stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Duitsland » Wie zijn de voorouders van Elisabeth (Lisette) Lindenbaum, 28-3-1852, Berlage (waar is dat?)



Profiel afbeelding

Ik zoek naar de voorouders van Elizabeth (Lisette, Lisetta) Lindenbaum. Ik ben nu al maanden aan het zoeken en ik kom geen steek verder.

Ze is volgens haar overlijdensakte https://historischcentrumoverijssel.nl/archieven/?mivast=20&mizig=128&miadt=141&miaet=54&micode=0123.16742&minr=5102432&miview=ldt en volgens haar bidprentje geboren 28-3-1852 in Berlage Duitland. Berlage zou kunnen verwijzen naar (gehucht? boerderij?) Berlage westelijk van Wettringen, of Beerlage bij Billerbeck.

Ze trouwt met Johannes Hendrikus (Johann Heinrich) Wiggers uit Lonneker, trouwakte kan ik nergens vinden. Ook nergens een verwijzing waar ze getrouwd zou kunnen zijn. Kinderen zijn geboren in Ueckendorf bij Gelsenkirchen: Anna Franziska (9-11-1882), Mina (5-6-1884), Hermann Heinrich (13-6-1888) en Maria Elizabeth (7-8-1891). Mogelijk zijn er nog meer kinderen, als ik de index van het geburtsregister van Uckendorf van https://www.archive.nrw.de/stadtarchiv-gelsenkirchen/familienforschung-und-erbenermittlung naar Wiggers zoek krijg ik: 10-06-1879 *harina Johanna Wilhelm* 05-12-1882 Emil 05-06-1884 Minna 16-02-1886 Antonie 14-04-1887 Johanna 13-06-1888 Hermann Heinrich 07-08-1891 Maria Elisabeth 17-12-1893 Bernhard Anton (let op: daar mist dus Anna Franziska - wellicht dat de index een foutje bevat). 

Het gezin verhuist later naar Nederland, in ieder geval in 1906 trouwt Anna Franziska in Lonneker (https://collecties.erfgoedenschede.nl/detail.php?id=6459140&nav_id=11-1

Ze overlijdt in Glanerbrug op 25-10-1943 (akte https://historischcentrumoverijssel.nl/archieven/?mivast=20&mizig=128&miadt=141&miaet=54&micode=0123.16742&minr=5102432&miview=ldt

Ik heb mijn aantekeningen hier verder verzameld:

https://gw.geneanet.org/osessink?lang=nl&n=lindenbaum&nz=sessink&p=elisabeth+lisette+lisetta&pz=olivier+diederik+theobald&type=fiche 

Veel dank voor wie tips heeft om verder te komen.

Olivier Sessink - 2 jan 2022 - 16:27

Heeft u al eens gekeken naar " Zur Barlage " bij Osnabrück ? 170 km van Gelsenkirchen/Ückendorf.

De familienaam Barlage is voor mij interessant. Deze familie komt uit Dortmund vlakbij Ückendorf.

Succes

Herman Deckers Kirchroa - 2 jan 2022 - 17:28

Wanneer je in https://meta.genealogy.net/ de naam Lindenbaum intikt, zonder plaatsnaam,
dan krijg je opvallend veel resultaten in Billerbeck-Beerlage, zie https://de.wikipedia.org/wiki/Beerlage

Het geeft geen absolute zekerheid, maar persoonlijk zou ik Beerlage bij Billerbeck als mijn eerste keus beschouwen.
Dat geldt ook voor de afstand naar Lonneker.
 

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Afbeeldingen zijn alleen zichtbaar als u bent ingelogd op het Stamboom Forum

Jan CIavaux - 2 jan 2022 - 19:00 (laatst bijgewerkt 2 jan 2022 — 19:08 door auteur)

tot op heden ging ik ook uit van Beerlage bij Billerbeck (de afstand tot zowel Lonneker als Ueckendorf is best acceptabel). Ik heb alleen alle doopboeken van alle kerken daar in de buurt al uitgezocht, en nergens een Elizabeth geboren in 1852 gevonden..

https://data.matricula-online.eu/en/deutschland/muenster/billerbeck-st-johannes-der-taeufer/KB012/?pg=70 en https://data.matricula-online.eu/en/deutschland/muenster/havixbeck-st-dionysius/KB011/?pg=98 en https://data.matricula-online.eu/en/deutschland/muenster/laer-st-bartholomaeus/KB002a_1/?pg=112 en https://data.matricula-online.eu/en/deutschland/muenster/darfeld-st-nikolaus/KB011/?pg=124 zijn zonder resultaten. https://data.matricula-online.eu/en/deutschland/muenster/holthausen-st-mariae-geburt/ heeft geen doopregister na 1845

Nog andere tips waar ik zou kunnen zoeken?

Olivier Sessink - 2 jan 2022 - 19:10

 

Als de geboortedata  kloppen dan kan Anna Franziska niet  in hetzelfde gezin geboren zijn als Johanna Wilhelm. Daar zit nl.  maar een maand tussen.

Waren ze RK? De matricula betreffen dacht ik alleen RK-dopen.

Liesbeth Niepoort - 3 jan 2022 - 16:05

Het is Emil die een maand later zit - maar dat neemt niet weg dat er inderdaad daar iets niet klopt. Ik vermoed een foutje in de index, of er is inderdaad nog een tweede gezin Wiggers in Ueckendorf. Later in Nederland zijn Anna-Franziska, Minna, Hermann Heinrich en Maria Elizabeth in Lonneker getrouwd - die andere namen ben ik in Nederland ook niet tegengekomen, dus wellicht een tweede gezin Wiggers. 

Ik vermoed dat ze allen RK zijn omdat latere nakomelingen in Nederland RK gedoopt zijn, maar er kan natuurlijk ergens een switch zijn gemaakt. Als ze dat niet zijn weet ik niet waar ik moet zoeken naar doopinschrijvingen in Duitsland, dus tips zijn welkom.

Olivier Sessink - 3 jan 2022 - 16:15

Kan dit dezelfde Elisabeth (als moeder) zijn, maar dan een eerder huwelijk? Misschien lukt het om het huwelijk van Elisabeth met Withagen te vinden in Gelsenkirchen.

Huwelijk op 28 oktober 1904 te Lonneker

=  

Vader van de bruidegom

Bernardus Nijhof, mandemaker van beroep

Moeder van de bruidegom

Gezina Bloemen

=  

Bruidegom

Gerhard Nijhof, geboren te Lonneker, 31 jaar oud, fabriekarbeider van beroep

Bruid

Maria Elisabeth Withagen, geboren te Gelsenkirchen, 30 jaar oud

=  

Vader van de bruid

Bernhard Withagen

Moeder van de bruid

Elisabeth Lindenbaum

Liesbeth Niepoort - 3 jan 2022 - 16:22 (laatst bijgewerkt 3 jan 2022 — 16:24 door auteur)

die trouwerij met Withagen had ik ook al gevonden. Het zou op zich best kunnen - Anna Franziska is pas geboren toen Elisabeth 30 was, dus wellicht is ze eerder getrouwd geweest. De Maria Elisabeth Withagen die trouwt is volgens haar overlijdensakte in 1874 geboren, dus toen Elisabeth 22 was.

Maar dat helpt me nog niet aan de ouders van Elizabeth Lindenbaum..

Olivier Sessink - 3 jan 2022 - 20:07

de link met Withagen wordt weer een stapje sterker: Hermanuss Wiggers was getuige bij dit huwelijk. Dus het kan heel goed dat Elisabeth Lindenbaum eerder gehuwd was met Bernhard Withagen, en later als weduwe hertrouwd is met Johann Heinrich Wiggers

Olivier Sessink - 4 jan 2022 - 11:25

als ik naar een Lindenbaum uit Beerlage kijk uit de zelfde periode in https://gedbas.genealogy.net/person/show/1119734382 dan zie ik als bronnen staan: Taufregister Holthausen 1854 S.18 Nr.13;Heiratsurkunde StA Billerbeck 21/1882

maar als ik in https://data.matricula-online.eu/en/deutschland/muenster/holthausen-st-mariae-geburt/ kijk dan is er helemaal geen doopregister voor 1854 (ze gaan tot 1845). Zijn er nog andere plekken waar dit doopregister mogelijk te vinden is?

Olivier Sessink - 4 jan 2022 - 20:58


De link naar Beerlage bij Billerbeck is nu wel rond. De Johanna Wiggers geboren in Ueckendorf, is overleden is Gronau (waar ook Johannes Hendrikus Wiggers is overleden), en haar overlijden is geadverteerd in de krant in Billerbeck. Te veel om toeval te zijn.

Nu moet ik alleen de geboorteakte van Elisabeth in Holthausen te pakken zien te krijgen, om met zekerheid vast te stellen dat haar ouders Henrich Anton Lindenbaum en Catharina Elisabeth Riering zijn. Qua jaartallen volledig logisch, maar een doopakte als bewijs mist nog.

Olivier Sessink - 11 jan 2022 - 09:41







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu