stamboomforum

Forum logoNaamkunde, namen, verhaspeling, veredeling » Betekenis Achternaam Ras


Profiel afbeelding
-

S. A. G. Ras (Stefan Ras)

Dus eigenlijk hebben de 2 door 2 mij doorverwezen sites zich waarschijnlijk vergist in de trouw datum en hebben ze in plaats van het huwelijk en huwelijksdatum van Maria Herperts, Eigenlijk de huwelijksdatum en de naam van Maria van Distel (eigenlijk van Duijsel) gebruikt?  En komt dat er dan op neer dat het huwelijk eigenlijk in 1647 is geweest in plaats van 1646?

S. A. G. Ras (Stefan Ras)

En (als er van uit gaan dat het klopt) weet ik dan zeker dat de naam Ras een vervoeging is van de naam Erasmus? aangezien het (nogmaals er van uit gaan dat het klopt) oorspronkelijke huwelijk werd gehouden tussen Erasmus en Maria Herperts zonder de naam Ras erbij?

S. A. G. Ras (Stefan Ras)

Ik denk dat wel vast staat dat Ras is afgeleid van Erasmus. Maar om vast te stellen wie de familienaam heeft geintroduceerd binnen de familie zal toch iets breder gezocht moeten worden. Ik zou als eerste kijken naar de generatie daarna, die vanaf omstreeks 1672 kinderen laat dopen te Budel.

JP Ouweltjes

De scans van dat parochieregister lijken me op FS te staan; voor de betreffende inschrijving zie hier.

Peter S

Ja. vanaf Gerardus Ras geboren 1886 loopt de lijn het zelfde met die van Irma Ras. (alleen bij Erasmus, generatie IV, weet ik 'et niet zo zeker.... volgens mij is die geboren op circa 1672 ook bij Irma, en niet in circa 1676 zoals u hierboven vermeld, maar opnieuw geld, daar is niet echt veel bewijs voor, of wel?)

S. A. G. Ras (Stefan Ras)

Hartelijk bedankt voor deze eventuele doop akte uit 1676,

Tot wanneer terug weet je eigenlijk dat de informatie klopt. Is dat simpel weg gewoon van tot wanneer terug je aktes hebt?

Want ik heb geboorte/doop en huwelijks en overlijdens aktes van Gerardus Ras 1886, Antonius Ras 1846, Joseph Ras 1813, Antonius Ras 1789, Johannes Jacobus Ras 1754. Van de een na laatste heb ik alleen een doop-datum. Verder heb ik ook aktes van de echtgenotes van de eerste drie. En van de laaste alleen een Huwelijks akte.

Alle tot nu aantal aktes heb ik gevonden in openarchieven. 

S. A. G. Ras (Stefan Ras)

Is dat simpel weg gewoon van tot wanneer terug je aktes hebt?

Dat klopt wel zo'n beetje, ja. Waarbij geldt: hoe meer bewijs, hoe beter. 

Maar ook in aktes kunnen dan weer fouten staan. Dus als iets met elkaar in tegenspraak is (wat bijvoorbeeld nog wel eens gebeurt door onjuiste informatie in overlijdensaktes burgerlijke stand) dan wordt het uitzoeken geblazen. 

Waar niets tegen te doen valt zijn doelbewust gemaakte fouten, bijvoorbeeld wanneer de aangever probeert de waarheid te verhullen of fraude wil plegen.

Zo zie ik het in ieder geval.

JP Ouweltjes

Als ik bij voorbeeld een afbeelding van een familie akte of zo wil laten zien, hoe moet ik dat dan doen? Als ik probeer om rechtstreeks een bestand te uploaden dan staat er dat ik een URL moet invullen. Wat houd dat in?  

S. A. G. Ras (Stefan Ras)

JP Ouweltjes

Is er ook een gratis programma voor op deze manier photo's over te zetten? Of weet u er een/raad u er een aan?

S. A. G. Ras (Stefan Ras)

JP Ouweltjes

Dit is tot nu toe mijn verste familie akte terug: http://nl.tinypic.com/r/rv9gqr/9 

Te minste dat denk ik want volgens mij staat de trouw datum er verkeerd. Het zou moeten gaan over een Huwelijks akte van Johannes Jacobus Ras met Justina Noten/Nooten uit 26-05-1782 ter Budel. Aangezien ik niet zo goed kan wat er staat dacht ik dat jullie het mischien duidelijker zouden kunnen zien. Volgens mij staat de naam Justina ook verkeerd en staat er Josina. Mischien gaat het wel over een heel ander stel. Het kan ook mogelijk zijn dat er gewoon een schrijf fout in staat. En mischien hadden ze per ongeluk een paar dagen later als datum opgeschreven.Ik zou graag jullie meningen horen. 

Ik heb dit gevonden in open archieven. daar stond wel bij dat het echt over eenen Justina ging.

S. A. G. Ras (Stefan Ras)

in ondertrouw opgenomen
Johannes Jacobus Ras
jongkman als bruijdegom
      ende
Josina Nooten, jongedogter
als bruijd, beide gebooren
en wonende te Gastel

Het datumverschil zit hem in de ondertrouw
en daaropvolgende huwelijk

P.S. ze zal in het dagelijks leven Joostje geheten hebben.
De een maakt daar officieel Josina van, de ander Justina,
weer een ander misschien Josepha, etc.

Uitgeschreven lid


Hartelijk bedankt voor de vertaling!

Maar de datum is dus 26-05-1782? Of is de datum niet zo goed te zien? Want volgens mij staat er Den Eelfde den Mei. En als het goed is moet het 26 mei zijn. Of kan het zijn dat die 15 dagen verschil gewoon ook een foutje is.

S. A. G. Ras (Stefan Ras)







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu