stamboomforum

Forum logoRechtspraak, notariaat, wetgeving » Notarieel dossier Schotting, overl. Emmeloord in 1994



Profiel afbeelding

Mijn vader is in 1994 te Emmeloord overleden, ik ben toen met mijn moeder naar een notaris in Emmeloord geweest i.v.m. de erfenis.

Ik zou graag de inhoud van het dossier vernemen, is dit dossier ergens op te vragen/in te zien?

De toenmalige notaris is in 2001 gestopt, zijn opvolger heeft niets meer uit die tijd.

Bij voorbaat dank.

Frank Schotting - 2 sep 2021 - 13:03 (laatst bijgewerkt 2 sep 2021 — 13:17 door moderator)

notariële aktes worden altijd bewaard door de opvolger (in dit geval waarschijnlijk deze [hier]). Als u niet zeker bent bij welke notaris het testament werd opgesteld, kunt u het centraal testamentenregister raadplegen [hier]

Peter B - 2 sep 2021 - 13:31

Peter, notaris Prummel heeft niets meer van voor 2001. Er is geen testament, alles werd nagelaten aan de langst levende, mijn moeder, de kinderen moesten daar voor tekenen cq afstand doen van hun kindsdeel. Maar ik kan het CTR wel kontakten, niet geschoten is altijd mis. 

Bedankt voor de reactie.

Frank Schotting - 2 sep 2021 - 15:13 (laatst bijgewerkt 2 sep 2021 — 15:14 door auteur)

 

= vervallen =

W. van der Kooij - 3 sep 2021 - 08:19 (laatst bijgewerkt 3 okt 2021 — 08:42 door auteur)


Hoi Frank,

daar er geen testament is, zal het waarschijnlijk gaan om een zogenaamde verklaring van erfrecht waarin onder meer is vastgelegd hoe de nalatenschap van uw vader geregeld is. Een notaris of diens opvolger dient de originele akten (minuten geheten) voor een termijn van minstens 20 jaar te bewaren. Na een periode van minstens 20 jaar worden notariële akten uiteindelijk overgebracht naar de Centrale Archief Selectiedienst (CAS) in Winschoten. Alleen de notaris die nu verantwoordelijk is voor de dossiers van zijn voorganger (zoals in uw geval aan de orde) kan akten bij deze bewaarplaats opvragen. Het nadeel hiervan is dat dit in de eerste plaats lang duurt en daarnaast vaak tamelijk prijzig is (de verschuldigde vergoeding zal over het algemeen variëren tussen 50 en 100 euro).

U kunt het beste bij de opvolger van de betreffende notaris, die u eerder ook al hebt gecontacteerd, vragen of hij de betreffende akte bij het CAS kan opvragen en wat dit dan eventueel gaat kosten.

Ter aanvulling: soms worden de verklaringen van erfrecht ook bij het Kadaster geregistreerd, deze zou u ook daar op kunnen vragen. Dat is een stuk goedkoper en als er geen verklaring van erfrecht bij het Kadaster is geregistreerd, hoeft u niets te betalen.

Indie van Lieshout - 8 sep 2021 - 17:19 (laatst bijgewerkt 8 sep 2021 — 17:23 door auteur)







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu