Reinder is geboren in Ten Boer, heeft in Delfzijl de zeevaartschool door lopen en hij is toen in Ned. Ind. terecht gekomen.
Over deze periode is niets bekend bij zijn familie.
Na de oorlog heeft hij diverse onderscheidingen gekregen, w.o. oorlogsdienst koopvaardij 40-45, oorlogsdienst Oost Azië-Zuid Pacific en oorlogsdienst Middellandse zee.
Hij was hoofdmachinist op het hospitaalschip Oranje.
groet,
Albertus
A.Groeninga - 24 jan 2025 - 14:34
karel honings - 24 jan 2025 - 16:45 (laatst bijgewerkt 24 jan 2025 — 16:45 door auteur)
dit is zijn zoon.
A.Groeninga - 24 jan 2025 - 16:57
Er is in Nederlands-Indische bronnen vooralsnog niets terug te vinden. Maar ik vermoed sterk dat het gaat om de oorlogsperiode 1941-1945, en toen was alle administratie in N.I. in handen van de Japanners, en Reinder aan boord van - in ieder geval geallieerde - schepen. M.a.w. 2 volkomen gescheiden werelden.
Re: "[...] en hij is toen in Ned. Ind. terecht gekomen." => Vooralsnog neem ik aan dat hij daar in de wateren rondgevaren heeft, en niet 'aan land' is geweest in N. I. Is er meer specifieke informatie hierover?
-Bart- - 27 jan 2025 - 13:11
Over de "Oranje": https://www.marhisdata.nl/schip&id=4937
"1941-06-28: Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen.
1946-07-18: Behouden aankomst in Amsterdam (IJmuiden) van het tot hospitaalschip verbouwde mailschip ms. 'Oranje' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' na een 'oorlogsverblijf' van maar liefst zes jaar en 10 maanden. Het laatste vertrek van de 'Oranje' vanuit Amsterdam voor zijn maiden-trip naar Nederlands-Indie was, direkt na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, op 4 sept. 1939. In totaal werden 32.491 gewonde militairen aan boord van de 'Oranje' verpleegd en vervoerd naar diverse ziekenhuizen over de hele wereld. De 'Oranje' heeft bij aankomst in Amsterdam 903 repatrianten uit Nederlands-Indië aan boord."
Meer toegespitst op de oorlogsperiode: https://proxy.archieven.nl/2231/CA3CC908C095475398A54D70D6847021
Reinder komt voor zover ik heb gezien er niet in voor, maar het geeft wél een goede indruk over die periode.
-Bart- - 27 jan 2025 - 14:46
In 1939 is hij aan boord van de "Salawati" in Boston:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9KJ-YGZ?view=index&action=view&cc=2173944
komende uit Soerabaja:
Over de Salawati: https://www.marhisdata.nl/schip&id=5670
"SALAWATI te Brindisi, na op 21 oktober 1943 op een mijn te zijn gelopen (uit "De Nederland in Wereldoorlog II", gedenkboek van de S.M.N.)"
============================================
In 1941 is hij aan boord van de "Poelau Tello" in New York:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89KJ-YR1?view=index&action=view&cc=2173944
komende uit Singapore:
Hij is in februari '41 te Batavia aan boord gegaan:
Over de Poelau Tello: https://www.marhisdata.nl/schip&id=5189
"1942-01-29: Final Fate: Door Japanse vliegtuigen te Emmahaven (Padang) gebombardeerd. Het brandende schip werd in de buitenhaven aan de grond gezet en brandde geheel uit."
(Reinder zou dit - voor zover de gegevens die ik heb strekken - mogelijk meegemaakt kunnen hebben)
==================================================
In 1943 is hij aan boord van de "Christiaan Huygens" in New York:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L94K-V9RM-Z?view=index&action=view&cc=1923888
komende uit Glasgow:
Hij is in Juni '43 in Suez aan boord gegaan. Hij is '5th Engineer'
Over de Christiaan Huygens: https://www.marhisdata.nl/schip&id=1367
"1940-08-10: Van 10 augustus tot 14 september 1940 te Sydney verbouwd tot troepentransportschip.
1945-08-26: Final Fate: In ballast onderweg van Antwerpen naar Londen via Rotterdam, in charter van het BMWT (Orient Line managers) op de Westerschelde 10 mijl noordwest van Westkapelle op een geallieerde zeemijn gelopen. Zwaar beschadigd op de Zuid Steenbank aan de grond gezet. Berging op 31 augustus gestaakt. Op 5 september brak het schip ter hoogte van de schoorsteen doormidden en moest als verloren worden beschouwd."
===================================================
In 1947 arriveert hij in Portland, Oregon aan boord van de 'Lombok':
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSV3-79JC-Y?view=index&action=view&cc=2822780
komende uit Vancouver
inmiddels als 3e Engineer.
Over de Lombok: https://www.marhisdata.nl/schip&id=3777
Hij is in de periode 1939-1941 dus (hoogst vermoedelijk) wel eens in Indië aan land geweest in havenplaatsen: Soerabaja (1939), Batavia (1941) en misschien te Padang op Sumatra, eind januari 1942. Maar er zullen in Indië van zo'n passerende zeeman weinig tot geen gegevens zijn vastgelegd. En na de invasie / bezetting van Java door de Japanners in maart 1942 was hij daar natuurlijk niet, maar aan boord van schepen.
-Bart- - 27 jan 2025 - 15:50 (laatst bijgewerkt 27 jan 2025 — 15:54 door auteur)
De auteur van het eerste bijdrage in dit bericht heeft aangegeven dat de vraag is beantwoord of het probleem is opgelost.
Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!
Bedankt, uw melding is verstuurd aan de moderators.