stamboomforum

Forum logoHelpdesk » Spam via genealogieonline bericht opgelost



Profiel afbeelding

Betreft Genealogie Online (via Chrome browser)

Ik kreeg vandaag tot twee keer toe een spam mail van een andere gebruiker via genealogieonline. Een reactie op mijn stamboom, maar dan een bericht om iets te kopen of zo wat niets te maken heeft met de stamboom. Ik wilde op een rapporteer-knop drukken, maar kan deze niet vinden. Op welke manier kan ik dit het beste rapporteren?

Albert Allema - 23 mei 2023 - 12:05

Vervelend dat u spam heeft ontvangen via genealogie online. 

Een rapporteer button is alleen mogelijk bij een topic op het Stamboomforum. Zo'n button in een email maken is niet mogelijk omdat de afzender geen account hoeft te hebben bij Genealogie Online. Het is dan voor ons ook niet na te gaan om welk persoon dit gaat, helaas. 

Yolanda Lippens - 29 mei 2023 - 14:36 (laatst bijgewerkt 29 mei 2023 — 14:41 door auteur)

Meneer Allema,

Weet u zeker dat het een ander Genealogie Online gebruiker was die u een ongewenst bericht stuurde?

Om een bericht te sturen naar een auteur van een stamboom op Genealogie Online hoeft een bezoeker namelijk geen account te maken. De drempel om in contact te komen is bewust laag gehouden (geen inlog en ook geen kosten). Wel is er een technisch drempel zodat er niet geautomatiseerd in grote hoeveelheden spam kan worden gestuurd door middel van een captcha (voor niet ingelogde gebruikers):

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Maar een mens kan nog steeds via deze wijze een ongewenste bericht sturen. Op welke datum ontving u de 2 spam berichten? Ik kan wellicht het IP-adres van de zender blokkeren, waarbij ik gelijk moet aangeven dat dit spammers meestel niet tegenhoudt.

Als het wel echt een ingelogde gebruiker was dan kan ik zijn/haar account opschorten, ook dat is natuurlijk een kat-en-muis-spel.

Bob Coret - 29 mei 2023 - 14:48

Nee, inderdaad, het zouden ook personen kunnen zijn die niet zijn ingelogd.

De twee berichten kreeg ik op 23 mei, nog een bijna dezelfde mail nog eens op 25 mei. De drie berichten waren nagenoeg hetzelfde, met verschillende namen als afzender.

Albert Allema - 29 mei 2023 - 15:12

Ik heb het IP-adres van de spammer geblokkeerd. Maar, ervaring leert dat spammers gebruik maken van een grote hoeveelheid IP-adressen, dus geen garantie dat er via de Contact functie in de toekomst geen spam meer komt. Ik kan verder geen maatregelen bedenken, de contactmogelijkheid verwijderen lijkt mij het kind met het badwater weggooien.

Bob Coret - 21 jul 2023 - 15:00


Is uw probleem opgelost / vraag beantwoord?

Wilt u dan onderaan uw bericht klikken op 'Markeren als opgelost'?

Zo nee, wilt u ons dan laten weten wat er nog misgaat?

Yolanda Lippens - 2 aug 2023 - 11:55







De auteur van het eerste bijdrage in dit bericht heeft aangegeven dat de vraag is beantwoord of het probleem is opgelost.

Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu