stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland » Wie is Christina van Luijn ca. 1800 afstamming en overlijden



Profiel afbeelding

Op 10-04-1844 huwen Wouter van Grootveld en Justina van Luijn te Amsterdam. Bij dit huwelijk erkennen de bruid en bruidegom Wouter van Luijn (*22-08-1831 te Utrecht) en Christina van Luijn (*16-08-1834 te Utrecht). 
Verder erkent de bruid volgens de huwelijksakte Johannes van Grootveld (*10-01-1838 te Amsterdam). In Johannes’ geboorteakte zijn de ouders Wouter van Grootveld en Christina van Luijn. Ook Wouter (1831) en Christina (1834) van Luijn hebben Christina van Luijn als moeder, terwijl de vader formeel/juridisch niet bekend is. Bij het huwelijk is echter de erkennende bruid, Justina, 46 jaar oud, geboren 1797/8. Haar doopakte is inderdaad op 06-08-1797 te Utrecht te vinden. De ouders van Justina zijn Wouter van Luijn en Albarta Blad. Tot zover lijkt alles duidelijk. 
Echter, uit de geboorteakte van Wouter (1831) blijkt zijn vader weliswaar onbekend te zijn, maar zijn moeder is Christina van Luijn, niet Justina van Luijn. Hetzelfde geldt voor Christina van Luin (*1834). De enige Christina met geboorte 1810-1790 die ik heb kunnen vinden is ~20-10-1791 te Utrecht. Dit geboortejaar betekent dat de bruid Justina niet een andere naam is voor Christina (1791). Zij zou 53 jaar zijn in 1844.
Tenslotte is er nog de geboorte van Johannes van Grootveld op 10-01-1838 te Amsterdam met als ouders Wouter van Grootveld en Christina van Luijn. Johannes wordt bij het huwelijk van Wouter en Justina door de bruid erkend (de vader/bruidegom wordt genoemd in de geboorteakte van Johannes).
Wie is Christina van Luijn: haar afstamming, is zij overleden vóór. het huwelijk in 1844? 

Henk Vledder 9754 - 14 jun 2022 - 19:16

Het heeft er alle schijn van dat Justina ook door het leven ging als Christina. 

Of misschien heette zij Christina maar is er een fout gemaakt in haar doop/geboorteregistratie.

JP Ouweltjes - 15 jun 2022 - 06:16 (laatst bijgewerkt 15 jun 2022 — 06:31 door auteur)

Een mogelijkheid:

Justina en Christina zouden dezelfde persoon kunnen zijn (zoals hierboven door JP Ouweltjes ook al is opgemerkt). De Christina die in Utrecht gedoopt is op 20-10-1791 (dochter van Wouter van Luijn en Mechtelt Aluin) zou mogelijk al weer begraven kunnen zijn op 3-11-1791 als "dochter van Wouter van Luijn". Deze Wouter had op dat moment 3 dochters, behalve Christina ook Maria en Mechteld, dus in theorie zou het ook een van deze twee dochters kunnen zijn. De andere Wouter van Luijn, getrouwd met Albarta Blad (de ouders van Justina) hadden in 1791 nog geen dochters. Als aangetoond kan worden dat Maria en Mechteld op een ander tijdstip zijn overleden is duidelijk dat Christina van 1791 maar zo'n twee weken oud geworden is.

Iets om ook in het achterhoofd te houden: als de moeder Christina uit 1791 zou zijn, zou zij bij de geboorte van Johannes ruim 46 jaar oud zijn geweest, niet onmogelijk, maar zo heel vaak kwam dat nou ook weer niet voor.

Anneke 2 - 15 jun 2022 - 10:10 (laatst bijgewerkt 15 jun 2022 — 10:11 door auteur)

Ik vermoed ook dat Justina en Christina dezelfde zijn. Roepnaam Stien? Waarbij iedere klerk/dominee/pastoor zelf een volledige naam invulde die hij kende, voor de een was dat Christina, voor de ander Justina. 

Annemarie57 - 15 jun 2022 - 10:25

In de eerste plaats dank aan de verschillende auteurs. Inmiddels vond ik nog een vierde kind, Pieter van Grootveld (*02-07-1841 te Amsterdam) met weer als ouders Wouter van Grootveld en Christina van Luijn in de geboorteakte. Hij wordt niet bij de erkenningen in de huwelijksakte genoemd, omdat hij overleed vóór de sluiting van het huwelijk in 1844 (+08-08-1843).

Ik heb een probleem met de hypothese dat Christina en Justina dezelfde persoon zouden zijn. De aangiftes van Wouter en Christina worden gedaan door resp. Petronella van Luijnj oud 20 jaar en een vroedvrouw. Wouter van Grootveld wordt niet genoemd, de kinderen krijgen dus de familienaam Van Luijn. Een argument vóór de hypothese is dat Petronella, 20 jaar oud, zuster van Christina genoemd wordt. Wouter van Luijn en Albarta Blad hebben behalve een dochter Justina ook een dochter Pieternella (~02-04-1809). Namen lijken op elkaar, maar de aangeefster zou 22 jaar oud zijn (foutje!).

De aangifte van Johannes en Pieter wordt gedaan door Wouter van Grootveld. B.v. de aangifte van Pieter: kind geboren uit Christina van Luijn. Er staat niet bij ‘zijne echtgenoote’, zoals gebruikelijk is in geboorteaktes te Amsterdam omstreeks 1840. Wouter en Christina waren blijkbaar niet getrouwd. De aangever verklaarde de vader te zijn. 

Dan volgt in 1844 het huwelijk met de erkenning door bruid en bruidegom van Wouter en Christina. De erkenning door Wouter van Grootveld is duidelijk, Wouter (1831) en Christina (1834) zijn (juridisch) zonder vader geboren, maar hoe zit het met Justina? Waarom erkent zij de kinderen als ze dezelfde persoon is als Christina? In dat geval wás ze moeder.

Ik weet natuurlijk goed dat er allerlei fouten in aktes staan, soms zijn ze zelfs intern niet consistent. Gegeven dat de bruid inderdaad Justina heet (doopakte en huwelijksakte!), dan heeft ze blijkbaar de vier aangevers ertoe gebracht een valse aangifte doen met de naam Christina als moeder. Nú natuurlijk strafbaar, het is me niet bekend hoe dat in de 19e eeuw bekeken werd. De Burgerlijke Stand was al 20-30 jaar ingevoerd. Schreef de ambtenaar ‘zomaar’ op wat de aangever zei? Lijkt me niet. Dat de oorzaak van het verschijnen van de naam Christina i.p.v. Justina in 5 aangiftes (4 geboortes en overlijden) ‘toevallig’ t.g.v. communicatieproblemen veroorzaakt zou zijn, is onwaarschijnlijk. De ambtenaar schreef niet  zomaar iets op: neen hij noteerde systematisch de naam Christina, nooit (behalve in de huwelijksakte) Justina. Dat kon ook niet anders, want in de huwelijksbijlagen was een kopie van de geboorteakte van Justina.

Een alternatieve hypothese is: Wouter van Grootveld en Christina van Luijn hebben een verhouding en krijgen 4 kinderen. Christina overlijdt en Wouter trouwt met Justina van Luijn. Het probleem daarbij is dat ik het bestaan van een afzonderlijke Christina (geboorte en overlijden) niet heb kunnen aantonen. 

Henk Vledder 9754 - 24 jun 2022 - 21:46

er is behoorlijk wat fluctuatie in de leeftijden:

22.08.1831 is Christina 34jr bij de geboorte van Wouter 
16.08.1834 is Christina 37jr bij de geboorte van Christina
13.01.1838 is Christina 32jr bij de geboorte van Johannes
Bevolkingsregister 1851-1853 A'dam Christina Luijn 04.04.1807
overlijdensakte A'dam: 05.10.1854 is overleden Justina van Luijn, 52jr [hier]

Peter B - 25 jun 2022 - 07:38


wat betreft naamsveranderingen... bovengenoemde Alberta Blad overlijd 21.01.1833 als "Elisabeth Blat", dochter van Justus Blat & Johanna Malet

in de volkstelling van Utrecht in 1829/30 (huis M464, Kaatsteeg) maakt men er zelfs Elizabeth Bladhuis van [hier], maar interessanter dochter Christina zou hier 30 jaar zijn, wat opmerkelijk is want in 1824 is ze 29 jaar [hier]

Peter B - 25 jun 2022 - 08:22 (laatst bijgewerkt 25 jun 2022 — 08:57 door auteur)







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu