stamboomforum

Forum logoGenealogische software » Welke software gebruiken om familiearchief te inventariseren ?


Profiel afbeelding
Ik heb in de afgelopen 30 jaar een uitgebreid familiearchief samengesteld. Zowel van mijn vaders' als moeders' familie heb ik een indrukwekkende hoeveelheid originele stukken, foto's, akten, etc.etc.
Momenteel zit alles in een stuk of 8 grote, volle bananendozen. Ik ben nu druk bezig alles te sorteren en in archiefdozen onder te brengen. Daarbij wil ik een inventaris maken op de computer.
Probleem is : welk programma kan ik daarvoor gebruiken ? Ik heb het met Excel geprobeerd maar dat is lastig en onoverzichtelijk.

Wie weet een goed en bruikbaar programma om een archief te inventariseren ?

André Sijnesael

Andre,

Welk programma bij je past is voor iedereen weer anders, het beste is om er een aantal uit te proberen, ook van de betaalde versies zijn er meestal probeer versies beschikbaar.

Een handige site voor je vind je misschien op onderstaande link

http://www.gensoftreviews.com/

Hier staan ook veel reviews van gebruikers.

Peter Buyk

Voor mijn genealogische gegevens gebruik ik Aldfaer, dat werkt prima en is met 16.000 personen gevuld, inclusief grote hoeveelheden biografische gegevens, foto's etc.
Het gaat mij dus vooral om een database die ik kan vullen met verwijzingen naar de vele archiefstukken uit mijn familie die ik bezit en die ik toegankelijk wil maken en houden voor het nageslacht,
Ik ben ook begonnen deze stukken te scannen, maar het is en blijft een rommelig geheel als er geen goede inventaris bij aanwezig is.

André Sijnesael

Andre,

Heb je al naar Haza21 gekeken.

Peter Buyk

Dag André,

Leuke vraag. Ben er zelf ook nog niet uit, omdat ik het zelf invoeren van bestandsnamen en omschrijvingen in een losse tabel eigenlijk nooit heb zien zitten. Ik zou op zijn minst wensen dat er een programma is dat zelf een map met scans uitleest, en dat ook bijhoudt dat er nieuwe scans zijn geplaatst.

Misschien is het een optie om Picasa of Windows Live Photo Gallery te proberen. Je kan dan elke foto of scan van labels voorzien met de namen van de personen die erop staan, of de nummers die de personen in je Aldfaer-bestand hebben. Helaas blijft zoiets nog wel los van Aldfaer staan, maar met goede labels denk ik dat je er toch wel enige orde mee kan scheppen.

Ik zag op de Aldfaer-site dat dit onderwerp daar al jaren op de wensenlijst staat, maar weet niet of er ook iemand echt mee bezig is. Jammer, eigenlijk, want beter bron- en mediabeheer zou denk ik erg worden gewaardeerd.

Overigens zou je voor dit doel ook een eigen CMS op kunnen zetten, maar dat is iets ingewikkelder.

vriendelijke groeten,

Enno

Enno Borgsteede

Zelf programmeren is voor mij lastig. Vroeger was ik daartoe wel in staat, toen ik moeiteloos allerhande complexe software in GWBASIC wist te programmeren. Helaas heb ik de ontwikkelingen op het gebied van huidige programmeertalen en databasebouw gemist en ben ik dus van min of meer kant en klare software afhankelijk.

Het labelen van mijn foto's heb ik deels gedaan door er bij "eigenschappen" een label aan te hangen met informatie over de afgebeelde personen of de scan van een document.
Erg overzichtelijk is dat niet en rapporteren vanuit dit windows-labels is al helemaal niet mogelijk.

Het mooiste zou zijn als e.e.a. onder Aldfar zou hangen. Dat zit al boordevol biografische info en het zou schitterend zijn als er een soort documentendatabase aan zou hangen. Nu is het via het koppelen van afbeeldingen wel enigszins mogelijk, maar handig is het niet.

Voorlopig ben ik nog wel een jaartje of wat zoet met het inscannen van de talloze stukken die ik in 30 jaar heb verzameld, dus ik kan nog even rustig rondkijken voor een bruikbare database !

André Sijnesael

Ik gebruik zelf MyHeritage Family Tree Builder. Een overzichtelijk programma. Een ding mis ik; dat is namelijk het invullen van de getuigen bij een doop/trouw/begraven enz. Maar je kunt veel andere dingen doen bijv. Opleiding, Schuilnaam, Vermeldingen en Notities bij een Feit. Kijk eens op de site en daar kun je veel van laten informeren! En: belangrijk meer dan 500 personen Geld -> meer dan 2500 personen Geld!!! Maar ik weet niet of dat bij dit Programma geldt.

Leander Schoormans

Inventariseren is voor u bij deze start in iedergeval veel handwerk voor u.

Het logisch ordenen van de gegevens is gewoon beginnen met het eerste document zodat later pas het overzicht ontstaat.

Citaat:

Het gaat mij dus vooral om een database die ik kan vullen met verwijzingen naar de vele archiefstukken uit mijn familie die ik bezit en die ik toegankelijk wil maken en houden voor het nageslacht,

Waarom begint u niet gewoon met scannen en geeft u een goed herleidbare bestandsnaam (leesbare info) aan uw document ?

Bestaat een (bv.) akte uit meerdere documenten, dan subnummert u deze gewoon aan het einde in de bestandsnaam met 1-4, 2-4, enz. als deze uit 4 documenten bestaat.

Ik raad u aan u documenten te scannen en het bewerken pas later in grote groepen doet, omdat dat efficienter werkt.

Ik heb zelf over +/- 15.000 scans ongeveer een jaar gedaan (scannen, bestandsnaam, en bewerken).

Waar ik minimaal aan zou denken is:

Een Stamnaam, Persoonsnummer, het soort document, datum, plaatsnaam, om wie het gaat en de bron waar u dit document gevonden heeft.

Dit is wel het minimum aan informatie, om deze naderhand nog eens in een database later al dan niet automatisch in te lezen met een stukje software.

Let wel op de maximaal te gebruiken lengte van de info in de bestandsnaam, daar zijn grenzen aan verbonden.

(Ik weet ff niet meer wat dat precies was, maar het is ook besturingssysteem (Windows) afhankelijk.

Gebruik eventueel logische coderingen (betekenis ergens centraal archiveren), zoals bv. voor doopakte ~, geboorteakte Geb (een sterretje is in een bestandsnaam nl. niet toegestaan).

Software heeft u dus nog helemaal niet nodig.

Mocht u later een of ander programma gaan gebruiken, dan is selecteren en toevoegen (als dat niet automatisch zou kunnen) gemakkelijk, want u ziet de betreffende info dus al.

Groet Herman

Herman

Bedankt voor je reactie, Herman.
Ik ben een paar maanden geleden al begonnen met scannen. Ik geef daarbij aan de documenten een vaste bestandsnaam met de nodige identificatiekenmerken per document.
Dat lukt op zich prima, het staat overzichtelijk bijeen in een directory en van daaruit ga ik de documenten verder onderverdelen.

Het ordenen van het archief heb ik 20 jaar geleden gedaan, maar door een lange knip in het stamboomonderzoek is alles in de loop van de tijd nogal door elkaar geraakt en is er bovendien ontzettend veel materiaal bijgekomen. Ik ben wel al een heel eind opweg met het opnieuw fysiek ordenen van het archief. Stukken zitten daarbij in zichmappen, grote enveloppen en dan per serie weer in archiefdozen.
Het scannen van deze stukken is ontzettend veel werk, maar wel erg nuttig, omdat alles zo voor het nageslacht uitvoerig raadpleegbaar blijft en niet later ergens op een stoffige zolder bij iemand in een hoek komt te staan. Natuurlijk zijn de originelen belangrijk, maar de raadpleegbaarheid is ook van groot belang.

Ik ga eerst alles dus maar eens scannen en daarna komt een database met verwijzingen nog wel. hoewel koppelen aan aldfaer in veel gevallen ook mogelijk is.

Bedankt voor de tips !

André Sijnesael


Om te beginnen: de vraag wat wil je ?? Als je daarop geen concreet antwoord kunt geven; dan is je wens slechts een futiele modegril.

Ik weet wel waarom ik de computer en internet wil gebruiken voor mijn hobby/werk:

  1. De belangrijkste reden is om al het vele werk dat ik in mijn genealogische archief gestoken heb aan anderen te laten zien en om er bewondering mee te oogsten.
  2. Verder vind ik het belangrijk om mijn werk een soort eeuwigheidswaarde te geven (Dat het niet in banendozen - voor niemand toegankelijk, ligt te verstoffen).
  3. En verder natuurlijk voor de bijna magische mogelijkheid die internet  biedt dat mijn werk door toevoegingen van anderen steeds waardevoller wordt.
  4. En ach verder is er ook nog een soort familietrots om mijn familienaam te laten schallen door de goegemeente.

Kijk nu heb ik goede aanknopingspunten om me te orrienteren op welke software ik ga kiezen.

  1. De presentatie moet aanstekelijk zijn. Alsjeblieft geen lijsten met alleen namen in rarige ordening. En natuurlijk met beeldmateriaal/video's erbij. En dat je meteen kan inklikken op de persoon en alles erover te weten komt. Daarvoor zal je dus ook op internet bij een provider/hoster je archief moeten publiceren, want anderen moeten erbij kunnen komen.
  2. Juist het plaatsen van je archief (remote) in de internet cloud maakt je archief bijna onstoffelijk; en daarmee dus niet meer afbreekbaar. Bedenk hierbij dat bijv. de Mormonen in de U.S.A. ieder jaar een afgietsel proberen maken van wat er op internet aanwezig is w.b. de geschiedenis van personen.
  3. Dat anderen dus ook deelnemer kunnen zijn in jouw site. En dat je aut. matches krijgt (het wonder van de koppeling van databases). Dat je niet moeizaam informatie moet overtypen (=opnieuw invoeren met alle risico van typefouten en dergelijke).

En de software die dat het beste kan is ...... Family Tree Builder van My Heritage 

 

En wat een onzin dat je daarvoor moet betalen als je het intensief wilt gebruiken. Natuurlijk moet je daarvoor betalen en wat zijn die kosten als je het vergelijkt met kosten van andere hobbies. 1 maal stappen en je bent al zowat het dubbele kwijt.

 

PS. het is een Israelisch programma

Steven Verhoef







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!