stamboomforum

Forum logoFora » Onderzoek in België » Gezocht info omtrent geboorteplaats en geboorte-akte Judocus Huyghe

De reclame wordt alleen getoond aan bezoekers, niet aan gebruikers die inloggen.

Geboren 1658 in Zwijnaarde (dacht ik), maar waarschijnlijk is hij hier niet geboren.

Zijn kinderen zijn hier wel geboren.

Ik heb de parochieregisters nageplozen maar loop hier spaak.

Wie kan mij weer op de rails zetten.

PS hij was getrouwd met Maria Bekaert.

Alvast bedankt voor uw hulp.

Ger

Ger van het Bolscher

Zie ook eerder onderwerp :

 Opgelost !!!! Leeshulp gevraagd voor Huwelijks-akte 1678

      http://www.stamboomforum.nl/subfora/86/2/49248/0/

      - Huwelijksinschrijving 1678 Judocus Huyghe uit Gent en Maria Bekaert uit Zwijnaarde -

Karen

Zoals Karen al aangaf .

Judocus Huyghe kwam uit Gent.(cfr huwelijksakte)
Zijn echtgenote was echter van Zwijnaarde.

De index van de dopen van Gent zijn echter niet te raadplegen via search.arch.
Je zult de doopboeken van Gent afzonderlijk moeten raadplegen.

Veel succes

MVG-Paul

vap

Re.:  " Zijn kinderen zijn hier wel geboren "


Wat zijn de namen van hun kinderen en wie waren de getuigen bij hun doop ?

Karen

Hierbij de kinderen en overzicht van peters en meters:

Peter: Petrus Gevens 

Meter: Anna Van Poucke 

Peter: Franciscus Bekaert 

Meter: Petronella Bytebier

In 1736 is er een zoon geboren: Livinus

In 1737 is er een zoon geboren: Franciscus

Peter: Franciscus Huyghe Meter: Joanna Vermeersch

In 1743 is er een zoon geboren: Egidius

Peter: Egius Vandermeersch Meter: Livina Van Beveren

In 1746 is er een zoon geboren: Johannes

Peter: Franciscus Huyghe Meter: Joanna Vermeersch

Peter: Livinus van Poucke 

Meter: Elisabeth Becaert 

Peter: Judocus Vander Cruyssen filius Livinus

Meter: Catharina Steur

BOVENSTAANDE KUN JE ALS VERVALLEN BESCHOUWEN, TE ONDUIDELIJK !!!!

Ger van het Bolscher

Re.: " Hierbij de kinderen en overzicht van peters en meters "


In het overzicht peters en meters staan zo te zien ook kleinkinderen. Mogen we nu eerst raden welke peters en meters bij welke (klein-)kinderen horen ?

Karen

Beste Ger

Hoe kom je aan de gegevens van Judocus Huyghe overleden Zwijnaarde 1718 ; 60 jaar.
Zie in de index van Zwijnaarde geen overlijden van Judocus Huyghe ( of aanverwante naam).


Echter op 17 aug 1718 overleed Maria Bekaert 70 jaar weduwe Judocus Huyghe.

Hij moet dus eerder overleden zijn.

Bent U ook zeker van de laatste kinderen.
Indien Maria Beckaert 70 jaar was bij overlijden zou ze nog kinderen gehad hebben op haar 52 jarige leeftijd. Een vruchtbaarheidsperiode van 21 jaar lijkt zeer lang tenzij ze huwde rond haar 20 ste leeftijd.
Iets klopt er niet.

Volgens de index van dopen kloppen de data 1697 en 1700 van de laatste kinderen.
Leeftijd bij  overlijden nl 70 jaar van Maria Beckaert lijkt dus vermoedelijk niet juist.

Volgens de index van Zwijnaarde werd op 20 jan 1656 nog een Maria Bekaert gedoopt als dochter van Martinus en Anna Bekaert .
Als deze de moeder was van hogervermelde kinderen  huwde ze op 22 jarige leeftijd en kreeg ze haar laatste kind op 44 jarige leeftijd. Lijkt ook aannemelijk.

MVG-Paul

vap

@paul

In de stamboom van Etienne Huyghe wordt het jaar van overlijden 1718 aangegeven.

In de stamboom van Chris van Oost wordt 18 augustus 1718 vermeld.

In onderstaand scan staat bij de index overlijden Parochie Zwijnaarde wel Judocus vermeld Zie regel 2.

Echter de akte van overlijden van Judocus kan ik niet vinden.

Dit is de reden dat ik 1718 heb aangehouden.

Echter als men op pag 146 gaat kijken blijkt dat hier de akte staat van Maria Bekaert en niet Judocus. Huyghe, Tevens blijkt dat een bepaalde parochieregister van Zwijnaarde dubbel is verwerkt.

Inventnr. 1075_000_02617_000_0_019_R en 1075_000_02618_000_0_142.

Op pag 26 en pag 15 staat de akte van Maria Bekaert


Tevens staan in de stambomen van Etienne Huyghe, Chris Van Oost en Harry Goegebeur 1653 als geboortejaar van Maria Bekaert aangegeven, vrouw van Judocus Huyghe !!

En 1718 als sterftejaar. 



Ger van het Bolscher

Beste Ger

Deze Judocus overleden 10 juli 1725  was zoon van Livinus Huyghe en Joanna Moerman.

Hier staat niet "echtgenoot van".
Zijn vrouw overleden in 1718 staat aangeduid als weduwe.

Hij moet dus overleden zijn voor 1718.

Betreffende Maria Bekaert gedoopt in 1653 . Zou er op wijzen dat ze nog een kind kreeg op 47 jarige leeftijd . Is wel laat voor de 18°eew . Mensen waren toen op jongere leeftijd in de menopauze . Maar zij kan wel een uitzondering zijn.


Het feit dat iets gepubliceerd werd is geen argument voor juistheid.

Men neemt vaak in de genealogie gegevens over van elkaar zonder kritsche benadering.
Daarom steeds de originele akte raadplegen .( zelfs die kunnen fouten bevatten , zie leeftijd van Maria Bekaert bij overlijden in 1718)
Heb reeds meerdere fouten gevonden in genealogische  publicaties.

MVG-Paul

MVG-Paul

vap

@Paul, ik heb inderdaad bestaande stambomen genomen als beginpunt van mijn onderzoek.

Tegenwoordig toets ik alles aan bestaande gegevens uitde BS en parochieregisters.

Gr. Ger

Ger van het Bolscher

@Karen

Hierbij het overzicht van de peter en meter van de kinderen van Judocus Huyghe en Maria Bekaert.

Ik heb maar een fotootje van het excell-sheet gemaakt. Normaal maak ik een printscreen maar dat lukte nu niet.

Ger van het Bolscher

Volgens index van dopen vind ik 10 kinderen te Zwijnaarde

Huygens Henricus 3 mei 1679

Heuge Anna Maria 13 oct 1680

Heuge Maria 7 dec 1682

Heuge Livina 10 mei 1684

Huyge Francisca 1 oct 1686

Huyghen Petrus 11 aug 1688

Huyge Petronilla 4 sept 1689

Hughe Livinus 16 ma 1692

Hughe Franciscus 6 sept 1697

Hughe Emmanuel 1 ma 1700


Eeste zoon draagt als naam Henricus.

Als mannelijke getuigen treed er een Joannes  op in naam van Henricus Huyge.
Dit zou er kunnen op wijzen dat de vader van Judocus namelijk Henricus Huyge was.


MVG-Paul

vap

Was het de gewoonte dat de eerstgeborende zoon naar de vader vernoemd werd ??

Bij het huwelijk van Judocus en Maria treed wel als getuige op Henrico Huyghe, dit kan dus zowel de vader of een broer van Judocus zijn of niet ??

Gr. Ger

Ger van het Bolscher

Ja dit kwam frekwent voor.
Meestal werd als eerstgeborene de voornaam genomen van de vader langs vaderszijde.

Het feit dat Henricus ook optrad als getuige bij het huwelijk in 1678  kan er op wijzen dat het om de grootvader ging of om een ( oudere) broer.

Bij het nakijken van de huwelijken in Gent voor de periode voor 1658 is geen huwelijk te vinden met naam Hughe Henricus of aanverwante naam.

Dat er in de huwelijksakte van 1678 staat dat de bruidegom van Gent was wijst er op dat hij op dat moment woonachtig was te Gent maar dit is noodzakelijk dat hij dan daar ook geboren was.

Vond in huwelijsakte in Gent als oudste naamgenoot

Hughe Franciscus huwt met Cnockaerts Judoca

op 22-4-1589 in de parochie Sint-Martinus te Gent

Zie Gentse trouwboeken (1584-1796) - Stad Gent


MVG-Paul

vap


Beste Ger

Nog een hint.

Moeder Maria Bekaert overleed in 1718.
Haar twee jongste kinderen , indien niet overleden ( blijkbaar niet volgens de index van overlijden) , waren nog minderjarig in 1718.

Normaal zou er dan een " staat van goed " zijn opgesteld.
Staten van goed ( even googlen ) geven een schat aan informatie van de gezinstoestand.

Normaal moet deze weer te vinden zijn in het Rijksarchief van Gent.

MVG-Paul


vap




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!