stamboomforum

Forum logoMilitairen » Luitenant = (zeeman? en/of militair rond 1800)



Profiel afbeelding

Medespeurders, hi,

in de beschrijving van de mislukte kaping op 22 february 1817 van het schip van een van mijn voorvaders wordt gesproken over de Luitenant. Is dit de stuurman?

Met vriendelijke dank.

Dick v W - 16 jun 2013 - 06:05

Hoe luidt de beschrijving?

Pauwel - 16 jun 2013 - 18:03

Pauwel, hi,

ik weet niet hoe het hele artikel hier te copieren, maar hier is de laatste regel van een

" extract uit de Courant van het Eiland Curacao, dato 22 Februarij 1817.

"men veronderstelt dat de tegenstand, die het volk van den kaper ontmoet heeft, zeer ernstig is geweest, naardien de Luitenant Philip geheel bebloed op (van) den kaper is terug gekomen" .

Met vriendelijke groet.

Dick v W - 16 jun 2013 - 18:40

Bij de Koopvaardij kan de Luitenant inderdaad de stuurman zijn. Maar bij de Marine kan de Luitenant geen stuurman zijn. Stuurman is bij de Marine een functie in lagere rangorde dan Luitenant.

Vriendelijke groet,

Carla B

Carla B - 16 jun 2013 - 18:57

Hallo Dick, in uw summiere aanhaling uit de Curaçaosche Courant komt de naam van het schip niet naar voren? Was dat de Louiza, want uit haar logboek komt het bericht uit de krant. Als dat zo is, dan kunt u waarschijnlijk in het Oud Archief Curaçao (voor 1828) in het NA in Den Haag nog nadere vondsten doen (als u dat niet al heeft gezien), b.v.  getuigenverklaringen i.v.m. een rechtszaak vinden.

Groetjes 

Christel Monsanto - 18 jun 2013 - 14:08

Christal, hi,

bedankt voor reaktie. Het was de driemast galjoot vrede en vriendschap. Is het oud archief op de computer te zien?

Met vriendelijke dank.

Dick v W - 18 jun 2013 - 15:30

Hallo Dick,

nee, jammer genoeg niet - en in Den Haag ook alleen maar op fiches. Alleen als de fiche onleesbaar is, mag men het origineel evtl. inzien. Maar het is de moeite waard om daar te spitten, want van al die kapingen en/of verzekeringszaken i.v.m. schepen werden vrij nauwkeurige aktes opgemaakt. Ik heb veel aktes over dit soort onderwerpen gezien, maar geen notules gemaakt - omdat ik op zoek was naar één specifiek schip. Volgens het krantenbericht was de Louize wel een schip dat in Curaçao geregistreerd stond en daarom maak je kans dat er meer over deze zaak in de Curaçaose aktes te vinden zal zijn. Maar ook in Nederland, in de plaats waar Vrede en Vriendschap geregistreerd stond, zullen er getuigen gehoord zijn i.v.m. verzekering/kaapkas etc. 

Christel Monsanto - 18 jun 2013 - 18:26

Christel, hi,

hoe kom ik achter de plaats van registratie van de Vrede en Vriendschap?

Met vriendelijke dank.

Dick v W - 18 jun 2013 - 21:13

Heb je nou wat aan mijn bericht gehad of niet

Carla B - 18 jun 2013 - 21:39

Carla, hi,

uiteraard. Het bevestigd mijn vermoeden.

Met vriendelijke dank.

Dick v W - 18 jun 2013 - 22:03

Hallo Dick,

eventueel via maritiemdigitaal.nl, of via die kapitein Kaleshoek (Rotterdam?) of via de heel oude kranten in Nederland (http://kranten.kb.nl/). Je kunt ook altijd een zoekopdracht laten uitvoeren door het Nationale archief zelf voor de aktes van Curaçao, met de datum erbij en de naam/index nummer van het archief, hoeft dat niet al te lang te duren. Soms goedkoper dan een reisje Den Haag. 

Christel   

Christel Monsanto - 19 jun 2013 - 00:18

Chrystel, hi,

zal opvolgen,

Met vriendelijke dank voor advies.

Dick v W - 19 jun 2013 - 01:04

Tja, het kan nog anders ook. Deze luitenant kan een 'luitenant-ter-zee' zijn van de Koninklijke Marine als lid van de scheepsbemanning. Maar,het kan ook een luitenant van het Korps Mariniers zijn geweest die met een detachement aan boord van het schip was.

Ik neem aan dat je deze link kent http://tinyurl.com/ortb6gv



Uitgeschreven lid - 2 jul 2013 - 19:06

@ Arie Bos.

Nee dat kan niet. Zoals ik in mijn bericht van 16-06-2013 18.57 uur al meldde dat het alleen bij de Koopvaardij kan. Bij de Koninklijke Marine kan dat NIET. Omdat de rang van Stuurman lager is dan van Luitenant. Dus nogmaals Nee dat kan niet bij de Koninklijke Marine. Dus ook niet bij het Korps Mariniers, wat dus ook een onderdeel van de Koninklijke Marine is. Het Nederlandsch schip Vrede en Vriendschap valt onder de Koopvaardij en niet onder de Koninklijke Marine.

Vriendelijke groet,

Carla B

Carla B - 2 jul 2013 - 19:43

Luitenant in dienst van de Nationale zeemacht, werd algemeen aangeduid als "Adelborst" en

was in de regelmaat in opleiding voor officier, om uiteindelijk het commando van het schip

(een oorlogsbodem) te bemachtigen.

Meestal waren luitenanten in s'lands krijgdienst ter zee, van betere komaf en hadden

net de volwassen leeftijd.

De bemanning die het schip moest varen (ook een stuurman) enerzijds,

en de militairen ter zee anderzijds,

stonden in detachementen (er konden zich meerdere luitenants op een schip bevinden)

onder leiding/bevel van een luitenant, die samen onder bevel stonden van een majoor,

of colonel luitenant, meestal de (kapitein (lees verandwoordelijke leidinggevende) van het schip.

Dat een schip, of het nu een oorlogsbodem was of koopvaarder,  wel moest worden bevaren,

en dat houd niet in; slechts aanwezig zijn op een varend (zeil) schip, zal voor ieder duidelijk zijn.

Bevaren dat hield in;.de tuigage, de zeilen, navigeren, eten en drinken, schoonhouden, repareren,

mediceren, etc.

Dat werd toen niet zoals nu gedaan door militairen, maar door matrozen (meest ervaren zeelieden)

in dienst van de Nationale Zeemacht.

De eenigste taak waar de matrozen een militair karakter hadden, was bij het bedienen van

de stukken.

Dat was zwaar sjouwwerk, omdat er (1800) nog geen achterladen bestond.

Om een stuk telkens weer te laden, moest het rolpaard naar achter worden gereden, de loop

gekrabt (binnenzijde reinigen) en opnieuw worden geladen en terug in stelling worden gereden.

Doe dat maar eens op volle zee, als er dan ook nog eens 20 stukken aan weerszijden aanwezig zijn !

Nu was het wel vereist dat officieren ter zee, volledige kennis van navigeren (varen en plaatsbepalen)

hadden.

Naast die bemanning, was er ook een detachement, (op een fort zou men spreken over

garnizoen) soldaten aanwezig, vol bewapend en bepakt. 

Dat was de gang van zaken in theorie.

Maar mijn gevoel geeft in, dat soldaten en zeelieden elkaar gewoon bij stonden waar het hun

kundigheid toeliet.

Dit heeft gaande weg geleid naar de marinier zoals we die heden kennen;

Gedisiplineerd zeekundig soldaat.

Onderbouwende taken (de marine) zou men kunnen bestempelen als 'militaire zeelieden'.

Dat er aan boord van een schip, en zeker een oorlogbodem, strenge orde behoorde te heersen

behoeft weinig twijfel.

Men zat allemaal in "het zelfde schuitje" en ongehoorzaamheid bracht bovendien een missie

in gevaar, maar betekend aan boord van een schip op zee in alle gevallen kwetsbaarheid.

Was uw voorvader goed gesteld ?

WIJKENSIS - 3 jul 2013 - 11:16

En dan maak ik het nog ietsje ingewikkelder..... een adelborst hoeft zeer zeker niet altijd een scheepsofficier in opleiding te zijn want:

 

In 1671 huwt ene Gustaaf Brand als 'adelborst' in het Regiment Palm, zijnde het eerste mariniersregiment:

 

Bij een resolutie van 10-12-1665 besluiten de Staten-Generaal om speciaal voor de strijd ter zee een regiment mariniers op te richten. Tot dan toe was het zo dat bij vlootcampagnes er een beroep op het leger werd gedaan om musketiers te leveren.

Maar de musketiers waren de strijd ter zee niet gewend en ook hun bewapening voldeed niet. Immers, een musket werd met een brandende lont afgeschoten en dat leverde te veel brandgevaar op en de vuursnelheid lag veel te laag. Daarom werden mariniers vanaf het begin uitgerust met een vuursteengeweer wat het brandgevaar nihil maakte n een hogere vuursnelheid garandeerde. Ook werden ze uitgerust met een bijl (net als de grenadiers trouwens) om zo bij enteracties beter tekeer te kunnen gaan.

Het eerste regiment stond onder bevel van (luitenant-)kolonel Francois Palm (ca.1620 Amsterdam-1674 Slag bij Seneffe) en een van zijn compagnieën onder bevel van een 'capiteyn Eeckhout'.

Uitgeschreven lid - 3 jul 2013 - 12:51

@John, hi,

dit was naar mijn mening het eerste schip waar hij kapitein op was en gekocht had voor NLG 5550 van een Duitser, samen met anderen die drie kwart van het geld op tafel legden. Het was een platbodem vaartuig wat drie masten had en 100 plus voet lang was.

Ik geloof niet dat er ruimte op het vlakke dek was voor geschut.

Met vriendelijke dank.

Dick v W - 4 jul 2013 - 19:53

Een Adelborst is een officier in opleiding. Hoe moeilijk is het.

Mijn dochter is Officier bij de Koninklijke Marine.

Kijk mijn berichten na dan lees je hoe het zit.

Carla B - 4 jul 2013 - 20:32


Het is niet moeilijk, snap je irritatie overigens niet, maar ik heb juist aangegeven dat dit tijdsafhankelijk dus niet om een zeeofficier hoeft tegaan maar ook een rang binnen het Korps Mariniers was.

Uitgeschreven lid - 4 jul 2013 - 20:38







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!


Inloggen Registreer nu