Geachte heer/mevrouw,
In 2013 heeft u als bezoeker contact gehad met de archiefdienst. Wij werken voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening. Wij horen graag van u hoe u onze producten en diensten heeft ervaren. Wat ging er goed? Wat kunnen we verbeteren?
Om dit goed te kunnen monitoren doen we ook dit jaar weer mee aan de landelijke toetsing van de dienstverlening van archiefdiensten, de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening van de Branchevereniging Archiefinstellingen (BRAIN).
Wilt u zo vriendelijk zijn de vragen te beantwoorden? Het invullen van de vragenlijst kost u 10-15 minuten. Uiteraard is uw anonimiteit gewaarborgd.
Door te klikken op de rode button krijgt u meteen toegang tot de vragenlijst*.
Aan het begin van de enquête wordt u gevraagd voor welk archief u uw mening geeft. Het logo van het Markiezenhof vindt u onderaan de pagina.
* Ziet u geen rode button of werkt de koppeling niet dan kunt u de volgende URL kopiëren en plakken in uw adresbalk:http://panel.noties.nl/go/archieven.
De enquête kunt ook terugvinden op het tabblad zoeken en vinden op de website van Het Markiezenhof: http://www.markiezenhof.nl/zoeken-en-vinden
Alvast onze hartelijke dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
mede namens gemeentearchivaris Wim Reijnders,
Elly van Eekelen
Coördinator Dienstverlening Archiefdienst
Het Markiezenhof
Bezoekadres: Steenbergsestraat 6-8, 4611 TE Bergen op Zoom
Postadres: Postbus 35, 4600 AA Bergen op Zoom
T +31(0)164-277061 I E e.d.j.vaneekelen@bergenopzoom.nl I I www.markiezenhof.nl
Pauwel - 3 okt 2013 - 17:48
Amsterdam is geïndexeerd op de site van't archief zelf.
De scans zijn tevinden via genver op FAMILYSEARCH.ORG
Leander Schoormans - 4 okt 2013 - 22:15
In verband met credits kopen voor Markiezenhof en de reactie van Mr Sijnesael , dat het in Belgie gratis is , kan ik spijtig genoeg niet beamen . In Berchem-Antwerpen moet ge op voorhand 50€ storten op hun rekening vooralleer zij een zogenaamde opzoeking starten .
Gene .
Michielsen - 7 okt 2013 - 15:42
Jan Bernaards - 8 okt 2013 - 13:38
Volgens de archiefwet zijn archiefbescheiden gratis te raadplegen. Waar dit raadplegen gebeurd of in welke vorm lijkt me daarbij niets afdoen.
Jan Bernaards - 8 okt 2013 - 14:46
Vandaag, 12-1--2013, stond er een artikeltje in BN/deStem; Gemopper over betalen archief valt erg mee"
men heeft ongeveer 40 klachten nu binnen gekregen, die ze persoonlijk hebben beantwoord en de meesten toonden begrip, maar er zijn er ook die zeggen dat ze nooit gaan betalen, dat is hun vrije keuze volgens Wim Reijnders de directeur van het Markiezenhof.
tot deze week hebben zich ruim 100 mensen aangemeld als lid, de meeste voor het goedkoopste lidmaatschap. maar ongeveer 30 % komt uit Bergen op Zoom, er zijn aanmeldingen uit de VS en Canada.
de studiezaal zou niet drukker bezocht zijn, daar is alles nog gratis te raadplegen en volgens Wim Reijnders voldoen ze daarmee aan de archiefwet.
ik denk dat de archiefwet heel snel moet worden aangepast met een artikel dat ook alles zoveel mogelijk gedigitaliseerd moet worden wat zich in de archieven bevind. behalve misschien heel tere stukken, maar die kunnen gefotografeerd worden zonder flits en niet gescand. Wat gedigitaliseerd is moet ook via websites VRIJ toegankelijk zijn en vrij gedowload kunnen worden.
alleen als men speciale afdrukken wil bestellen moeten de kosten door de aanvrager worden betaald, dat is nu ook zo geregeld.
Blijkbaar heeft de wetgever bij de laaste aanpassing er niet bij stil gestaan dat de digitalisering en het raadplegen via het internet heel groot zou worden en het daarom niet opgenomen in de wet.
Nu zijn er archieven die de archiefwet heel letterlijk gaan nemen maar voorbijgaan aan de bedoeling van de wet en die lijkt me heel duidelijk: VRIJ TOEGANGKELIJK OOK DIGITAAL.
Hoe kunnen we dit voorleggen aan de 2de kamer of een rechter die kijkt naar de bedoeling van de wet?
het punt is alleen dat naar de rechter gaan heel duur is geworden, en ze gaan er vast van uit dat niemand dat gaat doen.
men zegt dus nu dat er zoveel mensen hebben geklaagd, dat is natuurlijk het topje van de ijsberg, veel mensen zullen niet klagen, maar de site sluiten en ergens anders gaan zoeken. of stoppen.
ik vind het heel jammer dat dit zo loopt, ze hadden een goede beeldbank, de foto's zijn nog klein te zien, maar zonder tekst, zelfs geen klein stukje tekst, waaruit je kan opmaken wat de foto voorsteld.
mvg. Ann Nieboer-Stanneveld
Nieboer - 12 okt 2013 - 15:15
https://www.markiezenhof.nl/praktische-informatie/500-wijziging-credits
Wijziging credits
Met ingang van 4 augustus 2014 is het aantal credits dat wordt afgeschreven bij aankoop van een item uit onze archiefcollectie(s) gewijzigd. Alle items (afbeeldingen, registers en akten) kunnen nu voor 1 credit per stuk worden ingezien.
Voorheen was het aantal credits dat werd afgeschreven per item niet gelijk (3 voor genealogie, 4 voor charters 5 voor albums en afbeeldingen). Dat is nu wel het geval. De tarieven van de lidmaatschappen zijn verder ongewijzigd (€9,95 voor 100 credits, € 24,95 voor 750 credits en €39,95 voor 2500 credits), waardoor u meer uit uw lidmaatschap kunt halen. Het lidmaatschap en de daaraan gekoppelde persoonlijke aankoopsgeschiedenis zijn nog steeds 1 jaar geldig, waarna dit verlengd dient te worden om zijn geldigheid te bewaren. Meer informatie? Kijk op de pagina: Veelgestelde Vragen.
Hoeveel credits heb ik nodig?
Wij bieden lidmaatschappen aan met verschillende aantallen credits. Hierbij geldt, dat de credits bij afname van grotere aantallen relatief goedkoper worden.
Met elk lidmaatschap staan alle detailgegevens voor u open. Pas bij het inzien van een scan wordt 1 credit afgeschreven: 1 voor een heel inventarisnummer (register of pak archiefstukken), 1 voor een charter en 1 voor een foto of fotoalbum.
Voor incidentele raadpleging van de betaalde informatie op onze website is een lidmaatschap met 100 credits voldoende. Voor wat uitgebreider onderzoek kunt u beter 750 credits aanschaffen. Als u voor uw onderzoek veel verschillende bronnen moet raadplegen of veel fotomateriaal in detail wilt bekijken kunt u het beste meteen 2500 credits aanschaffen. Hiermee kunt u een grote hoeveelheid bronnen inzien. Niet-gebruikte credits blijven bij verlenging van uw lidmaatschap, ongeacht het aantal credits dat u nieuw aanschaft, weer een jaar geldig. U loopt dus niet het risico, dat u te veel credits tegelijk aanschaft.
Moet ik voor iedere pagina in een register opnieuw betalen?
Nee, er wordt 1 credit afgeboekt voor een heel inventarisnummer. Dit kan één pagina zijn, maar ook een heel pak of een dik register. U kunt dus gewoon door het hele register bladeren.
Het maakt ook niet uit of u vanuit de detailpagina’s klikt op de knop Inzien akte of de knop Inzien register. In beide gevallen staat het hele register voor u open. Bij Inzien register wordt de eerste pagina getoond. Als de knop Inzien akte aangeboden wordt kunt u hiermee meteen naar de juiste pagina in het register doorklikken.
Pauwel - 7 okt 2014 - 10:15
Ook ik heb mijn ongenoegen geuit bij de Markiezenhof, omdat ik volledig afhankelijk ben vanwege de afstand van digitaal onderzoek. Dat men geld vraagt voor het opvragen van aktes is nog tot daaraantoe maar dat je bij het aanklikken van een zoekregel meteen een inlogscherm ziet en geen verdere informatie zodat je niet eens kunt bepalen of het wel de persoon is die je zoekt vind ik echt schandalig.
Ik kreeg het volgende antwoord van de Markiezenhof:
Geachte mevrouw van Rooij,
Via onze website bereikten mij uw opmerkingen over onze betaalde dienstverlening zoals die sinds september 2013 is gestart. De introductie van deze manier van dienstverlening is in het leven geroepen om de structureel hoge kosten voor digitalisering, opslag en onderhoud van de (gedigitaliseerde) archiefcollecties zoals die op onze website te raadplegen zijn, behapbaar te houden; dit in een tijd waarin gemeentelijke organisaties als de onze zich geconfronteerd zien met krimpende budgetten. Juist om deze dienstverlening in stand te houden, nu en in de toekomst uit te breiden met nieuwe gedigitaliseerde collecties en bezoekers zoals u, die van huis uit het archief raadplegen, nu en in de toekomst te kunnen bedienen, vragen wij dan ook een vergoeding voor inzage van de diverse archiefcollecties op de website.
Daarnaast is het ook zo dat diverse andere archieven in Nederland ook al een vergoeding vragen voor hun digitale archiefstukken. De vorm waarin dat gebeurt varieert per archief, maar wij zijn op dit gebied zeker niet de enige instelling die een vergoeding rekent. Om versplintering en wildgroei van tariefverschillen tegen te gaan, is ons systeem zelfs zo gebouwd dat het voor andere archieven met dezelfde webbouwer eenvoudig is om hierop aan te sluiten zodat in de toekomst meer archieven 1 systeem (kunnen) gebruiken.
Dat u hiermee niet geholpen bent als u verder weg woont, begrijp ik, anderzijds heeft u echter vanaf €9,95 nog steeds volledige toegang tot onze gedigitaliseerde archiefcollecties inclusief metadata en kunt u bovendien, net als voorheen, ook zonder lidmaatschap kosteloos gebruik maken van de zoekfuncties op onze website om de relevantie van zoekresultaten te kunnen bepalen. Aan u uiteraard de keuze of het voor uw onderzoek interessant is al dan niet een lidmaatschap af te nemen.
Met vriendelijke groet,
Kenny de Vilder
Nieuwe Media
Het Markiezenhof
Kortom: een hoop blabla waar ja als genealoog niet op zit te wachten. Ik ken zelf geen andere archieven die op deze manier te werk gaan. Ik heb nog maar even teruggeschreven dat de kosten volgens mij wel meevallen omdat dit veelal door vrijwilligers wordt gedaan. En dat als ik al geld zou moeten uitgeven ik op zijn minst wil kunnen bepalen of ik een akte ga inzien die nut heeft voor mij en dat ik dat door deze werkwijze niet kan bepalen. En dat dit het enige archief is dat ik ken dat deze werkwijze hanteert.
Helaas wordt het zoeken naar voorouders in Bergen op Zoom voor mij dus nu onmogelijk want ik geef geen geld uit aan een archief dat een werkwijze hanteert dat naar commercialiteit riekt.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of er mensen zijn die wel credits hebben ingekocht en wat hun ervaringen zijn.
Met vriendelijke groet,
Carla van Rooij
Carla van Rooij - 5 jan 2015 - 13:50
Bergen op Zoom gaat inderdaad veel te ver. Schandelijk om daarvoor de smoes te gebruiken dat de kosten van digitaliseren "structureel hoog zijn". Hoezo dan ? Digitaliseren ze alles jaarlijks soms opnieuw ?
Het gaat om de kosten van opslag, de servers dus en dat kan ook goedkoper gebeuren, hetgeen wel blijkt uit het feit dat vele archieven dit gratis kunnen doen.
Ik vraag me af hoeveel de jaarlijkse kosten van digitalisering voor Bergen op Zoom bedragen en hoeveel er binnenkomt aan betalingen via de site.
Overigens is er wel een mouw aan te passen. U kunt in de zoekschermen namelijk wel bijvoorbeeld de naam en datum van een geboorte, doop etc vinden. Via zoekakten.nl kunt u dan gratis de akte opzoeken op familysearch en heeft u toch de gegevens. Kost wat meer lees- en zoekwerk, maar is wel gratis. Ik doe dat zelf ook zo, omdat ik principieel weiger om te betalen voor gegevens.
Andr? Sijnesael - 5 jan 2015 - 15:25
Bedankt voor je reactie André en ook bedankt voor de tip om de betaling te omzeilen. Ga ik zeker toepassen want ook ik weiger hieraan mee te werken. Ik heb ze ook laten weten dat ik de link naar hun website van mijn eigen website heb verwijderd om deze reden. Blijkbaar vinden ze dit geen probleem.
Laten we hopen dat niet nog meer archieven het voorbeeld van Bergen op Zoom gaan volgen want dan wordt genealogie nog een dure hobby.
Carla van Rooij - 5 jan 2015 - 18:19
Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!
Bedankt, uw melding is verstuurd aan de moderators.