stamboomforum

Forum logoNaamkunde, namen, verhaspeling, veredeling » Voornaam Marensar, betekenis / gebruik / herkomst [opgelost]


Profiel afbeelding

Medespeurders,

 

Op 19 maart 1881 huwde in Weststellingerwerf Rinskjen Woudstra met Reinder van Lier.

Vanaf 1890 werd de naam verandert, en diverse inschrijvingen Bev Reg geven dan als naam Mina Marensia Woudstra / van Lier. Onder andere Vught 1891.

Rinskjen kwam te overlijden in Amsterdam op 27 maart 1927, en deze akte werd ingeschreven met de naam Rinskjen Woudstra.

De naam is dus (ogenschijnlijk) nooit officieel verandert.

Waarom zij de naam gebruikte is niet bekend. Wel bekend is dat het echtpaar een dochter kreeg, geboren 1903 Amsterdam, die de namen Mina Marensar kreeg. Deze dochter kwam te overlijden in 1929 Amsterdam.

Waar komt de naam Marensar vandaan, en wat is de eventuele betekenis? 

Bij het Meertens instituut voornamen bank komt deze naam niet voor.

 

Bij voorbaat dank, Frans

Frans A. van Lier - 24 apr 2021 — 11:54

Nog geen antwoord op uw vraag, maar met wiewaswie.nl zijn wat varianten van voornamen te vinden die (mogelijk) in de buurt komen van Marensar: Marensia, Marensie, Marensje, Marensza, Marinses, Marinsie, Marinsus.
Misschien van Mare, Maris; zee?

W. van der Kooij - 24 apr 2021 — 12:52

Het zal een foutje zijn geweest van de vroedvrouw, die de geboorteaangifte deed.
Naderhand is het "officieel" zo gebleven.

https://www.stamboomforum.nl/subfora/2/2/79892/0/geboorteakte_mina_marensar_van_lier_in_amsterdam_1903_opgelost

NB. Marensia is natuurlijk een vorm van Amarentia

Jan Clavaux - 24 apr 2021 — 12:56 (laatst bijgewerkt 24 apr 2021 — 13:54 door auteur)

Hoewel het Meertens Instituut anders aangeeft, zou Rinskje ook best de Friese vorm (roepnaam)  van Amarentia kunnen zijn. En inderdaad dan een fout van de vroedvrouw, die niet de fraaie voor het kind uitgezochte voornamen vermeldde, maar slechts de roepnaam Rinskje.

Liesbeth Niepoort - 24 apr 2021 — 14:57

Frans A. van Lier - gisteren — 11:54

De naam is dus (ogenschijnlijk) nooit officieel verandert.

Dat klopt; als Rinskjen haar naam had laten wijzigen, had er een kantmelding in de geboorteakte moeten staan en die is er niet. (Zie:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939F-4HYG?i=222&cc=2026975&cat=130149 )

Dat sommige van de kinderen van Rinskjen bij hun geboorte zijn aangegeven met als naam van de moeder Mina Marensia of Mina Marensar, zal te wijten zijn aan het feit dat die aangiften gedaan werden door personen die geen verwant waren (niet altijd een vroedvrouw overigens) en die kennelijk niet de wettige naam wisten. Omdat de kinderen die naam in hun geboorteakte hadden staan, kwam die zo bij hun eigen huwelijk ook in de boeken. Marensar lijkt ook mij een verhaspeling van Marensia; misschien is het nog verhelderend precies uit te zoeken wanneer welke naam gebruikt werd.

(Apart overigens dat Reinder van Lier bij de geboortes van de kinderen almaar niet aanwezig was, maar dat er vervolgens wel weer nieuwe kinderen geboren werden. Hij had kennelijk een apart gevoel voor timing.) 

Liesbeth Niepoort - gisteren — 14:57:

En inderdaad dan een fout van de vroedvrouw, die niet de fraaie voor het kind uitgezochte voornamen vermeldde, maar slechts de roepnaam Rinskje.

Hier lopen mijns inziens twee dingen door elkaar: er was geen vroedvrouw betrokken bij de geboorteaangifte van Rinskjen. Of de ouders van Rinskjen haar naam anders bedoeld hadden of dat zij zichzelf later op eigen initiatief anders is gaan noemen, blijft misschien altijd een raadsel.

Vriendelijke groeten,

Carl

Carl73 - 25 apr 2021 — 02:08


Heel veel dank voor deze reacties!

Het maakt veel duidelijk nu. Rinske als Friese voornaam was wel bekend, maar Amarentia of zoals nu te vinden via de voornamen bank Emerentiana was geheel nieuw voor mij. 

Reinder van Lier werd in aktes o.a. vermeld als grond graver, polderwerker en werkman. Laat zich dus zien als seizoen arbeider en trok nogal eens van her naar der, waarbij de familie niet altijd meeging. Dit geeft ook duidelijkheid waarom hij niet altijd bij de geboortes aanwezig was.

Waarschijnlijk heeft zich meer binnen de familie voor gedaan, hij is ook een tijd geheel uit zicht geweest, maar dat terzijde.

Voelde Rinske zich daarom "minder" en begon zij een meer deftiger naam te gebruiken? Dit laatste is waarschijnlijk nooit meer te achterhalen maar het past wel binnen de gebeurtenissen.  

De voor mij onbekende naamgeving / gebruik is nu in ieder geval veel duidelijker, en hiervoor mijn grote dank!

Met dank en groet, Frans  

Frans A. van Lier - 25 apr 2021 — 03:09







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu