stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Indonesië » Dorus Pieter Kesler 19e eeuw opgelost



Profiel afbeelding

Hallo,

In mijn zoektocht naar mijn voorouders Kes(s)ler, stuitte ik jaren geleden op de naam Dorus Pieter Kesler (zie https://www.stamboomforum.nl/subfora/127/2/25373/0). Via de regeringsalmanakken van 1856, het geboortejaar van zijn zoon David Pieter (mijn directe voorvader), vond ik inderdaad een Dorus Pieter Kesler in Bandung. Via de huwelijksakten van zijn in Bandung geboren kinderen kreeg ik die naam inmiddels ook al bevestigd. Dorus Pieter kreeg 4 kinderen van de Chinese dames Tjamlon Nio en Po Nio. De naam in kwestie kwam ik ook tegen in Amsterdam. Daar zag een Dorus Pieter Kesler het licht op 21 januari 1811 (Zie https://www.stamboomforum.nl/subfora/2/2/74551/0). In 1852 staat deze persoon in Amsterdam vermeld als zeevarende. In 1854 duikt de eerste notering op in Bandung als tokohouder.  

Hoe kan ik bewijzen dat het hier gaat om een en dezelfde persoon? Is er mogelijk een Kvk inschrijving te Batavia? Of zijn er mogelijk andere bronnen die ik over het hoofd zie?

Mvg.
Cliff Bos

Cliff Bos - 20 okt 2022 - 18:07 (laatst bijgewerkt 20 okt 2022 — 23:52 door moderator)

Ik dacht aan een overlijdensakte, maar ik kan geen overlijden in Ned Indie vinden noch in Amsterdam.

Kan er een verkeerde registratie geweest zijn en is Dorus Pieter in Bandung overleden maar is er een fout gemaakt en staat hij vermeld onder de naam van zijn zoon: 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Misschien de moeite waard om na te gaan of bovengenoemde akte op film beschikbaar is:

Overlijden, Europeanen 1848-1851, 1853-1919 (latere jaren bevatten Chineezen) - FHL INTL Film [ 1357842 ].

mvg-Ben
 

Ben Wegman - 20 okt 2022 - 21:52

Kan er een verkeerde registratie geweest zijn en is Dorus Pieter in Bandung overleden maar is er een fout gemaakt en staat hij vermeld onder de naam van zijn zoon

Dit zou heel goed kunnen: zelfde initialen en bovendien zou zoon David Pieter dan op 14/15-jarige leeftijd zijn overleden, wat niet mogelijk is, omdat hij een directe voorvader van de vraagsteller is.

Anneke 2 - 20 okt 2022 - 23:52

Van: "Toelatingsbesluiten van de gouverneur-generaal (in Rade) 1819-1875 [etc.]"

=======================================================================================

Id        Archief        Inhoud                                     Inventarisnummer Datum besluit Nummer ANAAM VNAAM            
16546 Mvk2.10.02 Indische besluiten 1852/9031 7138                     7-10-1852       7             Kesler   Doorus Pieter    

=======================================================================================

Beroep Bedrijf/affiliatie Nationaliteit  Besluit Duur van het besluit 
                                     Nederlandse j           p

=======================================================================================

M.a.w. ene Doorus Pieter Kesler krijgt van de gouverneur-generaal in Indië op 7 oktober 1852 toestemming om zich permanent in Indië te vestigen. Helaas vermeldt de database bij dit gegeven geen verdere bijzonderheden zoals herkomst of leeftijd wat soms wél het geval is.

Echter, dit gegeven sluit naadloos aan bji devraagstelling: "In 1852 staat deze persoon in Amsterdam vermeld als zeevarende. In 1854 duikt de eerste notering op in Bandung als tokohouder. Hoe kan ik bewijzen dat het hier gaat om een en dezelfde persoon? Is er mogelijk een Kvk inschrijving te Batavia?"

Overigens is dat toelatingsbesluit zelf na te zien bij het Nationaal Archief; en ik ontdek nu dat - in ieder geval voor dit gedeelte - deze toelatingsbesluiten inmiddels ONLINE staan

Archief Ministerie van Koloniën, 2.10.02.

"3.7 Oost-Indische Besluiten, 1850-1932 1850-1932"

​​"De archieven van de Oost-Indische Besluiten zijn per augustus 2018 verplaatst naar een nieuwe toegang, 2.10.30 Ministerie van Koloniën: Oost-Indische Besluiten"

Archief Ministerie van Koloniën: Oost-Indische Besluiten, 2.10.30. Inventarisnummer 7138

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

en dan nummer 7 van 7 oktober. Begint links onder op scan 37 en lijkt een soort 'bulk besluit'. Het relevante deel op scan 38:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

M.a.w geboren te Amsterdam, 1852-41 = ca. 1811. En dat sluit naadloos aan bij "Daar zag een Dorus Pieter Kesler het licht op 21 januari 1811".

-Bart- - 21 okt 2022 - 10:59 (laatst bijgewerkt 21 okt 2022 — 11:08 door auteur)

Overigens, voor wat betreft David Pieter (en let op, nu met 2 S-en) Kessler:

- Krijgt d.d. 23 januari 1883 een zoon Dorus Robbert Pieter, zie Oost Indisch Boek. Moeder is Elisabeth Brouwer. Dit huwelijk:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

- Zij is begraven te "Bandoeng. (Oudste der nog bestaande Begraafplaatsen) Afdeeling I."

 "148. Hier rust / Elisabeth Kessler / geb. Brouwer / geboren te Batavia / 15 Januari 1858 / overleden te Bandoeng / 16 Juli 1909 / Rust in vrede."

- Hij (David Pieter) is ook begraven te Bandoeng, zelfde begraafplaats en afdeling.

 "223 A. Hier rust / David Pieter / Kessler / / + 21-8-1934."

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Bron van de begraafgegevens: 

GENEALOGISCHE EN HERALDISCHE GEDENKWAARDIGHEDEN BETREFFENDE EUROPEANEN OP JAVA, BESCHREVEN DOOR Mr. P. C. BLOYS VAN TRESLONG PRINS, DEEL IV. KONINKLIJKE DRUKKERIJ DE UNIE BATAVIA-CENTRUM, 1939

Dit toont - opnieuw - genoegzaam aan dat de in 1871 overleden David Pieter in ieder geval niet de bedoelde zoon kan zijn. Daar komt bij dat uit de naam Dorus Robbert Pieter met grote waarschijnlijkheid blijkt dat hij de kleinzoon van Doorus Pieter moet zijn.

-Bart- - 21 okt 2022 - 11:58

En hier blijkt volgens mij dat de in 1871 te Bandoeng overleden D. P. Kesler 'volwassen' moet zijn geweest. De locomotief, 09-02-1871:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Onderstaande gegeven (met name het overlijden) vind ik nog niet terug in de gegevens op dit forum. Wel het bijbehorende huwelijk d.d. 29 mei 1834, hier. Uit: Algemeen Handelsblad, 14-02-1845:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

-Bart- - 21 okt 2022 - 12:19

Ik vraag me trouwens af of Johanna Maria van Niel en Dorus Pieter Kesler tussen 1834 en 1845 kinderen gekregen hebben, en waar ze woonden.

Dorus moet in 1853 definitief naar Indië zijn vertrokken, zo blijkt uit het bevolkingsregister van Amsterdam. 4 juni '53 staat hij nog geregistreerd, en helemaal achteraan in potlood "zonder aangifte vertrokken". Maar in een andere kolom staat nog iets in potlood. Daar staat:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Is dit wat er staat: "was feb. '51 op reis dochter(s?) ingeschreven"? Even er van uit gaande dat die dochter(s) dan na '34 moet(en) zijn geboren zal/zullen ze in 1853 niet ouder dan een jaar of 18 zijn geweest.

Ik zie Johanna Maria van Niel nergens in het bevolkingsregister Amsterdam opduiken.

-Bart- - 21 okt 2022 - 13:20

@ Bart,

Er staat volgens mij:  "op reis doch toch ingeschreven"

mvg-Ben

bijzonder: in BR staat bij hem ongehuwd. 

mvg-Ben

ps 21:52 ik heb overlijdensaktes Kes(s)ler 1833-1842 doorlopen en geen jong overleden kinderen van het echtpaar Kesler-van Niel gevonden in Amsterdam.

Hierbij de overlijdensakte van de vrouw van Doorus.

Ben Wegman - 21 okt 2022 - 16:34 (laatst bijgewerkt 21 okt 2022 — 22:00 door auteur)


Ontzettend bedankt allemaal! 

@Ben, vwb Dorus Pieter's overlijdensakte, zelfs op zijn oudste zoon zijn huwelijksakte, staat als vader 'David Pieter' vermeld zoals te zien is in de Regeringsalmanak  van 1878:

28 juni 1877. David Pieter Kesler, geboren te Bandoeng [4 dec. 1856], oud 20 jaar, derde commies bij de Algemene Rekenkamer, wonende te Batavia, zoon van de vrije Chinese vrouw Tjamlon Nio en erkend door David Pieter Kesler, beiden overleden; met Elizabeth Brouwer, geboren te Batavia [19 aug. 1858 (RA 1859, 575: Elisabeth Hendrika Brouwer)], oud 19 jaar, wonende te Batavia, dochter van Robbert Leonardus Brouwer, vendumeester, en van diens echtgenote Elizabeth Young, beiden wonende te Batavia. Getuigen: Daniel Aalstius den Appel, oud 50 jaar, ambtenaar op non-activiteit, en Eduard Young, oud 40 jaar, ambtenaar op non-activiteit en oom van de bruid, beiden wonende te Batavia.

Op de huwelijksakten van zijn jongere broers en zusters (na 1883) staat als vader wel degelijk Dorus Pieter vermeld. Dus David Pieter wist tot 1877 kennelijk ook niet beter. Maar in 1883 vernoemd hij zijn eerstgeboren zoon wel weer naar zijn beide grootvaders nml: Dorus Robbert (Pieter). Vreemd toch? Jammer dat zijn geboorteakte niet beschikbaar is op microfilm (uitgezocht door Leo Jansen). 
 

@Bart, wat een mooi bron die Toelatingsbesluiten!  Voor wat betreft mijn onderzoek naar de Indische tak van mijn familie Kes(s)ler is dit precies het sluitstuk. Ik wilde al langer op zoek naar de Duitse oorsprong maar moest wel zeker weten of er toch niet toevallig 2 Dorus Pieter Keslers rond liepen. Dus op naar Stressenhaussen, waar Dorus Pieter's vader David Kesler vandaan kwam..

Mvg.

Cliff Bos

                                                 

Cliff Bos - 22 okt 2022 - 10:02 (laatst bijgewerkt 22 okt 2022 — 10:04 door auteur)







De auteur van het eerste bijdrage in dit bericht heeft aangegeven dat de vraag is beantwoord of het probleem is opgelost.

Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu