stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Nederland » Ouders Dirk Cornelisz Volger, West-Graftdijk/Stompetoren ~1675 get. Trijn Dirkx?



Profiel afbeelding

Hallo,

Ik ben al een hele tijd bezig met erachter te komen wie nou de ouders zijn van Dirk Cornelisz Volger, de oudst bekende Volger (van mijn familie dan).

Door het beroep en de woonplaats ging ik ervanuit dat dit de trouwakte is van Dirk: https://www.vpnd.nl/bronnen/nh/oterleek/oterleek_1b_trng_1652-1707.pdf pagina 6: Dirck Crelisz j.m met Trijn Dirkx, beide in de Schermer.

Hij zou dan

Aecht dopen,1 januari 1696 - Stompetoren

Cornelis 5 mei 1697 - Stompetoren

Dirk 25 oktober 1699 - Stompetoren

Trijn 23 oktober 1701 - Stompetoren

Jan 20 juni 1706 - Stompetoren

En deze Cornelis Dirksz Volger is mijn directe voorouder 9 maart 1704 - West-Graftdijk https://www.vpnd.nl/bronnen/nh/graft/west-graftdijk_18_doopng_1694-1723.pdf pagina 7

Wat vreemd is is dat hij hem als enige kind hier doopt, West-Graftdijk. Het is ook de enige keer dat de vader zijn achternaam gebruikt. Voluit Dirk Cornelisz Volger ipv Dirck Crelisz, is het dan toch een ander persoon?

Hij overlijdt in 1750 in Schagen: https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/34949627. Schagen ligt ook ver van Graft, wat ook vreemd is.

Weet iemand wie zijn vader is? Er wordt al lang gedacht aan Cornelis van de Volger, ook een molenaar in de Schermer, maar er is geen doopakte gevonden van deze Dirk Cornelisz Volger

B Volger - 26 mei 2020 - 19:38

JP Ouweltjes - 26 mei 2020 - 19:49 (laatst bijgewerkt 26 mei 2020 — 19:52 door auteur)

Toen had ik de vraag verkeerd gesteld, ik dacht dat ik het onvoldoende had gespecificeerd.

B Volger - 26 mei 2020 - 19:52

Hij overlijdt in 1750 in Schagen: https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/34949627. Schagen ligt ook ver van Graft, wat ook vreemd is.

Dat kan natuurlijk ook een naamgenoot zijn.

JP Ouweltjes - 26 mei 2020 - 19:53

Hij scheef zichzelf in 1729 uit in Graft en schreef zich vervolgens in in Schagen

B Volger - 26 mei 2020 - 19:56

Aen de S. vaert west Sijde.

abiit  Dirk volger

B Volger - 26 mei 2020 - 21:27

Waar staat dat vermeld?

JP Ouweltjes - 26 mei 2020 - 22:10

DTB Oterleek vol. 1C (NG lidmaten- en attestatieboek Noordschermer 1651-1680, 1694-1749) April 1729

B Volger - 26 mei 2020 - 22:21

Er zal obiit staan, dat betekent dat hij is overleden.

JP Ouweltjes - 26 mei 2020 - 22:23

Oke, ik dacht dat het vertrokken betekende. Er schrijft zich namelijk wel een Dirk Cornelisz Volger kort daarna in in Schagen

B Volger - 26 mei 2020 - 22:27

Dat lijkt me toeval.

JP Ouweltjes - 26 mei 2020 - 22:33

Dat zou best kunnen. Dan wordt de vraag nog ingewikkelder: is de vader van Cornelis Dirksz Volger nou die Dirck Crelisz, die dan dus vermoedelijk overleden is in 1729 of die Dirk Cornelisz Volger die even later aankwam in Schagen?

B Volger - 26 mei 2020 - 22:35

Ik denk de eerste.

JP Ouweltjes - 26 mei 2020 - 22:47

Ja dat is lastig. In het doopboek van Graft staat dan Dirk Cornelisz Volger ene Cornelis Dirksz doopt. Dat is dus bijna zeker de vader van mijn directe voorouder. 

Laten we de overlijdensdatum op 1729 houden. Maar dan hebben we de moeder nog niet. De Dirck Crelisz is getrouwd met Trijn Dirkx. Cornelis Dirksz Volger doopt geen Trijn als dochter, wat dan wel vreemd is. 

B Volger - 26 mei 2020 - 22:53


in het lidmatenregister van Grootschermer staat inderdaad in het lidmatenoverzicht dat in april 1729 werd opgesteld bij Dirck Volger "abiit" (=vertrokken) en dus niet "obiit" [hier, blz 9], wat overigens niet wil zeggen dat bij in 1729 is vertrokken, er staat niet bij wanneer of waarheen

(op 26.10.1710/1711 worden overigens aangenomen "Dirck Crelisz en sijn vrou" [hier, blz 11]

Peter B - 26 mei 2020 - 23:18 (laatst bijgewerkt 27 mei 2020 — 00:10 door auteur)







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu