stamboomforum

Forum logoArchiefinstellingen, bronnen en inventarissen » Is een aanvraag van persoonskaart i.p.v persoonslijst (on)mogelijk?



Profiel afbeelding

Ik zie helaas weinig nieuwe wegen om de informatie binnen een redelijke termijn of/en tegen een acceptabele vergoeding beschikbaar te krijgen. Heeft iemand nog een goed idee?

Voor bv vele handen moeten de kaarten ook eerst gedigitaliseerd worden (wie zal dat betalen als een gemeente mee wil werken?). 

mvg-Ben

Ben Wegman - 29 jul 2016 - 10:35

Dag Ben,

Ik heb wel eens van een overledene, via een PL,  zijn PK mogen ontvangen via de Gemeente afdeling bevolking.

Hierbij kon ik het bewijs leveren, dat iemand inderdaad na 1994 was overleden.

Soms werden kinderen afgeplakt en soms ook niet, die nog in leven zouden kunnen zijn, maar dan had ik wel de adressen t/.m 1994.

Je bent en blijft afhankelijk van een Gemeente.

De een zal zich achter de wet op de privacy verschuilen, maar dat vind ik persoonlijk onzin. Wanneer iemand voor 1994 is overleden en bijvoorbeeld is geboren in 1937, gehuwd in 1960 en kinderen heeft, wordt de PK zonder probleem verstrekt door het CBG.

Indien in 1994 niet was overgegaan tot de GBA, dan hadden we ook een PK mogen ontvangen, echter wel na 1996 met afgeplakte adressen, maar met alle kinderen.

Grappig is om te lezen, dat iemand wel persoonlijk zijn PK t/m 1994 bij leven mag aanvragen bij burgerzaken te Utrecht, maar ja het gaat er juist om dat wanneer iemand is overleden je een PK t/m 1994 wil hebben met aantoonbaar bewijs.

Voor de lezer: Vraag altijd van tevoren, wat een kopie gaat kosten.

Groet,

Everardus

Everardus Rollema - 29 jul 2016 - 12:18

Min of meer slot van deze string.

Van de gemeente Arnhem mocht ik ook de volgende reactie ontvangen:

Gemeente Arnhem hanteert niet dezelfde regeling als gemeente A'dam. Wij mogen de persoonskaarten niet kopiëren noch aan derden geven. Wel is mogelijk is dat men zijn eigen persoonkaart inziet of dat bijv. de gegevens welke men wilt van de persoonskaart overgenomen worden in Word document en vervolgens schriftelijk worden afgegeven. Gaat het om een persoonskaart van een derde, dan zullen we eerste moeten nagaan of deze gegevens of ev. een gedeelte verstrekt mogen worden aan de aanvrager. Het klopt dat wij de persoonskaarten beheren van diegenen die in 1994 in Arnhem nog woonachtig waren of reeds overleden waren.


Met vriendelijke groet,
Femke Campos
medewerker Klant Contact Centrum

Ben Wegman - 2 sep 2016 - 19:55

Ik ben helaas niet veel verder gekomen, wel wijzer. Het is bijna niet mogelijk tenzij ................. of mits................

Jammer, zo gaat veel informatie verloren. Ik begon mijn vraag met persoonskaart versus persoonslijst. En ter afronding heb ik nog een mini puntje. Een persoonskaart zit bij het CBG in grote kaartenbakken. Eerst moet de kaart handmatig opgezocht worden (dat is soms een aardige klus), waarna bepaalde vakjes moeten worden afgedekt (o.m. geloof) en dan kan er gekopieerd worden. Tot slot verzendgereed maken.

Een persoonslijst is de database van een computerprogramma. Via de zoekfunctie wordt de lijst direct gevonden en kan dan (mogelijk met een kleine aanpassing m.b.t. gegevens die niet verstrekt mogen worden) geprint worden en in de enveloppe gedaan. Deze tweede procedure (voor persoonslijst) lijkt me veel minder tijd te kosten dan die voor de persoonskaart. Helaas komt dat niet in de prijs tot uitdrukking. Minder handwerk te verrichten, minder informatie voor de aanvrager maar wel tegen dezelfde vergoeding. Wellicht zou het CBG tzt kunnen overwegen de prijs van de verstrekking van een persoonslijst naar beneden bij te stellen. Ook een vergeefse zoekaktie behoeft dan toch niet 4,15 euro te kosten

Minimumbedrag € 8,30 € 8,30
Iedere volgende zoekactie per persoon € 4,15 € 3,20

Ben Wegman - 2 sep 2016 - 20:13

Even het bericht van Ben d.d. 2 september aanhalen 19.55 uur.

GA Arnhem schijft, dat zij de persoonskaarten niet mogen kopieëren.

 

Nu ben ik wel benieuwd van wie zij dat niet mogen?

Ik neem aan dat Arnhem onder dezelfde nederlandse wetgeving valt als  andere Gemeenten.

Of Amsterdam zit fout of Arnhem.

Als aantoonbaar is, dat iemand is overleden en ook de echtgenoot/echtgenote dan zou indien het over de privacy gaat van de kinderen, alleen de voorkant gekopieërd kunnen worden en indien niet bekend of de vrouw is overleden de naam van de vrouw, zodat er een kaart geleverd kan worden met de adressen.

Verder zou net als het CBG destijds een kaart normaal aangeleverd kunnen worden voor de adressen met een termijn van 20 jaar jaar.

Met andere woorden, indien iemand bewijsbaar is overleden in 1999, de kaart normaal aanleveren zonder adressen, indien overleden in 1996 met adressen, daar ik aanneem, wat voor de wet van toepassing is voor het CBG dit ook voor toepassing is voor  de Gemeenten in Nederland.

Ik weet niet of de termijn van 20 jaar is opgerekt, naar bij voorbeeld 10 of 15 jaar?

Het lijkt me vreemd, dat een Gemeente in Nederland boven de wet kan staan.

Groet,

Everardus

Everardus Rollema - 4 sep 2016 - 11:51

@ Everardus,

Hartelijk dank voor jouw reactie en overwegingen. Ik denk dat er geen eenduidigheid op dit gebied is en dat het dus telkens zal afhangen van de betreffende gemeente en de opstelling van de aanvrager.

Wat zou het mooi zijn als bv het CBG dit item zou willen/kunnen oppakken en in hun overleg met gemeentelijke en provinciale (archief)diensten zou kunnen inbrengen.

mvg-Ben

Ben Wegman - 4 sep 2016 - 12:07

Ik heb een uittrekstel uit de wet gevonden: http://stadsarchief.enschede.nl/00002/00006/00001/

Belangrijk is dit: Art. 100, lid 1, bepaalt dat de gegevensverstrekking in andere gevallen (aan zogenaamde ‘vrije derden’) bij gemeentelijke verordening moet worden geregeld. De gemeente is vrij hiervoor een eigen beleid te voeren.

In 2069 worden de kaarten openbaar.

Dat laatste is voor ons niet zo relevant.

Leo Bijl - 4 sep 2016 - 20:24

Let wel dat het ons gaat om gegevens die vermeld staan op de persoonskaart en betreffende personen die zijn overleden.

Bepaalde gegevens op de persoonskaart mogen onder voorwaarden aan derden worden verstrekt.

Naar ik goed lees mag dan ook een adres worden verstrekt die op de PK staat.

Een PK van bijvoorbeeld van 1993 kan aangevraagd worden bij het CBG en is dus dan al openbaar.

Waar het ons om te doen is, dat wanneer we via een persoonslijst van het CBG kunnen aantonen dat Jan is overleden op 1 februari 2012 en we weten in welke Gemeente iemand op 1 januari 1994 heeft gewoond, we dan gegevens kunnen verkrijgen vanaf de PK die tot medio 1994 door de Gemeenten zijn bij gehouden, zoals adressen t/m de invoering van GBA.

Gr.

Everardus

Everardus Rollema - 5 sep 2016 - 13:40


Ook nog een reactie van een kwaliteitsmedewerker van team burgerzaken van Leiden:

Antwoord: Tot nu toe heeft Leiden de verstrekking van persoonskaarten van overleden personen niet in haar beleid opgenomen. We zijn wel in het bezit van deze persoonskaarten.

 Het ziet er niet naar uit dat de beschikbaarheid van persoonskaarten als additionele bron van informatie naast de persoonslijsten binnen afzienbare tijd op landelijk/regionaal niveau kan worden gerealiseerd. Op lokaal niveau zijn er wellicht mogelijkheden, maar tegen hoge kostprijs en wellicht enige overredingskracht. 

Ben Wegman - 13 sep 2016 - 17:21







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu