders van 'Reina' worden hier gegeven: 'Radja da Ilha Muna' en 'Rainha'; dat moet echt nagetrokken worden. D'r zijn ook foto's van Pieter Laurens en Reina te vinden:

https://www.familysearch.org/photos/artifacts/81206912?returnLabel=Pieter%20Laurens%20Voogdt%20%28LTBZ-DPY%29&returnUrl=https%3A%2F%2Fwww.familysearch.org%2Ftree%2Fperson%2Fchangelog%2FLTBZ-DPY

https://www.familysearch.org/photos/artifacts/81197053?returnLabel=Reina%20%28LTVH-8BR%29&returnUrl=https%3A%2F%2Fwww.familysearch.org%2Ftree%2Fperson%2Fchangelog%2FLTVH-8BR

Als ik die gegevens verder bekijk zou haar vader de regent (Radja) van Pulau Muna zijn geweest. Pulau is Maleis voor eiland, en 'da Ilha' is Portugees voor hetzelfde. Dit eiland bij Celebes / Sulawesi:

[e-mailadres verborgen] [e-mailadres verborgen] ,122.2373176,10z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x2da3a4c3002d9d19:0xcad211720f7a6841!8m2!3d-4.901629!4d122.6277455

Bevolkingsregister Amsterdam; Pieter Laurens is 'Soldaat' (afwezig):

https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa={%22person_1%22:{%22search_t_geslachtsnaam%22:%22voog*%22,%22search_t_voornaam%22:%22pieter%20laurens%22}}

https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa={%22person_1%22:{%22search_t_geslachtsnaam%22:%22voog*%22,%22search_t_voornaam%22:%22peter%20louw*%22}}

Militieregister:

https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa={%22person_1%22:{%22search_t_geslachtsnaam%22:%22voog*%22,%22search_t_voornaam%22:%22pieter%20lou*%22}}

Pieter Laurens Voogdt, Suppletie 1853, nummer 8150 (scan nummer 352)

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.10.50/invnr/322/file/NL-HaNA_2.10.50_322_0352

Zijn stamboekinschrijving (scan nummer 77). In 1871 'gagement' (met pensioen als militair) en 'te Kedang Kebo' afgegaan als Sergeant.

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.10.50/invnr/128/file/NL-HaNA_2.10.50_128_0077

Bart

Bij zjin stamboekinschrijving ligt (op scan 76) ook een 'uittreksel' over Pieter Laurens. Dat uittreksel is goed leesbaar, en daarin is te zien dat hij als militair op Celebes heeft gediend. It all adds up.....

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.10.50/invnr/128/file/NL-HaNA_2.10.50_128_0076

Bart

Zo zat het met Muna in 1851 - rond de tijd dat Pieter Laurens daar arriveerde. De regent van Muna (hier: 'prince') was een vazal van de sultan van Buton ('kingdom''), van oudsher een bondgenoot van de VOC. De sultan en zijn familie hadden ook militaire officiersrangen in troepen als aanvulling op het Nederlandse koloniale leger:

https://www.delpher.nl/nl/boeken1/gview?query=radjah+prox+muna&coll=boeken1&identifier=uTJTAAAAcAAJ

Zo ziet dat er vandaag uit: https://www.shutterstock.com/nl/image-photo/muna-regency-indonesia-july-6-2019-1447427810

Bart

Rainha is trouwens Portugees voor 'koningin'. De bewering op familysearch is dus dat Reina (verondersteld de moeder van Anna Christina) de dochter zou zijn van de Radja (= regent, inlandse vorst, prins) van Muna (= pulau Muna) en z'n vrouw (vazal van de sultan van Buton)

Bart

Bottom line:

  • Dat Pieter Laurens Voogdt de vader is van Anna Christina Voogdt acht ik zo goed als bewezen. Zijn moeder is Anna Christina Boeljon (aantoonbaar), en hij is de enige Voogdt die aantoonbaar in Djokjakarta woont rond de tijd van de geboorte van Anna Christina Voogdt. De kans dat dat toeval is, is vrij klein
  • Dat 'Reina' de moeder is van Anna Christina Voogdt acht ik aannemelijk. Foto's komen niet zomaar uit de lucht vallen, en ze zien er authentiek uit.
  • Dat Reina de dochter zou zijn van de Radja van Muna en z'n vrouw is natuurlijk allereerst een mooi verhaal, want daarmee zou de moeder van Anna Christina Voogdt een Indonesische prinses zijn. Bewijs daarvoor heb ik niet gevonden. Maar ook geen bewijs van het tegendeel. Het verhaal is m.i. vooralsnog plausibel:
  1. Pieter Laurens Voogdt diende op Celebes (aantoonbaar) (en Pieter Laurens zwaaide af als Sergeant);
  2. de vorsten en prinsen uit die regio waren bondgenoten van de Nederlanders, met óók een militaire rol ;
  3. en de 'Radja van Muna' is zeker geen verzonnen vorst, integendeel.

Als je meer wilt weten over waar deze gegevens vandaan komen, dan lijkt het mij het handigst dat je contact op neemt met de personen die die gegevens op Familysearch geplaatst hebben; die namen en contactgegevens zijn wel terug te vinden.

Bart

PS:

Willem Carel Voogdt, een broer van Anna Christina. Moeder: Raina (Inl. vrouw). Geboren Makassar (Celebes):

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00448/60da95c4-bcf0-11e8-828a-00505693001d

Opvraagbare stamkaart van - toch zeer vermoedelijk - een andere broer:

09-05-1877 Voogdt Pieters Lourens Johannes kind

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00286/a5a9c4de-c359-102c-8728-005056a23d00 

Bart

PS2: nog een zus van Anna Christina. De moeder heet hier bij het overlijden: Baina

Datum Familienaam Voornaam Rol
03-10-1854 Voogdt Francina Petronella kind
24-12-1941 Voogdt Francina Petronella overledene

D'r zijn in Roosjeroos nog wel meer (vermoedelijke) broers/zussen te identificeren, maar dat gaat voor nu te ver

Bart

PS3: Nog een nadere aanduiding van Reina, als moeder van Elisabeth Martina Voogdt: Rainha Mah Tjang

https://www.geni.com/people/Rainha/6000000091844818153

26-12-1863 Voogdt Martina Elisabeth kind

Zeer interessante web-pagina. Met de overlijdensakte van de al eerder genoemde Pieter Laurens Johannes Voogdt. Moeder: Raina, overleden. Met dezelfde foto's zo te zien. Maar de beschrijving die daar bij staat is wel intrigerend. Een paar quotes (iets verder dan halverwege de webpagina) :

[...] Zo ook van Pieter Laurens [J.] Voogdt. [...] Raina (de moeder van Pieter Laurens [J.]) is de dochter van een Radjah. Uit mijn contacten met vooraanstaande families in Indonesie lijkt het erop dat zij de dochter is van LaOde Bulaeng.Ik heb contact met de kleinzoon van Laode Rere, die op zijn beurt een kleinzoon is van Bulaeng. [...]

https://oldcowz.com/Dreumelse-Geboorteakten-1913-1918-1913/07-04-1913-Allegonda-Wilhelmina-Gerlag/

=> Het lijkt er sterk op dat we een 'eigennaam' van die Radja hebben: LaOde Bulaeng

**** Let op, er is nog steeds geen bewijs voor dit verhaal, maar de aanwijzingen worden wél sterker ****

Hier een grafische weergave van een gepubliceerde stamboom, waaruit blijkt dat Laode Bulaeng de 21e Radja van Muna was van 1830 tot 1861, en dat is spot-on voor het jaartal 1853 waarop Pieter Laurens Voogdt op Celebes arriveert. Stamboom gaat terug tot AD 1321 (!), de eerste Radja van Muna. Ook Laode Rere komt voor op deze stamboom.

https://munabarakati.wordpress.com/

Dit is trouwens voor het eerst dat ik een onderzoek doe waarbij de stamboom aan de Aziatische kant véél verder terug gaat dan aan de Europese. Bijzonder! Andere site:

https://thewuna.home.blog/2012/10/02/sebagian-dari-sejarah-kerajaan-muna/

(Met behulp van Google Translate):

==============================================================================================
The lineage of the Muna Kingdom dynasty, starting from the first Muna King to the last Muna King, is as follows: ==============================================================================================

  1. first La Eli or Baidulzaman, the title of Betheno Ne Tombula, reigned in 1321-1350,
  2. secondly La Aka or Sugimpatola, the title of Kagua Bangkano Fotu, reigned in 1350-1365 ,
  3. the third Sugimpatani, ruled 1365-1415,
  4. the four Lambona (Sugiambona) ruled 1415-1444,
  5. the five Sugi La Ende reigned 1444-1479,
  6. the six Sugimanuru ruled 1479-1527,
  7. the seven Lakilapontoh ruled in 1527-1530 also doubled as King Wolio 6th / Sultan Buton I,
  8. eighth Raja Laposaso reigned in 1532-1555,
  9. ninth Rampai Somba ruled in 1555-1600,
  10. tenth Titakono ruled 1600-1625,
  11. eleventh Laode Saaludin ruled 1625-1626,
  12. twelfth Laode Attending the title Sangia Kaindea reigned 1926-1667,
  13. thirteenth Laode Abdurachman the title Sangia La Tugho reigned 1671-1716,
  14. the fourteenth Laode Husain the title Omputo Sangia reigned 1716-1767,
  15. the fifteenth Laode Kentu Koda the title Omputo Kantolalo Kamukula,
  16. the sixteenth Laode Umara,
  17. seventeenth Laode Harisi the title Omputo Negege,
  18. eighteenth Laode Mursali the title Sangia Gola,
  19. nineteenth Laode Sumaili the title Omputo Nesombo,
  20. the twentieth Laode Saete reigned 1816-1830,
  21. twenty one Laode BulaEng the title Sangia Laghada reigned 1830-1861,
  22. twenty-two Laode Ahmad Makutubu Tekaleleha Tula ruled in 1907-1914,
  23. twenty-three Laode Fiu M. Saiful Anami ruled 1919-1922 and
  24. finally King Muna twenty-four Laode Rere, the title of Arowuna, reigned in 1925-1928.

Nog een paar links, alles Maleis:

https://formuna.wordpress.com/buku/sejarah-dinasti-kerajaan-muna/

https://formuna.wordpress.com/raja-raja-muna/raja-raja-wuna/

"16. King Muna XXV - La Ode Bulae title Sangia Laghada (1830-1861) After La Ode Suaete Mangkat, the Sarano Wuna customary council held a meeting to elect a successor king. During the meeting it was agreed to appoint La Ode Bulae as King Muna. La Ode Bulae in running the government continued the policies of his predecessor La Ode Saete to confront the Dutch colonialists and their allies Buton. In a war, the Dutch and their ally Buton managed to capture La ode Bulae and take him to court in Makassar. During the trial, La Ode bulae was found guilty and dumped on the island of Nusa Kambangan, then exiled to Bengkulu.

(Zo vriendschappelijk was het dus duidelijk allemaal ook weer niet...)

Bart

Wat ik hiermee inmiddels wel meer dan aannemelijk acht, is dat Anna Christina dus ook een dochter van Reina (Raina, etc.) is. Waarom? Reina is aantoonbaar de moeder van:

Francina Petronella Voogdt

03-10-1854 Voogdt Francina Petronella kind

Willem Carel Voogdt

10-12-1860 Voogdt Willem Carel kind

Pieter Laurens Johannes Voogdt

09-05-1877 Voogdt Pieters Lourens Johannes kind

En Anna Christina is geboren in 1873, daar tussen in.

M.a.w. RE: [..] wie waren de ouders van Anna Christina Voogdt? Antwoord: Anna Christina Voogdt is - zo goed als bewezen - de dochter van Pieter Laurens Voogdt en de inlandse vrouw Reina (Raina, Rainha Mah Tjang, etc.). D'r zijn meerdere aanwijzingen dat Reina de dochter zou zijn van de 21e Radja van Muna, LaOde BulaEng, Sangia Laghada en zijn vrouw. Maar dát is zeker nog niét bewezen.

Bart

Bart sorry voor de wat late reactie.
Allereerst bedankt voor al het uitzoek werk met bron verwerkingen. Ik zal het terugkoppelen aan de nabestaande van Cornelius Martinus Portier en Anna Christina Voogdt.
 

Groet Manfred

Manfred van Kerckhoven


Wikipedia over LaOde BulaEng. In het Maleis, maar Google Translate weet daar wel raad mee. Uit dit verhaal is af te leiden dat BulaEng in 1817 of 1818 zou zijn geboren.

https://id.wikipedia.org/wiki/La_Ode_Bulae

Een meer gedetailleerde en uitgebreide 'List of Muna kings' in het Engels: http://homes.chass.utoronto.ca/~cgothard/Pages/kings.htm Gegevens afkomstig uit het boek "Sejarah Kerajaan Daerah Muna" door "La Kimi Batoa" (1991). De tijdlijn begint hier 100 jaar later, in 1417

Hier een link naar een PDF document met opgravingen etc.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiSiMremO3rAhXDGewKHVGND8gQFjADegQIARAB&url=http%3A%2F%2Fjournal.fib.uho.ac.id%2Findex.php%2Fsangia%2Farticle%2Fdownload%2F733%2F624&usg=AOvVaw3fOGoonVT6ZrRa1wMWWs4V

Google Translate:

Bron: Sangia: Jurnal Penelitian Arkeologi Vol.3, No.2 ( Desember 2019): 54 - 64 => Sangia: Journal of Archaeological Research Vol.3, No.2 (December 2019): 54 - 64. Auteur: Sitti Hardianti Sindara, Abdul Rauf Suleiman, Syahrun Faculty of Cultural Sciences, Halu Oleo University [*** email adres verwijderd ivm AVG ***]

Photo 10. Tomb of King Sangia Laghada Source: Hardianti Sindara Documentation, 2017

The tomb of King La Ode Bulae is called Sangia Laghada King La ode Bulae the title of Sangia Laghada was the XXVI King of Wuna (1830-1861). Letak Sangia Laghada's tomb is at the coordinate point 04 ° 58 '31. 79 "LS - 122 ° 36' 31.78" BT. Shape This tomb is rectangular. The material of this tomb is a coral without adhesives arranged neat. This tomb is in front of the Muna Mosque with an orientation facing north-south. As for the size of Nisan is 1 meter made of stalakmit. Tomb length 3 meters, tomb width 1.5 meters, and the height of the tomb 1 meter.

Nog een grafische weergave van alle Radja's van Muna: https://daengrahim.files.wordpress.com/2015/10/silsila-raja-raja-muna-1-coba1.jpg

D'r is nog veel meer te vinden. Het lastige is alleen dat alles in het Maleis is, en mijn beoordelingsvermogen te kort schiet om te bepalen hoe betrouwbaar de bronnen zijn. Bovenstaande gegevens afkomstig uit 1) een boek (na te lezen, en waarvan de bronnen kunnen worden nagetrokken en beoordeeld) en van 2) gedocumenteerde opgravingen lijken mij in ieder geval betrouwbaar.

Bart







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu