stamboomforum

Forum logoFora » Genealogische software » MyHeritage lanceert baanbrekende wereldwijde vertaaltechnologie vannamen voor krachtige ontdekkingen

Nieuwe technologie elimineert taalbarrière en verbetert het ontdekken en bewaren van familiegeschiedenis

MyHeritage, het platform voor het ontdekken, delen en bewaren van familiegeschiedenis, lanceert vandaag een wereldwijde vertaaltechnologie van namen, die families helpt taalbarrières te doorbreken bij het ontdekken van hun geschiedenis.

De technologie vertaalt automatisch namen uit historische documenten of familiestambomen van de ene taal naar een andere, en genereert alle plausibele vertalingen met hoge accuratesse, om matches te maken tussen namen in verschillende talen. Daarnaast zal een handmatige zoekopdracht in de ene taal ook resultaten opleveren in andere talen. Deze worden voor het gemak weer terugvertaald naar de taal van de gebruiker zelf. Dit is een unieke innovatie die alleen MyHeritage biedt, nuttig voor iedereen die geïnteresseerd is in het ontdekken van wereldwijde familiewortels.

Er zijn veel directe voordelen voor gebruikers. Bijvoorbeeld: inwoners van de Verenigde Staten met Russische wortels, moesten voorheen in het Russisch zoeken naar hun voorouders om de beste resultaten te vinden. De nieuwe technologie accepteert nu zoekopdrachten in het Engels, vergroot automatisch het zoekgebied om ook Russisch en Oekraïens mee te nemen, en vertaalt gevonden resultaten weer terug naar het Engels.

De nieuwe technologie verbetert ook de matching technologie van MyHeritage om een brug te slaan tussen talen. Bijvoorbeeld: een Griekse gebruiker met een familiestamboom in het Grieks, heeft een connectie met een gebruiker uit Israël met een familiestamboom in het Hebreeuws. MyHeritage is dan in staat hen te koppelen door automatische matches tussen namen in het Grieks en Hebreeuws, en laat de twee gebruikers de link tussen hun familiestambomen zien om geheel nieuwe ontdekkingen ‘Deze wereldwijde vertaaltechnologie van namen helpt het syndroom van de Toren van Babel te overwinnen,’ aldus Gilad Japhet, oprichter en CEO van MyHeritage. ‘De wereld wordt kleiner en meer en meer verbonden. Maar informatie uit andere landen is meestal nog steeds verborgen voor hen die de taal niet spreken. Het is onze missie om de beste technologie te ontwikkelen om ontdekkingen over familiegeschiedenis mogelijk te maken voor iedereen, overal. Daarom stellen we als ambitieus doel een van de grootste obstakels bij onderzoek en ontdekkingen te overwinnen: de moeilijkheid om namen te vertalen van de ene naar de andere taal. We zijn trots op het resultaat van dit pionierswerk en de waarde die dit toevoegt voor onze gebruikers uit de hele wereld.’

MyHeritage heeft deze technologie ontwikkeld met gebruik van onderzoek, geavanceerde algoritmes en haar enorme meertalige, internationale database van 6 miljard profielen in familiestambomen en De technologie omvat zowel voornamen als achternamen en is in staat niet alleen namen te vinden die het eerder in het verleden heeft aangetroffen, maar ook nieuwe, nooit eerder aangetroffen namen.

De technologie is generiek, maar gebruikt ook omvangrijke woordenboeken die zijn gecreëerd door MyHeritage om synoniemen en bijnamen mee te nemen. Een zoekopdracht voor Alessandro (Alexander in het Italiaans) zal daarom ook "Саша" vinden, de Russische variant van Sasha, een populaire bijnaam van Alexander in Rusland.

De eerste versie vertaalt succesvol namen tussen het Engels, Duits, Nederlands, Frans, Spaans, Catalaans, Portugees, Italiaans, Noors, Zweeds, Deens, Grieks, Hebreeuws, Pools, Tsjechisch, Russisch en Oekraïens. De volgende versie is momenteel in ontwikkeling en zal ook Chinees en Japans omvatten. Verdere talen zullen volgen.

Om de mogelijkheden van deze wereldwijde vertaaltechnologie van namen te benutten, maak gratis een nieuwe familiestamboom aan op MyHeritage en ontvang automatische matches. Of gebruik de MyHeritage SuperSearch zoekmachine voor historische documenten.

zie ook: link

Fred Janssen

Tja, namen " vertalen"? Niet helemaal my cup of tea zal ik maar voorzichtig zeggen. Buitenlanders die zich in Nederland vestigden vertaalden ook meestal hun naam niet (heb 1 uitzondering in mijn kwartierstaat temidden van veel buitenlanders) maar verbasteringen die nergens meer op lijken zoals mijn moeder's familienaam, hoe   "vertaal"  je die, zeker als de naam in de oorspronkelijke vorm een betekenis heeft in een Duits dialect. Lijkt mij persoonlijk dat de toren van Babel alleen maar groter wordt want vertalen van onzin levert alleen maar nog meer onzin op. Ben benieuwd of er mensen zijn die cia deze tool wel verantwoord verder kunnen met hun stamboom, maar ik vrees het ergste.

Annemarie57

wat ik tot nu toe gezien heb zijn fonetische verbasteringen en mogelijk ook leesfouten door onduidelijk handschrift
ik geloof niet dat enige automatische "vertaalmachine"  in deze gevallen een oplossing had kunnen brengen

grtn
 

Jan_K.

Totaal nutteloos. Niks anders dan een klantenlokker. Om nóg meer mensen geld uit de zakken te kloppen voor nutteloze functionaliteiten. MyHeritage is een door-en-door commerciëel en nog duur ook. Voor de serieuze genealoog is de ruimte beperkt en als je meer wilt is het zéker kostbaar. Daarnaast verdient men geld aan jóuw jarenlange onbetaalde speurwerk. Ook het sterke Disney-Amerikaanse sfeertje in de presentatie van de gegevens is erg storend.

Ik begrijp niet wat mensen daar mee moeten. Misschien leuk voor de beginner, maar serieuze genealogen moeten toch gruwen van deze manier van instant-genealogie waar ook nog eens onvoorstelbaar veel foute gegevens in staan. 

Ook het feit dat jouw gegevens op servers van een ander staan, en dus verloren kunnen gaan, of door wat voor oorzaak dan ook niet meer raadpleegbaar zijn, is een slechte zaak.

Voor mij nooit van mijn leven MyHeritage. Het voegt totaal niets toe en kost alleen maar geld. Lekker nuttig hoor, dat je Griekse namen met Hebreeuwse kunt vergelijken. Dat heeft de gemiddelde genealoog écht iedere dag nodig !

André Sijnesael

MyHeritage is een Israelisch bedrijf. Gezien de recente geschiedenis van het Joodse volk en de verspreiding ervan, kan ik me bij deze nieuwe tool wel iets voorstellen.

Inge

Iedereen bedankt voor de reacties op het nieuws over de vertaaltechnologie van MyHeritage. MyHeritage verwelkomt feedback, en geeft hieronder graag toelichting op een aantal zaken ter verduidelijking.

De automatische vertaaltechnologie doet zijn werk ‘achter de schermen’. Namen worden niet veranderd, ze blijven hetzelfde als het origineel. MyHeritage gebruikers kunnen nu wereldwijd namen gemakkelijk ontdekken, zelfs als zij de betreffende vreemde taal niet beheersen/kunnen lezen. Hiervoor was dat niet mogelijk. Relevante informatie bleef zo dus onontdekt vanwege de taalbarrière. De nieuwe vertaaltechnologie lost dit op, en levert dus nieuwe ontdekkingen op.

Dit is met name relevant voor alle MyHeritage gebruikers met internationale wortels: het maakt hun onderzoek rijker en gemakkelijker. Denk bijvoorbeeld aan Nederlanders met voorouders uit Frankrijk. In dat geval is het handig dat zowel Johannes, Hannes, Jean e.d. worden meegenomen in de zoekactie i.p.v. dit allemaal zelf afzonderlijk uit te voeren. Voor personen die niet of nauwelijks internationale roots hebben, is de nieuwe vertaaltechnologie niet of minder van toepassing (noch ondervinden zij er ‘hinder’ van).

Een belangrijk principe van MyHeritage is samenwerking en synergie. Familiestambomen uit de hele wereld zijn bij elkaar gebracht op een centraal platform. Meerwaarde ontstaat door samen kennis te delen en elkaar verder te helpen in het stamboomonderzoek. Bijvoorbeeld d.m.v. SmartMatches’: suggesties gebaseerd op de gegevens van de stamboom van de andere web beheerder.

Uiteraard is het altijd mogelijk om vondsten (zoals SmartMatches) af te wijzen en de juiste gegevens door te geven. Zo maakt men verantwoord gebruik van het platform dat MyHeritage biedt om samen familiegeschiedenis te onderzoeken en de familiestamboom te bouwen.

Met vriendelijke groet,

MyHeritage Nederland
Willeke Binnendijk

MyHeritage

los van de niet altijd juiste zinsbouw (mogelijk de kwaliteit van de vertaaltool?)  en het onjuist gebruik van "dus" ...

bij elke zoektocht naar Johannes (omdat ik wéét dat het dat is) ook alle Jan, Jean, Johann, John etc worden meegenomen ... is op z'n zachtst gezegd "merkwaardig"
maar dat terzijde

dit bericht van MH is een onverholen reclame-uiting voor een commercieel en betaald product/dienst
en hoort dus m.i. niet thuis op dit forum

Jan_K.

Beste mevrouw Binnendijk,

Allereerst wl ik benadrukken dat ik een verklaard tegenstander ben van commercie in de genealogie.
Het verhandelen van gegevens die anderen gevonden hebben wijs ik per definitie af.

Wat mij daarnaast uitermate stoort aan MyHeritage is het feit dat reclame wordt gemaakt met een prijs PER MAAND. Vervolgens blijkt dat deze PER JAAR moet worden afgerekend. Dat is niet voor iedereen zomaar te betalen. Als je een wat uitgebreider abonnement wilt, betaal je in één keer meer dan 100 euro en dat is gewoon veel te veel.
Vermeld dan ook niet de prijs per maand, dat is een commerciëel foefje en nutteloos.

Wat ook irritant is, is dat alleen met een creditcard kan worden afgerekend (of paypal/telefoon). Niet iedereen heeft een creditcard, ik heb er bijvoorbeeld geen. Waarom kan niet én per maand én per iDeal worden betaald ?

Nu is het niet zo dat ik mijn gegevens in MyHeritage wil zetten, verre van. Maar soms kom ik gegevens tegen die ik wil inzien en dan kan dat weer niet omdat ik naar dat vreselijk hinderlijke betaalschermpje wordt geleid.
Ik mag namelijk niet gratis kijken, zoals dat bijvoorbeeld in Geneanet wél mag.

Ik vind de verAmerikaansing van de genealogie een enorme verschralig van deze mooie hobby. De kinderachtige presentatie van gegevens is on-Nederlands en ik denk dat MyHeritage het vooral moet hebben van pas startende en zgn gelegenheidsgenealogen die eens een uurtje aan hun familiestamboom willen werken.

Ik betreur het ook dat o.a. Alfdaer en GenealogieOnline zich voor het commerciële karretje van MyHeritage hebben laten spannen.

André Sijnesael

Beste Jan,

Allereerst bedankt voor het wijzen op eventuele taalfouten. Zoals gezegd, tips ter verbetering horen we graag.

Technologie vandaag de dag maakt inderdaad nieuwe zaken mogelijk die dat eerder nog niet mogelijk waren.  MyHeritage gaat het erom, nieuwe toepassingen te ontwikkelen en aan haar gebruikers aan te bieden zodat zij meer gemak en plezier hebben in het onderzoeken van familiegeschiedenis.

Wij zien dit forum overigens, net als u, niet als een plek om commerciele uitingen te doen. Wel als een plaats om een open conversatie te voeren en e.e.a. te verduidelijken waar nodig. Het spreekt vanzelf dat het iedereen volledig vrijstaat, zelf te kiezen op welke wijze hij/zij onderzoek wil doen naar familiegeschiedenis (wel of niet betaald, wel of niet m.b.v. online bronnen en technieken, via welk platform, etc).

Vriendelijke groet,
MyHeritage

MyHeritage


Beste heer Sijnesael,

Hartelijk dank voor uw reactie. Vanzelfsprekend staat het iedereen volledig vrij, zelf te bepalen op welke manier hij/zij onderzoek wil doen naar familiegeschiedenis.

MyHeritage wil het mogelijk maken om ontdekkingen te doen over familiegeschiedenis, voor iedereen, wereldwijd. Tegemoet komen aan wensen van gebruikers in specifieke landen is daarbij zeker van belang, dus goed dat u heeft aangegeven wat eventuele verbeterpunten zijn vanuit Nederlands oogpunt. Gegevens uit gratis collecties zijn in SuperSearch (de zoekmachine van MyHeritage) kostenloos te bekijken. Betalen per maand is inderdaad helaas niet mogelijk. Wel is het sinds kort mogelijk via Ideal te betalen. Klik daarvoor op de link 'heeft u geen creditcard of debitcard?'. Onder het kopje 'Klantinformatie' ziet men bij betaalwijze o.a. de optie 'iDeal' staan.

Met vriendelijke groet,

MyHeritage
Willeke Binnendijk
 

MyHeritage




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!