stamboomforum

Forum logoOnderzoek in Noord- en Zuid-Amerika » Informatie over Hartog Cohenno die in 1872 naar de USA ging.


Profiel afbeelding

 

Geduld is een schone zaak ...:-)   Zoals je ziet doe ik het stapsgewijs ...

"dan mag je toch wel aannemen dat het klopt?"   Ja de naamsverandering is echt officieel gebeurd, maar het betekent niet meteen dat hij dus ook officieel geadopteerd was door Henry.  Ik weet niet wat er tussen Nathan en Abby is voorgevallen en wanneer Henry en Abby een stel werden, maar vermoedelijk heeft Fred voornamelijk Henry als zijn belangrijkste vader figuur gehad. Waarschijnlijk kon hij als 18-jarige eindelijk de zelfstandige beslissing nemen om de naam van zijn stief vader aan te nemen ...

De andere zonen waren wat ouder en hadden dus waarschijnlijk meer tijd met hun echte vader doorgebracht. Zij hebben dus misschien minder de neiging gehad om hun naam te veranderen.

Ozlady

Klop helemaal. We (vooral de Cohenno's) zijn hier helemaal enthousiast! Fijne avond verder.

 

Groet,

Hans

Hans M. Roeper

Het volgende stapje. Een zo compleet mogelijke overzicht van Henry’s familie (foutjes zijn natuurlijk altijd mogelijk, dus altijd checken!)

Henry/Harry Cohenn(o/a/e) b abt Jul 1844/1846/1848 MS/NY/Germany
Occ: diamond polisher/cutter

Partners:
X#1
Abby Anna Littlefield b abt 1844 Randolph Norfolk MS, d 26-09-1884 Manhatten NY, burial: probably Stoughton Norfolk  MS, (d of Ephraim Littlefield & Harriet N. Monk)
-
X#2 24-2-1886 Manhatten
Johanna Hertz b abt Sep 1860 Germany, d abt 1941 Brookline Norfolk MS, Immigration abt 1878, (d of Mayer S. Hertz & Theresa Heine)
(MS death index: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLR-33G9-L )

Dochters:
Hattie H Cohenno b 31-01-1887 Manhatten NY, d 30-7-1920, burial 1-8-1920 Mount Zion Cemetery, Maspeth, Queens NY
X#1 01-12-1909 Manhatten NY to Nathan Levin b abt 1867 (Russian?) Poland (Occ: Tailor (1909))
X#2 30-10-1915 Manhatten NY to Emil V Strauss b abt 1879 Germany (Occ: Owner & President mfg furniture (1920))
-
Martha N Cohenno b 16-08-1888 Rfd, Bergen NJ, d abt 1958 Boston Suffolk MS
(MS death index: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSL5-FSQM-V?i=85 )
X 25-10-1921 Manhatten NY to Adolph Nachman b 10-12-1869 Balto. MD (Occ: Asst Manager – Furniture (1920), Owner furniture Co. (1923/1929), Furniture Salesman (1930/1940))


NB Ik kon de Nachmans niet vinden in de 1930 census, maar misschien heeft het volgende hier wat mee te maken:
Mid 1926 verhuizen Nachmans (hoogst waarsch inclusief moeder Johanna) naar Wakefield Hall in Washinton DC. (NB#1 Wakefield hall was volgens mij een gloednieuw upmarket appartementen gebouw). (NB#2 Voor haar huwelijk leek Martha veel bezig te zijn in "real estate". In 1910 was ze bv een van de directors van een bedrijf dat een "new moving picture theater" in NYC bouwde.)
In Sep 1929 laat Adolph eerst weten dat hij niets meer te maken heeft met zijn 2 furniture companies en een paar dagen laten is er een grote boedel uitverkoop: “the entire personal household effects of Adolph Nachman from Wakefield Hall” “by order” van een US Marshall. In de 1940 census is hij als 70 jarige nog een furniture salesman ipv retired en wonend in een voorstadje van Boston MS. Ik heb het vermoeden dat de familie in korte tijd van rijk en succesvol naar falliet is gegaan.

Wat verder nog interessant is: In Augustus 1927 vinden we Mrs J Cohenno van Wakefield Hall, Washington DC “visiting relatives in Stoughton, Mass”. Je zou denken dat ze altijd in contact is gebleven met Fred en de rest van zijn familie. (Johanna was natuurlijk zelf niet veel ouder dan de 3 broertjes)
Trouwens als je er belang bij hebt, hier is Fred’s 1960 overlijdens registratie in “the index to deaths in Mass” :  https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSL5-6R2W.



Update:  Ondertussen kwam de 1930 census eindelijk bovendrijven.  Met de achternamen "Gohenno" en "Hachman" is het geen wonder dat ie niet eerder tevoorschijn wilde komen ... Inderdaad wonen ze in 1930 ook al in Brookline, Norfolk ..

Ozlady

Hoi Sylvia,

Ik was even druk met andere dingen...

Maar nu ben ik weer aan het onderzoeken. Maar het wordt er ( voor mij..;-)) ) niet makkelijker op. Om de één of andere reden heb ik in mijn systeem dat Henry net Johanna Nachman(n) getrouwd was. Dat een dochter, Martha, ook trouwde met een Nachman(n). Ik heb in een Census van 1930 staan dat Adolph Nachman(n) (toen 60 jaar) was getrouwd met Martha C (toen 37 jaar) en dat Johanna Cohenno de schoonmoeder was. Klopt dus met wat jij gevonden hebt. Maar ik kan die link met Henry/Hartog en Johanna Hertz niet vinden. Was dat niet een Harry met een andere achternaam die met Johanna Hertz was? Ik neem aan dat Nachbars een tikfoutje was?

Als je het wel gezien hebt mag je er ook mee stoppen hoor. Maar het blijft wel spannend waar dit eindigt.

Ik ga nu mijn stamboom bijwerken met wat ik door jouw onderzoek nu (bijna) zeker weet.

Met vriendelijke groet,

Hans

Hans M. Roeper

Hallo Sylvia,

Ik vond deze nog. Gezien de begraafplaats, is het m.i. redelijk om aan te nemen dat dit Henry/Hartog was....?

https://www.findagrave.com/memorial/81002970/harry-cohenno

Of zie jij dat anders?

M.vr.gr.

Hans

Hans M. Roeper

Ik heb dat kort overzicht gemaakt vooral omdat je fouten had op je stamboom.  Ik kan kleine tik foutjes hebben gemaakt met bv datums, maar de namen zijn correct (al kunnen er natuurlijk kleine variaties betr spelling zijn). Johanna en ik hebben nu allebei bepaald dat Johanna's achternaam Hertz was  ... En het wordt herhaald in zoveel gebeurtenissen (oa wanneer ze sterft). Kijk nogmaals naar Johanna's eerdere bijdragen en check het zelf op FS. Je zult zelf moeten beslisssen of je ons ook gelooft.

Wat betreft dat 1909 graf: Johanna had het al vermeld op de eerste pagina. Dit is exact de reden waarom ik stapsgewijs die hele grote berg gegevens heb afgehandeld. Het geeft je de mogelijkheid om het allemaal beter te begrijpen en te verwerken. Ik kom nog terug op dat overlijden, maar ik moet dat gedeelte van het verhaal nog bijelkaar zetten.

Ozlady

PS Er zjn natuurlijk heel veel gebeurtenissen voor deze familie. Als ik iets heb vermeld waar je belang bij hebt, maar je kunt het zelf niet terugvinden op FS, laat me dat dan weten en dan geef ik je de link. (check natuurlijk eerst even bij de links die Johanna al heeft gegeven)

 

PPS En Nachbar was inderdaad een schrijf foutje

Ozlady

Hallo Sylvia,

Goed dat je er

Dit heb ik net gevonden op familysearch.org - gezocht op Johanna Herz - Er staat dat ze is geboren in 1862 en met, volgens jouw staatje, de juiste ouders staat daar het volgende:
Johanna Herz was getrouwd met Henry Cohenna. Zijn ouders zijn daar (geen Cohenno's!) Jean H. Cohenna  en Henrietta Daniels.
Er staat ook bij dat deze Henry in 1862 geboren is.

Maar ik probeer ook nog iets te vinden over de Nachman(n) 

Met vriendelijke groet,

Hans

Hans M. Roeper

Neem Henry's achternaam niet te letterlijk. Ondertussen heb ik zeker 10+ variaties gezien voor zijn achternaam. Dat is heel normaal in Amerikaans onderzoek. Ik merk zulke variaties al bijna niet meer ...

De akte  zegt NIET dat hij in 1862 was geboren en Johanna had al eerder over de namen van de ouders geschreven ...

New York, New York City Marriage Records, 1829-1940
Name: Henry Cohenna
Event Type: Marriage
Event Date: 24 Feb 1886
Event Place: Manhattan, New York, New York, United States
Event Place: Manhattan, New York
Gender: Male
Age: 40
Marital Status: Unknown
Birth Year (Estimated): 1846
Birthplace: New York City
Father's Name: Jean H. Cohenna
Mother's Name: Henrietta Daniels
Spouse's Name: Johanna Hertz
Spouse's Gender: Female
Spouse's Age: 24
Spouse's Marital Status: Single
Spouse's Birth Year (Estimated): 1862
Spouse's Birthplace: Hasburg, Germany
Spouse's Father's Name: Mayer S. Hertz
Spouse's Mother's Name: Theresa Heine
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:24S1-KD2

Ozlady

Ik zat net even naar de updated stamboom te kijken.Je beseft toch wel dat Nathan Simmon(d)s de vader van Abby's 3 zonen is?

bv https://gw.geneanet.org/hmroep?lang=nl&pz=yljas&nz=roeper&ocz=0&p=ephraim+earnest&n=simmons

Ozlady

Hallo Sylvia,

Inderdaad, het is een rommeltje. Ooit heb ik van alles gevonden over Nachman. Onder andere dat twee familieleden met vader en dochter trouwden. Ik heb het, of niet op de juiste plaats bewaard, of vergeten te bewaren. Momenteel kom ik er niet veel verder mee. Voorlopig laat ik, tot ik meer zekerheid heb, het even zoals ik heb heb genoteerd.

Het aller belangrijkste is dat we wel 99,999% er zeker van zijn dat de Cohenno's in de USA geen bloedverwanten zijn. Ik heb zelfs al eens contact gehad meteen Cohenno van de huidige generatie, maar die wist me ook niet veel te vertellen. Hij was wel benieuwd naar de uitkomst. Ik ga hem dus maar eens een mail sturen. Ik zet hier nu even een punt achter.

Bedankt voor alle moeite.

Met vriendelijke groet,

Hans M. Roeper

Hans M. Roeper

Hoi Sylvia,

Ja, dat heb ik begrepen. Dat heb ik er, volgens mij, toch goed er in gezet? Ik controleer het zo nog wel even.

Daardoor zijn er in Amerika zoveel Cohenno's.... Allemaal nazaten van die 3 zoons. Ik heb daar aardig wat nazaten van gevonden, maar die ga ik niet in mijn stamboom verwerken.

Mijn Neef is jaren geleden in de USA geweest vanwege een Citroen tour die hij daar maakte. Die heeft toen een Cohenno die een transportbedrijf had, opgezocht. Toen waren ze nog in de veronderstelling dat ze 'echt' familie van elkaar waren. Kwam ie terug met een trui van dat bedrijf met 'Cohenno' er op.

Met vriendelijke groet,

Hans

Hans M. Roeper

Ben ik nog even....

Er stond in mijn stamboom nog 2 keer Fred N Cohenno, maar als je de volgende link kijkt, klopt het verder wel nu..

 

https://gw.geneanet.org/hmroep_w?lang=nl&p=hartog+henry&n=cohenno&oc=2&pz=yljas&nz=roeper&ocz=0&type=tree

 

M.vr.gr.

Hans

Hans M. Roeper

Nog 2 updates:

#1 Is het 1909 graf op FindaGrave van de Henry die we hier hierboven hebben besproken?

Census:
Henry Cohenno komt voor in de volgende census 1880(US), 1890 (NY Police), 1900 (US), 1905 (NY State) . In de 1910 census staat bij Johanna Cohenno “Married” maar ik denk dat dat een wassen neus is, want Henry is nergens te bekennen.

Huwelijksafkondiging voor dochter Hattie eind 1909:
Henry staat er niet bij, alleen Johanna is vermeld

Directories:
NB Vanaf begin jaren 1880 is Henry Cohenno te vinden in de NY Directories en vanaf ca 1892 is hij een “cutter” in Maiden Lane (verschillende huis nummers).
In 1909: “Cohenno Hy cutter 36 Maiden la
In 1910: “Cohenno Hy (firm of) cutters 36 Maiden la
                – Johanna wid Hy h141 W127th

In 1911: “Cohenno Joanna wid Hy Pollsher 36 Maiden la h143 W127th

Het is duidelijk dat Henry Cohenno, echtgenoot van Johanna Hertz ergens in 1909 is overleden, dus denk ik dat we met redelijk zekerheid kunnen aannemen dat hij de volgende persoon is:
Harry Cohenno
Birth: unknown
Death: Feb 1909
Mount Zion Cemetery, Maspeth, Queens County, New York, USA

https://www.findagrave.com/memorial/81002970

Ozlady


Laatste update: #2 Is Henry Cohenno dezelfde person als Hartog Cohenno ?

In een aantal vd directories is Henry vermeld als “Cohenno Henry J” of “Cohenno H’y J”. Waar komt die “J” vandaan? Mogelijkheid: In een van de BR’s van Amsterdam is Hartog te vinden als Hartog Jochum Cohenno.

Via de link op findagrave gaan we eerst naar de Mont Zion Cemetery. Hier vinden we de Henry die we al goed kennen:
COHENNO, HARRY
Society JOSHUA
Path       17R
Gate      ROAD
Row       6
Grave    4
Map       741A
Burial     2/28/1909
==> onthou deze datum


En tenslotte is er dit !!!:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:2W9X-JDX
New York, New York City Municipal Deaths, 1795-1949
Name: Henry Cohemns
Event Type: Death
Event Date: 25 Feb 1909
Event Place: Manhattan, New York, New York, United States
Address: 141 W 127th St., NYC
Residence Place: NYC 30y
Gender: Male
Age: 56
Marital Status: Married
Race: White
Occupation: diamond cutter
Birth Year (Estimated): 1853
Birthplace: Boston, Mass.
Burial Date: 28 Feb 1909 (hetzelfde als op de Mount Zion site)
Burial Place: N.Y.N.Y.
Cemetery: Mt Zion
Father's Name: Newall Cohemns
Father's Birthplace: Holland
Mother's Name: Betsy Frank
Mother's Birthplace: Holland
 

Ozlady







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!