stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland » Puzzeltocht door 17e-eeuwse aktes in Amsterdam: van Aeltie Jans naar Thomas Jesopp (Brownist en gevange in York). Klopt de puzzel?



Profiel afbeelding

Vanuit één van mijn voormoeders, Aeltie Jans, ben ik met het nodige puzzelwerk gekomen tot een vermoedelijke verdere voorvader, Thomas Jesopp, welke vanwege zijn geloofsovertuiging (Baptist, zoals de Pilgrim Fathers), tijdelijk vastzat in de gevangenis van York en is verbannen naar Nederland.

Ik zou het op prijs stellen als iemand mijn puzzelwerk ook een keer zou kunnen doornemen, om te zien of al mijn aannames kloppen en dat Aeltie Jans dus inderdaad een afstammelinge is van Thomas Jesopp. Ik ben inmiddels zo lang aan het puzzelen dat ik aarzel of ik toch niet dingen over het hoofd zie of dat ik foute aannames heb gemaakt. Vandaar dat een frisse/kritische blik gewaardeerd zou worden.
Het zou helemaal fijn zijn als iemand nog andere bronnen weet die de verbanden verder bevestigen (ook als er een bron is die de aannames duidelijk tegenspreekt dan hoor ik dat graag).

 

Het is een lange puzzel, waarbij ik er stap voor stap doorheen ga.

 

Stap 1: Aeltie Jans

De gegevens die redelijk simpel te vinden zijn, zijn als volgt
Aeltie Jans ondertrouwt op 8 december 1679 een zekere Jan Pietersz Marre. In de akte staat dat Aeltie Jans afkomstig is van Amsterdam en 20 jaren oud is. Haar beide ouders zijn overlijden en ze wordt geassisteerd door haar voogd Hendr. Jans Rossen.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22marre%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22jansz%22,%22search_t_voornaam%22:%22aaltje%22%7D%7D

Uit dit huwelijk één zoon; Jan Marre, gedoopt op 19 september 1680 in de Oude Kerk. Doopgetuigen Hendr. Jansz Rossen en Jannetje Laurens Prippenagel.

Aeltie Jans ondertrouwt op 9 augustus 1692 opnieuw, ditmaal met Jacob de Vries. In akte staat dat ze weduwe was van Jan de Marree en woonde in de Folijstraat. Hij was zoon van Claes Jacobsen de Vries en Aeltje Lenerts de With, gedoopt op 29 oktober 1662.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22vries%22,%22search_t_voornaam%22:%22jacob%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22jans%22,%22search_t_voornaam%22:%22aaltje%22%7D,%22search_s_register_type_title%22:%5B%22Ondertrouwregister%22%5D%7D&sort=%7B%22order_i_datum%22:%22asc%22%7D

Uit dit tweede huwelijk vijf kinderen:
- Alida, gedoopt op 27 juli 1694. Doopgetuigen: Claes Jacobse de Vries en Aeltje Leenders.
- Barbertie, gedoopt op 3 juni 1696. Doopgetuigen Klaas Jacob de Vries en Annetie Jans.
- Claas, gedoopt op 6 november 1697. Doopgetuigen Claas Jacobs de Vries en Aeltien Leenders.
- Diewertie, gedoopt op 7 juli 1700. Doopgetuigen Claas Jacobsz en Aeltie Leenders.
- Grietie, gedoopt op 8 februari 1704. Doopgetuigen Claas Jacobse de Vries en Aeltie Leenders.

Bij de doop van zoon Claas staat ze overigens als "Aeltien Ouwerkerk". Ook bij haar begrafenis op 26 september 1727 staat ze als "Aaltje Ouwerkerk, weduwe van Jacob de Vries in de hout tuijnen". In alle andere aktes gebruikt ze alleen haar patroniem "Jans".


Met bovenstaande gegevens als uitgangspunt, ben ik aan de slag gegaan.
Zoeken naar een dopeling Aeltie/Aaltje (en andere varianten), met een vader "Jan" is onbegonnen werk. Afhankelijk van hoe kloppend de leeftijd van 20 jaar was bij de eerste ondertrouw van Aeltie Jans, kom je al snel over de 100 mogelijke dopen. Ook met de familienaam Ouwerkerk is er geen doop voor haar te vinden.

Als je uitgaat van de kinderen uit haar tweede huwelijk, dan zijn de namen Alida en Claas vernoemingen naar haar schoonouders. De twee grootmoeders van haar man, Jacob de Vries, hadden als namen Diewertie en Grietie. De naam Barbertie/Barbara komt niet voor in de familie van haar echtgenoot.
Derhalve heb ik de aanname gemaakt dat de ouders van Aeltie Jans de namen Jan en Barbara hadden. Met de combinatie van Jan en Barbara als ouders en een dochter Aeltie, is er maar één doop te vinden:

Aeltie, dochter van Jan Evertsen en Barbara Hendrickx, op 15 juni 1661. Doopgetuige Jannetie Pieters.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?f=%7B%22search_i_datum%22:%7B%22v%22:%5B%2216540000%22,%2216649999%22%5D,%22d%22:%221654%20-%201664%22%7D%7D&sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22hendrickx%22,%22search_t_voornaam%22:%22barbara%22,%22search_s_type_title%22:%22Moeder%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22eversen%22,%22search_t_voornaam%22:%22jan%22,%22search_s_type_title%22:%22Vader%22%7D,%22search_s_register_type_title%22:%5B%22DTB%20Dopen%22%5D%7D

Op basis van alle gegevens is het goed mogelijk dat dit haar doop is, maar het is geenszins bewijzend. Er blijft dus een (tijdelijk) vraagteken staan of dit klopt.

 

Stap 2: uitwerken echtpaar Jan Evertsen en Barbara Hendrickx, de mogelijke ouders van Aeltie Jans

Jan Evertsen en Barbara Hendrickx ondertrouwen op 4 september 1654. Hij is van Amsterdam, 28 jaar, geassisteerd met zijn peet Geertruijt Jacobs, woonachtig in de Foelidwarsstraat. Zij is ook van Amsterdam, 20 jaar, geassisteerd met haar vader Hendrick Tomas, wonende in de Halvemaensteeg.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22hendrickx%22,%22search_t_voornaam%22:%22barber%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22evertsz%22,%22search_t_voornaam%22:%22jan%22%7D%7D

Dit echtpaar laat vijf kinderen dopen:
- Evert, 5 september 1655. Doopgetuige was Dina Hendricxs.
- Jacob, 29 november 1656. Doopgetuige was Diena Hendricks.
- Pieter, 25 december 1657. Doopgetuige was Hendrickx.
- Hendrick, 11 juli 1659. Doopgetuige was Dijnae Hendricks.
- Aeltie, 15 juni 1661. Doopgetuige Jannetie Pieters.

Van dit echtpaar is Barabara Hendrickx als eerste overleden; Jan Evertsen heeft namelijk een tweede huwelijk. Hij ondertrouwt Marritie Jans op 4 mei 1668. Er staat dat hij weduwnaar was van Barber Hendr en woonachtig was op de Foelidwarsstraat. Zij was weduwe van Jan Janse en woonde in de Foelistraat.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22jans%22,%22search_t_voornaam%22:%22marretje%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22evertse%22,%22search_t_voornaam%22:%22jan%22%7D%7D

Uit dit tweede huwelijk had Jan Evertsen twee kinderen:
- Annitien (Anna), gedoopt op 10 april 1669. Doopgetuige was Pluentien Bartels.
- Trijntien, gedoopt op 22 juli 1671. Doopgetuigen waren Hendrick Jansz en Pluentien Bartels.

De doopgetuige Pluentien Bartels heeft een opvallende naam die weinig voorkomt. Als men naar haar verder zoekt, dan vallen twee aktes hierbij in het oog; op 8 december 1661 ondertrouwt ze Hendrick Janse. Op 12 februari 1666 laat ze samen met deze echtgenoot een zoon Jan dopen. Het echtpaar staat dan als Hendrick Jansz Rossen en Pluentie Bartels.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22bar*%22,%22search_t_voornaam%22:%22pleu*%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22jan*%22,%22search_t_voornaam%22:%22hendrik%22%7D%7D&sort=%7B%22order_i_datum%22:%22asc%22%7D
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22bar*%22,%22search_t_voornaam%22:%22pleu*%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22ros*%22,%22search_t_voornaam%22:%22hen*%22%7D%7D

Met deze gegevens heb ik Hendrick Jansz Rossen, de voogd van Aeltie Jans bij haar eerste ondertrouw, direct kunnen koppelen aan Jan Evertsen van wie ik aannam dat het haar vader was.

Verder is Annitien, dochter uit Jan Evertsen tweede huwelijk, driemaal gehuwd geweest. Zij gebruikte hierbij steeds de familienaam Ouwerkerk, net als Aeltie Jans enkele malen deed. De eerste ondertrouw van Anna Ouwerkerk is op 1 mei 1688 met Steven Pop. Zij wordt dan vergezeld door haar oom en voogd Hendr. Jans Rosse
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22ouer*%22,%22search_t_voornaam%22:%22a*%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22pop%22%7D%7D&sort=%7B%22order_i_datum%22:%22asc%22%7D
Op 5 juli 1725 stelt Anna Ouwerkerk ook een testament op waarin ze Jacob de Vries aanwijst als executeur.


Met bovenstaande gegevens lijkt het bewijs mijn inziens sluitend dat Aeltie Jans de dochter was van Jan Evertsen en Barbara Hendrickx.

 

Stap 3: Ouders van Barbara Hendrickx

Volgens de akte van ondertrouw van Jan Evertsen en Barbara Hendrickx, op 8 september 1654, was de bruid 20 jaar, afkomstig van Amsterdam en had haar vader de naam Hendrick Tomas.
Als men zoekt naar een dopeling Barbara en een vader Hendrick Tomas/Thomas dan zijn er in de gehele database van het Amsterdams archief maar twee dopen te vinden (15 januari 1632 en 19 november 1634). In beide gevallen gaat het om hetzelfde echtpaar (Hendrick Thomasz en Jannetje Pieters) dat een dochter Barbara laat dopen. De tweede doop (19 november 1634) zal dus de doop zijn van de Barbara Hendrickx die met Jan Evertsen huwt.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_voornaam%22:%22barb*%22,%22search_s_type_title%22:%22Kind%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22tho*%22,%22search_t_voornaam%22:%22he*%22,%22search_s_type_title%22:%22Vader%22%7D%7D&sort=%7B%22order_i_datum%22:%22asc%22%7D

Het echtpaar Hendrick Thomasz en Jannetje Pieters ondertrouwt op 4 mei 1630.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22thomass%22,%22search_t_voornaam%22:%22hendrik%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22p*%22,%22search_t_voornaam%22:%22ijannetje%22%7D%7D


Dit echtpaar laat zes kinderen dopen:
- Barber, 15 januari 1632
- Dina, 21 augustus 1633
- Barber, 19 november
- Giertie, 3 september 1638
- Thomas, 16 september 1640
- Geertruit, 5 juni 1642
Alleen van Dina heb ik ook een ondertrouw kunnen vinden: zij ondertrouwt Frans Mathijse, chirurgijn, op 11 december 1660. Zij woonde op dat moment in de Halvemaensteeg en werd geassisteerd door haar vader Hendr. Thomasz. Het eigenlijke huwelijk had volgens een kanttekening bij de akte plaats in Ouderkerk (verband met de familienaam Ouwerkerk van Aeltie Jans?). 
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22hender*%22,%22search_t_voornaam%22:%22dina%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_voornaam%22:%22frans%22%7D%7D


Stap 4: ouders Hendrick Thomasz

Zoals hierboven aangegeven ondertrouwt Hendrick Thomasz op 4 mei 1630. Hij is 26 jaar, heeft geen ouders meer en wordt geassisteerd door zijn voogd John Druw. Hij woont in het Backhuijs. Zijn plaats van afkomst is op zich leesbaar, maar was voor mij niet herkenbaar als een bekende plaatsnaam, het lijkt te beginnen met "Matter". Zie de eerste figuur, of de volgende link.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22thomass%22,%22search_t_voornaam%22:%22hendrik%22%7D,%22person_2%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22p*%22,%22search_t_voornaam%22:%22ijannetje%22%7D%7D

 

Aangezien ik op de bovenstaande gegevens alleen kan concluderen dat de vader blijkbaar Thomas als roepnaam had en verder niets weet van een eventuele familienaam, niets weet van zijn moeder en ook de plaats van afkomst onduidelijk is, ben ik met het eerstvolgende aanknopingspunt verder gegaan; zijn voogd met de naam John Druw.
Via Google zoekend op "John Druw" en "Amsterdam", kwam ik op de pagina van het Nieuw Nederlands biografisch woordenboek, met daarin een artikel over zijn zoon Josephus Drew.
"DREW (Josephus), ook Drewe, Druwe, Druw enz. genoemd, geb. te Amsterdam 1613, doopsgezind voorganger. Hij was een zoon van John Drew, die op 26 Juli 1607 in Engeland als Brownist voor het gerecht was gedaagd en daarna naar Amsterdam was uitgeweken; deze behoorde tot de Brownisten, die onder leiding van Thomas Pigott zich bij de waterlandsche gemeente der Doopsgezinden te Amsterdam aansloten."
https://www.dbnl.org/tekst/molh003nieu10_01/molh003nieu10_01_0345.php
Als men verder zoekt naar de Brownisten, Thomas Pigott en de Waterlandsche gemeente, komt men er vrij snel achter dat er een groep Engelsen waren die vanwege hun geloofsovertuiging (Baptisten) naar Nederland was getrokken (een gedeelte van deze groep trok naar Amerika en werden de Pilgrim Fathers). Een deel van de groep vestigde zich in Amsterdam onder leiding van de predikant John Smyth en verbleef in het Bakhuis, een oud pand van de VOC (dit verklaard ook dat Hendrick Thomasz dus bij zijn huwelijk in het Backhuijs woonde). Het grootste deel lijkt John Smyth in 1607 gevolgd te zijn naar Amsterdam en waren voor het vertrek vanuit Engeland ook al zijn volgelingen.

John Smyth was afkomstig uit Sturton-le-Steeple en was in 1606 nog predikant in Gainsborough.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Smyth_(English_theologian)
Als men deze regio bekijkt, dan viel mij een plaats op zo'n 15 kilometer ten westen van Gainsborough, namelijk de plaats Mattersey. En met deze naam in het achterhoofd, valt de plaats van herkomst van Hendrick Thomasz opeens op zijn plek; hij is afkomstig uit Mattersey.

Van de DTB van Mattersey zijn er op de website van Findmypast (de Engelse Wiewaswie) geen doopboeken te vinden voor de periode dat Hendrick Thomasz geboren zou moeten zijn. Hendrick Thomasz was 26 jaar in 1630 en zal dus omstreeks 1604 geboren moeten zijn.
De trouwboeken zijn wel bewaard gebleven vanaf ongeveer 1555.
Als men naar de kinderen van Hendrick Thomasz kijkt: Barber, Dina, Barber, Giertie, Thomas, Geertruit, dan zou je op basis van de volgorde vermoeden dat zijn moeder de naam Barber of Dina heeft gehad. Dit onder het voorbehoud dat hij haar vernoemd heeft (beide schoonouders van Hendrick Thomasz lijken namelijk niet vernoemd te zijn).

Zoekend naar een huwelijk van een Thomas met een Barbara of Dina, dan blijkt er maar één huwelijk te Mattersey te vinden te zijn: Thomas Jesoppe en Barbara Witton op 28 november 1597 (zie tweede figuur).

Als men vervolgens zoekt naar John Drew en Thomas Jesoppe dan vind men onder andere een tekst uit de rechtbank van York:
"July 26, 1607, 8. - John Drewe, Thomas Jessop, Joan Elwisse (the wife of Thomas Helwys), Brownnists. They have answered, but refused to take an oath according to law. On wh day they appeared, and are returned to prison from which they respectively came."
https://books.google.nl/books?redir_esc=y&hl=nl&id=B7Wz4QGMhXIC&q=jessop#v=snippet&q=jessop&f=false

Hiermee wordt duidelijk dat Thomas Jessope en John Drew/Druw tegelijk gevangen zijn geweest. Ze kenden elkaar dus en hebben samen het nodige meegemaakt. Uit dat oogpunt is het niet vreemd dat Thomas Jessope dus John Drew als voogd over zijn zoon aanstelt.

Op zich valt met deze informatie alle puzzelstukjes mooi op hun plaats, maar strikt genomen is Hendrick Thomasz nog niet met zekerheid gekoppeld aan zijn vermoedelijke ouders, Thomas Jesoppe en Barbara Witton. Het blijft een hypothese die lijkt te passen.
Er is nu echter wel een familienaam opgedoken: Jesoppe/Jessop/Jessup

Als men met deze familienaam (met de nodige varianten erop) zoekt binnen het gemeente archief Amsterdam, dan is één akte te vinden zoekend naar een Hendrick Jessop of Thomas Jessop.
In deze akte van 1 augustus 1661, volmacht mr. Frans Matthijs Struijck, voor zijn reis als chirurgijn aan boord van een schip, "Diena Hendrix sijne huijsvrouw ende Hendrick Thomasz Jesop, messemaecker sijne schoonvader" voor een aantal van zijn zaken.
https://archief.amsterdam/indexen/persons?sa=%7B%22person_1%22:%7B%22search_t_geslachtsnaam%22:%22jesop*%22,%22search_t_voornaam%22:%22hend*%22%7D%7D

In stap 3. bleek al dat Barbara Hendrickx een zus Dina had, welke op 11 december 1660 een chirurgijn met de naam Frans Mathijse ondertrouwde (dit echtpaar vestigde zich overigens later in Noordwijk en liet daar nog meerdere kinderen dopen).
Met deze vondst lijkt mij het bewijs geleverd dat Thomas Jesoppe en Barbara Witton, gehuwd in Mattersey, de ouders waren van Hendrick Thomasz, aangezien Hendrick Thomasz ook de familienaam Jesoppe gebruikte.

 

Ik ben heel erg benieuwd naar verdere inzichten.

 

Alvast zeer hartelijk dank!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Willem-Johan van de Beek


-----------------------------------------------
Extra informatie Thomas Jessop

Via de University of Nottingham is nog de nodige informatie over hem te vinden.
Zo is er een melding gemaakt op 17 juni 1607 over "Thomas Jessop (of Mattersey, Nottinghamshire)", dit vanwege "for refusing to take the communion at Easter until he is resolved whether he may take it lawfully kneeling, sitting or standing"
https://mss-cat.nottingham.ac.uk/Calmview/Record.aspx?src=CalmView.Catalog&id=ANPB1%2f294%2f2%2f39-80%2f41&pos=1
In 1603 was er al een andere melding over "Thomas Jessop (of Mattersey, Nottinghamshire)" vanwege "going from his own parish church to Babworth on Sabbath days". Ook de Pilgrim Fathers komen voor een deel uit Babworth.
https://mss-cat.nottingham.ac.uk/Calmview/Record.aspx?src=CalmView.Catalog&id=ANPB1%2f293%2f2%2f70&pos=1
Verder een melding van 14 april 1608, "Churchwardens present the following: Willyam Pontisse for not communicating last Easter; Barbara Jessop for not communicating last Easter. Place name given as Matersay.". Dit zou dus Barbara Jessop - Witton, de moeder van Hendrick Thomasz kunnen betreffen.
https://mss-cat.nottingham.ac.uk/Calmview/Record.aspx?src=CalmView.Catalog&id=ANPB1%2f294%2f2%2f170-215%2f189&pos=1


Op 25 mei 1609 maakte de Privy Council van Jacobus I van Engeland, de notitie dat Gervas Neville, Thomas Jessope en John Drew, welke inmiddels twee jaar vastzitten vanwege verschillen in zaken gebied religie en horen tot de Brownisten, verbannen moeten worden door de Lord van York. (Zie de derde figuur)

In Amsterdam zocht John Smyth toenadering tot de gemeente van de Waterlanders. Om duidelijk te maken waar zijn groep voor stond, schreef hij een geloofsbeleidenis uit. Deze werd door alle leden ondertekend. Op de plek waar het plakbandje eindigt in de linker kolom heeft Thomas Jesopp zijn naam gezet.
https://archief.amsterdam/inventarissen/scans/1120/2.1.2.1.1/start/40/limit/10/highlight/3

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

WJT van de Beek - 15 mar 2024 - 19:47 (laatst bijgewerkt 15 mar 2024 — 21:31 door auteur)

Aaltie is 18 als ze trouwt, dat is een beetje jong maar niet onwaarschijnlijk. Verder kan ik geen denkfouten ontdekken en zijn er veel links gevonden. En dat met als startpunt aan patroniem Jans. 

Voor mij is het teugkomen van de achternaam Ouderkerk een van de sterke argumenten en de naam van de voogd. Ik zou nog wel willen snappen waarom haar voogd ook oom genoemd wordt van Annitien.

Zwenny - 15 mar 2024 - 22:29

Hartelijk dank voor het meedenken en de feedback!!!!

Ik ga ervan uit dat Hendrick Jansz Rossen, de voogd van Aeltie Jans en Annitien/Anna Jans Ouwerkerk, de broer was van Marritie Jans (de tweede echtgenote van Jan Evertsen.

In dat geval is hij de oom van Annitien/Anna Jans Ouwerkerk (broer van moeder) en niet direct een familielid van Aeltie Jans (hij is voor haar in dat geval de broer van haar stiefmoeder)

WJT van de Beek - 16 mar 2024 - 07:36 (laatst bijgewerkt 16 mar 2024 — 09:00 door auteur)

Sterk onderbouwd verhaal. Ik sluit me bij Zwenny aan in die zin dat ik geen denkfouten heb kunnen vinden. Tot 2 keer toe is een hypothese bewezen, namelijk (in stap 2) de ouders van Aeltie Jans, via de voogd Hendr. Jans Rossen en Jacob de Vries. En (in stap 4) voor de ouders van Hendrick Thomas, via de achternaam Jessop (o.i.d.) en weer terug redenerend via zus Dina (en haar man) van Barbara.

Voor zover ik zo snel kan overzien zijn dat in beide gevallen 'dubbele' koppelingen. En daarmee solide koppelingen. Bovendien lijkt de historische contekst ('brownisten' en Waterlandse Doopsgezinden) mij authentiek en bijzonder plausibel. Ik moet wél zeggen dat ik me daarin niet eerder verder heb verdiept. Maar naar aanleiding van jouw vraag nu even wel. Één punt valt me in die contekst wél op. Je zegt:

"Van de DTB van Mattersey zijn er op de website van Findmypast (de Engelse Wiewaswie) geen doopboeken te vinden voor de periode dat Hendrick Thomasz geboren zou moeten zijn."

Huh?

"DREW (Josephus), ook Drewe, Druwe, Druw enz. genoemd, geb. te Amsterdam 1613, doopsgezind voorganger. Hij was een zoon van John Drew, die op 26 Juli 1607 in Engeland als Brownist voor het gerecht was gedaagd en daarna naar Amsterdam was uitgeweken; deze behoorde tot de Brownisten, die onder leiding van Thomas Pigott zich bij de waterlandsche gemeente der Doopsgezinden te Amsterdam aansloten."

en: "Hendrick Thomasz op 4 mei 1630. Hij is 26 jaar, heeft geen ouders meer en wordt geassisteerd door zijn voogd John Druw. Hij woont in het Backhuijs

en: "Als men verder zoekt naar de Brownisten, Thomas Pigott en de Waterlandsche gemeente, komt men er vrij snel achter dat er een groep Engelsen waren die vanwege hun geloofsovertuiging (Baptisten) naar Nederland was getrokken (een gedeelte van deze groep trok naar Amerika en werden de Pilgrim Fathers). Een deel van de groep vestigde zich in Amsterdam onder leiding van de predikant John Smyth en verbleef in het Bakhuis, een oud pand van de VOC (dit verklaard ook dat Hendrick Thomasz dus bij zijn huwelijk in het Backhuijs woonde)"

=> Stel dat de DTB van Mattersey er wél was geweest voor de periode (~1604) dat Hendrick Thomasz geboren zou moeten zijn. Dan is mijn stelling (doopsgezinden / (ana)baptisten laten geen kinderen dopen) dat je die doop - wellicht - niet had gevonden. Vader Thomas Jessop zat - juist vanwege zijn overtuigingen - in die periode (1607) gevangen.

Óf: (van Wikipedia) "Het baptisme heeft zijn wortels binnen het Engelse puritanisme en ontstond in 1609 toen de predikant John Smyth tijdens zijn ballingschap in Amsterdam kennis maakte met de doopsgezinden." M.a.w. zijn de 'Brownisten' pas enkele jaren ná de geboorte van Hendrick Thomas in de 'Doopsgezinde hoek' terecht gekomen? Ik weet het antwoord niet.

-Bart- - 16 mar 2024 - 12:24

Hartelijk dank voor het zeer kritisch meedenken!!!

 

Je punt ten aanzien van de doop is een zeer terecht punt waarover ik ook heb zitten te filosoferen. We zullen wel nooit het antwoord weten, maar ik vermoed dat hij wel gedoopt is (dit zal rond 1604 moeten zijn geweest; 26 jaar in 1630 bij zijn ondertrouw).

Argumenten hiervoor:

Volgens de wikipedia pagina van John Smyth werd deze op 24 maart 1606 opnieuw gedoopt, dus vermoedelijk is hij rond die tijd pas echt overtuigd baptist geworden. Zijn volgelingen/toekomstige volgelingen zullen vast niet veel eerder zijn geweest.

In het stukje met extra informatie over Thomas Jessop staan twee vermeldingen over hem uit het archief van de University of Nottingham met betrekking op kerk-gerelateerde zaken. In 1603 was er de melding dat hij naar een andere gemeente ging (Babworth) en niet naar zijn eigen gemeente (Mattersey) en in 1607 dat hij niet naar het Avondmaal ging. Het lijkt er dus op dat hij in ieder geval tot 1607 nog wel naar de Anglikaanse Kerk ging.

Het niet laten dopen van kinderen lijkt me in vergelijking tot de twee andere zaken waarvan wel een akte gemaakt is, nog ingrijpender, dus ik vermoed dat er wel een vergelijkbare melding was gemaakt als hij zijn kinderen niet gedoopt had.

WJT van de Beek - 16 mar 2024 - 14:11


D'r is trouwens in 1612 en 1625 ene "Franchoijs Jesop, Engelsman wonende tot Leijerdorp" in Amsterdam betrokken bij onroerend goed transacties:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Geen idee of er een relatie is - of zou kunnen zijn - met bovenstaande personen.

[Edit:] Dat moet toch wel dezelfde zijn als Francis Jessop (1569 - abt. 1640). Blijkbaar afkomstig van Stourton, Le Steeple, Nottinghamshire, England (!) En dit is zijn zoon Edmund die in Leiden in 1615 trouwt.

....moet toch haast wel familie zijn zou je zeggen....

-Bart- - 18 mar 2024 - 17:53 (laatst bijgewerkt 18 mar 2024 — 20:10 door auteur)







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu