stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Duitsland » Leonore Elfriede Tashof



Profiel afbeelding

tip voor het aanschrijven van het archief, gevonden op duits stamboomforum: (is al wat ouder, maar een telefoontje kan veel duidelijk maken)

hallo

 leider kann ich nur in deutsch schreiben.

 seit kurzem versuche ich den ursprung meiner familie zu ergruenden.

 mein vater
 stanislaus mielczarek
 wurde 1908 in duisburg / schmidthorst geboren.
 mein urgrossvater hiess michael mielczarek.

 kann mir jemand helfen bzw. einen tipp geben?

 es gruesst
 

Antwort:

Zuerst das Standesamt in Duisburg-Schmidthorst anschreiben. Dort nach
der Geburtsurkunde fragen (kostet mindestens 12,-DM Urkundengebühr,
die ich in Briefmarken beilegen würde).
Auf der Geburtsurkunde findet man die Namen der Eltern. Danach an das
Stadtarchiv schreiben und die Meldekarte der Eltern bestellen (kostet
wahrscheinlich auch Gebühren). Darauf sollten sich die Geburtsdaten
der Eltern befinden, eventuell die Kinder und weitere Angaben.

Frans Mirandolle - 11 aug 2014 - 21:45

Ik heb heel wat te bezoeken ga ook even in winterswijk kijken of ik iets kan vinden daar heeft ze ook gewoond.

Bedankt ik ben zo blij met je hulp

Eleonore van Rij - 11 aug 2014 - 21:47

graag gedaan, als je hulp nodig hebt bij vertalen/schrijven dan zeg je het maar. Ik ben een halve Duitser

Frans Mirandolle - 11 aug 2014 - 21:50

In "De Graafschaps-bode" van 4.10.1929 wordt gemeld dat vanuit het adres Hilbelinkspad 2 in Winterswijk naar Rotterdam vertrokken is ene L. Tashoff.

Gevonden via www.delpher.nl.

G.Karssenberg - 11 aug 2014 - 22:05

Ja gevonden dank je wel dat moet haar zijn

Eleonore van Rij - 11 aug 2014 - 22:26

Op het adres Hilbelinkspad 2 in Winterswijk woonde (in elk geval later) ook het gezin Jacob Magnus, geboren in Emmen op 13.5.1886, en Sara Fuldauer, geboren in Doetinchem op 20.7.1875, die beiden het leven lieten in Sobibor op 14.5.1943.

G.Karssenberg - 11 aug 2014 - 22:55

 

Beste mevrouw Van Rij,

1.   Vergeet u niet om, bij uw onderzoek, ook de zoekresultaten in bevolkingsregisters bij het

Achterhoekse streekarchief Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL) te betrekken: 

http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&miadt=0&mizig=310&miview=tbl&milang=nl&micols=1&mires=0&mip3=tashoff (beeldcitaat:)

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Ook het leven van die mevrouw Lüzia / Lucie Tashoff kan een interessante extra bron opleveren

om uit te zoeken; misschien was zij een jongere zus (geboren 23-03-1912). 

2.   Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heeft u eigenlijk al een uittreksel van de persoonskaart (uit het bevolkingsregister) van mevrouw Tashoff aangevraagd bij het CBG?

3.   Natuurlijk kunt u in Duitsland bij gemeentelijke instanties proberen om haar geboorteakte op te vragen, en zo aan gegevens van haar ouders te komen. Maar uittreksels van geboorteakten moesten ook door twee aanstaande huwelijkspartners "aangeleverd" worden bij de Burgerlijke Stand in Nederland, en dus vindt u die bij de -bewaard gebleven- huwelijksbijlagen : een bijlage (bij de huwelijksakte) van voor de huwelijkssluiting vereiste documenten.

Als gegeven heeft u al haar huwelijk :  op  25 januari 1938 in de gemeente Schiebroek.

Schiebroek werd volgens Wikipedia in 1941 door herindeling bij de gemeente Rotterdam gevoegd.

U kent misschien de bekende 100/75/50-regel : akten van de burgerlijke stand mogen openbaar gemaakt worden niet eerder dan 100 jaar na afloop van het jaar voor geboorteakten, 75 jaar voor huwelijksakten, 50 jaar voor overlijdensakten (alleen, vaak treedt vertraging op omdat akten in blokken van 5 of 10 jaar aan archiefinstellingen worden overgedragen: wéér een paar jaar extra wachten).

Met de belangrijke nuancering door art. 25 Besluit Burgerlijke Stand 1994: "Van akten van huwelijk of van overlijden welke vóór de inwerkingtreding van dit Besluit (1-1-1995) zijn opgemaakt, kan een afschrift worden uitgegeven."

 

Huwelijksdatum 25-1-1938, dus aktejaar 1938, huwelijksakten openbaar niet vóór 1-1-1939 + 75 jaar

is 1-1-2014. Theoretisch zouden de akten nu dus al vrijgegeven kunnen worden.

 

Via ZoekAkten.nl vindt u welke jaargangen huwelijksakten / huwelijksbijlagen (en de óók interessante aankondigingen / aangiften) van de gemeente Schiebroek nu al als afbeeldingen (foto-scans) te zien zijn op internet bij FamilySearch : dat blijkt te lopen t/m 1922, dus dat levert u niets op.

Waar vindt u dan die huwelijksakten en -bijlagen?

 

Het Gemeentearchief Rotterdam geeft in zijn overzicht "Stadsarchief Rotterdam: Overzicht van aanwezige akten van de Burgerlijke Stand" dd. 27-5-2014 aan welke BS-akten van Schiebroek in zijn collectie zijn opgenomen: de huwelijksakten t/m 1933 en de huwelijksbijlagen t/m 1932. Weer mis...

 

Het Nationaal Archief is ook regionaal historisch centrum voor Zuid-Holland, en bewaart

- een archiefblok 3.188.02, Burgerlijke Stand, Schiebroek - Huwelijken 1811-1941

http://gahetna.nl/collectie/archief/ead/index/zoekterm/schiebroek/eadid/3.188.02/wollig/uit/volledige-tekst/aan/gebruikersinbreng/aan

- en een archiefblok 3.177.25, Burgerlijke Stand, Arrondissement Rotterdam - Huwelijksbijlagen 1933-1942  http://gahetna.nl/collectie/archief/ead/index/zoekterm/huwelijksbijlagen%20schiebroek/eadid/3.177.25/wollig/uit/volledige-tekst/aan/gebruikersinbreng/aan

U zou zich dus even per e-mail kunnen wenden (met een orienterende vraag)

tot het Nationaal Archief, en vriendelijk verzoeken om inzage in (en afschrift van) deze (formeel) niet-openbare archiefstukken (huwelijksakte Tashoff / partner, Schiebroek 25-1-1938, plus huwelijksbijlagen) ; en voor het gemak even 'passeren' dat er is vermeld 'openbaar 75 jaar na het verstrijken van het jongste jaar van het betreffende tienjarenblok' (dus 75 jaar na 1-1-1942 resp. 1-1-1943, is 2017 resp. 2018); er vriendelijk op wijzen dat in elk geval voor de jaargang 1938 wèl is voldaan aan "verloop van 75 jaar", en wijzen op art. 25 BBS 1994: van een huwelijksakte opgemaakt voor 1995 kan een afschrift worden uitgegeven. Eventueel zou u (als de partners van 1938 overleden zijn) bij uw verzoek ook bewijsstukken van hun overlijden kunnen voegen, om aan te tonen dat uw verzoek om een kopie van de huwelijksakte en -bijlagen (waarbij u dus waarschijnlijk een uittreksel van haar Duitse geboorteakte vindt!) géén privacy van levende mensen meer kan schaden.  

Tegelijk zou u zich dan ook tot de Gemeente Rotterdam kunnen wenden, die wellicht ook nog over een exemplaar van de huwelijksakte beschikt, en misschien ook van de huwelijksbijlagen: het Nationaal Archief geeft aan voor Schiebroek in 1938 te beschikken over de bijlagen van maar 4 huwelijksakten!  Zie http://www.rotterdam.nl/product:akte_van_de_burgerlijke_stand . Schrijf in uw e-mail of brief zoveel mogelijk informatie die u al heeft, en toon altijd aan wie u zelf bent (kopie ID-kaart/paspoort), omschrijf uw belang (genealogie/familiegeschiedenis) en uw verhouding tot

de "gezochte" (in de akten vermelde) persoon, en als die persoon overleden is, toon dat aan (overlijdensakte, PK-uittreksel, enz.), zodat de gemeente kan zien dat niemands privacy geschaad wordt met uw verzoek.

4.  Verder over "het Duitse traject" het volgende - als ik tenminste de archiefregeling goed begrijp.

    Zoals Nederland voor de openbaarheid van akten van de burgerlijke stand de 100/75/50-regel heeft,

kent Duitsland in het nieuwe Personenstandsgesetz , art. 5 lid 5, de volgende termijnen:

geboorteakten 110 jaar ; akten van huwelijk / geregistreerd partnerschap 80 jaar ; overlijden 30 jaar.

    Dat zou betekenen dat de geboorteakte vóórdat die termijn van 110 jaar is verstreken nog gewoon berust bij het desbetreffende bureau van de burgerlijke stand: Standesamt, en nog niet

(in het kader van openbaarmaking) is overgedragen aan een archiefinstelling.

    In uw geval dus:

Leonore (Eleonora) Elfriede Tashoff, geboren op 2-8-1910: termijn is pas verstreken op 1-1-1911

+ 110 jaar = 1 januari 2021; dus de akte zou nu, anno 2014, nog berusten bij het Standesamt.

Geboorteplaats was anno 1910 Schmidtkamp / Schmidthorst --->

Hamborn ---> anno 2014: Stadt Duisburg.

Op deze pagina ziet u de bureaus van het Duisburgse Standesamt vermeld, met het bureau

Standesamt Duisburg-Nord waaronder het stadsdeel Hamborn valt, en u leest daar een e-mail-adres ;

het is de moeite waard om even een mail te sturen met de vraag of de geboorteakte van mevrouw Tashoff daar inderdaad aanwezig is.

Op deze webpagina vindt u een online-formulier om meteen een aanvraag voor toezending van zo'n akte (Geburtsurkunde) te doen. Nauwkeurige invulling lijkt men wel te verwachten, zie de details.

   Als u inderdaad (na de omschrijving van mw. Tashoffs persoonsgegevens) geen precies aktenummer van mw. Tashoffs geboorteakte kent, kruist u dan aan: "Mir ist die Registernummer der Akte nicht bekannt" ; vul in hoe u verwant bent met mw. Tashoff ; bij "Verwendungszweck" : "Ahnenforschung" (gebruiksdoel: stamboomonderzoek) ; uw adresgegevens ; evt. opmerkingen / toelichting ; kruis aan

of u achteraf tegen rembours wilt betalen (met natuurlijk fikse extra-kosten) of gewoon nu, handig per internet-bankieren met IBAN, waarbij u meteen een kopietje/print van de overschrijving aan het Standesamt toestuurt.  Lijkt allemaal niet erg moeilijk.

Persoonlijk zou ik alles tegelijk doen, de zoektocht zo breed mogelijk aanpakken,

"frappez toujours..." Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

5.   Even afgezien van mevrouw Tashoff: u schreef ook iets over uzelf - "Heb mijn vader pas later ontmoet (ik ben geadopteerd)".

  Het gaat mij natuurlijk niets aan, maar het volgende is even puur om voor uzelf na te gaan:

heeft u zich naast de genealogie ook al eens verdiept in wat er mogelijk nog "op papier staat",

dus: wat er aan documenten is bewaard gebleven, over uw eigen verleden?

  Heeft u bijvoorbeeld, in uw eigen geval:

- een afschrift (geen uittreksel) van uw geboorteakte aangevraagd, en de kantmeldingen (latere vermeldingen) eens goed bekeken?

- bij uw huidige woongemeente een volledige uitdraai van uw persoonslijst (dus niet: uittreksel) uit de Gemeentelijke Basisadministratie aangevraagd?

- bij de gemeente waar u in oktober 1994 als inwoner stond ingeschreven een volledige kopie (voor- en achterkant!) van uw eigen persoonskaart (uit het oude bevolkingsregister 1938-1994) aangevraagd?

- onderzocht of er over u een kaart bestaat (hoogstwaarschijnlijk wel) in het oude Voogdijregister (nu: gezagsregister, zie art. 1:244 Burgerlijk Wetboek) dat wordt bewaard bij de rechtbank van uw geboortegemeente, of bij de rechterlijke archieven in het desbetreffende streekarchief?

   Deze kaarten bevatten een schat aan informatie over welke rechterlijke beslissingen zijn genomen over kinderen (zoals uzelf op jonge leeftijd) in zaken van omgang, pleegzorg, adoptie, ouderlijk gezag, ondertoezichtstelling/uithuisplaatsing, toevertrouwing, naamswijziging, enz. enz. enz. - waarmee u in de meeste gevallen dus óók de nodige gegevens heeft om die rechterlijke uitspraken zèlf en allerlei adviesrapporten te kunnen opvragen;

- nagegaan of er bij de regionale afdelingen van de Raad voor de Kinderbescherming, of [archieven van] instellingen als Jeugdzorg, gemeentelijke dienst Maatschappelijk Hulpbetoon (voorloper Sociale Dienst), pleegzorg- of adoptiebureaus, het Wit-Gele Kruis, kindertehuizen, consultatiebureaus, Sociale Verzekeringsbank (evt. wezenpensioen-registratie), Jeugd en Gezin e.d. nog dossiers van / over u bewaard zijn gebleven / bestaan? 


Alle inspanningen om uzelf te informeren zijn de moeite waard....

Veel succes met uw onderzoek!

Met vriendelijke groet,

Dimitri Vlas

Dimitri Vlas - 12 aug 2014 - 00:20


Ja dat is zo het is mijn opa .

elshof - 5 jun 2016 - 22:07







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu