stamboomforum

Forum logoFora » Onderzoek in België » Zoek huwelijksakte Guilielmus Peters, partner Elisabeth van Ham, beiden uit Vlaams-Brabant

Ik tel in de gauwigheid twaalf kinderen uit het huwelijk van Joannes Peters en Jacoba Maria van Lis. Merk op dat er blijkbaar geen zoon wordt vernoemd naar grootvader Guilelmus Peters. In de naam van de oudste zoon Johann lijkt gecorrigeerd te zijn. (Stond er eerst Johannes of Johanna?) Opmerkelijk voorts dat er een zoon Lambertus wordt genoemd. Zijn overigens de betr. doopregisters geraadpleegd?

  1. Elisabeth (Peterse) 23-08-1820 aktenummer 771 x Johannes Heijmans
  2. Johann 05-12-1821 aktenummer 1263 x Maria Hoevers
  3. Lambertus 01-03-1824 aktenummer 265
  4. Anthonia Hendrica 04-10-1825 aktenummer 1189 † 02-02-1830 aktenummer 158
  5. Marinus 23-01-1828 aktenummer 111 x (1) Aaltje van Waveren (2) Johanna Maria Hest
  6. Dirk 05-10-1830 aktenummer 1172 x Cornelia Theodora Vos
  7. Anthonie 28-08-1834 aktenummer 919 x Wilhelmina Landzaat
  8. Nicolaas 24-02-1837 aktenummer 268 † 12-02-1840 aktenummer 195
  9. Cornelis 03-10-1839 aktenummer 1199 † 05-01-1840 aktenummer 28
10. Geertruida Elisabeth 11-12-1840 aktenummer 1534 † 13-08-1841 aktenummer 922
11. Geertruij Elisabeth 06-06-1842 aktenummer 760 † 18-09-1850 aktenummer 851
12. Johannes 08-09-1844 aktenummer 1140 † 07-03-1847 aktenummer 427
achternaam Peters, alle akten Utrecht

Ook opmerkelijk is de overlijdensaangifte van zoon Johannes Peeterse Leeftijd 0 Datum 22-11-1824 Aktenummer 945 Oud negen maanden.
Je zou zeggen dat het hier het overlijden van zoon Lambertus betreft.

bron: WieWasWie

Pauwel

Beste,

Graag kom ik er volgende week op terug. Ben even met andere zaken aan de gang. Reuze dank voor deze hulp.

Hubert JMW Peters

Hubert JMW Peters

Overigens klopt het dat er twaalf kinderen zijn. (Ooit dacht ik dat er nog een dochter Helena was, maar die woonde in bij de familie. Het is niet bekend waar zij bij hoort.) De oudste Johann (1821) is mijn overgrootvader.

Hubert JMW Peters

Hubert JMW Peters

De aanname blijft dat Johann uit 1821 mijn voorvader is en een kleinzoon van Guilielmus. 

Een andere plausibele aanname is dat grootvader Guilielmus zijn naam te ingewikkeld vond en deze veranderde in Lambertus,/Lammert, aanvankelijk een keer Wilhelmus. De voornaam Guilielmus komt in latere officiële aktes nog wel terug. Het Utrechts Archief was mij behulpzaam. 

Van daaruit geredeneerd ben ik teruggegaan in vele parochieregisters en uiteindelijk toch weer in de registers te Leuven, vooral in de parochie Sint-Michiel. De ouders van Guilielmus zijn met grote waarschijnlijkheid (na uitgebreid onderzoek met uitsluiting van mogelijkheden en andere analyses) Jean Peeters (1730-1754) en Maria Mattecroes (1732-1765). Verder terug zijn ook in de familie Mattecroes 'Guilielmi'. Met een andere verre neef ben ik bezig deze lijn terug te traceren en ben nu bewijsbaar in de zestiende eeuw terechtgekomen. In de vrouwelijke bloedlijn Mattecroes nog wat verder terug. Met Elisabeth van Ham uit Hoegaarden ben ik ook verder gekomen.

Uiteraard blijven er altijd wat vragen over. We gaan verder...

Hubert JMW Peters

Hubert JMW Peters

Joannes
Geboorte- en doopdatum: 01-05-1797
Akteplaats: Utrecht, R.K. Onder de Linden
Vader: Guilelmus Peters ex Leuven
Moeder: Elisabeth van Ham ex Thienen
Meter: Clasina Donkers

Elizabetha
Doopdatum: 09-11-1799
Akteplaats: Utrecht, R.K. Onder de Linden
Vader: Lambertus Petersen
Moeder: Elizabetha van Ham
Meter: Gertrudis Klarenbeek

Lambertus
Doopdatum: 08-08-1801
Akteplaats: Utrecht, R.K. Onder de Linden
Vader: Lambertus Petersen
Moeder: Elizabetha van der Ham
Meter: Gertrudis Louis

Maria
Doopdatum: 26-09-1804
Akteplaats: Utrecht, R.K. Onder de Linden
Vader: Lammert Petersen
Moeder: Elizabeth van de Ham
Meter: Maria Petersen

Petrus
Doopdatum: 28-03-1808
Akteplaats: Utrecht, R.K. Onder de Linden
Vader: Lammert Pieterssen
Moeder: Betje N.N.
Meter: Myntje van Zutphen

Leonardus
Doopdatum: 06-05-1810
Akteplaats: Utrecht, R.K. Dorstige Hartsteegje (1e Dominicanerstatie)
Vader: Albertus Peterzen
Moeder: Elizabeth van den Ham
Meter: Wilhelmina van Zutphen

Jacobus
Geboortedatum: 11-01-1813
Geboorteplaats: Utrecht
Vader: Lambertus Peters, schuitentrekker, 48 j., geb. Leuven [dus geboren ca. 1764/1765]
Moeder: Elisabeth van den Ham, 40 j., geb. Ogaarden [dus geboren ca. 1772/1773]
Aktenummer: 41 (scan 27/548)

Antonij
Geboortedatum: 22-06-1818
Geboorteplaats: Utrecht
Vader: Lambertus Peters
Moeder: Elisabeth van Ham, 47 j., geb. Brabant [dus geboren ca. 1770/1771]
Aktenummer: 450 (scan 233/572)

Alle dopen en geboorten te Utrecht. Klik de namen aan om naar de oorspronkelijke doopinschrijvingen en geboorteakten te gaan.

Ik tel in totaal zeven kinderen. Of Joannes de oudste zoon was, valt moeilijk uit te maken, aangezien de huwelijksdatum van Guilelmus/Lambertus Peters x Elisabeth van Ham niet bekend is.

edit

Bij nader inzien lijkt ook een zoon Petrus in dit rijtje te passen. De naam van de meter komt overeen met die van 1810.

Het lijkt logisch om aan te nemen dat Guilelmus en Lambertus één en dezelfde persoon zijn. Onduidelijk blijft waarom hij bij de eerste doop Guilelmus wordt genoemd. Een fout van de pastoor valt natuurlijk niet uit te sluiten; vreemd is dan wel dat deze fout later in de huwelijksakte van Joannes Peters van 1820 niet zou zijn gecorrigeerd. Ik heb nergens gevonden dat hij ook Wilhelmus wordt genoemd. 

Wat vreemd is, is dat er tussen 1804 en 1810 geen dopen van dit echtpaar worden gevonden. Werd er elders, d.w.z. buiten Utrecht, gedoopt?
Tussen de geboorten van de laatste twee kinderen zit een verschil van maar liefst vijf jaar. N.B. Bij de laatste geboorte wordt voor de moeder een leeftijd genoteerd van 47 jaar. Zeer opmerkelijk.

 

p.m. http://search.arch.be/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0518_110429_109175_DUT/inventarisnr/I110429109175808/level/file/scan-index/176?lang=nl

Pauwel

Guilielmus Peeters heet in de transcriptie van de doopakte van Joannes Peters op 1 mei 1797 Wilhelmus Peters.

Hubert JMW Peters

Ik begrijp niet dat je daar enige waarde aan hecht. De medewerkers of vrijwilligers van het Utrechts Archief hebben de naam gewoon niet goed ingetikt. Ik heb een berichtje gestuurd naar het Utrechts Archief. Een transcriptie kun je overigens niet als bron gebruiken.
In de originele doopinschrijving – en daar gaat het toch om – staat duidelijk Guilelmus, dus niet Guilielmus en al helemaal geen Wilhelmus. Ook de naam van de dopeling is door het archief niet goed getranscribeerd. De transcriptie geeft Johannes, maar het origineel leest Joannes.

De naam Guilelmus komt terug in de trouwakte van Joannes Peters van 1820 en in zijn overlijdensakte van 1849. 
Zie ook de huwelijksbijlage van 1820.

Pauwel

Dank voor je kritische reactie. (We tutoyeren, okay!) Het ging echter niet om een geldig argument van mij. Ik antwoordde slechts op je vraag over de plaats waar ik 'Wilhelmus' had zien staan. De transcriptie geeft volgens mij wel aan dat de aangifte een 'vernederlandsing' verraadt. Er komt iemand uit Vlaanderen en vervolgens wordt de aangifte in Utrecht vernederlandst: 'Peeters wordt 'Peters', 'Guil(i)elmus' wordt 'Wilhelmus' en 'Joannes' wordt 'Johannes'. 'Johannes' is Nederlands, 'Joannes' zonder 'h' is Vlaams/Frans. Dit zijn volgens mij geen fouten, gezien de meestal accurate transcriptie bij andere aktes in mijn familie. De 'ache aspiré' bleek ook elders een lastig punt daar waar Elisabeth van Am wordt geschreven in plaats van Van Ham. (Helaas heb ik deze bewijsplaats even niet paraat.)

Wat de ontbrekende rij kinderen tussen 1804 en 1810 betreft: je kunt gelijk hebben dat zij in de bedoelde periode elders buiten Utrecht hebben vertoefd. Toch kan het ook zijn dat er levenloze kinderen geboren zijn en/of dat er miskramen plaatshadden. Overigens een correctie in een vorig mailtje: Jean Peeters uit 1730, gehuwd met Maria Mattecroes, is gestorven in 1807.

Nogmaals dank voor je meedenken.

Hubert JMW Peters

Hubert JMW Peters

De transcriptie geeft volgens mij wel aan dat de aangifte een 'vernederlandsing' verraadt. Er komt iemand uit Vlaanderen en vervolgens wordt de aangifte in Utrecht vernederlandst: 'Peeters wordt 'Peters', 'Guil(i)elmus' wordt 'Wilhelmus' en 'Joannes' wordt 'Johannes'. 'Johannes' is Nederlands, 'Joannes' zonder 'h' is Vlaams/Frans. 

De transcripties in de digitale personendatabases waarover we het hebben, stammen doorgaans uit de twintigste eeuw, en zijn meestal het werk van vrijwilligers. Het betreft in dit geval dus geen eigentijdse transcriptie.
Het Utrechts archief neemt alle gegevens precies zo over in zijn digitale personendatabase als ze in de akten (DTB en BS) genoteerd staan. Waarom dat hier niet is gebeurd is mij een raadsel.
De "aangifte" verraadt geen 'vernederlandsing', want de originele doopinschrijving heeft Guilelmus, niet Wilhelmus. Guilelmus wordt elders ook gespeld als Guillelmus.
Het Latijnse Guillielmus is overigens, bijvoorbeeld in de zeventiende eeuw, een normale variant van het Latijnse Wilhelmus, in de DTB's van de Noordelijke Nederlanden.

Joannes is Latijn.

Groet, Pauwel

Pauwel

You're right, wat de vernederlandsing betreft. Ik heb niet goed 'doorgedacht'. Schwamm drüber.

Wel wordt in de Vlaamse naamgeving bijna nooit Johannes, maar Joannes - natuurlijk Latijn - als naam gegeven.

Met vriendelijke groet,

Hubert JMW Peters

Hubert JMW Peters

De 'ache aspiré' bleek ook elders een lastig punt daar waar Elisabeth van Am wordt geschreven in plaats van Van Ham. (Helaas heb ik deze bewijsplaats even niet paraat.)

Deze misschien?


https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9QW-R4GY
Utrecht, Volkstelling 1820, Wijk B, Enge Doelen 345B [De intekening dateert ws. pas van 1822/1823.]

Lambert Peters     58
Elisabet van Am    51
Lammert Peters    23
Maria Peters         21
Leendert Peters    13
Antonii Peters        6

Als Joannes 1797 er nu bijgestaan had, was het probleem Guilelmus/Lambertus misschien opgelost geweest.

Joannes
Geboorte- en doopdatum: 01-05-1797
Elizabetha
Doopdatum: 09-11-1799
Lambertus
Doopdatum: 08-08-1801
Maria
Doopdatum: 26-09-1804
Petrus
Doopdatum: 28-03-1808     † 26-01-1809
Leonardus
Doopdatum: 06-05-1810
Jacobus
Geboortedatum: 11-01-1813    † 15-10-1815
Antonij
Geboortedatum: 22-06-1818

edit

Johannes Peters woonde toen Onder de Linden nr. 786. N.B. De zoon heet gewoon Johannes, dus niet Johann zoals in de geboorteakte.


https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89Q7-5S9X
Utrecht, Volkstelling 1820, Wijk A, Onder de Linden 786 [De intekening dateert ws. pas van begin 1824, aangezien zoon Lambertus nog niet vermeld staat.]

bijgesteld

Pauwel

De leeftijden van Lambertus Peeters, zoals vastgelegd in de volkstellingen van Utrecht van 1813, 1824, 1830 en 1840, hebben we het volgende kunnen vaststellen: door verschillende aanwijzingen zoals het wonen van de zoon Joannes in de Enge Doelen twee huizen verder
dan Lambertus en zijn familie én door de leeftijd van de zoon van Lambertus, Jan, die overeenkomt met de geboorte van Joannes (1797), lijkt het zeer waarschijnlijk dat Guil(I)lelmus zich in Nederland Lambertus heeft genoemd.

Hubert JMW Peters

Hubert JMW Peters

Utrecht Volkstelling 1813
Je bedoelt deze inschrijving waarschijnlijk. 
Ja, daar staat dan Jan 1797 als zoon van Lambartus Peeters en E. van den Ham.
Jacobus geb. 11-01-1813 leefde toen nog. Zijn leeftijd is vermeld als ½ jaar. De inschrijving is dan van midden 1813?
Dochter Elisabeth lijkt inmiddels te zijn overleden.
Lambartus is 48 j., dus is hij geboren ca. 1764/1765.
Het adres is Enge Doelen 11.



https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=703&minr=27695481&miq=1117300725&miview=inv2&milang=nl
613-613 Controle nominatif des habitants du 1e arrondissement de police Nr. 37
scan 19/22 en 20/22 Enge Doelen

Er is ook een index.

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=39&micode=703&milang=nl&mizk_alle=index%20613&miview=inv2#inv3t3
Volkstelling 1813 Utrecht inventarisnummer 613
Klik op Bijlage.
Index op inv.nrs. 613-1 t/m 613-125 (Controle nominatif des habitants de la ville d'Utrecht et de la banlieue)

 

Ik heb mijn vorige reactie bijgesteld.

Pauwel

Pauwel


Reuze dank voor de informatie.

Willem Pe(e)ters heeft echter geen bewijsbare relatie met onze genealogische lijn. Of er is sprake van een andere echtgenote - Antonia de Klein in plaats van Elisabeth van (H)Am, in dezelfde periode. Of Willem is, in de andere casus, Nederduits Gereformeerd in plaats van Rooms-Katholiek.

Groet,

Hubert JMW Peters

Hubert JMW Peters




Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!