stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland » Raadsels over mijn voorvader Donijs van Amsterdam 1730



Profiel afbeelding

Dag iedereen!

Excuses voor de fouten, het is een vertaling uit het Duits.

Ik ben op zoek naar mijn voorvader Frans Donijs, geboren in 1731.

Op zijn huwelijksakte (Amsterdam 15.12.1758) staat dat hij uit Kristiansand komt. Werkt als stuurman en zijn ouders zijn dood. 

 

Er zijn verschillende transportcontracten, helaas is er geen verdere informatie. Misschien was hij op zakenreis in Noorwegen en dat betekent de huwelijksakte.

Als ik het goed begrijp is Donijs Patroniem van Denijs. Het is een typische naam in Nederland. Ik denk dat hij een echte Nederlander was.

Adriana Donijs staat bekend als meter van zijn kinderen. Ik neem aan dat het zijn zus zou kunnen zijn.

In de zoektocht naar zijn ouders en familieleden ben ik begonnen met het tonen van verschillende stambomen op Familysearch voor elk van Denij's (de Nijs, Dionijs, Nijs etc.)  families (waarvan er één Adriana of Frans is). Momenteel is het door bijna 3000 mensen gemaakt. Helaas leidde geen van deze naar mijn Donijs.

 

Nog een vraag die mij niet met rust laat: waar kon je destijds leren stuurman te zijn? 

Hij werkte niet voor VOS, maar leidde een ‘koopvaardijschip’ (naar Londen).

Heb je een tip voor mij, waar kan ik nog meer zoeken? Ik zou heel dankbaar zijn!

https://www.familysearch.org/tree/person/details/LHCC-CQ9.  (Frans Donis's stambom)

 

P.s Het gekke is dat Frans Donijs en zijn gezin in oktober 1765 als kolonist naar Russisch koninkrijk kwamen! Er is niets anders in het land. Werkte als burgemeester in een klein Duits dorp en regeerden in 1807.  Hij heeft van zijn leven nooit meer iets met schepen en de zee te maken gehad.

Ik vraag mij af: hoe kan het dat een man van de zee, een stuurman, zijn beroep opgeeft?

Ik vermoed dat hij het in Nederland verprutst heeft en daarom is hij gevlucht. Wat zou anders de reden hiervoor kunnen zijn? Helaas heb ik er ook geen informatie over gevonden.

Wij zijn erg interessant en horen graag van je!

 

Hartelijke groeten uit Berlijn

Nora Donijs

Nora Donijs - 2 apr 2024 - 19:54 (laatst bijgewerkt 2 apr 2024 — 20:21 door auteur)

De naam "Frans Donijs" komt voor in een bevrachtingscontract op 8.3.1758 (St. Eustatius - Texel). Schip "Elisabeth en Aletta".

G. Karssenberg - 2 apr 2024 - 20:22

Ik zou de gedachte dat hij een echte Nederlander was gelijk laten varen: in de 17e en 18e eeuw wemelde het in Amsterdam van de Scandinaviérs, velen werkten in de scheepsbouw. Het feit dat hij Luthers was wijst ook al op een niet-Nederlandse herkomst.

Over Noren in Nederland hier een interessant artikel.

Maarten Krips - 2 apr 2024 - 20:31

En antwoord op je vraag waar kon je destijds leren stuurman te zijn? Op een willekeurig koopvaardijschip. Aanmonsteren als jongste maatje, goed je best doen en je naar boven werken. Scheepvaartscholen etc. zijn van (veel) latere datum.

Maarten Krips - 2 apr 2024 - 20:44

En: vraag in Amsterdam ook eens naar: Frans Doris: 20.5.1758.

G. Karssenberg - 2 apr 2024 - 20:45

Ja precies, dat is mijn voorvader.

Nora Donijs - 2 apr 2024 - 20:58

Bedankt! Heel interessant!

Nora Donijs - 2 apr 2024 - 20:59

Nora,

Er was een grote gemeenschap van Noren (en andere Scandinaviërs) in Amsterdam, dus ik denk dat deze Donijs echt in Noorwegen geboren is.
Stuurman worden leerde je aan boord van een schip. Er bestonden geen zeevaartscholen in die tijd.
Zie ook dit artikel: https://www.amsterdam.nl/stadsarchief/themasites/amsterdam-migratiestad/1748-'-gekroonde-hof-denemarken'/ 
Ik vermoed trouwens dat Govert Cornelisse Veltbus, ook uit Kristiansand, met zijn eerste vrouw Maria Coertse, uit Stavanger, ook een slaaphuis runde in de Ridderstraat. Bewijs daarvoor heb ik nog niet, maar zij woonden in 1718 in het huis 'In de stad Bergen' in de Ridderstraat.
Zie ook Gens Nostra 2017, Nummer 2 pp. 104-114: Het bewogen leven van Christiaan Hansen, konstabel bij de VOC door Harmen snel, waarin hij meer uitlegt over de buurt rondom de Ridderstraat.

Michaël

Boers 2 - 2 apr 2024 - 21:31

@Nora Donijs 

--- Es betrifft also möglicherweise den [Namensvariante] Frans Donijs, der beim Amsterdamer Stadtarchiv zweimal in einem Taufbuch, und dreimal in einem Notarregister, erwähnt wird? https://archief.amsterdam/indexen/persons?ss=%7B%22q%22:%22Frans%20Donijs%22%7D 

Über den Weg der Erwähnungen seiner Frau, Geertruij / Geertruijd Leerbergen [Gertrude] : https://archief.amsterdam/indexen/persons?ss=%7B%22q%22:%22Geertruij%20Leerbergen%22%7D und https://archief.amsterdam/indexen/persons?ss=%7B%22q%22:%22Geertruijd%20Leerbergen%22%7D 

Im Jahre 1762 ist das Ehepaar in Amsterdam, wie aus der Liste hervorgeht, nochmals (zuletzt?) aktenkundig, bei der Taufe der Tochter Fransijntie (das wäre im modernen Niederländischen wahrscheinlich Francientje, "Francinchen", Kosename vom französischen Mädchennamen Francine) : https://archief.amsterdam/indexen/deeds/e36d9819-6f1b-4189-8570-3e0200c44b60?person=961f6aea-15e6-53f7-e053-b784100aa83b 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

--- In Holland gibt es eine sehr interessante Internetseite, Delpher https://www.delpher.nl/ , die historische Zeitungen, Zeitschriften und Bücher aus der Zeit von ca. 1618-1995 enthält. Diese bedeutet manchmal eine echte Schatzkammer oder Goldmine für die Stammbaumforschung/Genealogie, voller interessanter Funde.

Ein irgendwie komischer Text erschien als Inserat am 03.01.1765, in der Zeitung 'Oprechte Haerlemsche Courant', in dem ein Herr Willem Leerbergen offenbar mitteilt: sein Schwiegersohn, Frans Donys, und dessen Ehefrau (seine Tochter), haben immer wieder Schulden gemacht, und versucht, diese von seinem Schwiegervater / ihrem Vater bezahlen zu lassen; was der und seine Familie aber nicht mehr akzeptieren: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011231161:mpeg21:a0007 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Übersetzung: "Willem Leerbergen, wohnhaft zu Haarlem, etwas außerhalb der Stadt, an dem Wijde Geldeloze Pad [Anmerkung: das ist ein Strassenname; die Bedeutung ist: Breites Geldloses Pfad], gibt hiermit bekannt, dass weder er noch irgendjemand in seiner gesamten Familie Schulden oder Aufträge seines Schwiegersohns Frans Donys, Steuermann auf den westlichen Meeren, gebürtiger Schwede, begleichen wird; wie auch solche von seiner Frau, der Tochter des ersteren, Geertruy Leerbergen."     (Foto dieser Strasse anno 2023 bei Google-Streetview: siehe https://www.google.com/maps/@52.3751427,4.628996,3a,50.3y,83.12h,87.59t/data=!3m6!1e1!3m4!1szDu1y4YCTtU6L8d2MwEO7g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu ). 

Politisch war der Rahmen anscheinend damals so, dass in dem Zeitalter des Frans Donys, Norwegen mit Dänemark 1537-1814 in einem Staat vereinigt waren: Dänemark-Norwegen ( https://de.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4nemark-Norwegen ). Vielleicht war, so zu sehen, Donys also früher wohnhaft in Kristiansand (N), aber geboren in Schweden. 

--- Sozusehen taucht diese Familie dann im April 1765 'aktenmässig' wieder auf, in Rotterdam, bei der Taufe der Tochter Steintie (wäre im modernen Niederländischen wahrscheinlich Stijntje, "Stinchen", oder aber "Steinchen". Im Internet finden sich verschiedene Erklärungen, z.B. "Der Mädchenvorname Stijntje ist eine Variante von Christina" ; und: "Stijntje leitet sich von Stein ab. Herkunft: Germanisch, Skandinavisch. Bedeutung: Stein ist ein germanischer Name, der „Stein“ oder „Steinwaffe“ bedeutet. Dieser Namensstamm ist ursprünglich norwegisch. Stijn ist wahrscheinlich eine Variante davon, es ist jedoch auch möglich, dass dieser Name als Abkürzung eines Namens wie Constantin oder Augustin entstanden ist. Augustinus bedeutet „geheiligt, geweiht, erhöht, ehrwürdig“ ; Konstantin bedeutet „standhaft, ausdauernd“) : https://www.openarchieven.nl/srt:24D5BDA0-AE50-47FA-B214-BD39693C58CF/de . Quellen in den Niederlanden zu dieser Familie (Franz, Gertrude, Kinder) sind damit, sozusehen, 1765 schon zu Ende... https://www.openarchieven.nl/search.php?archive=&name=Frans+Donijs&number_show=10&sourcetype=&eventplace=&online=&relationtype=&sort=4&from=&until=&country=&eventtype= und https://www.openarchieven.nl/search.php?name=Donijs+1700-1800&zm1=1&zm2=1&archive=&eventplace=&sourcetype=&relationtype=&eventtype=&sort=-4&number_show=10 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

--- Zehn Jahre danach, 1775: Wiederauftauchen in Russland, als Donis, https://volgagermaninstitute.org/surnames/donis ; in der wolgadeutschen Siedlung Beideck https://volgagermaninstitute.org/colonies/beideck , jetzt Luganskoje in Russland, https://de.wikipedia.org/wiki/Luganskoje_(Saratow) . Allerdings hat sich in der Zusammensetzung der Familie inzwischen offenbar etwas verändert. Die Kinder Francine / Franziska (*1762) und Stinchen / Christina (*1765) lassen sich schon "rekonstruieren", als Kinder im Alter von 12 und 10 Jahren.

Aber die Rede ist von einer Ehefrau mit Namen "Dorothea Margaretha"; wo ist die Ehefrau die man kennt, Geertruij Leerbergen, geblieben, fragt sich: ist sie vielleicht inzwischen von Donys geschieden, oder sogar verstorben? Anscheinend gibt es hier Antworten, wenn man die ganze Seite übersetzt : https://forum.wolgadeutsche.net/viewtopic.php?p=308575 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

--- Und dann kommt die Suche nach der nächsten Generation. Eine Verbindung zu Holland scheint nicht mehr anwesend.

Francijntie, Francientje, Francinchen, Franziska, Francisca: 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Steintie, Stientje, Stinchen, Christina:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

--- Es gibt auch Verwirrendes. Laut der FamilySearch-Internetseite https://www.familysearch.org/en/wiki/Germans_from_Russia:_The_Concordia_Collection, so scheint's, sogar ein richtiges Buch über diese Familie und deren Nachfahren: https://libcat.familysearch.org/Record/4285844?searchId=98271&recordIndex=1&page=1&referred=resultIndex . Siehe auch https://libcat.familysearch.org/Record/4440440 un https://www.geni.com/people/Franz-Donis/6000000198488411533 . Betrifft es dieselben Personen, so fragt man sich? Die Erläuterung dazu (siehe unten, in Blau) ist nicht wirklich hoffnungsvoll; aber wer weiß, vielleicht ist tatsächlich etwas Wertvolles daran?  :)

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Haben Sie einen schönen Abend noch...

Frank Posterholt - 2 apr 2024 - 22:23 (laatst bijgewerkt 3 apr 2024 — 01:42 door auteur)

Willem Leerbergen woonde dus aan het Wijde Geldeloze Pad - die Haarlemse straat is er ook nu nog: postcode 2012 EJ en 2012 EK. Zie "Google".

G. Karssenberg - 3 apr 2024 - 00:49

Beste mensen! 
Hartelijk dank voor de vele reacties en hulp! Ik ben zo blij dat ik deze forums heb gevonden!! Ik heb tranen in mijn ogen! 

Ik moet het verhaal van Frans Donijs een beetje uitleggen, neem me niet kwalijk dat ik het in het begin zo vreemd zeg. 
Het begint dus op 21.10.1765 in Lübeck. Franz Donijs mengde zich met zijn vrouw en kinderen onder de Duitse kolonisten. 
Het waren vooral boeren die gratis land in het Russische koninkrijk wilden bewerken. Zij werden hartelijk uitgenodigd door de tsarina.
Frans registreerde zich als Franz Donis en is nergens zijn land van herkomst binnengekomen! In 1767 kreeg Gertrude nog een kind genaamd Johann Martin Conrad Donis. Zij overleed zelf in 1774. 
Frans trouwde met een heel jonge vrouw en kreeg 10 kinderen. Hij was een goed opgeleide man en diende als burgemeester. Overleden in 1809.

Ik heb jaren in de Duitse archieven doorgebracht, maar vond geen spoor van hem. Een paar maanden geleden ben ik begonnen met onderzoek naar de familie Leerbergen (zijn schoonvader) in het archief Leer (Noord-Duitsland). Zo kwam ik te weten dat de familieleden op een gegeven moment naar Nederland zijn verhuisd! Naderhand vond ik Frans ook op wiewaswie.nl!

Wat een verrassing na zoveel jaren! Het was moeilijk te geloven! Dat was op mijn verjaardag. Ik weet niet of het toeval was :) Die dag nam ik de trein naar Amsterdam. Daar vond ik ook het huis (hoek Gouwenaarssteeg) waar Frans met Gertrude woonde. Dat was de gelukkigste dag van mijn leven en ook het beste verjaardagscadeau voor mij! Het is moeilijk om zulke gevoelens te beschrijven. Frans is mijn directe 8x voorvader. En familiegeschiedenis betekent veel voor mij.

Ik kon niet begrijpen waarom een ​stuurman zich tussen de boeren zou vestigen. En bracht zijn hele leven door op het platteland. Nu besef ik dat het schulden heeft en zich waarschijnlijk in Rusland schuilhoudt! Ik vond een contract gedateerd 07.05.1760, zoals ik het kon vertalen, hij had een probleem met het schip. 

Zou dit de oorzaak van de schulden kunnen zijn? (https://archief.amsterdam/indexen/deeds/9d6d21e3-2e2c-666d-e053-b784100a1840)

Hartelijk dank voor het krantenartikel! Moeilijk te geloven dat Frans Donijs een Zweed was!! Er valt nog zoveel te ontdekken, ik heb er ontzettend veel zin in! 

Zijn zus Adriana Donijs ging echter niet met hem mee en bleef blijkbaar in Nederland. Ook zij is nog steeds te vinden!

P.s Er is eigenlijk een boek van familieleden in de VS (begin jaren 2000), maar Frans Donis wordt daar beschouwd als een Duitse kolonist omdat er tot nu toe geen ander bewijs is.

Nora Donijs - 3 apr 2024 - 13:05 (laatst bijgewerkt 3 apr 2024 — 20:29 door auteur)

Een vondst uit de zweedse archief! Wie weet is hij wel de vader van Frans Donijs.

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Nora Donijs - 3 apr 2024 - 17:39

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Anscheinend hat der Frans Donis Jr. dann doch, vom Rang eines Steuermanns, “Karriere gemacht” — oder betrifft es den Vater? Hier, 1764, wird er erwähnt als ”Schipper” (Schiffer, Schiffskapitän), auf dem Schiff namens “De Vrouw Maria Johanna” (niederländisch ’de vrouw’ bedeutet ‘die Frau’, oder aber eine adelige Dame, ‘vrouwe’). — Quelle (übersetzt) : “Briefe über die Verwaltung der Kolonien Essequebo und Demerary”, verlegt in Amsterdam, 1787. https://www.delpher.nl/nl/boeken1/gview?query=“Frans+Donis”&coll=boeken1&identifier=v1xeAAAAcAAJ&rowid=3  (Essequibo, auch: Essequebo, war 1616-1814 eine niederl. Kolonie an der Nordküste von Südamerika, im heutigen Guyana, unweit von Surinam.) 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum


 

Frank Posterholt - 3 apr 2024 - 19:00 (laatst bijgewerkt 4 apr 2024 — 21:37 door auteur)

Noch eine Erwähnung, leider etwas Trauriges. 
Im Monatlichen Niederländischen Merkur, einer Zeitschrift mit Nachrichten aus Gesellschaft, Handel und Politik, nebst Mitteilungenblatt für die evangelisch-lutheranische Kirchengemeinde, ist 1759 verzeichnet, dass bei Frans Donis und seiner Ehefrau leider ein Kind verstorben ist, am 7.12.1759 (Freitag). Buchstäblich steht dort: “Das Kind von Frans Donis.” — (Die Abkürzung N.O.K. ist mir unbekannt; die könnte aber möglicherweise einzelne Pfarreikirche bedeuten, wie ’Nieuwe Ooster-Kerk’ o.ä.)

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum


Quelle:  https://www.delpher.nl/nl/boeken1/gview?query=“Frans+Donis”&coll=boeken1&identifier=IoBbAAAAcAAJ&rowid=1 
 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

“Namenliste der Verstorbenen, die seit dem 10. Juni 1759 in Amsterdam begraben wurden.”

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Frank Posterholt - 3 apr 2024 - 19:28 (laatst bijgewerkt 4 apr 2024 — 21:34 door auteur)

Bron: DTB Begraven
Soort registratie: Begraven
(Akte)datum: 07-12-1759
Plaats: Amsterdam
Soort akte: Begraven
Bijzonderheden:
Begraafplaats: Noorder Kerk en Kerkhof
Relatie informatie: Kind van
Geregistreerde Frans Donis
Bronvermelding
DTB Begraven, archiefnummer 5001, inventarisnummer 1075, blad p.209vo en p.210, aktenummer DTB 1075
Gemeente: Amsterdam
Periode: 1692-1780

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Willem H. - 3 apr 2024 - 19:56

Davon gibt es einer mit diesem Namen bei GeneaNet https://gw.geneanet.org/jacqueslouis?n=donys&oc=&p=francois+marius

Es besagt ja nichts, aber Grenoble ist schon ziemlich weit weg vom Meer… vielleicht gibt es auch genealogische Datenbanken spezifisch für Schweden oder Norwegen? 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Frank Posterholt - 3 apr 2024 - 20:24 (laatst bijgewerkt 4 apr 2024 — 21:38 door auteur)

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FKNV-WPD Ich vermute, es ist die selbe Person. 
Und seine Ehefrau heißt Adriana, sowie die Schwester von Frans Donijs. Obwohl es kein Argument ist.. 

Nora Donijs - 3 apr 2024 - 21:08

Schweden bleibt interessant…

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Quelle: https://forum.rotter.se/index.php?topic=34986.0

Übersetzung: 

Adriana, geboren am 22.8.1710, getauft am 24.8. in Kristinehamn. Verheiratet am 1.12.1725 (Morgengeschenk 100 Dukaten) in Kristinehamn mit dem Kapitän der Standartdragoner von Uppland, Franciscus Donis (Katholik). 

Kinder: Anna Maria, geb. 1725 in Kristinehamn; - Johan Henrik;- Jacob Marius, starb 1790 als Oberzollinspektor in Steiermark; - Franciscus.”               [Ende Zitat]

___________________________

Beim schwedischen Wort “Ståndsdragoner” zeigt die Pinterest-Internetseite einen militärischen Funktionär, mit Erläuterung: 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

“Västgöta_Ståndsdragoner, dragoon 1704-1712, wearing a grey overcoat (pajrock) and the dragoon musket with bayonet for dismounted service.” - Dragoner sind Soldaten zu Pferd: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Dragoner

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Weiterhin in demselben Forum heisst es dann:

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Quelle: https://forum.rotter.se/index.php?topic=69587.0 

Übersetzung:   “Ich frage mich, wer Franciskus Donis ist? Er heiratete am 25.01.1725 in Kristinehamn Adriana Pfannenstil, die am 22.08.1710 in Kristinehamn geboren wurde.
Im Jahr 1725-03-06 bekamen sie die Zwillinge Anna und Maria.
Weiß jemand, wohin sie gegangen sind?
AD Kristinehamn CI:3 (1712-1732) Bild 136 / Seite 262 AID: v7272.b136 die Zwillinge
AD Kristinehamn EI:1 (1701-1748) Bild 54 / Seite 98 (AID: v7285.b54.s98 Heiratsbuch
—————————————
Anna Maria war eine Tochter. Es gibt eine Biographie von ihm in „Die Offiziere Karls 1 in Stockholm, Abt. 16/1 bei Jakob & Johannes, Student in Uppsala, Greifswald und Lund. 
Unbekannt, wo und wann die Söhne Johan Henrik und Franciscus geboren wurden. 

Die Frau kehrte nach Kristinehamn zurück, AI:2 S. 187, AI:3 S. 24, in letzterer wird angegeben, dass sie sich möglicherweise mit dem Ehemann in Västergötland aufhält, da Lewenhaupt angibt, dass der Kapitän im Jahr 1750 lebte. Ca. Im Jahr 1765 [Mtl] zog sie als Witwe zu ihrer Schwester nach Bråte in Segerstad sn, wo sie ebenfalls am 8. April 1775 starb. Inrikes Tidningar Nr. 76, 1790, 30.9”  [Ende Zitat]

_____________________________

Von der Hafenstadt Kristinehamn wird hier erzählt: https://de.wikipedia.org/wiki/Kristinehamn 

Frank Posterholt - 3 apr 2024 - 21:34 (laatst bijgewerkt 4 apr 2024 — 13:13 door auteur)

@Frank Posterholt 
Vielen lieben Dank für die ausführliche Information! 


Ich hoffe, wir sind auf dem richtigen Weg! Obwohl Franciscus Donis ja Katholik war... Ich denke nicht, dass in der Zeit ein Konfessionswechsel so einfach war. 
 

Und noch was: bekannt ist, dass Adriana Phanenstil im 1775 in Bråte gestorben ist. Und Auf der Heiratsurkunde von Frans (1758) steht, dass die Eltern gestorben sind. 

Was denken Sie darüber? 

Mir ist noch aufgefallen, das Kristiansand (Norwegen) mit Kristianstad (Schweden) leicht zu verwechseln ist!  Vielleicht ist es ein Schreibfehler auf seiner Heiratsurkunde und ist tatsächlich Schweden gemeint. 

 

Nora Donijs - 4 apr 2024 - 13:18 (laatst bijgewerkt 4 apr 2024 — 13:35 door auteur)


Gern geschehen. --- Ach so, sind jetzt 3 Orte im Spiel: Kristiansand (Norw.), Kristianstad (Schw.) und Kristinehamn (Schw.) ? 

Es sieht so aus, dass die Möglichkeiten allmählich einigermaßen ausgeschöpft sind. Forschung im Internet nach dem Familiennamen 'Donis' stellt sich als zunehmend schwierig heraus, da 'donis' auch ein normaler, viel vorkommender lateinischer Begriff ist; Variationen wie 'Donys' oder 'Donijs' führen nicht zu vielen Ergebnissen. Ob der Herr Donys, François Marius, *1696 Grenoble (Frankreich), bei FamilySearch hier erwähnt https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:6QP1-QVPZ , dieselbe gesuchte Person ist, ist jetzt unsicher; vielleicht könnte es ein Hinweis sein, dass dessen Vater Jacques und Mutter Anne hiessen, und beim genannten späteren Donis/Donys in Schweden diese Vornamen auch unter denen der Kinder vorkommen; aber das bleibt reine Spekulation. Das wäre vielleicht anders, wenn zum Zeitpunkt der Trauung mit Frau Adriana genauere Information über die Herkunft von Franz bekannt wäre: vielleicht gibt es ja im Kirchenbuch 1725 tatsächlich ein Vermerk dazu? 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Vom Familiennamen 'Pfannenstiel' gibt es sehr viele Varianten, schon in schwedischen Quellen allein; wahrscheinlich sogar noch mehr beim Ursprung, im deutschen Sprachgebiet. Suchen dazwischen ergibt Fehlanzeigen wie Sand am Meer.

Die Herkunft ohne Weiteres in Norwegen zu suchen, ist auch zweifelhaft oder schwierig. Der Ortsname 'Kristiansand' war vielleicht nur eine falsch verstandene Einzelheit an der Seite der Trauungskirche in Amsterdam. Ob dieser Donis Jr. in der Tat geglaubt hatte, dass seine Eltern damals beide nicht mehr am Leben waren (seit Jahren nichts mehr von ihnen gehört?), oder das nur gesagt hatte, um seine Braut schnell heiraten zu können; genauso wie er vielleicht auch deswegen der evangelisch-lutherischen Kirche beitreten wollte? Es lässt sich alles ja nicht mehr rekonstruieren; und ohnehin hatte so eine Kirche damals keine Möglichkeit, diese Herkunft-Aussagen zu überprüfen (wie ein modernes Standesamt es kann per E-Mail und Telefon).

Wahrscheinlich kann man es im Moment am besten versuchen bei schwedischen Quellen: allgemeine genealogische Quellen wie Personenstand-Databanken, oder Genealogie-Hinweis-Internetseiten zu Schweden, oder z.B. beim schwedischen Zeitungsarchiv (Tidningar = Zeitungen), https://tidningar.kb.se/search?q=Donis&searchGranularity=part&to=1800-01-01&from=1700-01-01 . Und/oder, indem Sie z.B. sich selber anmelden bei diesem sehr informativen schwedischen Genealogie-Forum, "Rötter - your source for Swedish genealogy" https://forum.rotter.se/ ; und dort einen eigenen Beitrag schreiben (wohl auf englisch), mit der Frage ob man vielleicht noch andere wertvollen Quellen kennt; oder dort den Kontakt suchen mit den offenbaren Spezialisten auf diesem Gebiet (wie z.B. mit dem darin genannten Herrn, Hakan Karlsson). --- Wir wünschen Ihnen damit weiterhin noch viel Erfolg!

Frank Posterholt - 4 apr 2024 - 17:06 (laatst bijgewerkt 4 apr 2024 — 21:49 door auteur)







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu