stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland » Petrus Ariesz. Groeneveld * Bodegraven 1734, overleden ? opgelost



Profiel afbeelding

Graag hulp bij het zoeken naar overlijden van Petrus Ariesz Groeneveld geboren 18 december 1734 Bodegraven. Vader = Arie Pietersz Groeneveld x Teuntje Gijsberts Kippersluys ( hier heb ik alles van) 

                                               X overlijden van Maria Jansdr Oorbeek uit Bulwijk , kan ook dit overlijden dus niet vinden, zij trouwen 3 april 1758 Woerden.

Hebben kinderen waarvan grootste gedeelte uit Zwammerdam + 1 uit Oudshoorn (?) en de laatste uit (ca 1775) Alphen. Op 5-7-1774 akte 31 en akte 42 op 18-11-1796 bodegraven krijgen deze kinderen een erfenis(je) van de tante van Maria. Er staat letterlijk: voor de kinderen geboren uit het huwelijk van Petrus en Maria.

Zijn deze Petrus en Maria dan overleden of vallen zij buiten de boot met het geboden geld van Jannigje Jansen en Pieter van der Swaan?        Want als zij zouden zijn overleden dan moet dit er toch bij staan? of niet nodig!

-

                                                                                 marian

—————-

Titel aangepast door moderator F.  met datum, plaats en doelstelling.

m.oorbeek - 24 jan 2022 - 14:45 (laatst bijgewerkt 24 jan 2022 — 18:34 door moderator)

staat tante maar kan ook zuster zijn.

m.oorbeek - 24 jan 2022 - 14:46

Jannigje Jansen, gehuwd met Pieter van der Swaan, is Jannigje Oorbeek, een zus van Maria. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een notariële akte te Woerden van 16-1-1760. RHC Rijnstreek en Lopikerwaard - Indexen

Anneke 2 - 24 jan 2022 - 15:14

dat Jannigje een zus is van Maria-migje-miegje jansdr (verschillende namen van haar) dat is bekend alleen in 1796 krijgen deel kinderen recht op erfenis.                                 zou deze Maria en Peter-petrus-petri-pieter Ariesz Groeneveld dan al overleden zijn?  of niet?

Heb bij Genver nl gekeken onder Alphen (jongste dochter geboren) van 1770-1796 - bij Bodegraven hetzelfde en bij Woerden- en Wie is wie.                               Kon geen overlijdens vinden. Waar kan nog meer gezocht worden? Het zou van de gekke zijn als ze helemaal niet begraven zouden zijn of geen berichtje ergens.

                                                       Wie heeft nog een idee.         marian

m.oorbeek - 19 feb 2022 - 11:16

p.s. heb nog niet gekeken bij de plaats Oud(s)hoorn waar ook een kind geboren is.

m.oorbeek - 19 feb 2022 - 11:21

goede morgen, deze vraag gaat nooit opgelost worden omdat ze stomweg spoorloos zijn.                  dus wordt het gewoon het groene oplos vinkje.

Dank voor alle genomen moeite, misschien wordt er later in de tijd gewoon tegen aan gelopen(gelezen) maar nu helaas niet                                        marian

m.oorbeek - 3 mar 2022 - 10:15

Ondanks het groene vinkje, heb ik nog even rondgeneusd. Ik heb geen overlijden kunnen vinden, maar het is wel mogelijk om het overlijden van Pieter binnen een kleiner tijdsbestek te krijgen.

Pieter Groeneveld woont in Zwammerdam (blijkt uit o.a. de akten van RHC Rijnstreek en Lopikerwaard, ONA Bodegraven, inv.nr. 880, aktenr. 97, datum 23-10-1779 en Gemeentearchief Alphen a/d Rijn, ORA Zwammerdam, inv.nr. 30, pagina 145v, datum 20-04-1789). Wat in de akten uit 1796 staat, wordt al eerder gezegd in 1794: "zijnde alle in huwelijk verwekt bij Pieter Groeneveld en Maria Janse Oorbeek" (RHC Rijnstreek en Lopikerwaard, ONA Woerden, inv.nr. 8725, aktenr. 31, datum 05-07-1794, scan 77). Uit de manier van verwoorden zou ik concluderen dat hoogstwaarschijnlijk Pieter en Maria zijn overleden.

Ik zou denken dat Pieter is overleden tussen 1789 en 1794. Maria is voor 1794 overleden, maar mogelijk al voor 1789. In de impost begraven van Zwammerdam heb ik niks kunnen vinden tussen 1790 en 1795.

Schuurman 2 - 11 mar 2022 - 22:34

uiteraard ben er dan weer: wat is nou het verschil van (toen) kilometers tussen alphen (waar een kind geboren is)-(bulwijk)woerden-bodegraven bb.waarder-zwammerdam-oud(s)hoorn    al deze plaats namen komen voor, zijn deze mensen dan zo vaak met een verhuizing bezig geweest?         zie er totaal geen logica in.       trouwens bij oud(s)hoorn niets gevonden van overlijden.             wat niet is gedaan bij al deze plaatsen is voor 1790 kijken, omdat er vanuit ging dat beide na 1790 waren overleden, dus ga weer aan de gang.                     maar toch dank voor reactie

                               marian

m.oorbeek - 14 mar 2022 - 09:50

goede morgen,

heb het omschreven als opgelost.

Niet helemaal waar want toch de aanhouder is spekkoper.

Voor wie er interesse heeft  Petrus is nog niet gevonden maar zijn vrouw Maria-Miegje enz Oorbeek wel met overlijden n.l. op 12 november 1784 te Zwammerdam. De aangifte is gedaan door Pieter-petrus enz. Verder stond er niets bij. Zoekende tot 1811 nog steeds geen overlijden van hem. Ben alweer over nieuw begonnen bij bodegraven.

Dus iemand kan een overlijden noteren die IK niet kon vinden. Hopelijk een ander wel en had U dit al? bij mij is zij opgenomen in de stamboom

                              groeten

m.oorbeek - 4 mei 2022 - 10:27

goede morgen, ben ik weer nl.: pieter groeneveld op 1 nov 1787 bodegraven begraven zijn schoonvader. Klopt niet want het is zijn stief- vader. Hoe kan dit?

 

Bij rhc rijnstreek en lop.waard akte 99 van teuntje kippersluijs ( achteraf x 1e arie gr.veld en 2e egbert ruijs) blz 233. Weet iemand of pieter dan al is overleden? Teveel bladzijde om te lezen en raak dan de draad kwijt.

Hulp gevraagd a.u.b.                       marian

m.oorbeek - 12 mei 2022 - 10:27

Teuntje Kippersluijs: impost op het begraven 12-6-1788. Zij wordt genoemd als moeder van Pieter Arijse Groeneveld. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat hij het overlijden heeft aangegeven (heb de inschrijving zo snel niet gevonden) RHC Rijnstreek en Lopikerwaard - Detail

Teuntje is begraven op 14-6-1788 te Bodegraven Netherlands, Zuid-Holland Province, Church Records, 1367-1916; https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99QJ-W3NL?cc=2037907&wc=SMMK-K6J%3A1292923701%2C345831701%2C347429101

Aanvulling: hier de inschrijving in het gaarderregister Netherlands, Zuid-Holland Province, Church Records, 1367-1916; https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99QJ-W3N3?cc=2037907&wc=SMMK-2NT%3A345830501%2C345831701%2C346900702. Inderdaad geeft Pieter het overlijden van zijn moeder aan. Hij was dus duidelijk nog in leven in 1788.

Anneke 2 - 12 mei 2022 - 11:21 (laatst bijgewerkt 12 mei 2022 — 11:27 door auteur)

pieter groeneveld op 1 nov 1787 bodegraven begraven zijn schoonvader. Klopt niet want het is zijn stief- vader. Hoe kan dit?

Dit soort fouten werden vaak gemaakt, ik heb er verschillende in m'n kwartierstaat: zwager i.p.v. schoonzoon, schoondochter i.p.v. stiefdochter enz.

Egbert Ruijs is begraven te Bodegraven op 3-11-1787 (1-11-1787 was de aangifte voor de impost) Netherlands, Zuid-Holland Province, Church Records, 1367-1916; https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9QJ-WSRB?cc=2037907&wc=SMMK-K6J%3A1292923701%2C345831701%2C347429101

Anneke 2 - 12 mei 2022 - 11:32 (laatst bijgewerkt 12 mei 2022 — 11:34 door auteur)

goede morgen, ben ik weer nl.: pieter groeneveld op 1 nov 1787 bodegraven begraven zijn schoonvader. Klopt niet want het is zijn stief- vader. Hoe kan dit?

 

Bij rhc rijnstreek en lop.waard akte 99 van teuntje kippersluijs ( achteraf x 1e arie gr.veld en 2e egbert ruijs) blz 233. Weet iemand of pieter dan al is overleden? Teveel bladzijde om te lezen en raak dan de draad kwijt.

Hulp gevraagd a.u.b.                       marian

m.oorbeek - 12 mei 2022 - 12:55

laatste is foutief! sorry

hoe komt het dat beide (teuntje en egbert) prodeo worden begraven maar wel een impost hebben bij hun naam (dit is toch een soort van belasting heffing?   En als je belasting moest betalen had je dus geld nietwaar? Omdat er verschillende verslagen zijn waarop de zoons van teuntje (wel met schuld voor zover begrepen) veel krijgen. Belasting technisch voor erven?

                                                                               marian

m.oorbeek - 12 mei 2022 - 13:04


probberde op te zoeken waar begraven liggen bodegraven tussen 1805-1811, dan verwijst men door naar bodegraven-reuwijk.     niets te vinden het is of of en niet de doorverwijzing van en-en.     Bestaan deze jaartallen niet meer?

m.oorbeek - 12 mei 2022 - 13:11







De auteur van het eerste bijdrage in dit bericht heeft aangegeven dat de vraag is beantwoord of het probleem is opgelost.

Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu