stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Duitsland » Geboorte van Elizabeth Neuhaus (Nieuwhaus) te Osnabrugge (of Zwaasdorp?) omstreeks 1745.


Profiel afbeelding

Beste Willem,

 

Dank voor je overzicht! De meeste informatie had ik inderdaad reeds gevonden, maar nog niet alles (zoals het onechte kind van Hermanus Blok).

Nog een paar aanvullingen/opvallendheden van mijn kant:

Theodorus Tieman en Maria Blok hebben voor zover ik heb achterhaald 4 kinderen (ipv 3). In jouw lijstje ontbreekt nog:

- Anna Tieman doop 19-9-1781 te Delft getuige: Anna Tieman (achternaam is gespeld als Tienmans in doopakte)

Van deze Anna Tieman heb ik verder nog maar weinig terug kunnen vinden. Zij is het waarschijnlijk wel die opduikt als getuige bij de doop van:

- Wilhelmus op 12-10-1802 (kind van haar broer Leonardus Tieman en Dorothea Waardeloo). Ze is hierbij samen met haar andere broer, Wilhelmus Tieman, getuige.

- Joannes Henricus op 28-8-1802 (kind van Henricus Goedenberg en Gerarda Brandhof - die we al vaak als getuige zijn tegengekomen). Zij is hierbij samen met Joannes Brandhof (die weer getrouwd is met Gertrudis van der Schans) getuige.

Ook interessant is natuurlijk dat er bij de doop van Anna Tieman (1781) een getuige is met dezelfde naam. Is dit een zus van Theodorus? Ook daar heb ik nog niets over kunnen terugvinden. 

Ik heb wel een Anna Catharina Tieman (ca. 1769-1835), gehuwd met Bernardus Smits, gevonden. Zij zou ten tijde van de doop van Anna Tieman (1781) echter ca. 12 jaar zijn geweest. Dat lijkt me te jong niet?

Tot slot nog opvallend:

Bij het overlijden van Elizabeth Blok (ged. 11-3-1799), dochter van Hermanus Blok en Elizabet Niehuijs, op 30-1-1847 wordt als moeder genoemd: Elizabeth Timans. Dit is overduidelijk incorrect, maar interessant is natuurlijk waarom Elizabeth Niehuijs foutief Tieman werd genoemd? Welke familierelatie zou dat verklaren?

We blijven puzzelen :-). Dank voor het meezoeken!

Groet,

Wendy

Wendy Tieman

Beste Willem,

 

Nog een extra aanvulling:

 

Ik heb bij Leendert Deegens en Elizabeth Nieuwhaus nog een kind erbij. Naam van moeder wordt in doopakte verkeerd vermeld (Nierrop), maar volgens mij is dit wel hun kind of heb jij anders geconcludeerd?

- Henricus ged. 11-7-1788 get. Henricus Goedenberg en Maria Albers

 

Aangezien Gerarda Brandhof en Henricus Goedenberg bij allemaal steeds terugkomen als getuigen heb ik hen ook maar eens uitgezocht. Ik heb nu dit achterhaald:

Henricus (Hendrik) Goedenberg (overleden op 5-3-1811) was getrouwd (14-11-1784 te Delft) met Gerarda (Gerritje) Brandhof. 

Gerarda is overleden op 2-1-1844 te Delft op 78-jarige leeftijd, geboorteplaats Heusden. Haar vader Christiaan Brandhoff en moeder Johanna Kessel zouden te Rotterdam overleden zijn. (In Rotterdam een Johanna Kessel gevonden, weduwe van Arij Brandhof, die overleed op 26-1-1784, waarbij zij twee minderjarige kinderen naliet. Dit zouden Gerarda Brandhof en Joannes Brandhof kunnen zijn.)

Van Gerarda en Henricus heb ik drie kinderen teruggevonden:

- Joannes (1798-1862) doopgetuigen Joannes Ludeman & Elizabeth Rademakers

- Johannes Henricus (1802-1802) doopgetuigen Johannes Brandhoff & Anna Tiemen

- Joanna (1804-1851) doopgetuigen Joanna Zweerts & Gerardus Scholten

Vreemd is dat zij in 1784 zijn getrouwd en pas 14 jaar later eerste kind krijgen... Of ik heb ze nog niet gevonden.

 

Verder nog gespeurd naar overeenkomsten. Tot zover:

- Hermanus Blok en Henricus Goedenberg waren allebei Brandersknecht en trouwen vlak na elkaar (okt/nov 1784).

- Veel stellen woonden bij hun huwelijk in de Cromstraatsteeg. Echter wel op verschillende momenten:

1772 Leonardus Deegens en Elizabeth Nieuwhaus

1778 Theodorus Tieman en Maria Blok

1784 Henricus Goedenberg en Gerarda Brandhof

 

Groet,

Wendy

Wendy Tieman


Hallo Wendy,
Dank voor de extra aanvulling,
 
Ik ga nog eens kijken naar de doop van Henricus Deegens, ooit ben ik daar te makkelijk aan voorbij gegaan !

Gerarda Brandhof moet inderdaad een belangrijke rol hebben gespeeld binnen al deze families.
Ook in de familie Hermanus Blok X Elizabeth Niehuijs, dit echtpaar vernoemd zelfs hun eerste dochter naar haar !   En toch woonden Hermanus en Elizabet niet in de Cromstraatsteeg.

Leendert Deegens en Elizabeth Nieuwhaus zijn na hun huwelijk in 1772 in de Cromstraatsteeg gaan wonen en zijn daar tot 1818 blijven wonen. In dat jaar is Elizabeth overleden en is Leendert elders gaan wonen.

Groet,

Wim

Willem van de Pol







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!