stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland » Kapitein Zuydam lijdt in 1734 schipbreuk voor de Engelse kust.Wie van



Profiel afbeelding
Welke nazaat van kapitein Zuydam kan mij hier iets meer over vertellen.?Hij voer op de Levant en handelde met de toenmalige Sultan van Turkije in opdracht van familie IJff te Westzaan.Lading en bemanning gingen verloren. Over deze kapitein en zijn schip met de naam ? zou geschreven zijn in een boek(je). Wie weet hier meer van? Graag contact!

W.Prinsze - 7 feb 2007 - 17:55

Beste,

Mij is dit onbekend, maar aangezien er een nieuwe poging is ondernomen om het gestrande stamboomonderzoek weer vlot te trekken zal ik u op de hoogte houden mochten wij wat vinden. Natuurlijk zijn wij zelf ook zeer benieuwd naar wat hier uit zal komen. Het is zeker een kleurrijk familielid.

Uitgeschreven lid - 8 feb 2007 - 08:56

Deze melding is zeer interesant voor ons groepje wat de gehele stamboom van de Fam heeft in de diverse naam varianten,wij doen dit al meer als 7 jaar
De gemelde gegevens zijn mij onbekend en zonder ook maar enige jaartal komen we niet verder,ook merijn kan met ons kontakt opnemen als hij zijn gegevens wenst naar het verleden
Als wij de voornaam van deze Kapitein weten komen we mogelijk verder
Ik wacht de berichten af,mijn gegevens zijn hier bekend
groet van Henk

Uitgeschreven lid - 8 feb 2007 - 12:46

Dringend beroep op de Hr W. Prinzse om of te reageren op de mail of hier. Heb deels info ,maar ergens klopt er iets niet en de vraag is nu ook ..is er bij de Fam IJff een register met gegevens ?
Het bericht wat ik heb is wat teveel om hier te posten
groet van Henk

Uitgeschreven lid - 9 feb 2007 - 12:04

Gisteren heb ik een uitvoerige reactie gegeven, maar kennelijk is deze door mijn onervarenheid met het forum niet verzonden en automatisch gewist. Ik zal het opnieuw proberen!
Ik ben bezig met onderzoek naar de handel en wandel van Cornelis Dirksz.IJff van Westzaan. Samen met enige andere deelgenoten begon hij een "Blauzel Moolen" aldaar in 1701. Hij was lid van een bekende familie die al bijna 200 jaar handelde, en vanaf 1701 ook produceerde. Feitelijk was dit het begin van de later zo bekende fabriek Avis te Westzaan, fabrikant van o.a. Ultramarijnblauw en het bij onze vaders en moeders, in ieder geval grootouders zo bekende 'blauwsel dat honderden jaren werd gebruikt om wit wasgoed een witter aanzien te geven. Mijn moeders meisjesnaam was IJff. De familienaam bestaat nog steeds, maar de huidige naamdragers zijn afstammelingen van een IJff die begin 1700 naar Assendelft ging en zic daar als boer vestigde. Terug naar Cornelis Dirksz. IJff.
Hij handelde o.a. op de Perzische Golf, waar hij een "blauwe kleurstof'" kocht. Maar op latere leeftijd gaf hij o.a. opdracht aan ene Kapitein Zuydam, die met een zogeheten "straatvaarder" via de Straat van Gibraltar naar de Levant voer. Deze kapitein kocht bij de Sultan van Turkije een grondstof, in totaal 23 vaten ter waarde van Fl. 1590,- , een flink bedrag in die tijd. Hij zou van de Sultan, waarschijnlijk op eerder reis ook een patent hebben verworven voor zijn opdrachtgever IJff, om blauwsel te maken.
In 1734 op de terugreis naar Amsterdam of Westzaan, toendertijd aan het IJ gelegen, is hij met zijn schip voor de noordwestkust van Engeland vergaan, met man en muis en lading.
Ik zou graag meer willen weten. Hoe was de volledige naam van deze kapitein? Waar kwam hij vandaan?
Was het zijn eigen schip of van een reder, zoja welke? Hoe was de naam van zijn schip en op welke datum verging het schip? Er zou een boek(je) bestaan waar deze geschiedenis, mogelijk onvolledig'in staat. In de bibliotheek van het Scheepvaartmuseum, zoja welke titel en welke auteur?
Vermoedelijk voer hij regelmatig op Turkije, misschien ook voor andere opdrachtgevers.
Het lijkt me ook voor zijn eventuele nazaten een interessant verhaal, dat kleur geeft aan de stamboom!
Wanneer U informatie, vermoedens of suggesties hebt, dan houd ik me aanbevolen voor Uw reactie!
Met vriendelijke groet, Walter Prinsze. 10 februari 2007

W.Prinsze - 9 feb 2007 - 17:46

Beste Walter Prinsze
Ook u getracht per e-mail te berichten ,n.a.v. de stappen die wij ondenomen hebben .Dit omdat het bericht dan gemakkelijker te verzenden is.Dit lukte ook niet
Wij een werkgroepje van 4 personen zijn al meer dan 7 jaar bezig de gehele stamboom van Zuijdam -van Zuidam-van Suijdam en de Zuydam in kaart te brengen en bezitten veel tot in het verre verleden.Rond 1700 is er een groep Zuydam naar Nrd Holland gekomen na het droogleggen van de polders aldaar.Zover ons bekend boeren en geen Schipper De groep kwam vanuit Maasland en omgeving Rotterdam met gemelde naam Zuydam . Omdat het gebeuren rond 1734 gebeurde moet deze kapitein toch wel van ca 1680 zijn.... De link van omgeving Rotterdam en Nrd Holland als Kapitein is ons nog niet duidelijk.
De stappen die wij ondernomen hebben zijn de archieven van het Maritiem Museum te Rotterdam en kregen vrij vlot een bericht,welke interesant is maar de vondst nog niet.

Subject: Antwoord op uw vraag / Answer to your question


Geachte heer Van Zuidam, Hartelijk dank voor uw e-mailbericht van 8 februari jl. aan het Maritiem Museum Rotterdam. Wij ontvingen eenzelfde bericht van Anneke van Zuidam. Ik mail u hierbij derhalve een kopie van het antwoord dat ik haar eerder mailde: Naar aanleiding van uw e-mail aan het Maritiem Museum Rotterdam kan ik u het volgende antwoorden. Helaas kan ik de naam 'Zuydam' in geen van de mij ter beschikking staande naslagwerken, zoals de; 'Dutch-Asiatic shipping in the 17th and 18th centuries', waarin een register met kapiteins is opgenomen, de registers op de Linschoten-Vereeniging, een vereniging die zich bezighoudt met het opnieuw uitgeven van oude reisverslagen of de 'Bronnen tot de geschiedenis van den Levantschen handel' ('s-Gravenhage, 1952), vinden. Een boekje over deze kapitein wordt niet in onze bibliotheek bewaard. Wel wordt hier bewaard 'Het droevig ongeluk van Jakob Arentz. Zuyderduyn met zijn volk, den 6. october 1734' opgesteld door Jakob Maartensz Buys (Leiden, 1735), maar betreft m.i. een andere scheepsramp. In de 'Shipwreck index of the British Isles (London, 1995) ben ik een tweetal schipbreuken in 1734 tegengekomen. Één schip daarvan was in ieder geval Hollands en had de niet erg Hollandse naam 'Harschundal'. Dit schip is vergaan bij de Goodwind Sands (Kent). Verder zijn er geen gegevens bekend. Van het tweede schip is nog minder bekend. Hiervan weet men alleen dat het bij Lulworth (Dorset) is gestrand de naam is onbekend. Wellicht kunt u in het gemeentearchief van de woonplaats van Zuydam nog e.e.a. over hem te weten komen, of wordt een archief van de familie IJff bewaard, waarin gegevens over hem of zijn schip kunnen staan. Veel succes met uw onderzoek! Met vriendelijke groet, Marcel Kroon Bibliotheek

Nou dat geeft dus nog wat zoekwerk of....zou het Zuyderduin zijn??..
Dus vraag ik de Hr Prinsze of hij voor mij een paar meer gegevens heeft ,belangrijk is de voornaam van deze Kapietein of klopt de gemelde vreemde naam ?
Hr Prinsze klik op mijn naam hieronder en via het forum komt u bij mijn email
Anderzijds mag een ieder mee genieten van dit verhaal.Het is niet de eerste keer dat wij een schip opdiepten en wel bij Kaap de Goede Hoop waarvan de naam ons bekend is en het schild hangt in een visrestaurant in Kaapstad Ook is er een Clipper gebouwd in opdracht van een Zuidam familie ,echter later ,maar wel een zeilschip..We komen er wel uit speuren is leuk
Vele groeten Henk vanZuidam

__________________________________

Henk van Zuidam - 10 feb 2007 - 14:35

Wij hopen op een berichtje die of een boek bezit met namen uit die tijd en Rederijen etc
Tot op heden vinden wij nog geen aansluitingen

Wie helpt ons verder

Uitgeschreven lid - 13 feb 2007 - 18:57

Wij hebben de diverse scheepsvaart archieven benaderd ,echter zonder resultaat .Helaas is het Amsterdamse gesloten om in de boeken te kunnen gaan kijken wel melding gehad dat er ergens een uitgave moet zijn over dit gebeuren in 1734
Zou het zeer op prijs stellen als iemand iets weet en zich hier meld

groet van Hen

Uitgeschreven lid - 14 feb 2007 - 15:11

Het bericht heeft nogal wat zoekwerk gegeven en van diverse kanten kregen wij info,welke helaas niet het gevraagde is. Wel is er een wisseling van gegevens ontstaan en een aantal plaatsingen op het internet.Maar wie nou toch die Kapitein was is ons een raadsel.In elk geval niet verbonden aan het VOC .in die archieven komt de vaart op de Levante niet voor.
We hopen toch nog op een bericht ,anders wachten tot het scheepvaart museum Amsterdam weer bereiekbaar isen...wie wat weet .We houden ons aanbevolen voor een bericht
Groet van Henk van Zuidam

Uitgeschreven lid - 8 mar 2007 - 12:32

De "Levant" zoals wordt genoemd in de schipbreuk van kapt van Zuydam wordt bedoeld:
"Klein-Azie" (Anatolië)
Van Wikipedia
(Doorverwezen vanaf Klein-Azië)
Anatolië (Turks: Anadolu, Grieks: Ἀνατολή) en Klein-Azië zijn namen voor het zeer grote schiereiland in het uiterste westen van Azië dat vandaag de dag het Aziatische deel van het land Turkije beslaat. Het grenst in het westen aan Europa, in het noorden aan de Zwarte Zee, in het oosten aan Georgië, Armenië en Iran, in het zuidoosten aan Irak en Syrië, en in het zuiden aan de Middellandse Zee. Het eiland Cyprus ligt ten zuiden ervan. De oppervlakte van Anatolië bedraagt ongeveer 756.000 vierkante kilometer.

De naam Anatolië komt van het Griekse woord voor het rijzen [van de zon] oftewel het oosten. De Romeinen noemden het gebied Asia Minor, afgeleid van Grieks Asia Micra (betekenen beide 'Klein Azië'), waarmee onderscheid gemaakt werd met (de rest van) het grote Azië. Ook wel verkort Asia genoemd. Onder de namen 'Anatolië' en 'Klein-Azië' is het gebied al millennia bekend. Het heeft hoge gebergten en een landklimaat, maar aan de kusten is er ook laagland, waar een mediterraan klimaat heerst.

dirk pieter zuidam - 18 mar 2007 - 21:57

Wij kijken nog wel eens in kringloopwinkels, daarbij in het bijzonder naar oude boekwerkjes, zo ook dit boekje: "UIT ONZE HISTORIE" Leerboekje der vaderlandse geschiedenis uitgegeven sept 1955.
van blz 39 hoofdstuk 24 De Gouden Eeuw
Ik citeer,
1. Handel. Onze handel was een wereldhandel. Nederland had alleen, meer koopvaardijschepen dan alle overige europese landen tezamen. Amsterdam, dat binnen een eeuw viermaal moest worden uitgebreid, was de grootste handelsstad, waar de machtige kooplieden in hun prachtig ingerichte huizen aan de Heren en Keizersgracht woonden.
Onze schepen haalden uit Indie specerijen; uit Klein-Azie ( de Levant ) rozijnen en tapijten; uit Brazilie; diamanten; uit Frankrijk wijn en uit andere landen om de Oostzee graan en hout. Bovendien was de Rijnhandel geheel in onze handen. Ook met haringhandel werden schatten verdiend.
einde citaat.

dirk pieter zuidam - 18 mar 2007 - 22:16

Uit de vele berichten die wij ontvangen komt een stukje historie tevoorschijn,die deels passen in de te verwerken genealogie van onze Familie in de diverse variatie,s .Helaas heeft het geen zin om prive meldingen hiet te posten die de Fam IJF betrefd,.de animator van het bericht. Wij blijven zoeken en vragen naar het bewuste stuk . Ergens moeten de scheeps gegevens zijn. Wel zijn er notitie,s van de verloren lading ....maar niet van het schip..de naam en de bemanning
Groet van Henk van Zuidam,met dank aan Lydia voor de info


Amboina to Zealand and All Points In-Between:
The Dutch East India Company, 1602-1798
Cash flow problems were solved by a much more limited reliance on silver as the basis of trade, and Japanese silver helped offset the deficiencies in what could be supplied from home. The Dutch were the only Europeans to replace the existing trade structures in the Asian system. Initially, the Portuguese and then the Spanish “had more or less integrated themselves into the structures which they found upon their arrival in Asia,” leaving trade systems for the most part intact (Kriedte 83). Overland routes through Persia remained viable, and those proceeds picked up by the Dutch Levant trade through the Mediterranean, through the early years of the seventeenth century (83). Trade diminished through Persia only when the VOC took control of Asian trade. England remained a constant threat in the Asia to Europe trade, but it did not attempt to control regional trade on the level of the VOC. It was the Dutch who “connected the various trade zones of Asia, systematically exchanging commodities between Near East, India, Indonesia, and the Far East in ways that the English Company could not do and never did” (Israel, Primacy 187). Throughout the seventeenth century, it was the inter-Asian trade that bolstered the VOC against English competition in Europe as well, by trading regional goods for regional goods and thus conserving far more expensive bullion.

Problemen van de cash flow werden opgelost door een veel meer beperkte afhankelijkheid van zilver als basis van handel, en het Japanse zilver hielp de deficiënties compenseren in wat uit huis zou kunnen worden geleverd. De Nederlanders waren de enige Europeanen om de bestaande handelsstructuren in het Aziatische systeem te vervangen. Aanvankelijk, hadden de Portugees en toen het Spaans "zich min of meer in de structuren die zij op hun aankomst in Azië vonden," grotendeels verlatend handelssystemen intact geïntegreerd (Kriedte 83). De routes over land door Perzië bleven haalbaar, en die opbrengst die door Nederlandse Levant wordt opgenomen drijft door het Middellandse-Zeegebied handel, door de vroege jaren van de de zeventiende eeuw(83). Handel die door Perzië wordt verminderd slechts toen VOC controle van Aziatische handel nam. Engeland bleef een constante bedreiging in Azië voor de handel van Europa, maar het probeerde om geen regionale handel op het niveau van VOC te controleren. Het was de Nederlanders die "de diverse handelsstreken van Azië verbond, systematisch ruilend goederen tussen het Nabije Oosten, India, Indonesië, en het Verre Oosten op manieren geen dat het Engelse Bedrijf kon doen en nooit" (Israël, Voorrang 187). Door de zeventiende eeuw, was het de inter-Aziatische handel die VOC eveneens tegen de Engelse concurrentie in Europa, door regionale goederen voor regionale goederen uit te wisselen en zo veel duurder passement te behouden ondersteunde.

Uitgeschreven lid - 19 mar 2007 - 12:17

vervallen

Henk Elsinga - 19 mar 2007 - 19:59

Henk Elzinga wist het ook te vinden.Inderdaad bij gegevens VOC is dit te vinden en kreeg dit toegezonden.Voor de genealogie gegevens leuk ,beide niet kunnen taceren in onze bestanden . Maar wat we zoeken is min of meer de vrije vaart zonder VOC
Toch leuk dat je je weer eens melde ,wat anders als turfschippers
Groet Henk

Uitgeschreven lid - 20 mar 2007 - 12:50

Bericht aan alle speurders naar kapitein Zuydam.
Tot dusver zijn we nog niet verder opgeschoten. Het is goed om even de feiten op een rijtje te zetten:
1. Mondeling verhaal van oudere heer (75+) werd gepubliceerd in dec.nr."Grondspoor" van AWN
Meisjesnaam moeder Zuidam. Onderwerp een interessant verhaal over een voorvader? die Kapitein
Zuydam wordt genoemd, die schipbreuk leed voor de Engelse kust en met man en muis verging.
Zou handel gedreven hebben met Sultan van Turkije en patent hebben verworven voor Corn.Dirksz.
IJff in Westzaan om blauwsel te maken. Stond in boek(je) over cacao dat gezien en gekocht werd in
het Scheepvaarthuis (bedoeld m.i. Scheepvaartmuseum Amsterdam), naar schatting 50 jaar geleden.
2. Door mij werd in "De Zaende", een niet meer bestaand historisch periodiek, uit 1947, aangetroffen:
in een artikel over Avis-Westzaan, dat in 1734 zeeschade werd geleden door het blijven van schipper
Zuydam, waarin 23 vaten, waardig Fl.1590,-, waarvan gedekt door verzekering FL.768,-, waardoor
uiteindelijke schade Fl.822,- Einde bericht uit de zakelijke boekhouding.
Hierdoor werd schipbreuk bevestigd en het jaartal.
Aard lading werd niet genoemd, maar afgaande op een ander verloren schip, waarbij 24 vaten verloren
gingen, bestond deze uit "blauw". Dit kan zowel halffabrikaat als eindproduct zijn.
Er voeren regelmatig schepen naar Hamburg om daar Kobalterz of Zaffer of smalt te laden, dat
afkomstig was uit het Erzgebirge in Sachsen. De grondstoffen werden hetzij geroost danwel
en ook gemalen in Westzaan, bij de "Blauselmoolen", o.a. bezit van Cor.Dirksz.IJff.
3. Het is uit de boekhouding niet op te maken waar het schip vandaan kwam of waar het naar toe
ging. Het verhaal van de oude heer noemt Turkije, wellicht werd ook daar grondstof gehaald.
De oorspronkelijke kennis kwam wel uit Perzie of Turkije!
4. De producten van de blauwselmolen gingen naar o.a. aardewerk-en porseleinindustrie, maar ook
naar garen/textiel/laken/ bedrijven om te bleken en als optische witmaker.
Dat biedt geen aanknopingspunten.
5. Het is duidelijk dat er geen sprake is van georganiseerd verband als bij de VOC en WIC.
Wel kan schipper Zuydam daar ervaring hebben opgedaan, evenals ander Zuydams in die
tijd deden. Het handelt m.i. om vrije vaart.
6. Zoekopties zijn:
- in die tijd vermiste mannen in de diverse takken van de stamboom.
- het onderwerp van vroegere tentoonstellingen in het Scheepvaartmuseum.
- het nagaan van literatuur over historische cacaohandel, welke eeuwenlang werd gecombineerd
met handel in blauwsel!
- registers raadplegen gezonken schepen in dat jaar, toen ander schip "Adam en Eva" van Pieter
Klinkert, eveneens met lading van de Blauwselmolen verging (voor Ameland).
Succes gewenst! Walter Prinsze, 26 maart 2007.

Uitgeschreven lid - 26 mar 2007 - 20:34

Kreeg dit bericht nav wederom een vraag
Wie heeft wat ervaring met opvragen bij het KB ?

Sent: Thursday, March 29, 2007 2:16 PM
Subject: Antwoord op uw vraag / Answer to your question


Geachte heer Van Zuidam, In aansluiting op onze vorige e-mail correspondentie wil ik u in eerste instantie verwijzen naar mijn eerdere suggesties. Aanvullend wil ik u nog attenderen op de 'Amsterdamsche Courant'. Deze krant werd voor het eerst uitgegeven in 1672 en liep tot 1811. De 'Amsterdamsche Courant' uit 1734 is in de Koninklijke Bibliotheek (www.kb.nl) in Den Haag raadpleegbaar. Het is mogelijk dat hierin de vermissing van het schip van kapitein Zuydam te vinden is. Ik raad u ook nogmaals aan de 'Bronnen tot de geschiedenis van den Levantschen Handel' in te zien. Het Archief van den Levantschen Handel bevindt zicht in het Nationaal Archief (www.nationaalarchief.nl) eveneens in Den Haag. Veel succes toegewenst met de vervolmaking van uw genealogie! Met vriendelijke groet, Marcel Kroon Bibliotheek
__________________________________
MARITIEM MUSEUM ROTTERDAM
POSTBUS 988
3000 AZ ROTTERDAM
TELEFOON 010 4132680
WWW.MARITIEMMUSEUM.NL

Uitgeschreven lid - 29 mar 2007 - 15:59

Deze tekst in inmiddels geplaatst in ONS ERFGOED en daar zijn we keel blij mee

tekst voor oproep "Ons Erfgoed"


N.a.v. je verzoek hierbij een mogelijke tekst voor een oproep in "Ons Erfgoed":

Rubriek: Informatie gevraagd ??
Wie kan ons informatie geven over een schipbreuk in 1734?
In dat jaar verging voor de NW-kust van Engeland een "straatvaarder", met ene Zuydam als schipper. Hij kwam vanuit Turkije met o.a. een lading voor de Blauwzel Moolen te Westzaan. Schipper Zuydam handelde (o.a.?) in opdracht van o.a. koopman en deelgenoot in de molen, Cornelis Dirksz.IJff.
Wij zoeken naar verdere informatie, zoals: voornaam schipper, woonplaats, rederij, naam schip, type schip, aard van de lading, enz. Er zou een boekje bestaan waarin de schipbreuk wordt genoemd. Naam boekje, auteur zijn ons onbekend. Wie kan helpen?
Graag informatie aan: Reactie? H.J. van Zuidam? Nader in te vullen i.o.m. Hr. Lups.

Wellicht kan dit stukje dienen. Het kan eigenlijk moeilijk korter.

Groeten, Walter Prinsze

Uitgeschreven lid - 11 apr 2007 - 17:46

Betrefd het zoeken naar de gegevens

Betrefd bezoek Kon. Bibliotheek Den Haag 16 mei 2007

Gisteren is Anneke met haar dochter hier de gehele dag geweest
Men was behulpzaam,maar moest eerst lid worden voor € 15,-- per jaar
en mag daar het gehele jaar voor komen
Ze kreeg veel in te zien over de scheepvaart naar de Levante ,maar vond
alleen info over specerijen handel ,deels wordt voor haar opgezocht en kon
via comp naar bestanden kijken . Er is niets gevonden over het schip-het boekje
Fan IJf ..etc. niets over blauwsel Er was veel interesse in het verhaal
Hun- de bieb- gaat 3 zaken voor haar onderzoeken en krijgt dan thuis de uitslag
van ..als er wat gevonden wordt .

Helaas dus en voorlopig weer afwachten

Groet van Henk en Anneke van Zuidam

Uitgeschreven lid - 17 mei 2007 - 10:31

De Kapitein is met man en muis vergaan,geen flessen post te vinden. Ons onderzoek in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag leverde niets op als wat brieven over de handel met Perzie en Holland

Maar er moet een boekje zijn waarin gegevens staan .............waar is dat toch ???

We blijven zoeken en houden belangstellende op de hoogte,mogelijk in 2008 als in Amsterdam het archief weer bereikbaar is.

Uitgeschreven lid - 16 jun 2007 - 11:35


We hopen toch nog op een reactie

Groet van Henk van Zuidam

Uitgeschreven lid - 17 nov 2007 - 18:41







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu